Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Matsfalq
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2023 09:11

Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Matsfalq »

Hej

Fick som flera av er SMS i slutet förra veckan av Tesla att nya betalningsrutiner.
Då jag bokat flyg för att åka ner och hämta bilen så gjorde jag så.
Väl på plats var jag och ett tiotal andra leasingbilshämtare rätt förvånade då Tesla måste ha betalt i förskott enligt samma modell som de har i USA.

Först betalas bilen sedan får leasingbolaget panten i bilen.

Men enligt mitt leasingbolag har ingen någonsin haft så i Sverige och Teslas enda kommentar i fredags var att betala eller avbeställ.
Känns väldigt surt när man väntat ett år att sen inte går att hämta ut bilen.
Var rätt upprörda bilförare på Tesla i fredags.

Pratade med vårat leasingbolag och ett annat att de kan inget göra utan Tesla kommer aldrig mer ha tjänstebilsförare.
Någon fler som är drabbad?
Hur gör ni?

Känns väldigt surt då jag sålt min privata bil och står nu helt utan bil.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av tslaqqq »

Kan du dra det där en gång till så vi förstår?

Du nämner ditt leasingbolag, du menar det du valde när du beställde bilen hos Tesla? Var det inte klara villkor vid beställning? Du menar de ändrades via ett sms ?
Matsfalq
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2023 09:11

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Matsfalq »

Hej,

Menade mitt leasingbolag NF Fleet.
Fram tills i torsdags så fungerade Tesla som alla andra bolag.
Man hämtade bilen och då lades leasingspärr i trafikregistret och leasingbolaget betalade ut pengarna.
Nu har Tesla ändrat så att alla leasingbolag skall förskottsbetala hela bilen och därefter får man någon vecka senare hämta ut bilen.

NF Fleet hade inte fått info i förskott och inte andra leasingfirmor heller då det var ett antal uppretade tjänstebilsförare på plats i fredags
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av max001 »

Matsfalq skrev: 28 maj 2023 09:32
Hej,

Menade mitt leasingbolag NF Fleet.
Fram tills i torsdags så fungerade Tesla som alla andra bolag.
Man hämtade bilen och då lades leasingspärr i trafikregistret och leasingbolaget betalade ut pengarna.
Nu har Tesla ändrat så att alla leasingbolag skall förskottsbetala hela bilen och därefter får man någon vecka senare hämta ut bilen.

NF Fleet hade inte fått info i förskott och inte andra leasingfirmor heller då det var ett antal uppretade tjänstebilsförare på plats i fredags
Väldigt tråkigt. Framför allt har jag svårt att förstå varför Tesla inte har informerat kunder och leasingsbolag i förväg. Under all kritik och oavsett hur bra bilar man har, så behöver Tesla förstå att förtroende är en färskvara. Det man tappar har man sedan väldigt svårt att vinna tillbaka.

Jag får fantasier om Tesla Sveriges organisation som ett livs levande avsnitt av The Office...
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av tslaqqq »

OSäker på om det varit så tidigare men vilka är NF Fleet dom är väl inget val när du beställer en Tesla på Teslas hemsida?

DNB och Santander är väl valen där?

Hur har du beställt Teslan?
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Cullberg »

tslaqqq skrev: 28 maj 2023 10:56
OSäker på om det varit så tidigare men vilka är NF Fleet dom är väl inget val när du beställer en Tesla på Teslas hemsida?

DNB och Santander är väl valen där?

Hur har du beställt Teslan?
Det gäller de flesta som beställer bilen som förmånsbil t.ex. då beställer Fleet-företaget bilen.
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av tslaqqq »

Kanske inte helt konstigt att leasing bolaget skall punga upp med pengarna så funkar det väl? När du leasar en bil via DNB från Teslas hemsida? Varför skulle Tesla inte ta fullt betalt oavsett av vem.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Fredrik j »

tslaqqq skrev: 28 maj 2023 11:49
Kanske inte helt konstigt att leasing bolaget skall punga upp med pengarna så funkar det väl? När du leasar en bil via DNB från Teslas hemsida? Varför skulle Tesla inte ta fullt betalt oavsett av vem.
Tesla är väl bara en förmedlare av finansieringen? Bilhandlare får ju normalt provision om man skickar kunder vidare.
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Cullberg »

tslaqqq skrev: 28 maj 2023 11:49
Kanske inte helt konstigt att leasing bolaget skall punga upp med pengarna så funkar det väl? När du leasar en bil via DNB från Teslas hemsida? Varför skulle Tesla inte ta fullt betalt oavsett av vem.
Handlar om att de vill ha fullt betalt innan bilen hämtas, normalt sett sker det efter att bilen hämtats ut.
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av roffe_s »

En av mina bröder drabbades i förra veckan, skulle ha hämtat sin bil i torsdags men tji fick han.

Ett mycket märkligt agerande av Tesla kan man tycka. Avtalsmässigt dessutom tveksamt då all normal avtalsrätt förutsätter att betalning fullgörs när varan godkänts och tas i besittning. För leasingbolagen innebär godkännandet att avtalet med leasingtagaren accepteras och slutlikvid överförs.

100% förskottsbetalning är i dessa sammanhang närapå unikt och jag tror inte det blir lätt för leasingbolagen att acceptera den modellen.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Fredrik j »

roffe_s skrev: 28 maj 2023 13:23
En av mina bröder drabbades i förra veckan, skulle ha hämtat sin bil i torsdags men tji fick han.

Ett mycket märkligt agerande av Tesla kan man tycka. Avtalsmässigt dessutom tveksamt då all normal avtalsrätt förutsätter att betalning fullgörs när varan godkänts och tas i besittning. För leasingbolagen innebär godkännandet att avtalet med leasingtagaren accepteras och slutlikvid överförs.

100% förskottsbetalning är i dessa sammanhang närapå unikt och jag tror inte det blir lätt för leasingbolagen att acceptera den modellen.
Dessutom är ju risken nära på noll för tesla om man säkrar att man lämnar ut till rätt person.
Har det att göra med på vilket kvartal pengarna hamnar när det är så viktigt för tesla att pengarna hamnar på rätt sida.
Byte ruta på min Volvo på Volvoverkstad i veckan. Numera hämtar man bilen utan att gå in till kundmottagningen. Dokumenten och nyckeln ligger i bilen. Dock var det viktigt att jag betalade INNAN jag hämtade bilen. Iallafall samma dag. Bokföringsorsaker tydligen.
Kanske något liknande här. Bilhandlare som tar betalt efter leverans kanske inte får intäkten på utlämningsdagen?
Matsfalq
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2023 09:11

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Matsfalq »

Men det är surt blåst arbetsdagar... Tid.. flygresor på att hämta bilen så blir det inte av
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av roffe_s »

Fredrik j skrev: 28 maj 2023 13:51
roffe_s skrev: 28 maj 2023 13:23
En av mina bröder drabbades i förra veckan, skulle ha hämtat sin bil i torsdags men tji fick han.

Ett mycket märkligt agerande av Tesla kan man tycka. Avtalsmässigt dessutom tveksamt då all normal avtalsrätt förutsätter att betalning fullgörs när varan godkänts och tas i besittning. För leasingbolagen innebär godkännandet att avtalet med leasingtagaren accepteras och slutlikvid överförs.

100% förskottsbetalning är i dessa sammanhang närapå unikt och jag tror inte det blir lätt för leasingbolagen att acceptera den modellen.
Dessutom är ju risken nära på noll för tesla om man säkrar att man lämnar ut till rätt person.
Har det att göra med på vilket kvartal pengarna hamnar när det är så viktigt för tesla att pengarna hamnar på rätt sida.
Byte ruta på min Volvo på Volvoverkstad i veckan. Numera hämtar man bilen utan att gå in till kundmottagningen. Dokumenten och nyckeln ligger i bilen. Dock var det viktigt att jag betalade INNAN jag hämtade bilen. Iallafall samma dag. Bokföringsorsaker tydligen.
Kanske något liknande här. Bilhandlare som tar betalt efter leverans kanske inte får intäkten på utlämningsdagen?
När jag hämtat ut leasingbilar är det rätt vanligt att representanten tar emot signerat godkännande och därefter går iväg och skickar godkännandet/tar emot betalningsbekräftelse. Därefter är ju pengarna på väg och jag kan åka iväg. Bokföringsdatumet för inbetalningen brukar vara egalt, det väsentliga är ju att det finns bekräftelse på transaktionen. Kvartalssiffran påverkas inte heller, bokföringsmässigt hanteras detta via reskontra.

Så jag har svårt att se varför Tesla agerar på detta vis? Möjligen har de haft ett antal kunder som inte velat godkänna leveransen (skador eller annat) och Tesla har då fått problem att nå sina mål? Men med den nya metoden förväntas ju leasingbolagen/kunderna stå risken för skador, det finns ju exempel på privatkunder som väntat rätt länge på sina bilar trots att full betalning erlagts. Den risken tror jag knappast leasingbolagen/kunderna försätter sig i utan att noggrant analysera konsekvenserna…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av jonasl »

Det drabbar inte mig men rimligen borde Tesla få backa, det blir ju helt absurt annars och lär ju drabba deras försäljning om vissa leasingbolag helt enkelt slutar köpa bilar från dem. Men sen, å andra sidan, det är ju Tesla vi talar om och de brukar ju göra lite som de vill.

Dvs det kan sluta hur som helst egentligen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Yessla
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 feb 2023 09:22

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Yessla »

Samma för mig i fredags, skrev i annan tråd. Leasingbolagens banker har stoppat Teslabilar. Min bil är kvar ett tag på utleverans enligt TA, om det blir en förändring snart. Har nu tittat efter alternativ men det känns trist. Megane kanske men den är väldigt liten.
ljung1992
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 apr 2023 18:23

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av ljung1992 »

Gäller detta endast operationell leasing eller även de företag som ska köra med finansiell leasing? 😅
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av max001 »

ljung1992 skrev: 28 maj 2023 19:38
Gäller detta endast operationell leasing eller även de företag som ska köra med finansiell leasing? 😅
Jag tror inte det gäller finansiell leasing via Teslas samarbetsparter DnB/Santander. Jag valde DnB och på min faktura så står allt som finansierat förutom den förhöjda hyran jag har valt, och som jag ska betala in.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Matsfalq
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 maj 2023 09:11

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Matsfalq »

Enligt mitt leasingbolag skall det gälla alla.
Tesla vill inte samarbeta med leasingbolagen
Kommer vara 1000tals lagerbilar snart.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Fredrik j »

max001 skrev: 28 maj 2023 20:16
ljung1992 skrev: 28 maj 2023 19:38
Gäller detta endast operationell leasing eller även de företag som ska köra med finansiell leasing? 😅
Jag tror inte det gäller finansiell leasing via Teslas samarbetsparter DnB/Santander. Jag valde DnB och på min faktura så står allt som finansierat förutom den förhöjda hyran jag har valt, och som jag ska betala in.
Frågan är ju om DNB verkligen betalar ut pengarna innan bilen levereras. Hur blir det om leveransen inte blir av? Skyltar som fattas eller skada. Om DNB har betalat ut börjar väl ränta ticka? För en bil man inte fått ännu.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Franz »

Matsfalq skrev: 28 maj 2023 20:17
Enligt mitt leasingbolag skall det gälla alla.
Tesla vill inte samarbeta med leasingbolagen
Kommer vara 1000tals lagerbilar snart.
Model Y är den näst mest leasade bilen hittills i år så det är väl ganska troligt att leasingbolagen antingen anpassar sig till Tesla eller kommer överens om något? Det låter mindre troligt att man bara struntar i en sådan stor affär.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av max001 »

Fredrik j skrev: 28 maj 2023 20:26
max001 skrev: 28 maj 2023 20:16
ljung1992 skrev: 28 maj 2023 19:38
Gäller detta endast operationell leasing eller även de företag som ska köra med finansiell leasing? 😅
Jag tror inte det gäller finansiell leasing via Teslas samarbetsparter DnB/Santander. Jag valde DnB och på min faktura så står allt som finansierat förutom den förhöjda hyran jag har valt, och som jag ska betala in.
Frågan är ju om DNB verkligen betalar ut pengarna innan bilen levereras. Hur blir det om leveransen inte blir av? Skyltar som fattas eller skada. Om DNB har betalat ut börjar väl ränta ticka? För en bil man inte fått ännu.
Fast enligt info så skickar DnB avtalet när leveransen är bokad. Jag har bara ansökt om finansiell leasing och fått det godkänt. Inte skrivit på ett bindande avtal ännu. Jag antar att DnB nu under kommande vecka kommer att skicka ut någonting som jag sedan ska signera eftersom jag ska hämta ut på fredag. När jag har skrivit under är ju avtalet igång och så även ev. ränta.

Om Tesla strular till det påverkar det ju tyvärr inte avtalet med DnB. Så det kan mycket väl bli så att man har inte har en bil men får betala leasingsavgiften.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av max001 »

Franz skrev: 28 maj 2023 20:44
Matsfalq skrev: 28 maj 2023 20:17
Enligt mitt leasingbolag skall det gälla alla.
Tesla vill inte samarbeta med leasingbolagen
Kommer vara 1000tals lagerbilar snart.
Model Y är den näst mest leasade bilen hittills i år så det är väl ganska troligt att leasingbolagen antingen anpassar sig till Tesla eller kommer överens om något? Det låter mindre troligt att man bara struntar i en sådan stor affär.
Fast jag undrar om det verkligen är så. Låter mer som att Tesla försöker styra det hela till DNB/Santander.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av esteen »

Någon som vet om man riskerar att "tappa" beställningen och får betala det nya priset för en RWD i och med det här strulet?
Skulle ha hämtat i fredags och nu är satt till på fredag men mycket tveksamt att det är löst innan dess.

Tesla brukar ju vara väldigt desperata på att leverera så de borde ju varaa intresserade av en lösning snabbt på det här tänker jag.
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Lewkis »

Enligt den kontakten jag hade med Tesla förra veckan när ja var drabbad så gäller detta dem bolag som inte är DNB och Santander, detta då DNB och Santander har "avtal" med Tesla som reglerar.

Detta har ju dock också andra haft, men det struntar Tesla i.
Nu kanske jag får hämta min bil imorgon, Tesla och banken mitt leasingbolag använder sig av har tydligen träffat en överenskommelse.
Återstår att se imorgon om jag får köra bilen där ifrån eller ej, enligt leasingbolaget ska allt vara grönt återstår att se om Tesla är av samma åsikt.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Tesla leveranser vs. leasingbolag just nu?!

Inlägg av Strebern »

Angående avtal, kan bara skriva en liten snutt om mitt inbyte när jag köpte tesla dryga året sedan.
Jag hade en Volkswagen finansierad via Volkswagen finans.
De vägrade sälja bilen till Tesla, då de INTE var en av dem auktoriserad "återförsäljare" eller dylikt.
Volkswagen ville ha lite papper från tesla och en underskrift från deras VD innan de kunde tänka sig att sälja bilen till dem.
Lite strul, tog ett par veckor, men tillslut fick jag bilen inbytt.
(Och tesla betalade ca 50 000:- mer än Volkswagen i inbyte, så det var väl värt det)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Skriv svar