Andrabil för 250k

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 24 maj 2023 15:19
Maw skrev: 24 maj 2023 15:17
taliz skrev: 24 maj 2023 14:48
Följde mitt eget råd och köpte en "fullmatad" 2019 Zoe 41kwh R110 för just 110k på auktion.
Batteriet verkar ha nära 100% SOH. Nyservad med nya klossar, länkarmar(svag punkt på Zoe tydligen), däck och 12v batteri. So far so good. Tycker den är rätt tuff med "feta" 17" fälgar och lågprofildäck. 8-)

IMG_2232.jpeg

EGolf är trevligare men den har mindre batteri, aldrig att jag skulle ge dubbla priset för en sådan. 10-20k mer kanske.
E-up, citigo etc känns som ett steg ner från Zoe, fattar inte prissättningen på dem öht.
Dagsvatt byta titel från "Teslaförare" till "Elbilist" då? Eller har du Teslan kvar?
Nä, den sålde jag 2020. Körde ID4 efter det ju. Går inte ändra tyvärr.
Aha.

Kom på nu att jag själv borde ändra eftersom jag precis skilt mig och mitt ex har Teslan men hittar inte heller något sätt att ändra :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

taliz skrev: 24 maj 2023 15:19
Maw skrev: 24 maj 2023 15:17
taliz skrev: 24 maj 2023 14:48
Följde mitt eget råd och köpte en "fullmatad" 2019 Zoe 41kwh R110 för just 110k på auktion.
Batteriet verkar ha nära 100% SOH. Nyservad med nya klossar, länkarmar(svag punkt på Zoe tydligen), däck och 12v batteri. So far so good. Tycker den är rätt tuff med "feta" 17" fälgar och lågprofildäck. 8-)

IMG_2232.jpeg

EGolf är trevligare men den har mindre batteri, aldrig att jag skulle ge dubbla priset för en sådan. 10-20k mer kanske.
E-up, citigo etc känns som ett steg ner från Zoe, fattar inte prissättningen på dem öht.
Dagsvatt byta titel från "Teslaförare" till "Elbilist" då? Eller har du Teslan kvar?
Nä, den sålde jag 2020. Körde ID4 efter det ju. Går inte ändra tyvärr.
Jo det går. Bara skicka PM till Tibor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av martinot »

BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:00
Tycker ändå att en Golf är lite tråkig. En i3 erbjuder något mer än "A till B" utan att det kostar skjortan.
Gillar iofs. att köra Golf, och trevliga bilar generellt. Men kanske något tråkiga som du säger. Själva så kör vi som tredjebil med en Mini Cooper SE, som har samma elektriska drivlina som i3, men med lite roligare körkänsla.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av martinot »

Dexter86 skrev: 10 apr 2023 19:31
BigEasy skrev: 10 apr 2023 19:00
Tycker ändå att en Golf är lite tråkig. En i3 erbjuder något mer än "A till B" utan att det kostar skjortan.
Tycker tyvärr den är lite för gammal när man kikar inom prisklassen och kanske gått på gränsen till för mkt
Köper nog hellre valfri annan bil som är 2-3 år nyare
Enda jag Kanske kan tänka mig är att betala lite lite mer om den gått Väldigt lite

Sambon tycker i3 är brutalt ful för övrigt :lol:
Jo, har också lite svårt för fronten på i3, men kika på syskonet Mini Cooper SE som är exakt samma effektiva drivlina som i i3S.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av martinot »

mati skrev: 13 apr 2023 08:07

Nu är sambon plötsligt inne på att hon vill byta bil. Hon vill nu ha en Mini Cooper som ju inte i någon enda punkt är bättre än en e-Golf. Den är bara väldigt dyr.
Jag hoppas att det är övergående, så brukar det vara.
En Mini Cooper SE är en grymt mycket roligare bil att köra. Kan verkligen rekommendera dig att testa! På en helt annan nivå än en e-Golf (som inte är dålig till att börja med) om man gillar att köra det minsta busigt och aktivt.

En modern elektrisk liten hot-hatch! Är verkligen supernöjd med våran som vi haft i ca. ett halvår nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 24 maj 2023 15:19
Maw skrev: 24 maj 2023 15:17
taliz skrev: 24 maj 2023 14:48
Följde mitt eget råd och köpte en "fullmatad" 2019 Zoe 41kwh R110 för just 110k på auktion.
Batteriet verkar ha nära 100% SOH. Nyservad med nya klossar, länkarmar(svag punkt på Zoe tydligen), däck och 12v batteri. So far so good. Tycker den är rätt tuff med "feta" 17" fälgar och lågprofildäck. 8-)

IMG_2232.jpeg

EGolf är trevligare men den har mindre batteri, aldrig att jag skulle ge dubbla priset för en sådan. 10-20k mer kanske.
E-up, citigo etc känns som ett steg ner från Zoe, fattar inte prissättningen på dem öht.
Dagsvatt byta titel från "Teslaförare" till "Elbilist" då? Eller har du Teslan kvar?
Nä, den sålde jag 2020. Körde ID4 efter det ju. Går inte ändra tyvärr.
Skulle du inte nöja dig med bara MC, då du inte behövde någon bil på vintern då du alltid är bortrest i Thailand?

Oavsett det, och oavsett att Zoe verkligen inte är en bil för mig (osportig), så är det ändå grymt bra pris med 110 för en elbil. Grattis! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

martinot skrev: 28 maj 2023 02:59
mati skrev: 13 apr 2023 08:07

Nu är sambon plötsligt inne på att hon vill byta bil. Hon vill nu ha en Mini Cooper som ju inte i någon enda punkt är bättre än en e-Golf. Den är bara väldigt dyr.
Jag hoppas att det är övergående, så brukar det vara.
En Mini Cooper SE är en grymt mycket roligare bil att köra. Kan verkligen rekommendera dig att testa! På en helt annan nivå än en e-Golf (som inte är dålig till att börja med) om man gillar att köra det minsta busigt och aktivt.

En modern elektrisk liten hot-hatch! Är verkligen supernöjd med våran som vi haft i ca. ett halvår nu.
Rolig är den säkert, det tvivlar jag inte på. Men den är ju mycket mindre än en Golf, ändå ganska dyr med tanke på den ringa storleken. Det vi använder Golfen till, dvs typ allt, duger den inte för.
Som tredjebil är den säkert grym, eller varför inte en Mini Cooper Cab som tredjebil? Helt klart en cool leksak. Om man hade haft obegränsade tillgångar hade jag köpt mig en sådan i 50-årspresent. Men tyvärr får man ju vara lite realistisk också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av taliz »

mati skrev: 28 maj 2023 06:32
martinot skrev: 28 maj 2023 02:59
mati skrev: 13 apr 2023 08:07

Nu är sambon plötsligt inne på att hon vill byta bil. Hon vill nu ha en Mini Cooper som ju inte i någon enda punkt är bättre än en e-Golf. Den är bara väldigt dyr.
Jag hoppas att det är övergående, så brukar det vara.
En Mini Cooper SE är en grymt mycket roligare bil att köra. Kan verkligen rekommendera dig att testa! På en helt annan nivå än en e-Golf (som inte är dålig till att börja med) om man gillar att köra det minsta busigt och aktivt.

En modern elektrisk liten hot-hatch! Är verkligen supernöjd med våran som vi haft i ca. ett halvår nu.
Rolig är den säkert, det tvivlar jag inte på. Men den är ju mycket mindre än en Golf, ändå ganska dyr med tanke på den ringa storleken. Det vi använder Golfen till, dvs typ allt, duger den inte för.
Som tredjebil är den säkert grym, eller varför inte en Mini Cooper Cab som tredjebil? Helt klart en cool leksak. Om man hade haft obegränsade tillgångar hade jag köpt mig en sådan i 50-årspresent. Men tyvärr får man ju vara lite realistisk också.
Sponsrar du sambon med bil? Annars kan hon väl vackert pynta för den själv om hon önskar byta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

taliz skrev: 28 maj 2023 08:55
mati skrev: 28 maj 2023 06:32
martinot skrev: 28 maj 2023 02:59
mati skrev: 13 apr 2023 08:07

Nu är sambon plötsligt inne på att hon vill byta bil. Hon vill nu ha en Mini Cooper som ju inte i någon enda punkt är bättre än en e-Golf. Den är bara väldigt dyr.
Jag hoppas att det är övergående, så brukar det vara.
En Mini Cooper SE är en grymt mycket roligare bil att köra. Kan verkligen rekommendera dig att testa! På en helt annan nivå än en e-Golf (som inte är dålig till att börja med) om man gillar att köra det minsta busigt och aktivt.

En modern elektrisk liten hot-hatch! Är verkligen supernöjd med våran som vi haft i ca. ett halvår nu.
Rolig är den säkert, det tvivlar jag inte på. Men den är ju mycket mindre än en Golf, ändå ganska dyr med tanke på den ringa storleken. Det vi använder Golfen till, dvs typ allt, duger den inte för.
Som tredjebil är den säkert grym, eller varför inte en Mini Cooper Cab som tredjebil? Helt klart en cool leksak. Om man hade haft obegränsade tillgångar hade jag köpt mig en sådan i 50-årspresent. Men tyvärr får man ju vara lite realistisk också.
Sponsrar du sambon med bil? Annars kan hon väl vackert pynta för den själv om hon önskar byta.
Ja, det är jag som sponsrar. Skulle hon varit tvungen att betala själv med de pengarna hon tjänar på sitt ordinarie låglönejobb så hade hon aldrig haft råd och knappast velat ha den. Så det är klart att jag betalar både henne och hennes bil. Det skulle ju bli lite konstigt annars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av taliz »

Aha, orkar inte med kvinnor som inte kan ta ansvar för sånt själv. Kanske därför jag är singel för det mesta. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

taliz skrev: 28 maj 2023 09:48
Aha, orkar inte med kvinnor som inte kan ta ansvar för sånt själv. Kanske därför jag är singel för det mesta. :lol:
Vi är alla olika. Jag har varit singel halva mitt vuxna liv, men jag ser ingen direkt fördel med det utöver att man har betydligt mer pengar i plånboken som singel. Men pengar är inte allt och jag klarar mig ändå. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av taliz »

mati skrev: 28 maj 2023 21:06
taliz skrev: 28 maj 2023 09:48
Aha, orkar inte med kvinnor som inte kan ta ansvar för sånt själv. Kanske därför jag är singel för det mesta. :lol:
Vi är alla olika. Jag har varit singel halva mitt vuxna liv, men jag ser ingen direkt fördel med det utöver att man har betydligt mer pengar i plånboken som singel. Men pengar är inte allt och jag klarar mig ändå. ;)
Tycker det är trevligt när man båda bidrar, inte för att spara pengar utan för känslan av att inte bara en ger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av jonasl »

Skulle vilja påstå att det är tvärtom, mer pengar i plånboken när man lever tillsammans med någon (tills man eventuellt skaffar barn..). Då är man ju två som delar på kostnaden för boende, bil (om man klarar sig med en) osv.

I början av vårt förhållande bodde vi i en hyresrätt i Gamla Stan som kostade 3000 kr / mån och hade ingen bil, båda tjänade ok redan då. Fast det gick mycket till mat och restauranger då.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 28 maj 2023 22:49
Skulle vilja påstå att det är tvärtom, mer pengar i plånboken när man lever tillsammans med någon (tills man eventuellt skaffar barn..). Då är man ju två som delar på kostnaden för boende, bil (om man klarar sig med en) osv.

I början av vårt förhållande bodde vi i en hyresrätt i Gamla Stan som kostade 3000 kr / mån och hade ingen bil, båda tjänade ok redan då. Fast det gick mycket till mat och restauranger då.. :)
Så är det! (Om båda har inkomster dvs).

Här hemma så tjänar jag betydligt mer, men det spelar ingen roll då vi har gemensam ekonomi. Båda bidrar med vad man kan, där min sambo bidrar med så mycket mer än vad jag gör. Att ta hand om barnen är tametusan ett tufft jobb. Brukar skämtsamt säga att jag ska på semester när det är dags för jobbet igen efter semestern 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

Nect skrev: 28 maj 2023 23:00
jonasl skrev: 28 maj 2023 22:49
Skulle vilja påstå att det är tvärtom, mer pengar i plånboken när man lever tillsammans med någon (tills man eventuellt skaffar barn..). Då är man ju två som delar på kostnaden för boende, bil (om man klarar sig med en) osv.

I början av vårt förhållande bodde vi i en hyresrätt i Gamla Stan som kostade 3000 kr / mån och hade ingen bil, båda tjänade ok redan då. Fast det gick mycket till mat och restauranger då.. :)
Så är det! (Om båda har inkomster dvs).

Här hemma så tjänar jag betydligt mer, men det spelar ingen roll då vi har gemensam ekonomi. Båda bidrar med vad man kan, där min sambo bidrar med så mycket mer än vad jag gör. Att ta hand om barnen är tametusan ett tufft jobb. Brukar skämtsamt säga att jag ska på semester när det är dags för jobbet igen efter semestern 😂
Det kan jag verkligen inte skriva under på. När jag bodde själv hade jag otroligt mycket pengar över varje månad. Man kan ju prioritera på ett helt annat sätt än när man bor ihop med nån och måste kompromissa hela tiden. Eftersom jag äger mitt boende och inte behöver betala några lån, har jag väldigt få fasta kostnader, och för matvaror osv spenderar man inte särskilt mycket när man bor själv. Det funkar inte när man lever ihop med nån enligt min erfarenhet. Då ska det handlas, ätas ute, ditten och datten. Själv kan man förvisso låta bli att spendera pengar, men den andre kommer garanterat hitta olika sätt att bränna pengar på. Och i vårt fall har min sambo dessutom gått ner i arbetstid eftersom hon anser att hon inte behöver jobba 100% när jag kan liksom sponsra henne. Det är inte så att jag tycker om det, rent ekonomiskt sett, men å andra sidan har hon blivit lite mer avslappnad och är lite mindre sönderstressad sedan hon slutat jobba heltid och kan lalla omkring hemma nån dag i veckan. Det gynnar ju mig åtminstone indirekt eftersom jag får en lugnare tillvaro. Därför säger jag ingenting. Man får kompromissa som sagt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av jonasl »

Beror nog mer på vem man valt att leva med. Vi är tämligen samspelta kring vad vi vill göra och var pengarna och tid går.

Trots att hennes inkomst mer än halverats nu när hon pluggar så går vi plus de flesta månaderna. Lite snålar vi i nuläget eftersom det blev lite dyrare allting plötsligt men å andra sidan så hoppas jag hon får högre lön än mig igen när hon börjar jobba :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

jonasl skrev: 29 maj 2023 10:42
Beror nog mer på vem man valt att leva med. Vi är tämligen samspelta kring vad vi vill göra och var pengarna och tid går.
Det är klart att det beror på vem man bor ihop med. Det är ju ganska logiskt. Hade jag levt ihop med en klon av mig själv, med samma inkomst, samma intressen, samma vanor, allting lika, så hade man naturligtvis kunnat spara en hel del pengar på det eftersom man hade delat på allting. Man hade i princip haft en hel lön över. Ekonomiskt är det ett drömscenario, men annars ganska tråkigt.
Det andra extrema är en partner som inte har nån egen inkomst alls och som helt och hållet lever på den andres lön. Men det blir väldigt obalanserat och kan skapa en del friktion i förhållandet. Beror på hur viktigt man tycker att det är att båda bidrar.
Jag växte ju upp i Tyskland och där är det fortfarande väldigt vanligt med hemmafruar, dvs mannen jobbar och frun är hemma utan inkomst, eller möjligen jobbar hon nånstans med extremt låg inkomst. Framförallt när jag var barn/ungdom var detta helt normalt och jag skulle vilja påstå att det var så majoriteten hade det hemma. På senare tid har det kanske luckrats upp mer, vet ej.
Men med den bakgrunden tycker jag faktiskt inte att det är så konstigt att jag står för den övervägande delen av hushållets kostnader och att jag även stöttar min sambo så hon kommer upp i en lönenivå som man kan leva på. Det är ju inte hennes fel att hon inte tjänar mer än vad hon gör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mussla
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mussla »

mati skrev: 29 maj 2023 11:01
jonasl skrev: 29 maj 2023 10:42
Beror nog mer på vem man valt att leva med. Vi är tämligen samspelta kring vad vi vill göra och var pengarna och tid går.
[…]

Det är ju inte hennes fel att hon inte tjänar mer än vad hon gör.
Nu är vi väldigt off topic men jag blir ändå nyfiken på vems fel det är att ”hon inte tjänar mer än vad hon gör”?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av Jaegaern »

mati skrev: 28 maj 2023 09:20
taliz skrev: 28 maj 2023 08:55
mati skrev: 28 maj 2023 06:32
martinot skrev: 28 maj 2023 02:59
mati skrev: 13 apr 2023 08:07

Nu är sambon plötsligt inne på att hon vill byta bil. Hon vill nu ha en Mini Cooper som ju inte i någon enda punkt är bättre än en e-Golf. Den är bara väldigt dyr.
Jag hoppas att det är övergående, så brukar det vara.
En Mini Cooper SE är en grymt mycket roligare bil att köra. Kan verkligen rekommendera dig att testa! På en helt annan nivå än en e-Golf (som inte är dålig till att börja med) om man gillar att köra det minsta busigt och aktivt.

En modern elektrisk liten hot-hatch! Är verkligen supernöjd med våran som vi haft i ca. ett halvår nu.
Rolig är den säkert, det tvivlar jag inte på. Men den är ju mycket mindre än en Golf, ändå ganska dyr med tanke på den ringa storleken. Det vi använder Golfen till, dvs typ allt, duger den inte för.
Som tredjebil är den säkert grym, eller varför inte en Mini Cooper Cab som tredjebil? Helt klart en cool leksak. Om man hade haft obegränsade tillgångar hade jag köpt mig en sådan i 50-årspresent. Men tyvärr får man ju vara lite realistisk också.
Sponsrar du sambon med bil? Annars kan hon väl vackert pynta för den själv om hon önskar byta.
Ja, det är jag som sponsrar. Skulle hon varit tvungen att betala själv med de pengarna hon tjänar på sitt ordinarie låglönejobb så hade hon aldrig haft råd och knappast velat ha den. Så det är klart att jag betalar både henne och hennes bil. Det skulle ju bli lite konstigt annars.
Klart man vill att sin partner ska ha en bra och säker bil. Också svårt att räkna kronor i ett långt förhållande, speciellt om man är gift. Rätt off topic nu inser jag.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av martinot »

mati skrev: 28 maj 2023 06:32
martinot skrev: 28 maj 2023 02:59
mati skrev: 13 apr 2023 08:07

Nu är sambon plötsligt inne på att hon vill byta bil. Hon vill nu ha en Mini Cooper som ju inte i någon enda punkt är bättre än en e-Golf. Den är bara väldigt dyr.
Jag hoppas att det är övergående, så brukar det vara.
En Mini Cooper SE är en grymt mycket roligare bil att köra. Kan verkligen rekommendera dig att testa! På en helt annan nivå än en e-Golf (som inte är dålig till att börja med) om man gillar att köra det minsta busigt och aktivt.

En modern elektrisk liten hot-hatch! Är verkligen supernöjd med våran som vi haft i ca. ett halvår nu.
Rolig är den säkert, det tvivlar jag inte på. Men den är ju mycket mindre än en Golf, ändå ganska dyr med tanke på den ringa storleken. Det vi använder Golfen till, dvs typ allt, duger den inte för.
Som tredjebil är den säkert grym, eller varför inte en Mini Cooper Cab som tredjebil? Helt klart en cool leksak. Om man hade haft obegränsade tillgångar hade jag köpt mig en sådan i 50-årspresent. Men tyvärr får man ju vara lite realistisk också.
Jo, där kanske inte sambon sett storleksskillnaden?

Dagens Mini är större än 60-talets Mini, men fortfarande mycket mindre storlek än en bil i Golf-klassen.

Denna är mer i storlek som en modern Fiat 500, Honda E eller e-Up. Golfklassen är en klart större och mer "riktig" bil (lite dumt uttryckt av mig kanske).

Sedan om det är bra eller dåligt beror ju helt på vilken storlek man önskar och har behov för, precis som du är inne på.

Kanske dags för sambon att bara testsitta i en Mini för att hon skall förstå att det är fel storleksklass för henne?

Kan nämna att baksätet är väldigt trångt och obekvämt för vuxna om ni skall vara mer än två i bilen. Har själv suttit där korta stunder, men som 1.85 så är det inget man vill göra på långresor (även om det går för korta sträckor).

Oftast så är vi en eller max två i bilen (antingen jag, eller min fru, eller en av oss som övningskör med dottern). Då har vi normalt fällt en del av baksätet så att hundburen kan få plats där bak. Däremot så kommer du inte kunna få plats med två stycken hundburar om du har hyfsat stora hundar (vår är en ovanligt stor korsning mellan Aussie och BC på ca 30 kg).

Blir även hyfsat bra med lastutrymme när man fällt baksätet om man skall storhandla eller åka med saker till ÅVC. Har faktiskt fått in mycket mer där än i bagaget på vår M3. Så ur den synvinkeln så är det inte bara en rolig bil, men faktiskt en riktigt praktisk bil (för oss) i vardagen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

martinot skrev: 30 maj 2023 10:14
Jo, där kanske inte sambon sett storleksskillnaden?

Dagens Mini är större än 60-talets Mini, men fortfarande mycket mindre storlek än en bil i Golf-klassen.

Denna är mer i storlek som en modern Fiat 500, Honda E eller e-Up. Golfklassen är en klart större och mer "riktig" bil (lite dumt uttryckt av mig kanske).

Sedan om det är bra eller dåligt beror ju helt på vilken storlek man önskar och har behov för, precis som du är inne på.

Kanske dags för sambon att bara testsitta i en Mini för att hon skall förstå att det är fel storleksklass för henne?

Kan nämna att baksätet är väldigt trångt och obekvämt för vuxna om ni skall vara mer än två i bilen. Har själv suttit där korta stunder, men som 1.85 så är det inget man vill göra på långresor (även om det går för korta sträckor).

Oftast så är vi en eller max två i bilen (antingen jag, eller min fru, eller en av oss som övningskör med dottern). Då har vi normalt fällt en del av baksätet så att hundburen kan få plats där bak. Däremot så kommer du inte kunna få plats med två stycken hundburar om du har hyfsat stora hundar (vår är en ovanligt stor korsning mellan Aussie och BC på ca 30 kg).

Blir även hyfsat bra med lastutrymme när man fällt baksätet om man skall storhandla eller åka med saker till ÅVC. Har faktiskt fått in mycket mer där än i bagaget på vår M3. Så ur den synvinkeln så är det inte bara en rolig bil, men faktiskt en riktigt praktisk bil (för oss) i vardagen.
Våra hundar är stora. Stora schäferhanen är på strax under 50kg men han åker sällan med i bilen. Han är helt enkelt för stor. Tiken är en Siberian Husky, hon är inte så stor (än), men hon vill gärna åka med. Hon sitter mest i baksätet med sin sele, såvida vi inte åker med 4 personer i bilen, vilket vi gör ibland. Så nej, en Mini Cooper fungerar inte för oss. I så fall skulle man behöva använda Ioniqen betydligt mer frekvent än vad vi gör. Men jag tycker att den är för stor och klumpig som vardagsbil, och med sin gigantiska vändradie är den inte så lämplig som stadsbil heller.
E-Golfen är perfekt för dessa ändamål.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av martinot »

mati skrev: 30 maj 2023 10:29
martinot skrev: 30 maj 2023 10:14
Kan nämna att baksätet är väldigt trångt och obekvämt för vuxna om ni skall vara mer än två i bilen. Har själv suttit där korta stunder, men som 1.85 så är det inget man vill göra på långresor (även om det går för korta sträckor).

Oftast så är vi en eller max två i bilen (antingen jag, eller min fru, eller en av oss som övningskör med dottern). Då har vi normalt fällt en del av baksätet så att hundburen kan få plats där bak. Däremot så kommer du inte kunna få plats med två stycken hundburar om du har hyfsat stora hundar (vår är en ovanligt stor korsning mellan Aussie och BC på ca 30 kg).

Blir även hyfsat bra med lastutrymme när man fällt baksätet om man skall storhandla eller åka med saker till ÅVC. Har faktiskt fått in mycket mer där än i bagaget på vår M3. Så ur den synvinkeln så är det inte bara en rolig bil, men faktiskt en riktigt praktisk bil (för oss) i vardagen.
Våra hundar är stora. Stora schäferhanen är på strax under 50kg men han åker sällan med i bilen. Han är helt enkelt för stor. Tiken är en Siberian Husky, hon är inte så stor (än), men hon vill gärna åka med. Hon sitter mest i baksätet med sin sele, såvida vi inte åker med 4 personer i bilen, vilket vi gör ibland. Så nej, en Mini Cooper fungerar inte för oss. I så fall skulle man behöva använda Ioniqen betydligt mer frekvent än vad vi gör. Men jag tycker att den är för stor och klumpig som vardagsbil, och med sin gigantiska vändradie är den inte så lämplig som stadsbil heller.
E-Golfen är perfekt för dessa ändamål.
Tycker det låter som ni redan har den helt perfekta bilen för era behov!

Jag skulle skippa att byta om jag var ni.

Varför gå över ån efter vatten? :D

Vad är det annars som gör att Hyundai har så stor svängradie? Trodde alla rena elbilar var hyfsade på den punkten?

Har ni AWD-versionen, och är det kanske värre svängradie med just AWD jämfört med RWD-versionen?

M3 har inte den absolut bästa svängradien (Taycan har något kortare tex), men helt OK och inga problem i vardagen. Så den stoppar oss inte alls på det sättet som för er. Drar mig aldrig för att använda Tesla vs Mini när jag känner för det. Samma sak med BMW:n. Även om det är en stor fossilbil (hybrid), så har den väldigt liten svängradie tack vare bakhjulsdrift (var samma sak med våra tidigare E-klass). Är extremt lättkörd i vardagen, trots att det är en av de större kombi på marknaden (dock något mindre än E-klass).

Kan tillägga att vår hund normalt inte åker i hundburen längre. Oftast sitter han i baksätet på Teslan eller på BMW-kombin i sin sele som är kopplad just till säkerhetsbältet. Han tycker det är mycket roligare att enklare kunna titta ut genom fönster och vara med oss på ett annat sätt, vilket han inte kan när han är instängd i hundbur där bak. När han sitter i baksätet så kan man lättare ge honom en godisbit, klappa honom och prata med honom under bilfärden. Han gillar även som sagt att enklare kunna titta ut och känns som han blir mindre åksjuk i baksätet när han själv kan se framåt på vägen när han så önskar.

Kan faktiskt tipsa som detta utmärkta Tesla-tillbehöret som vi har två av för de stora bilarna. Även om det är Tesla så passar det lika bra i våra tidigare Mercedes, och nu även i vår BMW (man hänger det bara över nackskydden på bilen, och sidoskydden är också ganska generiska man klämmer fast i fönsterrutorna).

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -pet-liner


Bild

Bild


Riktigt bra produkt, som tar väldigt liten plats när man enkelt fäller ihop den!


Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

Nej, det är en RWD Ioniq. Den har helt enkelt gigantisk svängradie, säkert delvis beroende på det långa axelavståndet.
Jag vill egentligen inte byta bort e-Golfen. Den är bra och funkar för oss. Å andra sidan är den inne på sitt sjätte år nu och har gått 11000 mil. Den börjar komma till åren, och den börjar även visa tecken på rost i hjulhusen tyvärr. Verkstaden säger att de inte kan göra nåt åt det, jag ska kleta på lite rostomvandlare och färg. Känns sådär. Samtidigt betalar man ju fortfarande förmånsskatt för den, betydligt mer än när den var ny dessutom. Känns också sådär. Men en ny bil är svindyr och det känns också sådär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 30 maj 2023 13:00
...] Jag vill egentligen inte byta bort e-Golfen. Den är bra och funkar för oss. Å andra sidan är den inne på sitt sjätte år nu och har gått 11000 mil. Den börjar komma till åren, och den börjar även visa tecken på rost i hjulhusen tyvärr. Verkstaden säger att de inte kan göra nåt åt det, jag ska kleta på lite rostomvandlare och färg. Känns sådär. [...
Är det på det enstaka stället vi skrev om tidigare eller finns det på fler ställen än ett?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Andrabil för 250k

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev: 30 maj 2023 13:04
mati skrev: 30 maj 2023 13:00
...] Jag vill egentligen inte byta bort e-Golfen. Den är bra och funkar för oss. Å andra sidan är den inne på sitt sjätte år nu och har gått 11000 mil. Den börjar komma till åren, och den börjar även visa tecken på rost i hjulhusen tyvärr. Verkstaden säger att de inte kan göra nåt åt det, jag ska kleta på lite rostomvandlare och färg. Känns sådär. [...
Är det på det enstaka stället vi skrev om tidigare eller finns det på fler ställen än ett?
Båda hjulhusen där bak. Inte så mycket på höger sida ännu, men på vänster sida släpper färgen när man pillar. Det är kanske 5 cm där färgen är borta och rosten kommit fram. Det ser lite ut som att det går runt bakom skärmen också. Lite svårt att se. Men börjar det rosta så brukar det ju vara mer än vad man kan se från utsidan.
Har inte vågat kolla om det är på fler ställen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar