Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Boniek82
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 maj 2023 16:29

Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av Boniek82 »

Hej.

Helt ny här på Tesla forumet, jag har funderat ett tag på att sälja min Volvo XC90 D5 för att ev köpa mig en Tesla X.
Tesla är helt nytt för mig och jag är inte alls påläst om dessa bilar.

Jag lyssnar gärna på er med erfarenhet och kunskap om model X. Så skriv gärna vad man ska tänka på och ev tips på bilar som kan vara ett bra köp 😊

Siktar på på 19-20 års model och gärna 6-7 sitsig.

/Artur
IMG_2618.jpeg
IMG_1281.jpeg
62DD47E1-A62C-4FF2-9CC3-9287DF8C3144.jpeg
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av slugger75 »

Hej!

Jag kan inget om just model X, men ett tips (eftersom du ska köpa en några år gammal bil) är ju att kolla upp vad försäkringen skulle kosta. När bilen inte längre har vagnskadegaranti (efter tre år) blir många Teslor väääldigt dyra att försäkra.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av taliz »

Ser lite underligt ut med en högbyggd bil som sedan är sänkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av BigEasy »

Instämmer. Varför köper du en hög bil om du vill ha den låg?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

BigEasy skrev: 16 maj 2023 16:26
Instämmer. Varför köper du en hög bil om du vill ha den låg?
För att han vill ha en bil med 6-7 säten kanske... ;)

Volvo gör ju vidare relativt säkra bilar. En sänkt bil med lägre tyngdpunkt borde väl sannolikt ge säkrare och även bättre köregenskaper. Och slutligen så borde den ju även förbruka lite mindre bränsle.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av M3apan »

Att man inte ens kan få ha en låg hög bil utan att det ska ifrågasättas. Nu bidrog jag kanske inte heller till sakfrågan, men det finns många med erfarenhet av X, hoppas du får bra svar på dina funderingar!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

slugger75 skrev: 16 maj 2023 15:13
Hej!

Jag kan inget om just model X, men ett tips (eftersom du ska köpa en några år gammal bil) är ju att kolla upp vad försäkringen skulle kosta. När bilen inte längre har vagnskadegaranti (efter tre år) blir många Teslor väääldigt dyra att försäkra.
Apropå det... Från en annan tråd som inte specifikt handlar om X. Men eftersom det är 'tillämpligt' även i det här fallet...
Dinsdale skrev: 11 maj 2023 06:40
...] När det gäller försäkringsbolag, se till att välja ett bolag som inte gör åldersavdrag för batteriet då det annars kan bli ofantligt dyrt om batteriet skulle skadas (tex om nån stjäl däcken för dig och lägger stenar under bilen). https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/

I TCOn för elbil, kom ihåg att också räkna in kostnaden för laddboxen och lastbalansering. För mig kostade det 8000 kr att installera laddbox med lastbalansering, då tog jag iofs en extra laddkabel också. De 8000 kommer ta mig fem-sex år att spara in för jag kör så lite.
Jag äger tyvärr inte själv elbil, så jag är ingen expert på det här, men det kan tydligen löna sig att kolla runt ordentligt bland försäkringsbolagen. Försäkringspremier kan tydligen variera betydligt beroende på många olika faktorer. Historiskt så verkar det som många valt Trygg Hansa eller WaterCircles. Jag vet dock inte vad de här bolagen har för villkor just med tanke på det här med åldersavdrag...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av fth »

Jag har kört X i >6 år nu, snart 20,000 mil över hela Europa, och är väldigt nöjd.

Falkvingarna har sina för- och nackdelar, den uppenbara nackdelen är förstås att du inte kan ha takräcke/-box på bilen, det löser jag själv med en korg och väska på dragkroken, vilket i sin tur har den fördelen att det inte påverkar förbrukning/räckvidd märkbart (till skillnad från takbox som kan dra ned räckvidden med typ 10-20%).

Sexsitsig (och "gamla" sjusitsiga som jag har) har lyxiga och bekväma stolar på andra raden, med den stora nackdelen att dom inte går att fälla, vilket innebär att lastutrymmet är extremt begränsat för en så stor bil. Alla femsitsiga, och sjusitsiga efter 2017, har fällbar andra rad, då är lastutrymmet gigantiskt.

Tredje raden är fällbar i alla modeller.

Vad vill du veta mer?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Boniek82 skrev: 16 maj 2023 14:57
...] Jag lyssnar gärna på er med erfarenhet och kunskap om model X. Så skriv gärna vad man ska tänka på och ev tips på bilar som kan vara ett bra köp 😊

Siktar på på 19-20 års model och gärna 6-7 sitsig.

/Artur
Ej ngn expert på det följande heller, men elbilars batterier degraderas tydligen lite mer ifall de konstant står med 100% laddningsgrad. Således är det många som 'förvarar' bilen med lägre laddningsgrad än fulladdat batteri. Eftersom man i regel vet när har tänkt köra iväg med bilen så laddas bilen upp lagom till avfart ifall man behöver hela batteriet fulladdat. Det här är i de allra flesta fall inget problem i vardagen eftersom räckvidden är tillräcklig även utan fulladdat batteri ifall man skulle behöva åka iväg på något 'akut'...

Batteriet degraderas även lite mer ifall det skulle vara så att de i princip endast skulle ha laddats med snabbladdare. Hur mycket extra degradering det skulle kunna handla om på en 19-20 X vet jag inte. Tror bara det skulle bli några få procent. 4% kanske (eller kanske ännu mindre...). Oavsett så finns det tydligen lite sätt kolla eller räkna på det här utifrån data i bilen. En sån beräkning är inte jättekomplicerat. Själv har jag dock glömt bort hur man gör, men det finns beskrivet i andra trådar på forumet.

Avsikten med det följande är inte att komma med någon slags pik om 'forumetikett', utan endast att ge möjlighet att lite snabbt kunna hitta en hel del info som redan finns... ;)

Som jag minns det så finns det en hel del skrivet om det här i andra trådar. Om du är intresserad av det kan du testa att söka lite...

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum emellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model X" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, Y och S. Men det kände du säkert till... ;)

EDIT: Kompletterade och förtydligade första stycket.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

En annan grej ifall du nu inte skulle känna till det, är att den räckvidd som anges för elbilar enligt WLTP-protokollet inte är riktigt rättvisande. Anledningen till det är att genomsnittshastigheten enligt WLTP är 53,5 km/h... (https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... ing_cycles)

Elbilar drar mer energi i hastigheter runt 100-120 km/h. Elbilar drar även mer energi när det är kallt och/eller dåligt väglag som mkt regn eller snö.

Då kan man ju tro att längre resor med elbilar kan ta mkt längre tid än det annars skulle ha gjort med en bil med förbränningsmotor. Men tricket här blir ju att ladda när man annars ändå skulle ha tagit en paus med en fossilbil (paus för mat/toalettbesök). För att själv kunna se att längre resor inte behöver ta så mycket längre tid så kan du själv mata in era vanligaste långresor i något som heter A Better Route Planner (ABRP). Tror den funktionaliteten är kostnadsfri.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Har för mig att ytterligare en grej med X är att det förekommit att däcken slits ojämnt, och att det kan bero på att luftfjädringen har fyra lägen. Så om bilen körs mycket i ett annat läge än det som hjulinställningen är gjord i så kan däcken slitas ojämnt. Tror det var ngt sånt. Men det finns trådar om det här med...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
kalnak
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 sep 2020 21:46

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av kalnak »

Kör en 7-sits X LR Raven -20 som rullat 6000mil. Har i stort sett funkat hur bra som helst. Det är rätt mycket plats i den ändå. Både djupt bagage men också mycket plats där fram i frunken.

Själv valde jag 7-sits före 6-sits just för att kunna fälla även mittenraden. Personligen tycker jag det känns lite halvsurt med 6-sits och att inte kunna fälla mittenraden ifall jag skulle behöva.

På dessa 6000 mil så har jag smörjt bromsarna och kollat beläggen en gång, precis bytt kupé och Hepa filter. Filter kostade totalt 1000kr och tog 1 timme att byta, gjorde det själv.

Vi har åkt runtom i Europa, bla ner till Alicante förra året och sen hem innan vi körde ner till Serbien och hem.

När det gäller laddning, så har batteriet degraderats med 5%. Laddar oftast enbart till 80% förutom när vi vet att vi ska iväg långt, då har jag laddat till 100% så att den är klar strax innan avfärd.

Ang garanti så har iaf jag valt att teckna ytterligare 4 års extra garanti utöver den 4-åriga nybilsgarantin.

Förra året så höll sommardäcken 2200 mil. De var rätt så snedslitna. Dock mitt fel, borde gjort en fyrhjulsinställning men struntade i det.
Bilen är tung men ser man bara till att göra hjulinställningen i LOW så är det lugnt.

Sen bör man nog även undvika alldeles för många fullgasrepor från stillastående. Bilen är ändå rätt tung, 2.6ton med sisådär 550hk.

I Tyskland där det rådde fri fart testade jag att gasa. Väghållningen kändes riktigt bra i hög(max) hastighet.

Helförsäkring(med extra allt) kostar 17800kr / året.

Vad vill du veta mer?
IMG_7258.jpg
8C739AFD-89A2-45F0-A173-CB1A4DBE7CE7.JPG
Model X -20 LR Raven
Model Y -23 SR
Pgard
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 dec 2021 11:46

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av Pgard »

Har en model X 2020 LR.
Helt rätt! Kul bil! Köp!
Speciellt nöjd med 6-sits då vi har tre kids 2,5 och 7.
Ungarna/ vuxna går i mittgången bak och sätter sig 👍🏻
Så man behöver egentligen inte krångla med att fälla stolar mm för att nå bakre raden.
X:en har många funktioner som de andra tesla modellerna inte har. Den känns också avsevärt mer premium än de övriga, i linje med priset helt enkelt. Kört BMW tidigare så vägljudet kan reta mig lite - där kunde Tesla jobbat lite mer.
Tesla är väl rätt unik också där garantin gäller utan service.
EC99E179-4B72-425E-A6E4-4EF84E417EF4.jpeg
Sevir87
elbilist
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 okt 2023 14:48
Ort: Sundsvall

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av Sevir87 »

Förlåt att jag bumpar tråden lite men hur är komforten i X, efter facelift 2022?
Läste nånstans det är luftfjädring eller är det bara i USA modellerna?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av spacecoin »

Sevir87 skrev: 27 nov 2023 19:52
Förlåt att jag bumpar tråden lite men hur är komforten i X, efter facelift 2022?
Läste nånstans det är luftfjädring eller är det bara i USA modellerna?
luftfjädring har det varit från start tror jag. höj och sänkbar sedan 2019 (raven).

mx är en jättebra bil. förvånande är: inte tyst för prisklassen, krypa under bilen för att sätta dit dragkroken.
byggkvaliteten på panelpassning och interiör är under förväntan.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av Dodde »

När fick X CCS-laddning (utan adapter)?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av spacecoin »

Dodde skrev: 27 nov 2023 20:39
När fick X CCS-laddning (utan adapter)?
2020 har jag för mig. Min har adapter 2019.
Sevir87
elbilist
Inlägg: 24
Blev medlem: 31 okt 2023 14:48
Ort: Sundsvall

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av Sevir87 »

spacecoin skrev: 27 nov 2023 20:15
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 19:52
Förlåt att jag bumpar tråden lite men hur är komforten i X, efter facelift 2022?
Läste nånstans det är luftfjädring eller är det bara i USA modellerna?
luftfjädring har det varit från start tror jag. höj och sänkbar sedan 2019 (raven).

mx är en jättebra bil. förvånande är: inte tyst för prisklassen, krypa under bilen för att sätta dit dragkroken.
byggkvaliteten på panelpassning och interiör är under förväntan.
Så löstagbar manuell krok som jag hade på min gamla S80 från 2003? Att man inte kan få halvautomatisk krok som alla andra är förvånande.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av Tars »

spacecoin skrev:
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 19:52
Förlåt att jag bumpar tråden lite men hur är komforten i X, efter facelift 2022?
Läste nånstans det är luftfjädring eller är det bara i USA modellerna?
luftfjädring har det varit från start tror jag. höj och sänkbar sedan 2019 (raven).

mx är en jättebra bil. förvånande är: inte tyst för prisklassen, krypa under bilen för att sätta dit dragkroken.
byggkvaliteten på panelpassning och interiör är under förväntan.
X:en fanns att välja utan luftfjädring 2016 på vissa batterier.
Har för nog 60 hade utan luftfjädring. Kan inte varit många som kom utan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 27 nov 2023 20:15
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 19:52
Förlåt att jag bumpar tråden lite men hur är komforten i X, efter facelift 2022?
Läste nånstans det är luftfjädring eller är det bara i USA modellerna?
luftfjädring har det varit från start tror jag. höj och sänkbar sedan 2019 (raven).

mx är en jättebra bil. förvånande är: inte tyst för prisklassen, krypa under bilen för att sätta dit dragkroken.
byggkvaliteten på panelpassning och interiör är under förväntan.
Har inte alla med luftfjädring varit höj- och sänkbara?

Har det inte skett några förbättringar efter facelift 2022 gällande ljudvolym, panelpassning och interiör? Vill minnas att rätt många tycker åtm. interiör och ljudvolym förbättrats. Panelpassning är jag väl kanske osäker på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 27 nov 2023 22:02
spacecoin skrev: 27 nov 2023 20:15
Sevir87 skrev: 27 nov 2023 19:52
Förlåt att jag bumpar tråden lite men hur är komforten i X, efter facelift 2022?
Läste nånstans det är luftfjädring eller är det bara i USA modellerna?
luftfjädring har det varit från start tror jag. höj och sänkbar sedan 2019 (raven).

mx är en jättebra bil. förvånande är: inte tyst för prisklassen, krypa under bilen för att sätta dit dragkroken.
byggkvaliteten på panelpassning och interiör är under förväntan.
Har inte alla med luftfjädring varit höj- och sänkbara?

Har det inte skett några förbättringar efter facelift 2022 gällande ljudvolym, panelpassning och interiör? Vill minnas att rätt många tycker åtm. interiör och ljudvolym förbättrats. Panelpassning är jag väl kanske osäker på.
Ja, jag menade "adaptiv". https://www.findmyelectric.com/blog/tes ... explained/
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av FStaake »

spacecoin skrev: 27 nov 2023 20:44
Dodde skrev: 27 nov 2023 20:39
När fick X CCS-laddning (utan adapter)?
2020 har jag för mig. Min har adapter 2019.
Först 2023, är jag tämligen säker på.
Inga av de 2020/2021, de som kallades LR+, som jag kollade på hade CCS utan krävde adapter.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av LarsaR »

FStaake skrev: 27 nov 2023 23:18
spacecoin skrev: 27 nov 2023 20:44
Dodde skrev: 27 nov 2023 20:39
När fick X CCS-laddning (utan adapter)?
2020 har jag för mig. Min har adapter 2019.
Först 2023, är jag tämligen säker på.
Inga av de 2020/2021, de som kallades LR+, som jag kollade på hade CCS utan krävde adapter.
Precis så. Stora laddluckan som möjliggör CCS utan adapter kom med Palladium, 2023 års modell.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Mmarcus
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2021 12:51

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av Mmarcus »

Jag går i samma tankar, har också en XC90 D5.. men jag kan inte motivera att byta till en ganska mycket dyrare bil och BRUTALT DYR försäkring..
Känns som försäkringspremien på typ alla Tesla modeller sabbar kalkylen.

Idag kostar min XC90 800kr/månaden för helförsäkring hos Volvia, billigaste jag kan hitta på en long range X är 1500kr
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Planer på att gå från min XC90 D5 till en Tesla model X

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mmarcus skrev: 27 dec 2023 15:39
Jag går i samma tankar, har också en XC90 D5.. men jag kan inte motivera att byta till en ganska mycket dyrare bil och BRUTALT DYR försäkring..
Känns som försäkringspremien på typ alla Tesla modeller sabbar kalkylen.

Idag kostar min XC90 800kr/månaden för helförsäkring hos Volvia, billigaste jag kan hitta på en long range X är 1500kr
EDIT: Ok. läste väl lite slarvigt... Verkar som du har kollat med andra bolag...

Har du kollat med andra bolag? Bilar från Tesla är 'rätt så speciella' när det gäller försäkring... Det kan bokstavligen variera hej vilt mellan olika bolag och från person till person...

Vidare har det skrivits en hel del om det här med försäkring i olika trådar på forumet. From memory: Trygg Hansa har märkesförsäkring för Tesla. Det är många som har tecknat där. Andra tycker att ICA, Motormännen eller Gjensidige har varit mest prisvärt. Tidigare var det många som tecknade hos WaterCircles. Sen en tid tillbaka har det dock förekommit lite uppgifter på forumet om attt WaterCircles kan vara 'knepiga' ifall man behöver utnyttja försäkringen.

Jag har dock inte koll på skillnader i villkor mellan olika bolag. T.ex. när det gäller åldersavdrag för det stora högspänningsbatteriet...

Ifall du själv vill söka lite i äldre trådar: Det kan vara så att forumets sökfunktion blivit bättre på sistone, men det har jag inte så bra koll på. Själv använder jag mest Google för att söka på forumet. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model X" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, S och Y. Men det kände du säkert till...  ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar