Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av Spid3r »

Läste någonstans att det rekommenderas att ha bilen ansluten till laddning för jämnan om man har bilen parkerad (utan att bilen används) under flera veckor (tex långtidsparkering), vad säger ni och hur gör ni i de fallen?
Kommer att parkera bilen på långtidsparkering under 4-5 veckor, det finns möjlighet att välja laddplats.
Skillnad sommar/vinter?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av Jaegaern »

Spelar ingen som helst roll. Så länge du har mer än 20% laddning så underhållsladdas ditt 12V-batteri, det är det enda som kan bli jobbigt om det laddas ur. Gäller mest de med blybatteri på 12V.

Annars är det bara att stänga av Sentry Mode och låta den stå. Lägg den på 50% SoC så kommer du ha nästan 50% när du plockar upp bilen igen. Phantom drain är inte längre en grej.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 28 maj 2023 10:02
Så länge du har mer än 20% laddning så underhållsladdas ditt 12V-batteri, det är det enda som kan bli jobbigt om det laddas ur. Gäller mest de med blybatteri på 12V.
Bilen försörjer 12V-batteriet med ström långt längre ned än så.
Det står 6% i någon Tesla workshopmanual, men de refererar antagligen till sann SOC, inte det som visas på mätaren.

Min model 3-manual menar att batteriet slutar strömförsörjas när bilen stängs ned pga låg SOC, vilket sker långt under 0%.

Jag har vart ned till -2% 2ggr, och vad jag minns matades 12V-batteriet med ström då med (syns på min extraskärm med BMS-data via Scan My Tesla).

Jag lämnar regelmässigt min bil en vecka i stöten på jobbet med 10-20%, och det har inte vart ngt problem med 12V-batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 28 maj 2023 11:10
Jaegaern skrev: 28 maj 2023 10:02
Så länge du har mer än 20% laddning så underhållsladdas ditt 12V-batteri, det är det enda som kan bli jobbigt om det laddas ur. Gäller mest de med blybatteri på 12V.
Bilen försörjer 12V-batteriet med ström långt längre ned än så.
Det står 6% i någon Tesla workshopmanual, men de refererar antagligen till sann SOC, inte det som visas på mätaren.

Min model 3-manual menar att batteriet slutar strömförsörjas när bilen stängs ned pga låg SOC, vilket sker långt under 0%.

Jag har vart ned till -2% 2ggr, och vad jag minns matades 12V-batteriet med ström då med (syns på min extraskärm med BMS-data via Scan My Tesla).

Jag lämnar regelmässigt min bil en vecka i stöten på jobbet med 10-20%, och det har inte vart ngt problem med 12V-batteriet.
Jaha, där ser man!

Vet inte ens var 20% kommer ifrån. Det var längesedan jag läste det. Men tack för info, det gör faktiskt att jag slipper tänkte på det med min gamla ”blybil”. Den står rätt ofta med 10-20% batteri då jag laddar i stort sätt enbart 230 schuko på jobbet, samt supercharging när jag reser. Lite större cykler, men rätt sällan den står med högre SoC.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 28 maj 2023 11:22

Jaha, där ser man!

Vet inte ens var 20% kommer ifrån. Det var längesedan jag läste det. Men tack för info, det gör faktiskt att jag slipper tänkte på det med min gamla ”blybil”. Den står rätt ofta med 10-20% batteri då jag laddar i stort sätt enbart 230 schuko på jobbet, samt supercharging när jag reser. Lite större cykler, men rätt sällan den står med högre SoC.
Det är lätt att det skapas rykten om sånt här som kanske skrämmer folk att inte nyttja bilens kapacitet. Därav mitt inlägg, så inte 20% cementeras i forumet :-)

Precis, 20% är en gräns. Bilen stänger av sentry mode för att minska förbrukningen.
Skydd mot hög temperatur i kabinen stälgs också.
Tidigare kunde man inte förkonditionera för avfärd heller vill jag minnas. Nu går det men man får en varning/fråga om att man vetkligen vill trots låg SOC.

Tesla har ett riktigt litet 12V-batteri så det räcker inte alls länge om det skulle sluta försörjas under körning.
Tesla skriver att det inte räcker mycket mer än ett dygn men då menar man när bilen är parkerad och sover.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av pejvic »

Är det på Arlanda så är det väl gratis med laddplats och då är det väl bara att ta det?
Du har då sentry på hela tiden tex.

Viktigt bara att du sätter laddgräns 50%. Öka laddgränsen till tex 80% dagen innan och sen 90 eller 100% innan du går på flyget om du flyger kort resa. (så att inte bilen står med hög SoC i onödan.

Men annars om du inte har Sentry så behöver inte bilen vara ansluten. Skulle det kosta extra med laddplats så skull jag aldrig ta det.
Skall själv flyga om några veckor från Arlanda och då har jag valt P46. Det kostar 1190:- för 11 dagar och då ingår laddning.
Jag ser då till att komma dit med ca 10% såklart och lämnar med 100%. Men har Sentry på och 50% som gräns hela utlandsvistelsen förutom innan hemkomst. Det är det bästa, i allafall från Arlanda. Tar ett några minuter att gå bara från P46 till Terminalerna 4&5.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av taliz »

Aldrig riktigt förstått det där med flygplatsparkering.
Inte sällan är det dyrare än att ta taxi, och långt mycket dyrare än kollektivtrafik.
Dessutom är parkeringen ofta rätt långt bort, så man tex behöver ta en buss dit.
Då försvinner ju liksom vinsten med det hela.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 28 maj 2023 13:11
Aldrig riktigt förstått det där med flygplatsparkering.
Inte sällan är det dyrare än att ta taxi, och långt mycket dyrare än kollektivtrafik.
Dessutom är parkeringen ofta rätt långt bort, så man tex behöver ta en buss dit.
Då försvinner ju liksom vinsten med det hela.
Taxi från norrbotten till Arlanda är troligen dyrare än elbil, om man inte köper nån extradyr fulel :-)

Men jag förstår hur du tänker :)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 28 maj 2023 13:11
Aldrig riktigt förstått det där med flygplatsparkering.
Inte sällan är det dyrare än att ta taxi, och långt mycket dyrare än kollektivtrafik.
Dessutom är parkeringen ofta rätt långt bort, så man tex behöver ta en buss dit.
Då försvinner ju liksom vinsten med det hela.
För mig som bor 400 meter från Flygbussen är valet självklart, men jag inser att alla inte har samma förutsättningar.
När jag bodde i Nacka och skulle flyga utomlands på cykelträningsläger tillsammans med en kompis var det lika självklart att ta bilen.
Samma sak när vi skulle flyga från Skavsta. D.v.s. det omvända lär lär gälla för andra som bor långt från Arlanda och har skrymmande packning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av AAKEE »

Det kommer såklart komma någon gynnare som säger att laddningen av 12V upphör vid 20%, 6% osv.
Jag tog just en bild där min bil förser 12V med ström och jag har 15% just nu.


Bara för kommande behov.
DC-DC output voltage = 12.9-13.0V
DC-DC 101A
DC-DC outpot power 1305W.
1EE9B6E6-0D50-4C41-8763-3FE7DC050919.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av fth »

taliz skrev: 28 maj 2023 13:11
Aldrig riktigt förstått det där med flygplatsparkering.
Inte sällan är det dyrare än att ta taxi, och långt mycket dyrare än kollektivtrafik.
Dessutom är parkeringen ofta rätt långt bort, så man tex behöver ta en buss dit.
Då försvinner ju liksom vinsten med det hela.
Är man fem i familjen som vi så är kollektivtrafik betydligt dyrare, iaf om man syftar på Arlanda Express, bussarna är ju lite billigare, men fossildrivna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av fth »

pejvic skrev: 28 maj 2023 13:00
Jag ser då till att komma dit med ca 10% såklart och lämnar med 100%.
Det finns ju tyvärr ingen garanti att man faktiskt får en laddplats, dom kan ju vara ICE-ade eller upptagna, det går väl fortfarande inte att boka?

Jag skulle iaf inte chansa med så låg SoC om jag skulle vara borta mer än ett par dagar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av pejvic »

fth skrev: 28 maj 2023 19:42
pejvic skrev: 28 maj 2023 13:00
Jag ser då till att komma dit med ca 10% såklart och lämnar med 100%.
Det finns ju tyvärr ingen garanti att man faktiskt får en laddplats, dom kan ju vara ICE-ade eller upptagna, det går väl fortfarande inte att boka?

Jag skulle iaf inte chansa med så låg SoC om jag skulle vara borta mer än ett par dagar.

/fth
de gånger jag kommit dit har det varit max tre bilar anslutna till rätt många platser.
Men med 10% har jag god marginal att ta mig till Sollentuna på vägen hem. Även om bilen skulle draina överraskande mycket.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 28 maj 2023 19:42

Jag skulle iaf inte chansa med så låg SoC om jag skulle vara borta mer än ett par dagar.

/fth
Det är ju inte värt att riskera att man måste byta 12V-batteriet. Blybatterierna börjar ta skada under 50% SOC eller så.

Känner man sin bil och vet med sig att man inte har appar som väcker den stup i ett skulle nog 10% fungera, det är dock ingen stor skillnad mot 20-30% i degradering så…

Jag hade tänkt sikta på ca 15-20% med min bil i mitt garage när vi var i USA i tre veckor förra sommaren. Blev dock en bekant som hämtade bilen från Servicecentret, han var ovan elbilar så för att undvika räckviddsångest hade bilen 33% när den kom hem.
Efter tre veckor i garage, ej inkopplad, hade den 31%.

Jag lämnade bilen ej inkopplad, var åsksäsong och kort före vår resa slogs det mesta ut i vårt villaområde. I princip alla robotklippare, modem, datorer, tv-apparater etc. Närmaste grannen fick allt utslaget, den gamla kabeltevekabeln slogs loss och låmnade en svart rand i husgrunden.

Kändes inte som en bra ide att ha bilen kopplad under de förutsättningarna. Jag visste dessutom att min bil regelmässigt tar ca 1% på en veckas parkering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 28 maj 2023 19:40
taliz skrev: 28 maj 2023 13:11
Aldrig riktigt förstått det där med flygplatsparkering.
Inte sällan är det dyrare än att ta taxi, och långt mycket dyrare än kollektivtrafik.
Dessutom är parkeringen ofta rätt långt bort, så man tex behöver ta en buss dit.
Då försvinner ju liksom vinsten med det hela.
Är man fem i familjen som vi så är kollektivtrafik betydligt dyrare, iaf om man syftar på Arlanda Express, bussarna är ju lite billigare, men fossildrivna.

/fth
Arlanda Express sa en gång att de skall vara dubbelt så dyra som bussarna eftersom de är dubbelt så snabba. För oss är de inte dubbelt så snabba eftersom vi måste åka "baklänges" två stationer för att byta till AE.
Nu har de dessutom spårat ur och det går inga tåg på ett tag...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1976
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av pejvic »

AAKEE skrev: 28 maj 2023 21:08
fth skrev: 28 maj 2023 19:42

Jag skulle iaf inte chansa med så låg SoC om jag skulle vara borta mer än ett par dagar.

/fth
Det är ju inte värt att riskera att man måste byta 12V-batteriet. Blybatterierna börjar ta skada under 50% SOC eller så.

Känner man sin bil och vet med sig att man inte har appar som väcker den stup i ett skulle nog 10% fungera, det är dock ingen stor skillnad mot 20-30% i degradering så…

Jag hade tänkt sikta på ca 15-20% med min bil i mitt garage när vi var i USA i tre veckor förra sommaren. Blev dock en bekant som hämtade bilen från Servicecentret, han var ovan elbilar så för att undvika räckviddsångest hade bilen 33% när den kom hem.
Efter tre veckor i garage, ej inkopplad, hade den 31%.

Jag lämnade bilen ej inkopplad, var åsksäsong och kort före vår resa slogs det mesta ut i vårt villaområde. I princip alla robotklippare, modem, datorer, tv-apparater etc. Närmaste grannen fick allt utslaget, den gamla kabeltevekabeln slogs loss och låmnade en svart rand i husgrunden.

Kändes inte som en bra ide att ha bilen kopplad under de förutsättningarna. Jag visste dessutom att min bil regelmässigt tar ca 1% på en veckas parkering.
Jag har Lithium så det är lugnt.
Men chansen är väldigt låg att den får stå med 10% i 11 dagar. jag räknar med att plugga in.
Helst vill jag ha den i garaget hemma men detta blir smidigare plus samma pris för oss 4.

När pojken helt plötsligt skall ha med sig en kompis så blev vi 5 och då var det inga tvivel för oss.
Det blir billigare, och parkeringen är bra inhägnad och precis utanför Terminalerna.
jag har aldrig fått något dörrupslag där hittills.

Sen skall jag åka 17 juni, dvs yttertemperaturen bör vara runt 20 grader mestadels.
Vad säger du AAKE, hur skulle du gjort i mitt läge?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Långtidsparkering - ansluten till laddning?

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 28 maj 2023 11:50
Jaegaern skrev: 28 maj 2023 11:22

Jaha, där ser man!

Vet inte ens var 20% kommer ifrån. Det var längesedan jag läste det. Men tack för info, det gör faktiskt att jag slipper tänkte på det med min gamla ”blybil”. Den står rätt ofta med 10-20% batteri då jag laddar i stort sätt enbart 230 schuko på jobbet, samt supercharging när jag reser. Lite större cykler, men rätt sällan den står med högre SoC.
Det är lätt att det skapas rykten om sånt här som kanske skrämmer folk att inte nyttja bilens kapacitet. Därav mitt inlägg, så inte 20% cementeras i forumet :-)

Precis, 20% är en gräns. Bilen stänger av sentry mode för att minska förbrukningen.
Skydd mot hög temperatur i kabinen stälgs också.
Tidigare kunde man inte förkonditionera för avfärd heller vill jag minnas. Nu går det men man får en varning/fråga om att man vetkligen vill trots låg SOC.

Tesla har ett riktigt litet 12V-batteri så det räcker inte alls länge om det skulle sluta försörjas under körning.
Tesla skriver att det inte räcker mycket mer än ett dygn men då menar man när bilen är parkerad och sover.

Okej, tack för detta!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar