AC påverkan på räckvidd
Moderator: Redaktion
AC påverkan på räckvidd
Någon som sett siffror eller har egen erfarenhet av hur luftkonditionering påverkar räckvidden? (eller är det minimalt?)
Är Teslan så smart så den stänger av AC när den inte behövs och bara kör fläkt?
Är Teslan så smart så den stänger av AC när den inte behövs och bara kör fläkt?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: AC påverkan på räckvidd
Många, korta sträckor: Jättestor påverkan
En lång resa: Liten påverkan
Sedan beror det på hur stor skillnad det är i temperatur ute och vad du vill ha för temperatur inne i bilen.
En lång resa: Liten påverkan
Sedan beror det på hur stor skillnad det är i temperatur ute och vad du vill ha för temperatur inne i bilen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: AC påverkan på räckvidd
Nya teslor har värmepump, det ökar effektiviteten även vid körning i varmt väder.
AC är inte speciellt kostsamt att driva för en sån bil, inget att reflektera över. Min M3P går som snålast vid 20-25C utetemperatur, det har jag data från 6000 mils körning på.
15-20C har ungefär samma förbrukning som 25-30C.
Bilen drar mer vid 10-15C än 25-30C.
Värmepumpen tillsammans med Octovalve är nog ungefär så optimerat man löser ut just nu i elbilsvärlden, därav att Tesla är så effektiva.
AC är inte speciellt kostsamt att driva för en sån bil, inget att reflektera över. Min M3P går som snålast vid 20-25C utetemperatur, det har jag data från 6000 mils körning på.
15-20C har ungefär samma förbrukning som 25-30C.
Bilen drar mer vid 10-15C än 25-30C.
Värmepumpen tillsammans med Octovalve är nog ungefär så optimerat man löser ut just nu i elbilsvärlden, därav att Tesla är så effektiva.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: AC påverkan på räckvidd
AC drar nästan ingenting. Även om den gör det så minskar luftmotståndet ju varmare luften är vilket kompenserar en hel del. Tycker min Model S (utan värmepump) drar minst när det är riktigt varmt. Dvs 35-40 grader.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: AC påverkan på räckvidd
Drar nästan inget
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: AC påverkan på räckvidd
Utan värmepump drar värmaren om vintern väl ca 6 kW, för att minska när allt blivit varmt.
Räkna med en förbrukning som en liten kupevärmare när bilen fått upp värmen, 0,5-1000W.
AC drar inte lika mycket. I de nya bilarna står det i energigrafen vad AC drar.
Räkna med en förbrukning som en liten kupevärmare när bilen fått upp värmen, 0,5-1000W.
AC drar inte lika mycket. I de nya bilarna står det i energigrafen vad AC drar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7556
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: AC påverkan på räckvidd
Alla bilar med AC har värmepump.AAKEE skrev: ↑29 maj 2023 13:59Nya teslor har värmepump, det ökar effektiviteten även vid körning i varmt väder.
AC är inte speciellt kostsamt att driva för en sån bil, inget att reflektera över. Min M3P går som snålast vid 20-25C utetemperatur, det har jag data från 6000 mils körning på.
15-20C har ungefär samma förbrukning som 25-30C.
Bilen drar mer vid 10-15C än 25-30C.
Värmepumpen tillsammans med Octovalve är nog ungefär så optimerat man löser ut just nu i elbilsvärlden, därav att Tesla är så effektiva.
temp_eff.png
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: AC påverkan på räckvidd
Men alla har inte octovalve
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: AC påverkan på räckvidd
Har man någon nytta av octovalve när man kyler kupen? Jag trodde den var för värmning enbart.
Re: AC påverkan på räckvidd
Iden med octovalve är just att man kan flytta värme i valfri riktning mellan alla medier bilen förfogar över: kupe, batteri och motorer luften ute.
Behöver man förvärma batteriet samtidigt som man behöver kyla kupen blir det två flugor på smällen. (Värmen från motorerna används också).
Behöver man kyla kupen och batteriet är kallare än ute är det mer energieffektivt att flytta värmen till batteriet än ute.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Marten_med_e
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 16 feb 2022 15:33
Re: AC påverkan på räckvidd
Förra sommaren så bilade vi runt i Kalifornien med en Model Y LR och när det var riktigt varmt hade vi 40C i skuggan, då märkte vi en ganska stor räckvidds minskning, mest troligt, av att AC'n gick på full fart hela tiden. Sen när det gick uppför (eller nedför) så kände vi att inluften blev varmare, då räckte kapaciteten riktigt till att kyla batteri och kupén samtidigt.
Samma var det när vi laddade, visserligen helt galet att det laddade med 200kW i 40 garders värme, AC'n orkade inte riktigt kyla kupén och batteriet samtidigt och när vi laddade på Tesla Destination Charger som gav 6kW gick 0kW in i batteriet om någon satt kvar i bilen under laddningen.
Flera gånger så kände och hörde vi också att golvet expanderade och det blev en "bula" under fötterna på några platser, första gångerna var det lite skrämmande, kan jag lugnt säga.
/M
Samma var det när vi laddade, visserligen helt galet att det laddade med 200kW i 40 garders värme, AC'n orkade inte riktigt kyla kupén och batteriet samtidigt och när vi laddade på Tesla Destination Charger som gav 6kW gick 0kW in i batteriet om någon satt kvar i bilen under laddningen.
Flera gånger så kände och hörde vi också att golvet expanderade och det blev en "bula" under fötterna på några platser, första gångerna var det lite skrämmande, kan jag lugnt säga.
/M