Hur är livet utan FOB?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Hur är livet utan FOB?

Inlägg av MartinG »

Jag närmar mig 15 mils körning med min Plaid - så inte direkt erfaren :) En sak jag direkt saknar är en FOB. Att kunna öppna och stänga falkvingedörrarna, frunk eller trunk på håll tyckte jag var jättebra. Att hala fram telefonen, scrolla fram appen och sen leta sig fram till rätt reglage känns väldigt struligt.

Ni som levt utan FOB ett tag - vänjer man sig eller har ni kommit på några smarta workarounds?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av Gustafsson »

Kört 100 mil utan fob och saknar den varje dag…
De finns i USA teslashopen, men osäkert om de är kompatibla, europa använder en annan frekvens (?).
Någon har dock fått sin fob från model 3 att funka. Funderar på att köpa en sådan, men då den kostar ett par tusen vore det himla käckt om någon mer fått det att fungera med M3 foben. Till S finns de inte att köpa här.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av taliz »

Finns det inte Apple Watch widgets för det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av bjornnilsson »

Nu råkar jag ha en model S men jag saknar den varje gång jag ska plocka bort laddkabeln. Telefonen låser inte upp min kabel utan man måste först krångla sig in i bilen och dutta på displayen. Skitjobbigt. Blir till att beställa och hoppas den fixar biffen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av kallekula »

Jag saknar den absolut. Att kunna öppna och stänga vingar och bagage från fickan, utan att plocka upp något, var väldigt smidigt
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av MartinG »

Tack, hade hoppats att det fanns någon smart workaround jag hade missat. Jag får försöka hitta någon som säljer FOB. Vad gäller Smart Watch är det inte riktigt min grej, gillar tunga analoga armbandsur som inte kan göra något annat än att visa ungefär rätt tid men är väldigt snygga :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev: 29 maj 2023 19:47
Nu råkar jag ha en model S men jag saknar den varje gång jag ska plocka bort laddkabeln. Telefonen låser inte upp min kabel utan man måste först krångla sig in i bilen och dutta på displayen. Skitjobbigt. Blir till att beställa och hoppas den fixar biffen.
Kan tipsa om att endast använda laddkablar med Tesla-knapp på. Otroligt enkelt och smidigt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 29 maj 2023 17:13
Finns det inte Apple Watch widgets för det?
Inte gratis eller Tesla original, tyvärr.

Jag kör med Watch app for Tesla som är en tredjepart som löser just det väldigt enkelt.

https://apps.apple.com/se/app/watch-app ... 1512108917

Tyvärr rätt dyr. Betalade själv 99.- för två år sedan vilket var en spottstyver. Kostar nu hela 249.- ser jag, vilket spontant känns som rätt blodigt.

Någon som vet när de höjde priset så brutalt mycket?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av bjornnilsson »

martinot skrev: 30 maj 2023 12:44
Kan tipsa om att endast använda laddkablar med Tesla-knapp på. Otroligt enkelt och smidigt!
Jo, bra tips såklart. Jag är dock aningen allergisk mot funktionalitet som utsätts för väder och vind, laddboxen har jag exempelvis i garaget och har därför medvetet valt en "dum" sladd som var perfekt när man har keyfob. Men utan keyfob så tar det helt enkelt några extra sekunder att koppla loss.

Att lämna mataffären med två kassar i handen och därefter lyckas låsa upp mobilen med solglasögonen på (vilket självklart inte funkar) för att sedan pilla på knappen för att låsa upp bakluckan (viket är bökigt och gör ont i mina trasiga axlar bärandes på matkassarna) är ett annat case där jag saknar keyfob:en, som jag tidigare brukade plocka fram hållandes mellan fingrarna redan innan jag lyfte kassarna inne på affären för att preppa för snabb upplåsning. Visst, det ska tydligen gå att sätta upp med Siri men jag vill att det ska funka omedelbart. Den där vändan till molnet stör mig inte på prylarna i hemmet. Bilen däremot ska enligt mig reagera blixtsnabbt. Momentet att först låsa upp mobilen tar för lång tid.

Eller en annan sak som inte händer ofta men ändå sker ibland är att kunna lämna ut keyfob till någon bekant som vill hämta något ur bakluckan utan att man ska behöva samordna det med att samtidigt låsa upp bilen från telefonen.

Sådana här små vardagsbestyr gör att jag verkligen saknar keyfob. Står helt klart på önskelistan som nästa "onödiga" pryl.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av martinot »

bjornnilsson skrev: 30 maj 2023 15:18
martinot skrev: 30 maj 2023 12:44
Kan tipsa om att endast använda laddkablar med Tesla-knapp på. Otroligt enkelt och smidigt!
Jo, bra tips såklart. Jag är dock aningen allergisk mot funktionalitet som utsätts för väder och vind, laddboxen har jag exempelvis i garaget och har därför medvetet valt en "dum" sladd som var perfekt när man har keyfob. Men utan keyfob så tar det helt enkelt några extra sekunder att koppla loss.
Tror inte du behöver vara så extremt orolig. Mina kablar (med Teslaknappar) hänger utomhus i regn och snö året om. Det värsta som hänt är att batteriet tagit slut i den äldsta och måste bytas (men det är ju inte värre än att byta batteri i en bilnyckel). Tänk på att Teslas egna kablar på SuC alla har knappar, och även de står utomhus i alla möjliga miljöer världen runt. Från varma länder som Mexico i stekande sol till norrersta Norge i brutalt kalla snöstormar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av Trean »

Otroligt skönt att slippa en fob. Laddsladd med Tesla-knapp är dock ett måste för att kunna låsa upp laddporten smidigt.
Användarvisningsbild
Sensible
Inlägg: 37
Blev medlem: 25 sep 2018 10:17
Ort: Malmö

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av Sensible »

FOB saknar jag.
Skulle finnas som option.
(X100D Silver)
(MY LR Pearl)
MX Pearl
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av agehall »

Går det inte att köpa en FOB löst?

Personligen älskar jag att slippa ha annat än telefonen med mig. Hemma trycker jag på en knapp innan jag går ut genom ytterdörren som via HomeAssistant låser upp laddluckan lagom tills jag kommer fram till bilen. När jag är på resande fot har jag monterat en Flic-knapp i bakluckan som via telefonen triggar upplåsning med hjälp av HomeAssistant. Inte jättepraktiskt om man står vid en laddstation med fast kabel, men mitt behov är främst då jag använder min egen kabel och då funkar det bra.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
OldToyota
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 feb 2023 21:52

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av OldToyota »

MartinG skrev:
Jag närmar mig 15 mils körning med min Plaid - så inte direkt erfaren :) En sak jag direkt saknar är en FOB. Att kunna öppna och stänga falkvingedörrarna, frunk eller trunk på håll tyckte jag var jättebra. Att hala fram telefonen, scrolla fram appen och sen leta sig fram till rätt reglage känns väldigt struligt.

Ni som levt utan FOB ett tag - vänjer man sig eller har ni kommit på några smarta workarounds?
Har 2 st till salu. Bild
Model s plaid grå med vit inredning önskar jag mig
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 apr 2023 09:00
Ort: Stockholm

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av tjompa »

martinot skrev: 30 maj 2023 12:52
taliz skrev: 29 maj 2023 17:13
Finns det inte Apple Watch widgets för det?
Inte gratis eller Tesla original, tyvärr.

Jag kör med Watch app for Tesla som är en tredjepart som löser just det väldigt enkelt.

https://apps.apple.com/se/app/watch-app ... 1512108917

Tyvärr rätt dyr. Betalade själv 99.- för två år sedan vilket var en spottstyver. Kostar nu hela 249.- ser jag, vilket spontant känns som rätt blodigt.

Någon som vet när de höjde priset så brutalt mycket?
Lite OT men Tessie löser det via klockan. Alt hanterar genvägar till Siri. I mitt fall löser jag därmed tex laddluckan via röst och Apple Watch eller mobilen.

https://help.tessie.com/article/32-create-a-shortcut
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
Användarvisningsbild
Michelle
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mar 2019 15:04

Re: Hur är livet utan FOB?

Inlägg av Michelle »

OldToyota skrev: 30 maj 2023 22:01
MartinG skrev:
Jag närmar mig 15 mils körning med min Plaid - så inte direkt erfaren :) En sak jag direkt saknar är en FOB. Att kunna öppna och stänga falkvingedörrarna, frunk eller trunk på håll tyckte jag var jättebra. Att hala fram telefonen, scrolla fram appen och sen leta sig fram till rätt reglage känns väldigt struligt.

Ni som levt utan FOB ett tag - vänjer man sig eller har ni kommit på några smarta workarounds?
Har 2 st till salu. Bild

Jag köper gärna en av de 😊
Skriv svar