Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Moderator: Redaktion
Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Ytterligare en noobie-fråga.
Data från Transportstyrelsen:
Bil 1: Första datum i trafik 2020-12-28
Elräckvidd (WLTP) 580 km
Energiförbrukning 148 Wh/km
Bil 2: Första datum i trafik 2021-06-27
Elräckvidd (WLTP) 614 km
Energiförbrukning 147 Wh/km
Vad hände mellan slutet av 2020 och våren 2021?
Eneriförbrukningen säger mig att båda har vämepumpen.
Nu är det ju bara 6% som skiljer i räckvidd, men ändå..
Data från Transportstyrelsen:
Bil 1: Första datum i trafik 2020-12-28
Elräckvidd (WLTP) 580 km
Energiförbrukning 148 Wh/km
Bil 2: Första datum i trafik 2021-06-27
Elräckvidd (WLTP) 614 km
Energiförbrukning 147 Wh/km
Vad hände mellan slutet av 2020 och våren 2021?
Eneriförbrukningen säger mig att båda har vämepumpen.
Nu är det ju bara 6% som skiljer i räckvidd, men ändå..
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Olika batterier bör det vara, var väl lite andra ändringar som skedde kring den perioden också om jag inte missminner mig, tror det var uppvärmd ratt som inte fanns i första sändningen av de som kom med värmepump.
Tesla jobbar inte med modellår så man behöver kolla på tillverkningsdatum för att kolla upp vad för utrustning som finns med.
Tesla jobbar inte med modellår så man behöver kolla på tillverkningsdatum för att kolla upp vad för utrustning som finns med.
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Model 3 LR 2021 kom med tre olika barterier samtidigt.
-Panasonic 2170 NCA-kemi. Samma barteri som när model 3 kom ut, 77.8 kWh. Nedtunat på elektisk väg för att
Motsvara LG-batteriet. 580km WLTP.
Under variant i regbevis/ transportstyrelsens hemsida står det E3D alt. E3CD beroende på när bilen registrerades i Sverige.
LG med NMC-kemi, 74.5kWh kapacitet.
580km WLTP, och det är detta batteri som
batteriet ovan ska matcha.
E5D (eller möjligen E5CD).
Panasonic NCA-kemi, 2170L på 82.1 kWh.
E3D alt E3LD beroende på registreringsdatum.
614km
WLTP.
( detta batteri hade 10% mer energi än de andra två när det var nytt, men Tesla intecknade inte alla kWh i WLTP-testet.)
E3D/E3CD eller E5D/E5CD.
E3D eller E3LD, 82.1kWh-batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Jag har hittat en variantbeteckning till: E5LD
Den verkar ha 614 km.
Och en annons på blocket utan reg- eller VIN-nummer så jag kan inte verifiera de tekniska uppgifterna, men det står 640 km.
Den verkar ha 614 km.
Och en annons på blocket utan reg- eller VIN-nummer så jag kan inte verifiera de tekniska uppgifterna, men det står 640 km.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Kan det vara olika däckdimensioner som gör skillnad?
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
E5LD är det större LG-batteriet på 78.8kWh.
Det kom nog inte före våren 2022 om jag minns rätt.
Det blir samma räckvidd som med E3LD då E3LD bara räknas som 79kWh och 78.8-batteriet också brukar nå den capaciteten.
Det fanns inga svenska bilar med 640km WLTP däremot fanns det Tyska och kanske holländska som angavs till den räckvidden.
Eg hade bilen samma räckvidd (batterikapacitet) som
614 kWh men man har satt ett annat värde, av misstag eller nåt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
I så fall verkar det vara fel i Trafikverkets databas?
Nu har jag jagat rätt på reg-nr. DDR16J, och där står det att det är variant E3LD, och räckvidd 640 km.
Nu har jag jagat rätt på reg-nr. DDR16J, och där står det att det är variant E3LD, och räckvidd 640 km.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Rent krasst får man ut 639 km (dvs = 640km) om man tar höjd för alla 82.1 kWh som det batteriet kan innehålla enligt specen (mitt batteri men i en M3P har haft 82.0)
Tesla tar bara höjd för 79 kWh i EPA-räckvidden för model 3 LR 2021 i USA, som har detta batteri. Bilen har EPA-räckvidden 576km (358 miles) vilket blir 79 kWh energi.
Med samma förbrukning (Wh/km) som de övriga model 3 2021 har skulle det bli 615 km
Cirka 74500/580 = 128.45 Wh/km.
Den normala WLTP:n för alla Model 3 LR E3LD är 614 km, när Tesla tar höjd för 79 kWh energi.
Räknar man på alla 82.1 kWh blir det alltså 639 km med samma data som grund.
I Tyskland var det ett gäng m3 lr 2021 som fick angivet WLTP 640 km, har även sett 636 km på någon bil.
Jag trodde hittills inte att det fanns någon Svensk bil som hade fått 640 km i papprena, men denna är svensksåld så det finns det alltså.
Rent krasst är det bara på pappret, det är ingen skillnad på bilarna och alla principiellt gick köra lika långt oavsett 614 km som 640km WLTP. Det ÄR så att säga samma bil, och idag efter 2 år ish har man kanske tappat 7-8% så den siffran är historia så att säga.
614km och 640km är alltså samma bilmodel med samma batteri och samma EPA-räckvidd i USA och bägge bilarna visade cirka 358 miles (dvs 576km)som högst. Bilen ”bibehåller” den displayade räckvidden tills batteriet tappar kapaciteten ned till 79 kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
353 miles / 568 km är EPA-räckvidden för 2021 iofs.
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... s&id=43401
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... s&id=43401
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
AAKE min tidiga 2021:a hade E3D och 580km wltp. den har 5YJ3E7EB7MF832816AAKEE skrev: ↑21 maj 2023 21:08Model 3 LR 2021 kom med tre olika barterier samtidigt.
-Panasonic 2170 NCA-kemi. Samma barteri som när model 3 kom ut, 77.8 kWh. Nedtunat på elektisk väg för att
Motsvara LG-batteriet. 580km WLTP.
Under variant i regbevis/ transportstyrelsens hemsida står det E3D alt. E3CD beroende på när bilen registrerades i Sverige.
LG med NMC-kemi, 74.5kWh kapacitet.
580km WLTP, och det är detta batteri som
batteriet ovan ska matcha.
E5D (eller möjligen E5CD).
Panasonic NCA-kemi, 2170L på 82.1 kWh.
E3D alt E3LD beroende på registreringsdatum.
614km
WLTP.
( detta batteri hade 10% mer energi än de andra två när det var nytt, men Tesla intecknade inte alla kWh i WLTP-testet.)
E3D/E3CD eller E5D/E5CD.
E3D eller E3LD, 82.1kWh-batteriet.
Den kom med värmepump men utan uppvärmd ratt. Står i bilregistret att det är modellår 2020 men den är en 2021 enligt alla uppgraderingar.
Haft alla 3/Y
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Precis. Blandade ihop 2021 med 2022.Legato skrev: ↑26 maj 2023 07:09353 miles / 568 km är EPA-räckvidden för 2021 iofs.
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... s&id=43401
Tesla sålde 2021 LR i USA med både gamla 77.8-packet och 82.1-batteripacket, så EPA 2021 var testat med det lilla batteriet, man fick ”bara” ut 78.6kWh precis som det batteriet brukar leverera.
353miles/568km = lilla batteriet.
EPA-testet för 2022 gjordes med en årsmodell 2021 och då blev det 358 miles/576km.
Ryktet säger att programvaran justerades även på 2021 så att man skulle se 358mi/576km på dessa. (Har inte kollat om det verkar stämma).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Borde inte denna tråd flyttas till Model 3 delen av forumet?
MS LR -23
MS 100D -18
MS 100D -18
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Jo det borde den. Jag fattar inte hur den hamnade under Model S. Jag är inte nybörjare på phpBB...
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Nu har jag hittat ytterligare en Variant-kod:
E5CD.
Är det någon praktisk skillnad i 614km-varianten, jämfört med 580km? Siffrorna säger 3 mil, men verkligheten?
Vi pratar fortfarande Model 3.
E5CD.
Är det någon praktisk skillnad i 614km-varianten, jämfört med 580km? Siffrorna säger 3 mil, men verkligheten?
Vi pratar fortfarande Model 3.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
E5CD och E5D är samma sak. Lite beskrivet i mitt första inlägg ovan.
Från början hette lilla LG-batteriet ”5” (i E5D).
Grundfrågan som ställdes är från den tiden.
När det stora LG-batteriet kom behövde man särskilja dem.
C = ungefär ”Classic”
L = Large.
Panasonic hette 3 innan men blev sedermera 3C, och 3L
Ganska stor i realiteten.
614 km är den räckvidd man angett med E3Ld tar inte höjd för all energi i batteriet.
För EPA-räckvidden har man intecknat ca 79 kWh, men när bilarna testades har man fått ut mellan 80.7 och 82kWh.
Med 82 kWh har man 10% mer energi än det lilla LG-batteriet, vilket ger 10% mer räckvidd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför olika räckvidder på samma(?) årsmodell?
Tack så mycket för svaren, de kommer att vara till stor nytta vid val av bil-variant och årsmodell.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.