Tips på första elbil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 11 maj 2023 06:40
...] När det gäller försäkringsbolag, se till att välja ett bolag som inte gör åldersavdrag för batteriet då det annars kan bli ofantligt dyrt om batteriet skulle skadas (tex om nån stjäl däcken för dig och lägger stenar under bilen). https://carup.se/forsakringsjatte-klass ... fter-5-ar/
Har Model 3 fyra låsbultar som standard? Annars kanske det kan vara ett tips...
GÖR DET SVÅRARE FÖR TJUVEN MED LÅSBULTAR

Med tanke på de kostnader och besvär det kan innebära av att bli av med sina hjul finns det all anledning att göra det så svårt som möjligt för tjuven. Det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet är låsmuttrar. Visst låsmuttrar är ingen 100% stöldskyddslösning och de går att forcera. Med låsbultar är det betydligt svårare för tjuven att få av hjulen och den extra tid det tar för tjuven att forcera låsbultarna kan vara skillnaden på en lyckad stöld eller ett misslyckat stöldförsök. Då bilhjulsstölder ofta sker i villa och bostadsområden är tjuven helt beroende om att det hela går fort. Därför kan låsbultar vara såpass avskräckande för tjuven att han inte ens försöker.

https://blog.abswheels.se/lasbultar-hju ... ta-fiende/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av snowman »

Zenatoh skrev: 11 maj 2023 11:37
Tack allesammans för era utvärderingar.

Känns som att det lutar mer och mer åt antingen en ID3 eller Hyundai.
Har provkört en M3 2019 i dagarna och kommit fram till att dom är bullriga som tusan.
Samt att försäkringspremien stack iväg rätt ordentligt.
Går i samma tankebanor som dig och har också landat på en id3a. Har provat en kona tidigare och de är fruktansvärt plastiga invändigt, har inte provat en id3a.
Även om id3 har lite mindre batteri och lite högre förbrukning så bör den ta igen det på den bättre laddkurvan, vid längre resor.
Sen är id3an förhållandevis billig också jämfört med e-niro/kona.
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av jalfa »

inga långkörningar - BMW I3 120ah. Perfekt stadsbil för två. Finns baksäte för två. 30 mils räckvidd på sommaren, ca 20 mil på vintern -20grader. Rolig och bekväm att köra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av martinot »

jim1234 skrev: 11 maj 2023 11:55
Zenatoh skrev: 11 maj 2023 11:37
Tack allesammans för era utvärderingar.

Känns som att det lutar mer och mer åt antingen en ID3 eller Hyundai.
Har provkört en M3 2019 i dagarna och kommit fram till att dom är bullriga som tusan.
Samt att försäkringspremien stack iväg rätt ordentligt.
Om det är e-kona du funderar på så tänk på att de inte fick 3fas laddare förrän årsm 2020 (måste vara tillverkade efter 1 jan 2020 läste jag nånstans). Jag tyckte dessutom att e-konan var lika bullrig som tesla m3, samt att baksätet och bagaet är trångt. Id3 bättre än e-kona alltså, enligt mig :)

Den gamla ioniq finns, mig veterligen, endast med 1fas laddare så den har jag inte kollat in denna gång (vill minnas att den också var bullrig när jag testade den för ett par år sedan)
En annan nackdel med Ioniq OG (gäller inte andra nya Hyundai Ioniq) är problem med batterier som blir för varma på resor vid snabbladdning. De har ingen som helst temperaturkontroll/kylning av sina batterier. Så just den skulle jag avstå.

Annars så är Hyundai/Kia mycket bra och energieffektiva elbilar (om än kanske lite tråkiga och osportiga för mig personligen). Kika på tex. Kia Soul EV om du vill ha en lite mer SUV-aktig mellanstor elbil som är rätt praktisk.

Förutom ID3 så finns även systermodellen Born från Cupra som jag tycker har något lite mindre tråkig interiör (är enormt plastig och tråkig i ID-bilarna, om sådant är viktigt, vilket det är för mig). Så även Born kan vara värd hålla utkik efter.

Tesla är bullriga, men upplever personligen inte att ID-bilarna eller PS2 är så mycket bättre på den punkten. De bullrar tyvärr också en hel del. Då tror jag nästan att en beg. e-Golf är det bästa alternativet för er (i den prisklassen). Mycket trevlig bil i mycket annat också (är mest infotainmentsystem som inte är höjdare). Så en fin e-Golf tycker jag att ni skall testa och utvärdera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av bjelkeman »

Jag har en 2019 Model 3 med 19-tums hjul på sommaren. Bullret blev betydligt lägre med nya däck : Michelin Pilot Sport EV med akustisk dämpning, jämfört med de Hankook däck som den levererades med. Fortfarande inte en BMV i4 men bättre än tidigare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

bjelkeman skrev: 27 maj 2023 14:10
Jag har en 2019 Model 3 med 19-tums hjul på sommaren. Bullret blev betydligt lägre med nya däck : Michelin Pilot Sport EV med akustisk dämpning, jämfört med de Hankook däck som den levererades med. Fortfarande inte en BMV i4 men bättre än tidigare.
Har ju tidigare i tråden skrivit att jag tyckte ljudnivån invändigt i en av de första Model 3 LR AWD från mars 2019 var likvärdig med sista generationens V70, förra generationens V60, förra generationens VW Passat kombi samt förra generationens VW Golf kombi. Den Model 3 LR AWD levererades också med däck från Michelin som fortfarande satt på när jag körde den. Vet dock inte vilken modell av Michelins däck. Bilen hade vidare som sagt 18-tumsfälgarna och korrekt däcktryck...

Men återigen med reservation för jag kanske bara kört ngn enstaka mil motorväg (110 km/h). Det mesta (ca 4 timmar) var motortrafikled, så runt 104 km/h.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av Grimlos »

martinot skrev:

En annan nackdel med Ioniq OG (gäller inte andra nya Hyundai Ioniq) är problem med batterier som blir för varma på resor vid snabbladdning. De har ingen som helst temperaturkontroll/kylning av sina batterier. Så just den skulle jag avstå.

Annars så är Hyundai/Kia mycket bra och energieffektiva elbilar (om än kanske lite tråkiga och osportiga för mig personligen). Kika på tex. Kia Soul EV om du vill ha en lite mer SUV-aktig mellanstor elbil som är rätt praktisk.

Förutom ID3 så finns även systermodellen Born från Cupra som jag tycker har något lite mindre tråkig interiör (är enormt plastig och tråkig i ID-bilarna, om sådant är viktigt, vilket det är för mig). Så även Born kan vara värd hålla utkik efter.

Tesla är bullriga, men upplever personligen inte att ID-bilarna eller PS2 är så mycket bättre på den punkten. De bullrar tyvärr också en hel del. Då tror jag nästan att en beg. e-Golf är det bästa alternativet för er (i den prisklassen). Mycket trevlig bil i mycket annat också (är mest infotainmentsystem som inte är höjdare). Så en fin e-Golf tycker jag att ni skall testa och utvärdera.


Ioniqen har aktiv luftkylning av batteriet. Du tänker kanske på leaf.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 27 maj 2023 14:40
bjelkeman skrev: 27 maj 2023 14:10
Jag har en 2019 Model 3 med 19-tums hjul på sommaren. Bullret blev betydligt lägre med nya däck : Michelin Pilot Sport EV med akustisk dämpning, jämfört med de Hankook däck som den levererades med. Fortfarande inte en BMV i4 men bättre än tidigare.
Har ju tidigare i tråden skrivit att jag tyckte ljudnivån invändigt i en av de första Model 3 LR AWD från mars 2019 var likvärdig med sista generationens V70, förra generationens V60, förra generationens VW Passat kombi samt förra generationens VW Golf kombi. Den Model 3 LR AWD levererades också med däck från Michelin som fortfarande satt på när jag körde den. Vet dock inte vilken modell av Michelins däck. Bilen hade vidare som sagt 18-tumsfälgarna och korrekt däcktryck...

Men återigen med reservation för jag kanske bara kört ngn enstaka mil motorväg (110 km/h). Det mesta (ca 4 timmar) var motortrafikled, så runt 104 km/h.
Min gamla Volvo V60 var betydligt tystare än min M3P(med 18").
Å andra sidan hade den 16" hjul... när jag provkörde en ny V60 med 18'" tyckte jag den bullrade på rätt bra, nog inte långt efter Teslan. Kändes förvånansvärt skranglig också, Teslan mkt mer solid(blir väl så när man har vridstyvt batteripaket i golvet...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Zenatoh skrev: 09 maj 2023 14:48
Hej allesammans!

Nu börjar vårt leasingkontrakt närma sig sitt slut efter tre år med en Tiguan.
Har sneglat på elbil i flera år och tänkte göra slag i saken å gå över till eldrift nu i sommar.

Jag skulle vilja ha lite tips av er som verkligen kan elbilar om vilka modeller som kanske är prisvärda runt 250-350 tkr klassen, samt är en bra första elbil.

Våra parametrar är följande;
- Kan ladda hemma
- Kör cirka 1250 mil om året, mestadels i stan (1.5 mil/dag)
- Har en treåring, så sulky samt barnstol måste ha hyfsad plats
- Gärna ha app för att kunna förvärma bilen på vintern
- Bryr oss mestadels om TCO, inklusive drift, försäkring etc.

Har kikat runt i forumet och sneglat på en Hyundai IONIQ.
Eller är det värt att köpa en äldre Model S?
Eller kanske nyare Model 3 SR?

Tips mottages gärna!
Lägg pengarna på en Tesla model Y RWD direkt. Betalar du kontant eller behöver du lån? Tror att du kan få likvärdiga månadskostnader om du väljer en ny bil och lånar via Teslas partners.
Och behöver du ännu lägre månadskostnader så kan du leka med restvärdet på lånen upp till 5 år.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av martinot »

Grimlos skrev: 31 maj 2023 17:20
martinot skrev:

En annan nackdel med Ioniq OG (gäller inte andra nya Hyundai Ioniq) är problem med batterier som blir för varma på resor vid snabbladdning. De har ingen som helst temperaturkontroll/kylning av sina batterier. Så just den skulle jag avstå.

Annars så är Hyundai/Kia mycket bra och energieffektiva elbilar (om än kanske lite tråkiga och osportiga för mig personligen). Kika på tex. Kia Soul EV om du vill ha en lite mer SUV-aktig mellanstor elbil som är rätt praktisk.

Förutom ID3 så finns även systermodellen Born från Cupra som jag tycker har något lite mindre tråkig interiör (är enormt plastig och tråkig i ID-bilarna, om sådant är viktigt, vilket det är för mig). Så även Born kan vara värd hålla utkik efter.

Tesla är bullriga, men upplever personligen inte att ID-bilarna eller PS2 är så mycket bättre på den punkten. De bullrar tyvärr också en hel del. Då tror jag nästan att en beg. e-Golf är det bästa alternativet för er (i den prisklassen). Mycket trevlig bil i mycket annat också (är mest infotainmentsystem som inte är höjdare). Så en fin e-Golf tycker jag att ni skall testa och utvärdera.


Ioniqen har aktiv luftkylning av batteriet. Du tänker kanske på leaf.
Njae. Menar att det är dåligt med luftkylning, som typ används för förbränningsmotorer.

För att man skall ha ett batteripack som tål snabbladdning flera gånger på en längre semestertur, och som man vill kunna snabbladda utan att få kraftig degradering på batterierna, så bör man satsa på en elbil med riktig vätskekylning runt cellerna i batteripaketetet.

Man bör Inte välja en elbil som bara blåser lite luft på batteripaketet, om man vill ha hållbara batterier vid snabbladdning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev: 31 maj 2023 21:10
Grimlos skrev: 31 maj 2023 17:20
martinot skrev:

En annan nackdel med Ioniq OG (gäller inte andra nya Hyundai Ioniq) är problem med batterier som blir för varma på resor vid snabbladdning. De har ingen som helst temperaturkontroll/kylning av sina batterier. Så just den skulle jag avstå.

Annars så är Hyundai/Kia mycket bra och energieffektiva elbilar (om än kanske lite tråkiga och osportiga för mig personligen). Kika på tex. Kia Soul EV om du vill ha en lite mer SUV-aktig mellanstor elbil som är rätt praktisk.

Förutom ID3 så finns även systermodellen Born från Cupra som jag tycker har något lite mindre tråkig interiör (är enormt plastig och tråkig i ID-bilarna, om sådant är viktigt, vilket det är för mig). Så även Born kan vara värd hålla utkik efter.

Tesla är bullriga, men upplever personligen inte att ID-bilarna eller PS2 är så mycket bättre på den punkten. De bullrar tyvärr också en hel del. Då tror jag nästan att en beg. e-Golf är det bästa alternativet för er (i den prisklassen). Mycket trevlig bil i mycket annat också (är mest infotainmentsystem som inte är höjdare). Så en fin e-Golf tycker jag att ni skall testa och utvärdera.


Ioniqen har aktiv luftkylning av batteriet. Du tänker kanske på leaf.
Njae. Menar att det är dåligt med luftkylning, som typ används för förbränningsmotorer.

För att man skall ha ett batteripack som tål snabbladdning flera gånger på en längre semestertur, och som man vill kunna snabbladda utan att få kraftig degradering på batterierna, så bör man satsa på en elbil med riktig vätskekylning runt cellerna i batteripaketetet.

Man bör Inte välja en elbil som bara blåser lite luft på batteripaketet, om man vill ha hållbara batterier vid snabbladdning.
:lol: Snygg räddning :mrgreen: ;p (erkänn att du blandade ihop dom hehe)
Luftkylning kan dessutom vara skapligt bra (med bra kylflänsar osv) men till så stora klumpar
som elbilsbatterier är det ganska kört om man inte kan sprida ut det över en stor yta typ.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tips på första elbil?

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev: 01 jun 2023 08:59
martinot skrev: 31 maj 2023 21:10
Grimlos skrev: 31 maj 2023 17:20

Ioniqen har aktiv luftkylning av batteriet. Du tänker kanske på leaf.
Njae. Menar att det är dåligt med luftkylning, som typ används för förbränningsmotorer.

För att man skall ha ett batteripack som tål snabbladdning flera gånger på en längre semestertur, och som man vill kunna snabbladda utan att få kraftig degradering på batterierna, så bör man satsa på en elbil med riktig vätskekylning runt cellerna i batteripaketetet.

Man bör Inte välja en elbil som bara blåser lite luft på batteripaketet, om man vill ha hållbara batterier vid snabbladdning.
:lol: Snygg räddning :mrgreen: ;p (erkänn att du blandade ihop dom hehe)
Luftkylning kan dessutom vara skapligt bra (med bra kylflänsar osv) men till så stora klumpar
som elbilsbatterier är det ganska kört om man inte kan sprida ut det över en stor yta typ.
*LOL* :D

Nje, det var inte så mycket för att vinna debatten, som att påpeka att jag personligen inte skulle rekommendera vare sig, Zoe, Leaf eller Ioniq (OG), för långfärdsbilar som skall laddas på upprepad snabbladdning, tack vare att de har undermålig kylning av batterierna.

Luftkylningen, oavsett om naturligt drag med fartvind eller med en fläkt, är ju som du är inne på absolut tillräckligt för en förbränningsmotor. Men inte speciellt bra för att stort och tätt packat paket med battericeller.

Men tar till mig att jag tekniskt uttryckt detta fel (100% mitt fel erkänner jag :) ), men nej, jag avsåg faktiskt Ioniq (OG).

Tittade faktiskt själv på Ioniq som ett alternativ när jag skulle skaffa en övningskörningsbil till dottern, och som tredjebil till familjen i höstas. Tyckte de låg rätt vettigt till i pris, och gillade även att de hade laddintaget på vänstersidan bak vilket underlättar att kunna snabbladda på Tesla SuC. Men för mig så föll den bort just pga. den undermåliga kylningen av batteripacken.

Skall man dock aldrig använda bilen med snabbladdning så har det däremot liten praktisk betydelse att kylningen inte är den bästa på dessa elbilar (blir aldrig så varmt när man bara långsamladdar på AC). Men bra att iaf. känna till tycker jag innan man köper bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar