kWh-pris inom BRF

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av themax »

Vi fakturerar elen i garagen efter varje kvartal. Då ser vi vad priserna varit i genomsnitt och lägger på en krona för skatter och andra avgifter på den förbrukade elen. Vi har inte timavtal i garagen. Så det varierar i stort sett varje kvartal.

Senaste kvartalet fakturerade vi 2:40/kWh plus moms. Det ser ut som om Q2 kommer landa på ~ 2:- plus moms. Vi ska inte gå med vinst, men naturligtvis ska inte alla medlemmar betala för el som elbilsägare använder heller, så vi ligger alltid lite ”över” faktiskt pris.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Liqwid78 »

themax skrev: 31 maj 2023 10:27
Vi fakturerar elen i garagen efter varje kvartal. Då ser vi vad priserna varit i genomsnitt och lägger på en krona för skatter och andra avgifter på den förbrukade elen. Vi har inte timavtal i garagen. Så det varierar i stort sett varje kvartal.

Senaste kvartalet fakturerade vi 2:40/kWh plus moms. Det ser ut som om Q2 kommer landa på ~ 2:- plus moms. Vi ska inte gå med vinst, men naturligtvis ska inte alla medlemmar betala för el som elbilsägare använder heller, så vi ligger alltid lite ”över” faktiskt pris.
Ni gör helt rätt att räkna ut en medelkostnad, förmodligen 3 månader bakåt för kvartalet framåt. Däremot att ta över faktiskt pris är fel med anledning att ni driver den extra kostnaden systematisk. Om ni har det systemet så ska ni se över andra kostnader med samma typ av system tex. om någon utnyttjar hissarna mer än andra, etc. Ska ni betala tillbaka el-stödet tillbaka för de som laddar? Om ni får bättre el-priser för att ni kanske blir "storkund" pga ökad konsumtion, ska det gå avkortad till de som laddar?

Ni gör faktiskt en otjänst att bara hitta på detta system med en flummig motivering som ganska lätt går att härleda till andra påhittade orättvisor som jag nämnde ovan. Det skapar konflikter och bidra mindre till gemenskap.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Liqwid78 »

pejvic skrev: 31 maj 2023 09:59
yps skrev: 19 apr 2023 19:56
Har man rätt att ta ut överpris på elen man säljer till medlemmar?
Jag tänker iaf i en samfällighet är det lite tveksamt ur juridiskt synvinkel.
Hur gör ni nu som tvångsbetalar 4-5kr per kwh?
Elen i maj har varit billig och från idag kan ju BRF:er ansöka om elstöd för den gångna vintern.

Jag skulle vägra ladda i vårt garage till de priserna. Bästa är väl att gå ihop med grannar och helt enkelt sluta ladda i sitt eget hus.
Tills de sätter priset på en mer normal nivå. Kanske runt 2kr?
Kan inte förstå varför just elbilarna i bostadsrättsföreningen skall gynna övriga medlemmar, det borde vara tvärtom - dvs att det kostar extra att köra in en fossilbil i det gemensamma garaget.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... for-villa/
Du kan påminna din styrelse att vinster ska skattas. Du kan kolla med skattemyndigheten om föreningen har skattat något. Du kan också fråga styrelsen vad de gör med vinsten.
Du kan också fungera att vara med i styrelsen och driva frågan till ett mer rättviss system.

Föreningen ska gynna alla medlemmar. Den ska göra investeringar som gynnar alla men det behöver inte betyda alla gynnas på samma sätt tex.
- alla får tillgång till tvättstuga men medlem x väljer att tvätta hemma.
- Alla har tillgång till ladd-pool. 25% har en elbil och man uppskattar att om 10 år blir det 80%. 50% bidrag är fördelaktigt nu.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av themax »

Liqwid78 skrev:
Ni gör helt rätt att räkna ut en medelkostnad, förmodligen 3 månader bakåt för kvartalet framåt. Däremot att ta över faktiskt pris är fel med anledning att ni driver den extra kostnaden systematisk. Om ni har det systemet så ska ni se över andra kostnader med samma typ av system tex. om någon utnyttjar hissarna mer än andra, etc. Ska ni betala tillbaka el-stödet tillbaka för de som laddar? Om ni får bättre el-priser för att ni kanske blir "storkund" pga ökad konsumtion, ska det gå avkortad till de som laddar?

Ni gör faktiskt en otjänst att bara hitta på detta system med en flummig motivering som ganska lätt går att härleda till andra påhittade orättvisor som jag nämnde ovan. Det skapar konflikter och bidra mindre till gemenskap.
Tro mig - vi har funderat rejält på alternativen. Vi får inte göra vinst och att exakt ligga rätt är oerhört svårt. Därför ligger vi några ören över genomsnittet över månaden inklusive överföring och skatter för de som laddar sina bilar. Men skulle vi som förening ”sponsra” de som har elbil skulle vi bli tillplattade av medlemmarna så det sjunger om det.

Nu är vi samfällighet, så lite skillnad mot BRF, så när elstödet ramlar in så kommer vi fördela det så rättvist det går. Men millimeterrättvisa är omöjligt. Varje förening får köra på med det som funkar för dem men detta system har beslutats på årsstämma så därvidlag är alla överens om arbetssättet. Vi försöker kommunicera så transparent som möjligt och revisorerna har inte haft något att erinra sen 2017 när vi byggde vår laddinfrastruktur.

Att du tycker det är orättvist får stå för dig.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Liqwid78 »

themax skrev: 31 maj 2023 15:25
Liqwid78 skrev:
Ni gör helt rätt att räkna ut en medelkostnad, förmodligen 3 månader bakåt för kvartalet framåt. Däremot att ta över faktiskt pris är fel med anledning att ni driver den extra kostnaden systematisk. Om ni har det systemet så ska ni se över andra kostnader med samma typ av system tex. om någon utnyttjar hissarna mer än andra, etc. Ska ni betala tillbaka el-stödet tillbaka för de som laddar? Om ni får bättre el-priser för att ni kanske blir "storkund" pga ökad konsumtion, ska det gå avkortad till de som laddar?

Ni gör faktiskt en otjänst att bara hitta på detta system med en flummig motivering som ganska lätt går att härleda till andra påhittade orättvisor som jag nämnde ovan. Det skapar konflikter och bidra mindre till gemenskap.
Tro mig - vi har funderat rejält på alternativen. Vi får inte göra vinst och att exakt ligga rätt är oerhört svårt. Därför ligger vi några ören över genomsnittet över månaden inklusive överföring och skatter för de som laddar sina bilar. Men skulle vi som förening ”sponsra” de som har elbil skulle vi bli tillplattade av medlemmarna så det sjunger om det.

Nu är vi samfällighet, så lite skillnad mot BRF, så när elstödet ramlar in så kommer vi fördela det så rättvist det går. Men millimeterrättvisa är omöjligt. Varje förening får köra på med det som funkar för dem men detta system har beslutats på årsstämma så därvidlag är alla överens om arbetssättet. Vi försöker kommunicera så transparent som möjligt och revisorerna har inte haft något att erinra sen 2017 när vi byggde vår laddinfrastruktur.

Att du tycker det är orättvist får stå för dig.
Jag skrev att ni gör fel men inte orättvist :)

Men jag kan ha fel också. Om ni räknar en medel för kommande kvartal så betyder att ibland betalar man mer och ibland mindre dvs faktiskt el-kostnad mot er beräknade medelkostnad. Så varför måste ni lägga extra när systemet reglerar redan +-? Har jag missat något?

Du skriver att ni inte vill "sponsra". Hur kommer ni fram till det beloppet som skulle ifall sponras? Jag är nyfiken eftersom vi har liknande situation i vår förening.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av themax »

Liqwid78 skrev:
Så varför måste ni lägga extra när systemet reglerar redan +-? Har jag missat något?
Pedagogisk enkelhet till medlemmarna. Ingen ska någonsin misstänka att vi tar ut underpris till elbilister. Du har en poäng i att det förmodligen jämnar ut sig men vi ”avrundar uppåt” just för att slippa eventuella diskussioner.
Liqwid78 skrev:
Du skriver att ni inte vill "sponsra". Hur kommer ni fram till det beloppet som skulle ifall sponras? Jag är nyfiken eftersom vi har liknande situation i vår förening.
Diskussionen för några år sedan var faktiskt att fossilbilister också skulle ha bensinpump i garaget om elbilister skulle få laddning (fast det kanske många har glömt). Då beslutade vi om detta system så ingen icke-elbilsägare skulle misstänka att föreningen stod för ”bränsle” som en enskild medlem förbrukade. Det är den närmaste rättvis betalning vi hittat som är enkel att förklara. Om någon har ett bättre system är jag idel öra …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Liqwid78 »

themax skrev: 31 maj 2023 16:36
Liqwid78 skrev:
Så varför måste ni lägga extra när systemet reglerar redan +-? Har jag missat något?
Pedagogisk enkelhet till medlemmarna. Ingen ska någonsin misstänka att vi tar ut underpris till elbilister. Du har en poäng i att det förmodligen jämnar ut sig men vi ”avrundar uppåt” just för att slippa eventuella diskussioner.
Liqwid78 skrev:
Du skriver att ni inte vill "sponsra". Hur kommer ni fram till det beloppet som skulle ifall sponras? Jag är nyfiken eftersom vi har liknande situation i vår förening.
Diskussionen för några år sedan var faktiskt att fossilbilister också skulle ha bensinpump i garaget om elbilister skulle få laddning (fast det kanske många har glömt). Då beslutade vi om detta system så ingen icke-elbilsägare skulle misstänka att föreningen stod för ”bränsle” som en enskild medlem förbrukade. Det är den närmaste rättvis betalning vi hittat som är enkel att förklara. Om någon har ett bättre system är jag idel öra …
För enkelhetens skull. Vad pratar vi för avrundning procentuellt mot elkostnad per kWH?
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av agehall »

I gemensamma anläggningar tillkommer även kostnader för administration såsom avläsning och fakturering. Även om mycket sker digitalt så är det sällan så att det inte är en kostnad någonstans. Det bör täckas av kostnaden som föreningen tar ut imho.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Viktiga är ju att man betalar för nedladdad el. Men det får absolut inte gå med plus. Därför är nog 2,40 eller 2kr för dyrt.
Om ni i ert fall har en samfällighet så kanske ni även betalar för själva platserna. Det går aldrig att vara exakt men man får ej gå plus.
Det räcker att övriga i föreningen går plus på bilisterna generellt pga att man betalar för platserna. I vår förening får vi in. 10% av föreningens omsättning på garageplatserna. Det skulle vara helt orimligt betala för mkt för elen då.
Om vi skulle betala låt säga 4-5kr som jag läst om här så skulle jag vilja att alla diesel och bensinbilar har högre avgift på sina platser.
Precis alla pplatser här är totalt nedsölade av olja, och det blir grymt slitage på asfalten eller beläggningen i garaget. Även nyare bilar droppar olja. Jag lobbar för att vi måste ha ett pris så nära sanningen som möjligt. Vi satte 1,60 eller 1.70 för ett par år sen och det är ett fast pris. Just nu på sistone kanske det varit för lågt - å andra sidan kanske det är för högt ett tag. Vi gör en administrationsvinst på det, plus att det blir enkelt att skaffa elbil. Vi straffar inte de som vill ställa om. Alla platser i vårt garage hyrs ut till medlemmarna, alla boende har möjlighet att få garageplats på ganska kort sikt och vårt garage är en jättetillgång för de som inte har bil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

kWh-pris inom BRF

Inlägg av themax »

Liqwid78 skrev:
För enkelhetens skull. Vad pratar vi för avrundning procentuellt mot elkostnad per kWH?
Vi skulle säga att vi försöker avrunda upp till närmaste tioöring och lägger sen på moms (samfälligheter i vår storlek är momspliktiga). Det är ett hantverk och vi tar betalt för den tid det tar att räkna ut, skapa fakturor och skicka till medlemmen.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av themax »

pejvic skrev:
Viktiga är ju att man betalar för nedladdad el. Men det får absolut inte gå med plus. Därför är nog 2,40 eller 2kr för dyrt.
Precis. Det är ett pusslande varje kvartal att ligga så rätt det bara går. Skulle vi anlita extern fakturering och beräkning har vi hittat 39:- per laddpunkt plus påslag på kWh. Så vi är helt klart billigare än att anlita externa tjänster. I samband med årsstämman stämmer vi också av på helår med förbrukad el i gemensamhetsanläggningen. Och sänker eller höjer om det behövs. Vi ligger nog lite högt nu men december 2022 gav styrelsen skrämselhicka. Men vi jobbar på det. :-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev: 31 maj 2023 18:54
Viktiga är ju att man betalar för nedladdad el. Men det får absolut inte gå med plus. Därför är nog 2,40 eller 2kr för dyrt.
Om ni i ert fall har en samfällighet så kanske ni även betalar för själva platserna. Det går aldrig att vara exakt men man får ej gå plus.
Det räcker att övriga i föreningen går plus på bilisterna generellt pga att man betalar för platserna. I vår förening får vi in. 10% av föreningens omsättning på garageplatserna. Det skulle vara helt orimligt betala för mkt för elen då.
Om vi skulle betala låt säga 4-5kr som jag läst om här så skulle jag vilja att alla diesel och bensinbilar har högre avgift på sina platser.
Precis alla pplatser här är totalt nedsölade av olja, och det blir grymt slitage på asfalten eller beläggningen i garaget. Även nyare bilar droppar olja. Jag lobbar för att vi måste ha ett pris så nära sanningen som möjligt. Vi satte 1,60 eller 1.70 för ett par år sen och det är ett fast pris. Just nu på sistone kanske det varit för lågt - å andra sidan kanske det är för högt ett tag. Vi gör en administrationsvinst på det, plus att det blir enkelt att skaffa elbil. Vi straffar inte de som vill ställa om. Alla platser i vårt garage hyrs ut till medlemmarna, alla boende har möjlighet att få garageplats på ganska kort sikt och vårt garage är en jättetillgång för de som inte har bil.
Skulle vara väldigt försiktig som styrelseledamot att hålla ett för lågt elpris om det inte är beslutat av stämman, typiskt en sådan sak där stämman kan tycka att styrelsen inte agerat enligt likabehandlingsprincipen och hålla dem personligt ansvariga för den kostnaden för föreningen som uppstått under året. Oavsett om föreningen skulle vinna en tvist eller inte blir det mycket arbete och strul ifall det uppstår. Att säga att alla kan skaffa elbil och få en laddplats är inte ett skydd ifall föreningen har sponsrat enskilda medlemmar med drivmedel.

Att ta ett för högt pris är inte lika känsligt i det här avseendet men det är också varför många föreningen hellre låter något bolag sköta allting och ta ut höga avgifter och påslag.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av pejvic »

Man får väl gå igenom en gång per år och se. Men som sagt är det svårt att ha en rättvisa till 100% i en förening.
Cykelställen på vår gård tar upp extremt mkt plats tex. jag har aldrig använt dem och skulle hellre ha gräsmatta där.
Det finns 100 olika exempel. 1.60-1,70 tycker jag är lagom.

förresten du som är lite insatt, hur funkar det med momsen? är det så att om elpris, överföring och enersgiskatt kostar en krona, dvs 1:25 för föreningen inkl moms då skall kosta 1,56 för den som laddat? Dvs skall jag som laddar betala momsen två gånger?
Haft alla 3/Y
roffe_s
elbilist
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av roffe_s »

Vår förening har precis färdigställt en investering i laddinfra för 23 st carports och vi har gjort en kalkyl baserat på 7 års avskrivning för fasta kostnader plus datakommunikation. Med 4% internränta kommer vi att behöva belasta parkeringarna med 110:-/månad för att täcka kostnaderna med ca 5% överskott (viss risk typ modem, underhåll etc.)

Vi kommer att drifta via Zpark, innebärande en avgift för varje plats men även tillgång till deras app med fjärrpåslag av motorvärmare/laddare.

När det gäller rörlig kostnad för elen kommer den att baseras på prognostiserad kostnad sommar- respektive vintertid, det kan vi själva styra via admin-portalen. Målet är att göra en kvalificerad gissning med ett riskpåslag om ca 5% och sedan följa upp och om nödvändigt korrigera utfallet.

Så tänker i alla fall vi - rätt eller fel återstår att se:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Liqwid78 »

themax skrev: 31 maj 2023 19:05
Liqwid78 skrev:
För enkelhetens skull. Vad pratar vi för avrundning procentuellt mot elkostnad per kWH?
Vi skulle säga att vi försöker avrunda upp till närmaste tioöring och lägger sen på moms (samfälligheter i vår storlek är momspliktiga). Det är ett hantverk och vi tar betalt för den tid det tar att räkna ut, skapa fakturor och skicka till medlemmen.
Det lät bra. Trodde att ni saftade ordentligt. Men nu förstår jag 👍
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: kWh-pris inom BRF

Inlägg av Liqwid78 »

roffe_s skrev: 31 maj 2023 23:29
Vår förening har precis färdigställt en investering i laddinfra för 23 st carports och vi har gjort en kalkyl baserat på 7 års avskrivning för fasta kostnader plus datakommunikation. Med 4% internränta kommer vi att behöva belasta parkeringarna med 110:-/månad för att täcka kostnaderna med ca 5% överskott (viss risk typ modem, underhåll etc.)

Vi kommer att drifta via Zpark, innebärande en avgift för varje plats men även tillgång till deras app med fjärrpåslag av motorvärmare/laddare.

När det gäller rörlig kostnad för elen kommer den att baseras på prognostiserad kostnad sommar- respektive vintertid, det kan vi själva styra via admin-portalen. Målet är att göra en kvalificerad gissning med ett riskpåslag om ca 5% och sedan följa upp och om nödvändigt korrigera utfallet.

Så tänker i alla fall vi - rätt eller fel återstår att se:)
Det låter jätte bra. Om man tar för mycket eller för lite så balanserar man senare. Jag skulle rekommendera att sätta en gräns på överskott/underskott så att inte admin kostnader skulle vara större än att driva in/betala ut pengarna.

I vår förening så kommer man att debitera varje medlem för sin laddare och del av infrastrukturs kostnad som ett engångsbelopp.
Vi kommer användas oss av eways för debiteringstjänst och kommer kosta oss 45kr/mån per laddplats. Styrelsen behöver bara räkna kostnaden för kWh per kvartal. Det ska räknas fram från historiska el-kostnader.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Skriv svar