Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av Rokt »

Hej!

Har övertalat föräldrarna att köpa Tesla, dom har fastnat för en Model S 2021 som dom ska hämta i dagarna.

Själv har jag en Model Y och inte nån värst koll på MS. MY finns det ju några viktiga saker att köpa, stänkskydd till exempel.

Hur ser det ut på MS, är dom lika känsliga för grussprut så man ska köpa några förstärkta stänkskydd?

Annars är väl det jag tänkt rekommendera till dom, tar gärna lite feedback där också...:

Stolskydd bak (hund)
Gummimattor (vart köper man dom bästa?)
Stänklappar/stänkskydd (behövs det?).

Fler förslag?

Svar uppskattas i sedvanlig ordning :)

//Marcus
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av bjornnilsson »

Gratulera dina föräldrar till en av de bästa Model S som producerats. Är det en 2021:a så är det en av de sista släppen av förra modellen som kom till Sverige med allt vad det innebär, men bäst är nog superlång range.

Klassiska saker som man kan kika på för model S är att ljuslisten runt lyktorna ger ett fast och klart sken. När den går sönder kan det bli dyrt att fixa. Tror dock inte att det borde vara något problem för en 2021:a. Annat som jag skulle kolla är att den går rakt, dvs att den inte varit involverad i några konstigheter ute i trafiken. Bromsa hårt och se att den går rakt fram. En annan sak som handlarna är kroniskt rädda för är att bakaxeln är skev. Har varit några exempel där den behöver bytas. Testas genom fullgasacceleration. Här är problemet att de flesta nog inte vet hur det ska kännas med en skev bakaxel. En Model S på fullgas är rätt brutal oavsett om det är en P eller en LR så det är lätt att tro att bilen är trasig fast den egentligen är en pärla.

Finns spaltmeter mer saker, men ungefär detta skulle jag kolla själv. Jo, och att de kollar försäkringen innan de slår till. MS äldre än 3 år kan vara rätt dyra att försäkra.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
SwedishAdvocate
Inlägg: 5439
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Rokt skrev: 01 jun 2023 17:25
Stolskydd bak (hund)
Någon var nöjd med Teslas egna i ngn annan tråd:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -pet-liner
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av bjornnilsson »

Ser att jag lyckades med konststycket att inte svara på trådskaparens fråga.. tja.. vad ska man säga.. vinterdäck? Och personligen skulle jag inte vilja vara utan cykelkrok så jag kan hänga på bakboxen. Men det är jag det.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av Gustafsson »

Kolla att den mobila laddaren, CCS adaptern och den blå Mennekeskabeln är med. Vinterhjul förstås. Två FOB ska vara med och gärna mobiltelefonadapter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av Rokt »

SwedishAdvocate skrev: 01 jun 2023 18:50
Rokt skrev: 01 jun 2023 17:25
Stolskydd bak (hund)
Någon var nöjd med Teslas egna i ngn annan tråd:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -pet-liner
Tack för tipset!
bjornnilsson skrev: 01 jun 2023 19:21
Ser att jag lyckades med konststycket att inte svara på trådskaparens fråga.. tja.. vad ska man säga.. vinterdäck? Och personligen skulle jag inte vilja vara utan cykelkrok så jag kan hänga på bakboxen. Men det är jag det.
Haha du är förlåten! Det var bra tips i alla fall. Dom har redan betalat bokningsavgift men inte fått bilen levererad ännu, hoppas på o kunna kika på den själv i samband med leverans så det var bra med lite tips!
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av Rokt »

Gustafsson skrev: 01 jun 2023 21:42
Kolla att den mobila laddaren, CCS adaptern och den blå Mennekeskabeln är med. Vinterhjul förstås. Två FOB ska vara med och gärna mobiltelefonadapter.
CCS-adapter? På en så ny bil?

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av Gustafsson »

Rokt skrev: 01 jun 2023 21:44
Gustafsson skrev: 01 jun 2023 21:42
Kolla att den mobila laddaren, CCS adaptern och den blå Mennekeskabeln är med. Vinterhjul förstås. Två FOB ska vara med och gärna mobiltelefonadapter.
CCS-adapter? På en så ny bil?

Tack för tipsen!
Jag kan ha fel, men tror 2021 krävde CCS adapter - årets modell som började levereras i julas hade dock fått ny lucka med CCS. Dock superlätt att kolla förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Köp av Model S 2021 - vilka tillbehör är ett måste?

Inlägg av Engen »

Gustafsson skrev: 01 jun 2023 22:22
Rokt skrev: 01 jun 2023 21:44
Gustafsson skrev: 01 jun 2023 21:42
Kolla att den mobila laddaren, CCS adaptern och den blå Mennekeskabeln är med. Vinterhjul förstås. Två FOB ska vara med och gärna mobiltelefonadapter.
CCS-adapter? På en så ny bil?

Tack för tipsen!
Jag kan ha fel, men tror 2021 krävde CCS adapter - årets modell som började levereras i julas hade dock fått ny lucka med CCS. Dock superlätt att kolla förstås.
CCS adapter behövs till den.
Det är bara de nyaste S o X från 2022 och framåt som har den nya CCS i laddluckan (utan adapter)
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Skriv svar