Ceramic Coating

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Ceramic Coating

Inlägg av max001 »

Efter att ha tagit in lite offerter från olika företag, så har jag insett att det är helt onödig investering. Bilen är ju en ren bruksbil för mig och att lägga 9-11K för något som kanske bara ger lite lyster och lite lättare tvätt inte är värt mödan.

Jag loggade därför in på Amazon och la en beställning på TURTLE WAX HS CERAMIC SPRAY COATING 500 ML och tillhörande Detailer krux för ett par hundralappar. Och sedan lite bilvårdsgrejer för 2 tusenlappar för enklare handtvätt. Det nog duger gott för en bil som ska få en ny ägare om 3 år.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: Ceramic Coating

Inlägg av Spid3r »

max001 skrev: 01 jun 2023 18:01
Efter att ha tagit in lite offerter från olika företag, så har jag insett att det är helt onödig investering. Bilen är ju en ren bruksbil för mig och att lägga 9-11K för något som kanske bara ger lite lyster och lite lättare tvätt inte är värt mödan.

Jag loggade därför in på Amazon och la en beställning på TURTLE WAX HS CERAMIC SPRAY COATING 500 ML och tillhörande Detailer krux för ett par hundralappar. Och sedan lite bilvårdsgrejer för 2 tusenlappar för enklare handtvätt. Det nog duger gott för en bil som ska få en ny ägare om 3 år.
Det var en dyr dyr keramiskt behandling för 9-11 tusen... betalade själv knappa 4000kr. Det var värt varenda öre!
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ceramic Coating

Inlägg av Bjelke »

Spid3r skrev: 01 jun 2023 19:26
max001 skrev: 01 jun 2023 18:01
Efter att ha tagit in lite offerter från olika företag, så har jag insett att det är helt onödig investering. Bilen är ju en ren bruksbil för mig och att lägga 9-11K för något som kanske bara ger lite lyster och lite lättare tvätt inte är värt mödan.

Jag loggade därför in på Amazon och la en beställning på TURTLE WAX HS CERAMIC SPRAY COATING 500 ML och tillhörande Detailer krux för ett par hundralappar. Och sedan lite bilvårdsgrejer för 2 tusenlappar för enklare handtvätt. Det nog duger gott för en bil som ska få en ny ägare om 3 år.
Det var en dyr dyr keramiskt behandling för 9-11 tusen... betalade själv knappa 4000kr. Det var värt varenda öre!
Ungefär samma pengar här för ett riktigt bra lackskydd :) inte över 4500 iaf, och då på model S också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tesljung
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 maj 2023 21:18
Ort: Linköping

Re: Ceramic Coating

Inlägg av Tesljung »

Jag funderar på en lackskyddsbehandling på min ny Model Y som jag hämtar nästa vecka.
Har inte speciellt tittat på många alternativ men kollade t.ex DITEC Sverige som erbjuder en behandling för 6500 kr ungefär med garanti på 6 år. Någonting nytt för mig va att man ändå behöver komma in varje år för att utföra kontrolltvätt för typ. 1000 kr.
1. Är det värt?
2. Vilka alternativ finns?
3. Finns det rabatt när man hämtar en ny Tesla?

https://ditec.se/wp-content/uploads/202 ... j_2022.pdf
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Användarvisningsbild
Sigelria
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 jul 2023 18:31

Re: Ceramic Coating

Inlägg av Sigelria »

Jag har bokat Mr Cap ceramic till min MY tror det går på 6' har använt dem förut och är mycket nöjd. Har även använt DITEC och var nöjd med dem också. Gjorde aldrig något återbesök men lacken höll sig fin de 6år jag ägde den bilen.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Ceramic Coating

Inlägg av JoeMad »

Sigelria skrev: 04 jul 2023 20:38
Jag har bokat Mr Cap ceramic till min MY tror det går på 6' har använt dem förut och är mycket nöjd. Har även använt DITEC och var nöjd med dem också. Gjorde aldrig något återbesök men lacken höll sig fin de 6år jag ägde den bilen.
Har Mr Cap ceramic nu?
När jag gjorde min bil för två år sedan hade de inte. Bara vanlig vaxbehandling (Formula U).

Kan varmt rekommendera Ditec eller om du är i Stockholm, Millennium Bilvård.

Ditec liksom andra kräver mycket riktigt årlig uppdatering, men för min del tycker jag att det är värt det även om vi har leasingbilar.
Så mycket enklare att tvätta och bilen ser ny ut längre.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Wagge
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jun 2021 21:10

Re: Ceramic Coating

Inlägg av Wagge »

Ganska enkelt att göra själv, finns mycket instruktionsvideos på nätet. Bör dock göras inomhus där du har bra ljus.

Tvätta bilen ordentligt

Polera

Torka av hela bilen med isopropylalkohol eller liknande

Lägg på coatingen efter tillverkarens anvisningar(var noga med avtorkningen och att använda flera nya/rena microfiberdukar för att inte lämna fläckar)
Model S -23
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ceramic Coating

Inlägg av AAKEE »

Jag la någon keramisk jag inte minns namnet på, på min A5 Sportback. Fungerade kanon, mycket lättvättad bil och såg flongny ut länge.

Köpte Tershine (rekommenderad av bekant) för att lägga på min M3P, men trösklarna på bilen slets innan jag hann börja.

Tershinet finns kvar, men har beslutat att köra PPF på väl valda delar på nya bilen för att skydda lacken. Lacken på M3P såg mycket värre ut på 2 år och 6500 mil än Audins 10 år och 17000 mil. PPF är nog nästan ett måste…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Wagge
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 jun 2021 21:10

Re: Ceramic Coating

Inlägg av Wagge »

Kört tershine på min PPF, för vattenavrinning och lättare tvätt
AAKEE skrev: 08 jul 2023 13:47
Jag la någon keramisk jag inte minns namnet på, på min A5 Sportback. Fungerade kanon, mycket lättvättad bil och såg flongny ut länge.

Köpte Tershine (rekommenderad av bekant) för att lägga på min M3P, men trösklarna på bilen slets innan jag hann börja.

Tershinet finns kvar, men har beslutat att köra PPF på väl valda delar på nya bilen för att skydda lacken. Lacken på M3P såg mycket värre ut på 2 år och 6500 mil än Audins 10 år och 17000 mil. PPF är nog nästan ett måste…
Model S -23
Model S 100D -18
logixx
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jul 2023 16:14

Re: Ceramic Coating

Inlägg av logixx »

Tesljung skrev: 18 jun 2023 22:52
Jag funderar på en lackskyddsbehandling på min ny Model Y som jag hämtar nästa vecka.
Har inte speciellt tittat på många alternativ men kollade t.ex DITEC Sverige som erbjuder en behandling för 6500 kr ungefär med garanti på 6 år. Någonting nytt för mig va att man ändå behöver komma in varje år för att utföra kontrolltvätt för typ. 1000 kr.
1. Är det värt?
2. Vilka alternativ finns?
3. Finns det rabatt när man hämtar en ny Tesla?

https://ditec.se/wp-content/uploads/202 ... j_2022.pdf
Jag lämnade in min Enyaq ett år sedan för DITEC Ultra och har varit mycket nöjd hittills. Mycket lätt att få bort smutsen och den ser som ny ut efter en tvätt!
Skriv svar