Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Drivkraft Sverige rapporterar månadsvis om mängden fordonsbränslen som levererats till mackar i Sverige och detta är något som bör påverkas nu när antalet elbilar ökar i Sverige. Nu är det såklart mer än bara bilar som använder fossila bränslen så speciellt i siffrorna för diesel så får man ta hänsyn till lastbilar mm.

För att ta bort eventuella säsongsvariationer så gjorde jag ett diagram där jag kör rullande 12-månader.
Bränsleförsäljning.PNG
Man kan se flera intressanta saker här tycker jag.

Att dieselbilar började ta fart för många år sedan gjorde att försäljningen av bensin har gått konstant neråt under lång tid samtidigt som dieselförsäljningen ökat. Men sen kom dieselgat och många plug-in hybrider gjordes med bensin, 2019 hände något...
Den konstanta ökningen av diesel stannade till 2016 när HVO100 kom på marknaden men i slutet av 2018 så sjunker försäljningen av HVO100 och vanlig diesel ökar, är detta då priset började öka kraftigt på HVO100?
Att vi körde mindre bil 2020 och 2021 förvånar nog ingen med tanke på pandemin.
Trots att elbilar stod för en markant andel av försäljningen i slutet av förra året och har även gjort i år samtidigt som ekonomin är mer ansträngd än på länge så ser vi att försäljningen i början av året gått upp i jämförelse med förra året, varför?

Hur länge till kan elbilar stå för en markant andel av nybilsförsäljningen innan vi börjar se tydliga tecken även här på det?
Visst, även om försäljningen har gått upp senaste månaderna så är vi fortfarande en bit under vad som var normalt 2010-2020 för bensin+diesel men när börjar vi se en markant nedgång här?

Siffrorna är fram till och med mars förutom E85 där det verkar va lite längre fördröjning på datan.

https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/volymer/
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av Airlift »

Utan att ha bra data på vad snittförbrukning ligger på i den kollektiva fordonsflottan blir det ändå lite svårt att sätta fingret på om det körs minde eller körs mer. På tunga fordon har förbrukning gått ner ganska tydligt och där omsätts även fordon i snabbare takt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av vigge50 »

En annan sak jag precis kom på, i början av förra året skedde Rysslands invasion av Ukraina vilket ledde till galet höga priser på bensin och diesel. Blir av den anledningen kanske lite missvisande att jämföra årets försäljning med förra året, många som körde mindre förra året av den anledningen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av mikebike »

Vilken färg har vätgas i diagrammet?



:mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
eksnil
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2023 17:16
Ort: Göteborg

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av eksnil »

Undrar vilken ny skatt politikerna hittar på när kurvorna vänder neråt? Det är enorma summor som dras in med skatt och moms på bensin och diesel.
MYP -23
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.

Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.

Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Tesla Model Y Performance
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Arctic Drifter skrev: 01 jun 2023 22:08
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.

Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.

Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Under covid åkte mina gamla föräldrar en hel del bil. Det var det säkraste sättet att komma ut och röra på sig och samtidigt vara isolerade.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av Airlift »

Arctic Drifter skrev: 01 jun 2023 22:08
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.

Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.

Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Vill tro att detaljhandeln ökade på sidan med online/”postorder”
Iaf märktes det på godsflyget.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev: 01 jun 2023 21:30
Vilken färg har vätgas i diagrammet?



:mrgreen:
Vätgas är färglös! :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av NiklasTesla »

vigge50 skrev: 01 jun 2023 20:52
Drivkraft Sverige rapporterar månadsvis om mängden fordonsbränslen som levererats till mackar i Sverige och detta är något som bör påverkas nu när antalet elbilar ökar i Sverige. Nu är det såklart mer än bara bilar som använder fossila bränslen så speciellt i siffrorna för diesel så får man ta hänsyn till lastbilar mm.

För att ta bort eventuella säsongsvariationer så gjorde jag ett diagram där jag kör rullande 12-månader.

Bränsleförsäljning.PNG

Man kan se flera intressanta saker här tycker jag.

Att dieselbilar började ta fart för många år sedan gjorde att försäljningen av bensin har gått konstant neråt under lång tid samtidigt som dieselförsäljningen ökat. Men sen kom dieselgat och många plug-in hybrider gjordes med bensin, 2019 hände något...
Den konstanta ökningen av diesel stannade till 2016 när HVO100 kom på marknaden men i slutet av 2018 så sjunker försäljningen av HVO100 och vanlig diesel ökar, är detta då priset började öka kraftigt på HVO100?
Att vi körde mindre bil 2020 och 2021 förvånar nog ingen med tanke på pandemin.
Trots att elbilar stod för en markant andel av försäljningen i slutet av förra året och har även gjort i år samtidigt som ekonomin är mer ansträngd än på länge så ser vi att försäljningen i början av året gått upp i jämförelse med förra året, varför?

Hur länge till kan elbilar stå för en markant andel av nybilsförsäljningen innan vi börjar se tydliga tecken även här på det?
Visst, även om försäljningen har gått upp senaste månaderna så är vi fortfarande en bit under vad som var normalt 2010-2020 för bensin+diesel men när börjar vi se en markant nedgång här?

Siffrorna är fram till och med mars förutom E85 där det verkar va lite längre fördröjning på datan.

https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/volymer/
Tack för bra inlägg och statistik.

För bensin och diesel misstänker jag att vi aldrig igen kommer att gå över peaken 2020. Återhämtade sig sedan lite till 2022 (dock inte över 2020års nivå) och sedan fullskaliga invasionen av Ukraina med efterföljande höga drivmedelspriser (priserna hade dock börjat gå upp innan) om vi nu har passerat peak oil (utvinningsmässigt) lär vi inte gå över 2022års försäljning av bensin/diesel igen. Sveriges Co2 utsläpp från vägtrafiken ser onekligen ut att gå nedåt.

Skulle vara kul om man även kunde lägga in grafen sålda KWH el (då många drivmedelsbolag nu installerar snabbladdare).

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev: 01 jun 2023 22:19
Arctic Drifter skrev: 01 jun 2023 22:08
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.

Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.

Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Under covid åkte mina gamla föräldrar en hel del bil. Det var det säkraste sättet att komma ut och röra på sig och samtidigt vara isolerade.
Även många som tog bil isf kollektivtrafik (blev ju snabbt en rekommendation också).
Samtidigt så var det ju många som började jobba hemifrån…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev: 02 jun 2023 09:27
Fredrik j skrev: 01 jun 2023 22:19
Arctic Drifter skrev: 01 jun 2023 22:08
Intressant, mindre COVID-dipp än vad jag trodde.

Hade dock varit intressant att matcha detta mot statistik från t.ex. besiktningsdata, hur många km bilarna rullar/år.

Vi har t.ex. 4 st bilar, elbilen går kanske 4000 mil/år och de övriga 1500 mil/år tillsammans.
Så även om 25 % av vår flotta är elektrifierad så är 73 % av milen vi kör elektrifierade.
Under covid åkte mina gamla föräldrar en hel del bil. Det var det säkraste sättet att komma ut och röra på sig och samtidigt vara isolerade.
Även många som tog bil isf kollektivtrafik (blev ju snabbt en rekommendation också).
Samtidigt så var det ju många som började jobba hemifrån…?
Ja, det drev på åt båda håll. Samtidigt blev ju bensin/diesel väldigt billigt. Jag nöjeskörde själv mer under covidsommaren än andra.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av vigge50 »

De flesta ser kanske tråden redan men eftersom ni efterfrågade möjligheten att jämföra datan i denna tråden med körsträckor.

viewtopic.php?t=33151
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Har nu uppdaterat siffrorna men nyare data för i år, där kan man se att dieselförsäljningen började vända neråt i maj och har sen dess tappat för varje månad. Detta har skett i en långsam takt men det går neråt, däremot så ser man att försäljningen av FAME under denna perioden har ökar i ungefär samma volymer som diesel gått neråt. Så detta kanske är något vi kommer se än mer av nästa år när reduktionsplikten går ner, efterfrågan på rena bränslen kommer öka ytterligare för att få miljövänliga transporter.
Bensin har däremot fortsatt öka under året fram till augusti då det vände ner plötsligt, ska blir intressant och se om det var en tillfällighet eller om bensin nu också kommer gå neråt framöver.

Kollar vi på hopslagningen av bensin och diesel så har den ny gått ner tre månader i sträck, frågan är när vi kommer under bottenrekordet under perioden 2011 fram tills nu som var december 2022 sätt till rullande 12-månader.
Bränsleförsäljning.PNG
Data: https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/volymer/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vet inte riktigt hur reduktionsplikten räknas i de graferna men minskad reduktionsplikt kommer medföra ökad fossilt bensin- och dieselbehov trots lika många liter drivmedel sålda vid pump.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev: 21 okt 2023 14:53
Jag vet inte riktigt hur reduktionsplikten räknas i de graferna men minskad reduktionsplikt kommer medföra ökad fossilt bensin- och dieselbehov trots lika många liter drivmedel sålda vid pump.
Dessa grafer gäller antal sålda liter från pump, alltså är delar av bensinen och dieseln här förnyelsebar. Alltså kommer dessa graferna inte påverkas av ändrar reduktionsplikt mer än att vissa kanske i större utsträckning kommer gå efter bränslena som är 100% förnyelsebara.
Skriv svar