FSD i Sverige?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

FSD i Sverige?

Inlägg av clecab »

Sökte idag på teslafi.com på nya FSD versionen 2023.12.10 och såg att 3 bilar i Sverige hade installerat den!

Grattis till er. 2 av dem var X Plaid.
Den tredje var en M3 LR.

Väntar nu på nästa update....

Vilka är ni?
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av tslaqqq »

Tesla's FSD testare mest troligt. Men det börjar dra ihop sig, sen har vi EU reglerna ...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av spacecoin »

tslaqqq skrev: 01 jun 2023 07:21
Tesla's FSD testare mest troligt. Men det börjar dra ihop sig, sen har vi EU reglerna ...
Kanske andra halvan 2024 om Tesla, UNECE, EU och Sverige är på tårna. Troligare 2025. Inte säkert att man tillåter stadsgator.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har 2023.12.9.. innebär det alltså att nästa gång det kommer en uppdatering så är det FSD Beta? :shock:
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av mikebike »

tslaqqq skrev: 01 jun 2023 07:21
Tesla's FSD testare mest troligt. Men det börjar dra ihop sig, sen har vi EU reglerna ...
Är de fastställda?

Det har talats om krav på redundans, .d.v.s. minst två oberoende system, kamera, radar, lidar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 728
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av Trevlig »

Någon som vet om uppdateringen hjälper autopiloten? den är ju lite si och så.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1074
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av bjornnilsson »

https://www.notateslaapp.com/sv/mjukvar ... noteringar

Nästa uppgradering blir spännande!

"Full Self-Driving (Beta) - New Feature"

... men jag antar att vi får någon variant med de roligaste funktionerna bortsopade..

Fast hoppas kan man ju alltid.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av spacecoin »

Trevlig skrev: 01 jun 2023 09:07
Någon som vet om uppdateringen hjälper autopiloten? den är ju lite si och så.
bjornnilsson skrev: 01 jun 2023 10:17
https://www.notateslaapp.com/sv/mjukvar ... noteringar

Nästa uppgradering blir spännande!

Fast hoppas kan man ju alltid.
Svar: Nej, nej och nej. FSD betan är en Nordamerika-branch som då och då synkas med produktionsversionen. Det är inte single-stack ännu och heller inte möjlig att använda i Europa på grund av avsaknad av validering och att tekniken man använder inte är godkänd.

När det gäller lagar och bestämmelser, läs det jag har skrivit i diverse trådar om UNECE:s R79, R157 och DCAS-drafts och vägen till implementation i lag av den senare efter det. I bästa fall får vi en del av FSD-funktioner (typ NoA med automatiska filbyten ligger närmast till) andra halvan av 2024, troligare senare.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3593
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 01 jun 2023 11:30

Svar: Nej, nej och nej. FSD betan är en Nordamerika-branch som då och då synkas med produktionsversionen. Det är inte single-stack ännu och heller inte möjlig att använda i Europa på grund av avsaknad av validering och att tekniken man använder inte är godkänd.

När det gäller lagar och bestämmelser, läs det jag har skrivit i diverse trådar om UNECE:s R79, R157 och DCAS-drafts och vägen till implementation i lag av den senare efter det. I bästa fall får vi en del av FSD-funktioner (typ NoA med automatiska filbyten ligger närmast till) andra halvan av 2024, troligare senare.
Har inte följt ärendet alls. FSD när jag hade det som demo gick inte alls använda vintertid, i princip inga AP-funktioner i övrigt vintertid.
För mig går det ju fetbort, något som bara fungerar mellan mitten på maj och mitten på oktober. Sen har det blivit sämre på alla punkter, och de akut dåliga har ijte förbättrats alls på 2 1/2 år…

Men, FSD Beta skulle inte kunna implementeras med krav på händerna på ratten, precis som nu? Är det inte tillåtet?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 01 jun 2023 11:43
Men, FSD Beta skulle inte kunna implementeras med krav på händerna på ratten, precis som nu? Är det inte tillåtet?
Nej. Automatiska filbyten är inte tillåtna ens på motorväg. Det finns begränsningar på hur skarpa kurvor som får tas et.c UNECE R79.

FSD-beta är för övrigt en HANDS-ON-ADAS, även om man har svårt att förstå det när man tittar på Youtube eller lyssnar på Elon...
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 728
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av Trevlig »

spacecoin skrev: 01 jun 2023 12:06
AAKEE skrev: 01 jun 2023 11:43
Men, FSD Beta skulle inte kunna implementeras med krav på händerna på ratten, precis som nu? Är det inte tillåtet?
Nej. Automatiska filbyten är inte tillåtna ens på motorväg. Det finns begränsningar på hur skarpa kurvor som får tas et.c UNECE R79.

FSD-beta är för övrigt en HANDS-ON-ADAS, även om man har svårt att förstå det när man tittar på Youtube eller lyssnar på Elon...
Nja det är väll flera som inte behöver det längre efter 1000 miles?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av spacecoin »

Trevlig skrev: 01 jun 2023 13:23
Nja det är väll flera som inte behöver det längre efter 1000 miles?
Jag fattar inte alls vad du menar här. Kan du förtydliga?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 728
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av Trevlig »

spacecoin skrev: 01 jun 2023 14:23
Trevlig skrev: 01 jun 2023 13:23
Nja det är väll flera som inte behöver det längre efter 1000 miles?
Jag fattar inte alls vad du menar här. Kan du förtydliga?
Det är tydligen så att vissa som har testat betan länge inte behöver röra ratten hela tiden.

Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av spacecoin »

Trevlig skrev: 01 jun 2023 14:58
spacecoin skrev: 01 jun 2023 14:23
Trevlig skrev: 01 jun 2023 13:23
Nja det är väll flera som inte behöver det längre efter 1000 miles?
Jag fattar inte alls vad du menar här. Kan du förtydliga?
Det är tydligen så att vissa som har testat betan länge inte behöver röra ratten hela tiden.
Tack, nu fattar jag vad du menade.

Jag tänker att vad Tesla gör för groteska undantag i för influencers i USA är väl knappast relevant för den här diskussionen som heter "FSD i Sverige". Systemet säljs i USA som ett hands-on/eyes-on förarstöd och i EU finns det inga L2 hands-off system som är godkända i dagsläget.

Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av Nicklas »

Trevlig skrev: 01 jun 2023 14:58
Det är tydligen så att vissa som har testat betan länge inte behöver röra ratten hela tiden.

Vänster knä rycker en hel del... Jag har också testat detta och det går bra att bara hålla lite motstånd med låret konstant mot ratten för att den ska tro att man håller i den.

... kan vara så dom gjort :roll:
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av clecab »

En ny FSD version släpptes nyligen.

Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!!
Skärmbild 2023-06-27 104319.png
Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av Maw »

clecab skrev: 27 jun 2023 10:46
En ny FSD version släpptes nyligen.

Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!!
Skärmbild 2023-06-27 104319.png

Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
Det är nog Teslas egna bilar som ska användas när de påbörjar utvecklingen för Sverige/EU
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av MatsJ »

clecab skrev: 27 jun 2023 10:46
En ny FSD version släpptes nyligen.

Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!!

Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
Min far fick den precis till sin tyska YP, och ja, han har FSD-licensen.
Skärmbild 2023-06-27 142756.png
Skärmbild 2023-06-27 104319.png
Efter nedladdningen fick han godkänna något och skicka iväg svaret till Tesla. Jag väntar på rapport. ;)
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av spacecoin »

clecab skrev: 27 jun 2023 10:46
En ny FSD version släpptes nyligen.
MatsJ skrev: 27 jun 2023 14:29
Min far fick den precis till sin tyska YP, och ja, han har FSD-licensen.Skärmbild 2023-06-27 142756.png
FSD eller EAP-funktionerna är inte legala i EU, eller i något EU-land. Simple as that. Kanske om 12 månader. Somna om.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av loftux »

Det är för att köra FSD i shadow mode.



Visst, det lär dröja innan vi får köra det “live” men alltid en början.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 01 jun 2023 15:20
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.

Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5886
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 30 jun 2023 14:21
Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Ja det finns ett EU-regelverk och svensk lagstiftning för testverksamhet av autonoma bilar, men FSD är ju inte autonomt så det är inte applicerbart. Utöver det tror jag inte man skulle se några hundra tusen bilar som ägs av konsumenter som testverksamhet.

I UNECE finns redan regler för Level 3 på motorväg i 130 km/h (R157) som är godkänd av alla länder inkl EU/Sverige, men det finns inte någon EU/svensk lag som implementerar den.

För Level 2 (förarstöd, det FSD är) så håller arbetsgruppen i UNECE och EU tillsammans på att ta fram regelverk och godkännandeprocesser för "DCAS - Driver Control Assistance Systems" som det kallas:

Genomgång;
https://wiki.unece.org/download/attachm ... ptx?api=v2 (powerpoint)

EU:s version:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... ptx?api=v2 (powerpoint)

Samtliga dokument från senaste mötet:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... st+session

Jag hoppas på 2024, dock troligare 2025 om jag får gissa - men hoppas att EU överraskar. UNECE är nog klara med standardarbetet i år i allafall.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 30 jun 2023 14:21
spacecoin skrev: 01 jun 2023 15:20
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.

Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 30 jun 2023 15:14
TiborBlomhall skrev: 30 jun 2023 14:21
spacecoin skrev: 01 jun 2023 15:20
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.

Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.
Poängen är ju att det är olämpligt och direkt livsfarligt att släppa vägen med blicken även om bilen styr.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD i Sverige?

Inlägg av TiborBlomhall »

Fredrik j skrev: 30 jun 2023 15:14
TiborBlomhall skrev: 30 jun 2023 14:21
spacecoin skrev: 01 jun 2023 15:20
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.

Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.
Det jag nämnde var den subjektiva upplevelsen av att man uppfattar i grunden väldigt snarlika system som mycket mer "autonoma" när man inte fysiskt håller i ratten.
Skriv svar