FSD i Sverige?
Moderator: Redaktion
FSD i Sverige?
Sökte idag på teslafi.com på nya FSD versionen 2023.12.10 och såg att 3 bilar i Sverige hade installerat den!
Grattis till er. 2 av dem var X Plaid.
Den tredje var en M3 LR.
Väntar nu på nästa update....
Vilka är ni?
Grattis till er. 2 av dem var X Plaid.
Den tredje var en M3 LR.
Väntar nu på nästa update....
Vilka är ni?
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: FSD i Sverige?
Tesla's FSD testare mest troligt. Men det börjar dra ihop sig, sen har vi EU reglerna ...
Re: FSD i Sverige?
Kanske andra halvan 2024 om Tesla, UNECE, EU och Sverige är på tårna. Troligare 2025. Inte säkert att man tillåter stadsgator.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1126
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: FSD i Sverige?
Jag har 2023.12.9.. innebär det alltså att nästa gång det kommer en uppdatering så är det FSD Beta?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: FSD i Sverige?
Är de fastställda?
Det har talats om krav på redundans, .d.v.s. minst två oberoende system, kamera, radar, lidar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: FSD i Sverige?
Någon som vet om uppdateringen hjälper autopiloten? den är ju lite si och så.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1126
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: FSD i Sverige?
https://www.notateslaapp.com/sv/mjukvar ... noteringar
Nästa uppgradering blir spännande!
"Full Self-Driving (Beta) - New Feature"
... men jag antar att vi får någon variant med de roligaste funktionerna bortsopade..
Fast hoppas kan man ju alltid.
Nästa uppgradering blir spännande!
"Full Self-Driving (Beta) - New Feature"
... men jag antar att vi får någon variant med de roligaste funktionerna bortsopade..
Fast hoppas kan man ju alltid.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: FSD i Sverige?
Svar: Nej, nej och nej. FSD betan är en Nordamerika-branch som då och då synkas med produktionsversionen. Det är inte single-stack ännu och heller inte möjlig att använda i Europa på grund av avsaknad av validering och att tekniken man använder inte är godkänd.bjornnilsson skrev: ↑01 jun 2023 10:17https://www.notateslaapp.com/sv/mjukvar ... noteringar
Nästa uppgradering blir spännande!
Fast hoppas kan man ju alltid.
När det gäller lagar och bestämmelser, läs det jag har skrivit i diverse trådar om UNECE:s R79, R157 och DCAS-drafts och vägen till implementation i lag av den senare efter det. I bästa fall får vi en del av FSD-funktioner (typ NoA med automatiska filbyten ligger närmast till) andra halvan av 2024, troligare senare.
Re: FSD i Sverige?
Har inte följt ärendet alls. FSD när jag hade det som demo gick inte alls använda vintertid, i princip inga AP-funktioner i övrigt vintertid.spacecoin skrev: ↑01 jun 2023 11:30
Svar: Nej, nej och nej. FSD betan är en Nordamerika-branch som då och då synkas med produktionsversionen. Det är inte single-stack ännu och heller inte möjlig att använda i Europa på grund av avsaknad av validering och att tekniken man använder inte är godkänd.
När det gäller lagar och bestämmelser, läs det jag har skrivit i diverse trådar om UNECE:s R79, R157 och DCAS-drafts och vägen till implementation i lag av den senare efter det. I bästa fall får vi en del av FSD-funktioner (typ NoA med automatiska filbyten ligger närmast till) andra halvan av 2024, troligare senare.
För mig går det ju fetbort, något som bara fungerar mellan mitten på maj och mitten på oktober. Sen har det blivit sämre på alla punkter, och de akut dåliga har ijte förbättrats alls på 2 1/2 år…
Men, FSD Beta skulle inte kunna implementeras med krav på händerna på ratten, precis som nu? Är det inte tillåtet?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: FSD i Sverige?
Nej. Automatiska filbyten är inte tillåtna ens på motorväg. Det finns begränsningar på hur skarpa kurvor som får tas et.c UNECE R79.
FSD-beta är för övrigt en HANDS-ON-ADAS, även om man har svårt att förstå det när man tittar på Youtube eller lyssnar på Elon...
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: FSD i Sverige?
Nja det är väll flera som inte behöver det längre efter 1000 miles?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 752
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: FSD i Sverige?
Det är tydligen så att vissa som har testat betan länge inte behöver röra ratten hela tiden.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: FSD i Sverige?
Tack, nu fattar jag vad du menade.
Jag tänker att vad Tesla gör för groteska undantag i för influencers i USA är väl knappast relevant för den här diskussionen som heter "FSD i Sverige". Systemet säljs i USA som ett hands-on/eyes-on förarstöd och i EU finns det inga L2 hands-off system som är godkända i dagsläget.
Ford Blue Cruise är ett hands-off L2-system godkänt i UK. Mercedes har ett autonomt (L3) hands-off/eyes-off system (DrivePilot) som är certifierat enl UNECE R157 och är godkänt i Tyskland,
Re: FSD i Sverige?
Vänster knä rycker en hel del... Jag har också testat detta och det går bra att bara hålla lite motstånd med låret konstant mot ratten för att den ska tro att man håller i den.
... kan vara så dom gjort
Re: FSD i Sverige?
En ny FSD version släpptes nyligen.
Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!! Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!! Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: FSD i Sverige?
Det är nog Teslas egna bilar som ska användas när de påbörjar utvecklingen för Sverige/EUclecab skrev: ↑27 jun 2023 10:46En ny FSD version släpptes nyligen.
Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!!
Skärmbild 2023-06-27 104319.png
Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
Re: FSD i Sverige?
Min far fick den precis till sin tyska YP, och ja, han har FSD-licensen. Skärmbild 2023-06-27 104319.pngclecab skrev: ↑27 jun 2023 10:46En ny FSD version släpptes nyligen.
Tills nu har 5 svenska bilar laddat/installerat den!!!
Någon av dessa som betalat för FSD och kan se om det bara är en version som skuggkör bilen eller om det är någon ny version?
Men de behöver väl en massa mil för att lära sig det svenska trafiklandskapet.
Efter nedladdningen fick han godkänna något och skicka iväg svaret till Tesla. Jag väntar på rapport.
Re: FSD i Sverige?
FSD eller EAP-funktionerna är inte legala i EU, eller i något EU-land. Simple as that. Kanske om 12 månader. Somna om.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: FSD i Sverige?
Det är för att köra FSD i shadow mode.
Visst, det lär dröja innan vi får köra det “live” men alltid en början.
Visst, det lär dröja innan vi får köra det “live” men alltid en början.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD i Sverige?
Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.
Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Re: FSD i Sverige?
Ja det finns ett EU-regelverk och svensk lagstiftning för testverksamhet av autonoma bilar, men FSD är ju inte autonomt så det är inte applicerbart. Utöver det tror jag inte man skulle se några hundra tusen bilar som ägs av konsumenter som testverksamhet.TiborBlomhall skrev: ↑30 jun 2023 14:21Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
I UNECE finns redan regler för Level 3 på motorväg i 130 km/h (R157) som är godkänd av alla länder inkl EU/Sverige, men det finns inte någon EU/svensk lag som implementerar den.
För Level 2 (förarstöd, det FSD är) så håller arbetsgruppen i UNECE och EU tillsammans på att ta fram regelverk och godkännandeprocesser för "DCAS - Driver Control Assistance Systems" som det kallas:
Genomgång;
https://wiki.unece.org/download/attachm ... ptx?api=v2 (powerpoint)
EU:s version:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... ptx?api=v2 (powerpoint)
Samtliga dokument från senaste mötet:
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... st+session
Jag hoppas på 2024, dock troligare 2025 om jag får gissa - men hoppas att EU överraskar. UNECE är nog klara med standardarbetet i år i allafall.
Re: FSD i Sverige?
Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.TiborBlomhall skrev: ↑30 jun 2023 14:21Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.
Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
Re: FSD i Sverige?
Poängen är ju att det är olämpligt och direkt livsfarligt att släppa vägen med blicken även om bilen styr.Fredrik j skrev: ↑30 jun 2023 15:14Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.TiborBlomhall skrev: ↑30 jun 2023 14:21Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.
Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: FSD i Sverige?
Det jag nämnde var den subjektiva upplevelsen av att man uppfattar i grunden väldigt snarlika system som mycket mer "autonoma" när man inte fysiskt håller i ratten.Fredrik j skrev: ↑30 jun 2023 15:14Varför är det så viktigt att inte hålla i ratten? Det är ju betydligt mer användbart att kunna släppa blicken men hålla kvar i ratten. Om man t.ex. vill söka något på skärmen.TiborBlomhall skrev: ↑30 jun 2023 14:21Toyota har ett hands-off L2-system i sin bZ4X i Sverige. Man behöver inte hålla i ratten när man kör motorväg men måste ha blicken framåt. Tittar man bort mer än 5 sekunder börjar den pipa. I övrigt samma funktionalitet som autopiloten men det känns subjektivt ändå rejält mer "autonomt" i och med att man inte behöver hålla i ratten. Objektivt sett är det exakt samma dock, istället för att känna av med ratten kollar en (verkar vara IR-) kamera förarens ögon.
Håller i övrigt med din analys om att det behövs rejäla lagändringar innan FSD kan tillåtas i EU. Möjligtvis en shortcut skulle kunna vara att Tesla ansöker om tillstånd för "testflotta" på hundra tusen bilar. Jag har för mig det finns lag som tillåter testflottor av självkörande teknologi.