Solid svart

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

tobbe367
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 maj 2023 22:01

Solid svart

Inlägg av tobbe367 »

Är sugen på en Model Y i svart men förstått att lacken är kass. Eller är den bättre numera? Kanske är de berlinbyggda av bättre kvalite mot hur det var förr.
Hur upplever ni som köpt svart tesla senaste året lacken?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Solid svart

Inlägg av holden »

Ledsen att bidra med något av ett icke-svar men som ägare av en svart 3a, och tidigare ägare av en annan svart 3a, är min slutsats att jag inte har den personlighetstyp som krävs för djupstudera lacken på bilen - mao har jag aldrig noterat några problem. Har man lackstuderande som hobby tror jag man bör göra säkrare färgval för att sova gott om nätterna.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
tobbe367
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 maj 2023 22:01

Re: Solid svart

Inlägg av tobbe367 »

holden skrev: 02 jun 2023 10:00
Ledsen att bidra med något av ett icke-svar men som ägare av en svart 3a, och tidigare ägare av en annan svart 3a, är min slutsats att jag inte har den personlighetstyp som krävs för djupstudera lacken på bilen - mao har jag aldrig noterat några problem. Har man lackstuderande som hobby tror jag man bör göra säkrare färgval för att sova gott om nätterna.
Okej nä är inte heller särskilt pryd när det gäller det. Men man har ju hört lite skräckhistorier som gör att man tror att bilen ser ut som skit efter ett tag med den lacken.
Gäller tjänstebil så bara lacken sitter kvar i 3år är det lugnt. :D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Solid svart

Inlägg av pejvic »

Skall du köpa en svart istället för multicoat vit tex så måste du gilla att ta hand om lacken. Dvs tvätta och torka den helt ren minst varannan vecka på vintern i saltet mm. Ge den lackskydd osv. Och det gäller även om du köper en Solid Volvo V90.

Jag Kör svart nu. det funkar. Lackstift är ett måste att äga från första veckan. Detta är ju främst för att bilen ändå kostar som den gör. Man måste ta hand om den för att inte förlora för mkt pengar helt enkelt.

Tänker du bara köra och dessutom tex automattvätta mm och det dessutom sällan och inte ta hand om lacken så är iden inte så bra.
Haft alla 3/Y
tobbe367
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 maj 2023 22:01

Re: Solid svart

Inlägg av tobbe367 »

pejvic skrev: 02 jun 2023 11:11
Skall du köpa en svart istället för multicoat vit tex så måste du gilla att ta hand om lacken. Dvs tvätta och torka den helt ren minst varannan vecka på vintern i saltet mm. Ge den lackskydd osv. Och det gäller även om du köper en Solid Volvo V90.

Jag Kör svart nu. det funkar. Lackstift är ett måste att äga från första veckan. Detta är ju främst för att bilen ändå kostar som den gör. Man måste ta hand om den för att inte förlora för mkt pengar helt enkelt.

Tänker du bara köra och dessutom tex automattvätta mm och det dessutom sällan och inte ta hand om lacken så är iden inte så bra.
Okej då kanske jag borde välja en annan färg. Jag kommer att köra automattvätt typ 2gr/månaden.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Solid svart

Inlägg av Lurkern »

Teslas svarta solidlack saknar klarlack? Annars har solidlacker idag normalt klarlack.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Solid svart

Inlägg av holden »

tobbe367 skrev: 02 jun 2023 10:51
holden skrev: 02 jun 2023 10:00
Ledsen att bidra med något av ett icke-svar men som ägare av en svart 3a, och tidigare ägare av en annan svart 3a, är min slutsats att jag inte har den personlighetstyp som krävs för djupstudera lacken på bilen - mao har jag aldrig noterat några problem. Har man lackstuderande som hobby tror jag man bör göra säkrare färgval för att sova gott om nätterna.
Okej nä är inte heller särskilt pryd när det gäller det. Men man har ju hört lite skräckhistorier som gör att man tror att bilen ser ut som skit efter ett tag med den lacken.
Gäller tjänstebil så bara lacken sitter kvar i 3år är det lugnt. :D
Exakt min uppfattning också.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Solid svart

Inlägg av pejvic »

tobbe367 skrev: 02 jun 2023 11:36
pejvic skrev: 02 jun 2023 11:11
Skall du köpa en svart istället för multicoat vit tex så måste du gilla att ta hand om lacken. Dvs tvätta och torka den helt ren minst varannan vecka på vintern i saltet mm. Ge den lackskydd osv. Och det gäller även om du köper en Solid Volvo V90.

Jag Kör svart nu. det funkar. Lackstift är ett måste att äga från första veckan. Detta är ju främst för att bilen ändå kostar som den gör. Man måste ta hand om den för att inte förlora för mkt pengar helt enkelt.

Tänker du bara köra och dessutom tex automattvätta mm och det dessutom sällan och inte ta hand om lacken så är iden inte så bra.
Okej då kanske jag borde välja en annan färg. Jag kommer att köra automattvätt typ 2gr/månaden.
Med borstar? de rekommenderar ej borstar alls. Jag har testat lite färger och kör midnight eller vit som är multi.
Glöm den blå också.

Om du inte är typen som tvättar själv så ge gärna bilen ett bra lacksskydd, använd borstfri automattvätt samt lämna in bilen på handtvätt då och då. Men som sagt du skall absolut inte köra svart eller blå.

jag undviker automattvätt sedan 90-talet då jag kom på biltvätten att rotera hjulborstarna rakt in i sidan på min Pontiac TransAm.
jag fick aldrig hjälp med det där och sedan dess mår jag psykiskt och nästan fysiskt dåligt när jag ser folk som köar till de där tvättarna.
Blir nästan lite illamående när jag ser dem.
jag har aldrig hittills sett en automatttvätt som tvättar bilen ren.

Är de någon som vet vad de är till för?
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Solid svart

Inlägg av larjon »

Har haft min svarta i ett år och automattvättar för det mesta. Ibland med borstar och ibland utan. Ser inga större problem och hoppas att den som en gång köper den begagnad har förståelse för att lacken inte ser ny ut när bilen har några år på nacken.
Svart Model Y Performance
tobbe367
Inlägg: 29
Blev medlem: 19 maj 2023 22:01

Re: Solid svart

Inlägg av tobbe367 »

Tack för alla svar. Får sova på saken. Står mellan vit, svart eller röd :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Solid svart

Inlägg av taliz »

tobbe367 skrev: 02 jun 2023 23:01
Tack för alla svar. Får sova på saken. Står mellan vit, svart eller röd :)
Köp den du gillar bäst. Inte svårare än så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Solid svart

Inlägg av jpetters »

Tittade idag på en svart S som gått ca 1300 mil. Lacken är helt klart otroligt känslig jämför med den pearlwhite jag har nu. Kräver i princip ppf från dag 1 om man vill hålla den fräsch.
Ser inte jättekul ut (tvättad bil på bilderna).
Bild
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solid svart

Inlägg av Legato »

Den svarta är rätt usel tyvärr. Har en långmilad trea. På trösklarna är det nästan mer bar plåt än lack... :o

Dock är väl solidsvart lack alltid känslig, men jag tror ändå Teslans är lite i en klass för sig när det gäller uselhet ;)

Min erfarenhet är att Midnight Silver och Multicoat Red är de som klarar sig bäst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Solid svart

Inlägg av jpetters »

Ja, man får väl glädjas åt att den borde vara bra att foliera.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solid svart

Inlägg av Legato »

jpetters skrev: 03 jun 2023 23:02
Ja, man får väl glädjas åt att den borde vara bra att foliera. Bild
Precis. Så blev det med min förra svarta trea och så kommer det bli även med denna :D Även min X är faktiskt svart. Den helfolierade jag med PPF :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
perr
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 aug 2020 13:04
Ort: Köping

Re: Solid svart

Inlägg av perr »

Vad kostar egentligen en PPF foliering av de utsatta delarna/hela bilen?
Polestar 2 BST 230
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solid svart

Inlägg av Legato »

perr skrev: 04 jun 2023 10:40
Vad kostar egentligen en PPF foliering av de utsatta delarna/hela bilen?
Beror som alltid på material och vem som gör jobbet, samt storlek på bil. Men pratar vi Sverige och hel bil så är det nog svårt att komma under 30k och dyrast är nog 60-70k någonstans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Solid svart

Inlägg av Elix747 »

Legato skrev: 04 jun 2023 11:54
perr skrev: 04 jun 2023 10:40
Vad kostar egentligen en PPF foliering av de utsatta delarna/hela bilen?
Beror som alltid på material och vem som gör jobbet, samt storlek på bil. Men pratar vi Sverige och hel bil så är det nog svårt att komma under 30k och dyrast är nog 60-70k någonstans.
Jag tycker man mb kommer långt med att folket de mest utsatta ställena.
Köp https://shop.tesla.com/sv_se/product/la ... or-model-3
Finns även för Y.
Jag köpte en bit folie och sätta bakom framhjulen och bakom bakhjulen.
De mest utsatta skyddar för under 1000kr
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Solid svart

Inlägg av Legato »

Elix747 skrev: 04 jun 2023 13:01
Legato skrev: 04 jun 2023 11:54
perr skrev: 04 jun 2023 10:40
Vad kostar egentligen en PPF foliering av de utsatta delarna/hela bilen?
Beror som alltid på material och vem som gör jobbet, samt storlek på bil. Men pratar vi Sverige och hel bil så är det nog svårt att komma under 30k och dyrast är nog 60-70k någonstans.
Jag tycker man mb kommer långt med att folket de mest utsatta ställena.
Köp https://shop.tesla.com/sv_se/product/la ... or-model-3
Finns även för Y.
Jag köpte en bit folie och sätta bakom framhjulen och bakom bakhjulen.
De mest utsatta skyddar för under 1000kr
Skärmarna är värst av allt, särskilt om man inte kör stänkskydd. Men annars beror allt på var och hur mycket man kör. Min trea är som sagt helt förstörd längs hela trösklarna, men även hela fronten inklusive huv, samt hela skärmar fram och bak är hårt slitna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Solid svart

Inlägg av Elix747 »

Legato skrev: 04 jun 2023 13:07
Elix747 skrev: 04 jun 2023 13:01
Legato skrev: 04 jun 2023 11:54
perr skrev: 04 jun 2023 10:40
Vad kostar egentligen en PPF foliering av de utsatta delarna/hela bilen?
Beror som alltid på material och vem som gör jobbet, samt storlek på bil. Men pratar vi Sverige och hel bil så är det nog svårt att komma under 30k och dyrast är nog 60-70k någonstans.
Jag tycker man mb kommer långt med att folket de mest utsatta ställena.
Köp https://shop.tesla.com/sv_se/product/la ... or-model-3
Finns även för Y.
Jag köpte en bit folie och sätta bakom framhjulen och bakom bakhjulen.
De mest utsatta skyddar för under 1000kr
Skärmarna är värst av allt, särskilt om man inte kör stänkskydd. Men annars beror allt på var och hur mycket man kör. Min trea är som sagt helt förstörd längs hela trösklarna, men även hela fronten inklusive huv, samt hela skärmar fram och bak är hårt slitna.
Ok. Stänkskärmar hjälper ganska mycket, så de bör man absolut ha påmonterade om man vill undvika värsta stenstänket på trösklar. Tycker trösklar och framför bakhjulen är de områden som sticker ut mest negativt jämfört med föregående bilar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Solid svart

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 04 jun 2023 13:07
Elix747 skrev: 04 jun 2023 13:01
Jag tycker man mb kommer långt med att folket de mest utsatta ställena.
Köp https://shop.tesla.com/sv_se/product/la ... or-model-3
Finns även för Y.
Jag köpte en bit folie och sätta bakom framhjulen och bakom bakhjulen.
De mest utsatta skyddar för under 1000kr
Skärmarna är värst av allt, särskilt om man inte kör stänkskydd. Men annars beror allt på var och hur mycket man kör. Min trea är som sagt helt förstörd längs hela trösklarna, men även hela fronten inklusive huv, samt hela skärmar fram och bak är hårt slitna.
Lite nyfiken på vad det här är för en trea. Eftersom det inte står ngt om den i din signatur så gissar jag att det är en bil du skaffat för en 'relativt skaplig' penning via KvD eller ngt liknande. Gissar vidare att den inte hade stänkskydd bakom framhjulen när du köpte den. Hur många mil har den gått?

Om du säg skulle köpa en ny svart M3P idag så gissar jag även att du skulle sätta stänklappar på den och kanske även lite PPF på väl valda ställen. Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar