Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

Hej!

Vill skriva av mig lite och skicka ut en varning, om ett företag som upplevs väldigt bra genom omdömen på nätet. Men när det väl gäller så är det en riktig huvudvärk.

Kontaktade XT Dekor i Vänersborg för att få skyddsfilm på sidorna på min Tesla model 3. Han var mycket svår att få vettig kontakt med, svarade dåligt på mail och otydligt. Fick pris på 3200kr, som ökade till 4100kr, bad han även sätta skydd under stänkskydden (de drog dock sönder plastskruvarna) fram som blev lite extra så det landade på 4400kr.

Filmen monterades 2023-04-05 bilen hade då rullat 9 mil och blev väldigt nöjd med resultatet det såg ut att sitta helt toppen! 10 års muntlig garanti och löfte att är det minsta lilla problem så fixas det snabbt och smidigt. Fick inga dokument eller skötselråd vad som monterats på bilen.

Nu till problemen. den 2023-04-30 ser jag att det redan har börjat släppa fult på båda sidorna, kontaktar självklart XT dekor via mail och ber dem titta på det.
PXL_20230430_122032821.jpg
Får en tid 2023-05-12 där det åtgärdas genom att skära bort bitarna som har lyft sig och resultatet blir att det släpper ännu mer. Kontaktar då XT Dekor och ber dem göra om jobbet.
PXL_20230512_195508240.jpg
PXL_20230512_195342487.jpg
Bilen har idag rullat cirka 150 mil, regnat en gång, spolat av bilen med högtryck någon gång och så klart undvikt skarvar.

"Hej!
Har pratat med sambon och vi vill att det görs om.
Vi vet ju dock inte hur man gör med stänkskyddet då skruvarna är förstörda.
Känner att det inte känns ok att betala 4400kr för det resultatet i slutändan.
Alternativet är att vi får tillbaka pengarna för jobbet."

Får till svar

"Hej,
Vi kan ta in din bil den 23:e klockan 09.00 och montera av skyddet.
I samband med det återbetalar vi dig kostnaden, det brukar ta ca två dagar innan pengarna är på kontot.
Vi behöver ditt bankkontonummer."

Sedan följer en arg ordväxling mellan oss där jag förklarar att jag vill ha pengarna tillbaka så jag kan få någon annan att göra jobbet riktigt och fixa bilen. Vill inte köra runt utan skydd. Min slutsats är att leta efter andra montörer, detta kan bli en extrem huvudvärk om det blir besvär.

I dagsläget har detta inte löst sig och jag har rejäl huvudvärk av krångel.

Det var mycket värre än jag kunde befarat.

Tre djupa märken i lacken. Har kontaktat Werksta för offert, tydligen är vita bilar 3 toner/lager och lackas upp till bakskärmen för att bli helt rätt.

Senast redigerad av Trevlig, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Legato »

De erbjuder sig alltså att betala tillbaka allt men du är missnöjd för att du måste köra bilen "oskyddad" sommartid till annan firma?

Uselt jobb absolut, men svårt att förstå hur man kan vara missnöjd när de erbjuder sig 100% återbetalning?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

Legato skrev: 16 maj 2023 19:28
De erbjuder sig alltså att betala tillbaka allt men du är missnöjd för att du måste köra bilen "oskyddad" sommartid till annan firma?

Uselt jobb absolut, men svårt att förstå hur man kan vara missnöjd när de erbjuder sig 100% återbetalning?
Förstår din kritik, men har man en firma där man lovar allt och bara lägger sig platt så blir jag väldigt missnöjd tidigt. Har självklart erbjudit bevis på att jag tar av filmen hos annan firma men det verkar inte duga.

Edit: Det är även väldigt sällan man kan åka från ett ställe till ett annat och båda har tid. Tycker detta är riktigt tråkigt bemötande, jag hade gjort allt för min kund, speciellt då jag betalade premium för detta. Kostade cirka 2500kr hos andra firmor.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 741
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Lerumsexpressen »

Legato skrev: 16 maj 2023 19:28
De erbjuder sig alltså att betala tillbaka allt men du är missnöjd för att du måste köra bilen "oskyddad" sommartid till annan firma?

Uselt jobb absolut, men svårt att förstå hur man kan vara missnöjd när de erbjuder sig 100% återbetalning?
+1 på din kommentar.
En gunga gungar åt bägge hållen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

Lerumsexpressen skrev: 16 maj 2023 20:07
Legato skrev: 16 maj 2023 19:28
De erbjuder sig alltså att betala tillbaka allt men du är missnöjd för att du måste köra bilen "oskyddad" sommartid till annan firma?

Uselt jobb absolut, men svårt att förstå hur man kan vara missnöjd när de erbjuder sig 100% återbetalning?
+1 på din kommentar.
En gunga gungar åt bägge hållen.
Förstår helt erat perspektiv.

Men lovar man guld och gröna skogar för att sedan backa direkt för att man inte vill göra om jobbet...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

Det var mycket värre än jag kunde befarat.

Tre djupa märken i lacken. Har kontaktat Werksta för offert, tydligen är vita bilar 3 toner/lager och lackas upp till bakskärmen för att bli helt rätt.

Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14484
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av taliz »

Ett tydligt bevis på varför man INTE skall montera stänkskydd från tredjepart. De skaver sönder lacken och man kan inte åberopa garanti på det där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

taliz skrev: 24 maj 2023 16:03
Ett tydligt bevis på varför man INTE skall montera stänkskydd från tredjepart. De skaver sönder lacken och man kan inte åberopa garanti på det där.
Det som är intryckt lite lätt är den där mattan/massan som sitter under lacken.

Fanns inte på min 2021 så det är någon typ av uppdatering.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

Försöker lösa det här med en enkel förlikning av beloppet och laga skadan och täckningsköp för ny PPF film hos annan firma.

Men det går trögt, XT Dekor sa i onsdags 31/5 att de skulle betala, sedan inte hört ett ljud och svarar inte när jag ringer.

Vad tycker ni har skrivit ihop ett dokument med allt inklusive bland annat merkostnader och förlorad arbetsinkomst, vill helt bara ha det överstökat...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av max001 »

Trevlig skrev: 02 jun 2023 10:36
Försöker lösa det här med en enkel förlikning av beloppet och laga skadan och täckningsköp för ny PPF film hos annan firma.

Men det går trögt, XT Dekor sa i onsdags 31/5 att de skulle betala, sedan inte hört ett ljud och svarar inte när jag ringer.

Vad tycker ni har skrivit ihop ett dokument med allt inklusive bland annat merkostnader och förlorad arbetsinkomst, vill helt bara ha det överstökat...
Kan förstå din känsla men jag skulle tro att det blir svårt eller omöjligt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

max001 skrev: 02 jun 2023 12:03
Trevlig skrev: 02 jun 2023 10:36
Försöker lösa det här med en enkel förlikning av beloppet och laga skadan och täckningsköp för ny PPF film hos annan firma.

Men det går trögt, XT Dekor sa i onsdags 31/5 att de skulle betala, sedan inte hört ett ljud och svarar inte när jag ringer.

Vad tycker ni har skrivit ihop ett dokument med allt inklusive bland annat merkostnader och förlorad arbetsinkomst, vill helt bara ha det överstökat...
Kan förstå din känsla men jag skulle tro att det blir svårt eller omöjligt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Har skriftligen från HR arbetspasset jag förlorade och även ersättningen för min övertid den dagen. Har skrivit upp varje timme jag har lagt på detta och när jag lagt ner tiden.

"Principen om full ersättning är en grundläggande princip inom skadeståndsrätten" så tänker driva det hårt om de inte löser detta genom att betala. Även hyrbil blir dyrt då det är motsvarande bil som gäller.

Förstår inte att man kan skära i en bil som är 8,7 mil gammal, därför jag är så extremt onödigt förbannad.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av max001 »

Trevlig skrev: 02 jun 2023 12:19
max001 skrev: 02 jun 2023 12:03
Trevlig skrev: 02 jun 2023 10:36
Försöker lösa det här med en enkel förlikning av beloppet och laga skadan och täckningsköp för ny PPF film hos annan firma.

Men det går trögt, XT Dekor sa i onsdags 31/5 att de skulle betala, sedan inte hört ett ljud och svarar inte när jag ringer.

Vad tycker ni har skrivit ihop ett dokument med allt inklusive bland annat merkostnader och förlorad arbetsinkomst, vill helt bara ha det överstökat...
Kan förstå din känsla men jag skulle tro att det blir svårt eller omöjligt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Har skriftligen från HR arbetspasset jag förlorade och även ersättningen för min övertid den dagen. Har skrivit upp varje timme jag har lagt på detta och när jag lagt ner tiden.

"Principen om full ersättning är en grundläggande princip inom skadeståndsrätten" så tänker driva det hårt om de inte löser detta genom att betala. Även hyrbil blir dyrt då det är motsvarande bil som gäller.

Förstår inte att man kan skära i en bil som är 8,7 mil gammal, därför jag är så extremt onödigt förbannad.
Kostnaden för reparation bör ju XT Dekors försäkringsbolag stå för. Utan att veta så mycket om skadeståndsrätten så undrar jag deras försäkringsvillkor täcker förlorad arbetsinkomst. Risken är ju att du i sådana fall får driva ett separat ärende. Jag hade nog inte tyckt att det är värt det...
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

max001 skrev: 02 jun 2023 12:24
Kostnaden för reparation bör ju XT Dekors försäkringsbolag stå för. Utan att veta så mycket om skadeståndsrätten så undrar jag deras försäkringsvillkor täcker förlorad arbetsinkomst. Risken är ju att du i sådana fall får driva ett separat ärende. Jag hade nog inte tyckt att det är värt det...
När det sker oaktsamt som i detta fallet täcker sällan försäkring om man inte har en ansvarsförsäkring som ofta är rätt hög självrisk på.

Hade nöjt mig med snabb och smidig betalning av vad skadan kostat mig för att fixa bilen men det verkar gå sådär...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av jonasl »

När jag pratade med vår lokala reklamfirma om foliering så sa han att de inte skär alls mot lacken, aldrig. De använder nån slags tejp de lägger under istället.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev: 02 jun 2023 16:08
När jag pratade med vår lokala reklamfirma om foliering så sa han att de inte skär alls mot lacken, aldrig. De använder nån slags tejp de lägger under istället.
Ja i normala fall så gör man så eller andra knep, men det finns ju fuskare i alla branscher
tyvärr :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

jonasl skrev: 02 jun 2023 16:08
När jag pratade med vår lokala reklamfirma om foliering så sa han att de inte skär alls mot lacken, aldrig. De använder nån slags tejp de lägger under istället.
Det är väll så här han har gjort men eftersom det sitter lite under bilen har han väll tryckt/fastnat med armen och skurit djupt.

kniv.jpg
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

XT Dekor har efter mycket om och men gått med på mitt rimliga krav på vad det kostade att laga skadan + täckningsköpet på ny film från vettigt bolag.

Jag kommer aldrig använda eller rekommendera XT Dekor. Tror dock jag har haft väldigt med otur och XT Dekor skäms nog över det här.

Så mitt råd, ta bilder innan för säkerhets skull om ni skulle våga er på detta.

XT Dekor pysslar mycket med solfilm, toning, PPF, Foilering av bilar och reklam.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av ObscureEconomist »

Tänk om tesla kunde ha vettig lack på sina bilar så hade många här sluppit huvudvärk med såna här firmor
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Bjelke »

Bjelke skrev: 02 jun 2023 17:26
jonasl skrev: 02 jun 2023 16:08
När jag pratade med vår lokala reklamfirma om foliering så sa han att de inte skär alls mot lacken, aldrig. De använder nån slags tejp de lägger under istället.
Ja i normala fall så gör man så eller andra knep, men det finns ju fuskare i alla branscher
tyvärr :)
Apropå det här så har 3M en sån ”tejp” med en skärtråd i som tydligen alla seriösa kör med,
var och studerade lite hos ”min” löjligt duktiga folierare (Anton på Works reklam i Alfta), han
har precis folierat om front/huv/baklucka på min guldiga bil (bakre kofångaren tar vi om nån vecka) :mrgreen:
Han ska foliera min andra Tesla också om ett par veckor :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Varning för XT Dekor i Vänersborg Skyddsfilm

Inlägg av Trevlig »

Någon som har tips på den bästa i en radie om 50mil från Gbg. Blir nog en Xpeng g9 till hösten, inte helt hundra än men lutar åt det.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Skriv svar