Tibber Homevolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Tibber Homevolt

Inlägg av Muhlegg »

Hej! Någon som tittat närmare på Tibber och Polariums nya hemmabatteri?

https://tibber.com/se/homevolt

Förutom att den är snyggare än det mesta och smidigt att allt går via Tibber ser jag inte att den kommer med något nytt och ligger på ungefär samma prisnivå som konkurrenterna. Har jag missat någon finess eller är det snyggt och smidigt som är grejen?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Trevlig »

Beställde ett direkt, tänkte försöka få det på detta årets grönt avdrag sen köpa ett till nästa år. Den smarta delen i batteriet verkar riktigt trevligt med öppet API gör att det kommer finnas utvecklare som vill få till smarta funktioner.
batteri.png
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av chaffis75 »

Muhlegg skrev: 02 jun 2023 10:33
Hej! Någon som tittat närmare på Tibber och Polariums nya hemmabatteri?

https://tibber.com/se/homevolt

Förutom att den är snyggare än det mesta och smidigt att allt går via Tibber ser jag inte att den kommer med något nytt och ligger på ungefär samma prisnivå som konkurrenterna. Har jag missat någon finess eller är det snyggt och smidigt som är grejen?
Mer styr möjligheter skulle jag säga och att Tibber tänkt använda batterierna i olika tjänster som svenska kraftnät köpet upp och dela denna vinst med batteri ägarna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Muhlegg »

Trevlig skrev: 02 jun 2023 10:38
Beställde ett direkt, tänkte försöka få det på detta årets grönt avdrag sen köpa ett till nästa år. Den smarta delen i batteriet verkar riktigt trevligt med öppet API gör att det kommer finnas utvecklare som vill få till smarta funktioner.
batteri.png
Ok, jag la också en beställning igår för säkerhets skull. Jag kan för lite om det för att föreställa mig vad det öppna API:et kan leda till men öppet är ju bra. Både Tibber och Polarium är ju vettiga företag så förmodligen har de kommit på något smart. Jag får försöka räkna på det innan det är dags att slutföra beställningen och se om jag kan få fram en siffra som stöttar min känsla. :D
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Jaqob »

Jag gillar verkligen tanken, det måste vara vägen framåt för att jämna ut elanvändandet i samhället. Men jag blev ändå förskräckt när jag såg priserna.

6,65kWh 89995 sek
13,3 kWh 129995 sek

Att det ska kosta nästan dubbelt så mycket som batterierna i en bil per kWh, där man dessutom får en bil på köpet, kan ju inte vara rimligt. Man förstår ju däremot varför V2G är attraktivt...

Om man räknar med att man kan fylla hela det lilla batteriet varje dag när det är billigt, och sen använda allt när det är dyrt, och att diffen i snitt är en krona per kWh (vilket jag tror är optimistiskt över tid), så tar det 37 år att tjäna in om jag inte räknar helt galet. Så även med avdrag (som ju även de ska betalas på något sätt) så tycker jag det känns helt orimligt.

Jag förstår att det blir en annan kalkyl om man har solpaneler, men även då måste man ju prata om tiotals år?
MY RWD 2023
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av chaffis75 »

Jaqob skrev: 02 jun 2023 12:11
Jag gillar verkligen tanken, det måste vara vägen framåt för att jämna ut elanvändandet i samhället. Men jag blev ändå förskräckt när jag såg priserna.

6,65kWh 89995 sek
13,3 kWh 129995 sek

Att det ska kosta nästan dubbelt så mycket som batterierna i en bil per kWh, där man dessutom får en bil på köpet, kan ju inte vara rimligt. Man förstår ju däremot varför V2G är attraktivt...

Om man räknar med att man kan fylla hela det lilla batteriet varje dag när det är billigt, och sen använda allt när det är dyrt, och att diffen i snitt är en krona per kWh (vilket jag tror är optimistiskt över tid), så tar det 37 år att tjäna in om jag inte räknar helt galet. Så även med avdrag (som ju även de ska betalas på något sätt) så tycker jag det känns helt orimligt.

Jag förstår att det blir en annan kalkyl om man har solpaneler, men även då måste man ju prata om tiotals år?
Som jag förstått de så kommer de även inkomster på att upplåta batteriet för nät stabiliserande tjänster.. jag tror de är här man kan låna pengar. Men ja de får framtiden utvisa..
Även jag har lagt en beställning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Muhlegg »

chaffis75 skrev: 02 jun 2023 12:21
Jaqob skrev: 02 jun 2023 12:11
Jag gillar verkligen tanken, det måste vara vägen framåt för att jämna ut elanvändandet i samhället. Men jag blev ändå förskräckt när jag såg priserna.

6,65kWh 89995 sek
13,3 kWh 129995 sek

Att det ska kosta nästan dubbelt så mycket som batterierna i en bil per kWh, där man dessutom får en bil på köpet, kan ju inte vara rimligt. Man förstår ju däremot varför V2G är attraktivt...

Om man räknar med att man kan fylla hela det lilla batteriet varje dag när det är billigt, och sen använda allt när det är dyrt, och att diffen i snitt är en krona per kWh (vilket jag tror är optimistiskt över tid), så tar det 37 år att tjäna in om jag inte räknar helt galet. Så även med avdrag (som ju även de ska betalas på något sätt) så tycker jag det känns helt orimligt.

Jag förstår att det blir en annan kalkyl om man har solpaneler, men även då måste man ju prata om tiotals år?
Som jag förstått de så kommer de även inkomster på att upplåta batteriet för nät stabiliserande tjänster.. jag tror de är här man kan låna pengar. Men ja de får framtiden utvisa..
Även jag har lagt en beställning.
Det är nog i stabiliseringen pengarna ligger plus eventuellt gardering för när 60-öringen försvinner från solcellsproduktionen. Lite svårt att uppskatta vad det kommer ge. Jag hittade en motsvarande tjänst här för en indikation på vad ersättningen kan bli.

https://www.checkwatt.se/

Om deras uppskattningar stämmer så är det ju enkelt att räkna hem investeringen men jag har ingen aning om hur de räknar och om man får samma via ersättning via Homevolt/Tibber.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Anderzzon »

Beställde också en direkt. Tycker priserna verkar rätt konkurrenskraftiga då man får stödtjänsten out of the box. Fick förra året offert på 10kWh Huawei-batteri från Otovo på 65000 efter skatteavdrag. Här skulle 13,3 kWh hamna på samma pris. Med Huawei-batteriet kunde jag inte sälja ut på nätet vilken tog bort en stor del av lönsamheten. Men eftersom det här batteriet har en egen hybridväxelriktare så funkar det oberoende av den växelriktaren jag har till solcellerna.
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Cullberg »

Skall bli intressant när dom presenterar mer om Stödtjänster och om det är FCR-D som kommer att säljas. Sen har man Grön teknik 50% om man har solceller sedan tidigare.
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av chaffis75 »

Cullberg skrev: 02 jun 2023 13:58
Skall bli intressant när dom presenterar mer om Stödtjänster och om det är FCR-D som kommer att säljas. Sen har man Grön teknik 50% om man har solceller sedan tidigare.
Jo denna biten är väldigt spännande och är de som kanske gör att de blir lönsamt. Sen köper jag de lika mycket för teknik är spännande, precis som när jag köpte solcellerna.

Måste man ha solceller för att får grönt teknik avdrag? Har de visserligen men trodde inte de var ett krav.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Cullberg »

chaffis75 skrev: 02 jun 2023 14:32
Cullberg skrev: 02 jun 2023 13:58
Skall bli intressant när dom presenterar mer om Stödtjänster och om det är FCR-D som kommer att säljas. Sen har man Grön teknik 50% om man har solceller sedan tidigare.
Jo denna biten är väldigt spännande och är de som kanske gör att de blir lönsamt. Sen köper jag de lika mycket för teknik är spännande, precis som när jag köpte solcellerna.

Måste man ha solceller för att får grönt teknik avdrag? Har de visserligen men trodde inte de var ett krav.
Håller med, Kan komplettera min Ferroamp system med batteri men tycker att Tibber känns mer intressant. Jag är ganska säker på att man måste ha solceller för att kunna nyttja grön teknik till energilager ja.
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av hanst »

Är det någon som har lite mer info om detta?

Typ hur stor är invertern och är det en en eller tre-fas?
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Trevlig »

hanst skrev: 02 jun 2023 17:11
Är det någon som har lite mer info om detta?

Typ hur stor är invertern och är det en en eller tre-fas?
Denna fanns på feber.se
kraft.jpg
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av NEO »

Intressant, men för att få till rabatterat pris måste man ha solceller?
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av hanst »

Trevlig skrev: 02 jun 2023 17:12
hanst skrev: 02 jun 2023 17:11
Är det någon som har lite mer info om detta?

Typ hur stor är invertern och är det en en eller tre-fas?
Denna fanns på feber.se

kraft.jpg
Tackar :)
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Trevlig »

NEO skrev: 02 jun 2023 17:14
Intressant, men för att få till rabatterat pris måste man ha solceller?
Ja
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Tesla YLR 2023
elbilist
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 jan 2023 11:55

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Tesla YLR 2023 »

Jag har Huawei växelriktare till mina solpaneler blir den kompatibel med Homevolt?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Trevlig »

Tesla YLR 2023 skrev: 02 jun 2023 18:26
Jag har Huawei växelriktare till mina solpaneler blir den kompatibel med Homevolt?
Enligt presentationen så är systemet helt självständigt och kompatibelt med alla system. Bara grönt avdrag som kräver att man har solceller.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av MrRun »

Undra varför de valde NMC och inte LFP? LFP lär väl ge längre livslängd iom att det klarar fler cykler.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Franz »

MrRun skrev: 02 jun 2023 19:03
Undra varför de valde NMC och inte LFP? LFP lär väl ge längre livslängd iom att det klarar fler cykler.
Polarium köper av Northvolt som ännu inte har fabriker för LFP?
Annars skriver Polarium så här:
Choosing Between Nickel-based and Iron-based Lithium Chemistries
Nickel-based chemistries and iron-based chemistries have their strengths and weaknesses. Nickel-based chemistries have the highest energy density at nearly 300 Wh/kg (approximately double that of iron-based chemistries) and a high energy throughput to end of life at reduced depth of discharge (DOD), thus providing the lowest total cost of ownership.

Iron-based chemistries have a slightly lower energy density but compensates for this by having higher cell-level safety, higher cycle life (at DOD of 100%), and lower initial capital cost.
https://polarium.com/insights/lithium-b ... echnology/
Driver sajten Car.info
Chrille_A
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2022 08:39

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Chrille_A »

Ni som har förbokat, har ni fått någon mer information via mail, än det som står på Tibber's hemsida?

Har Ferroamps växelriktare, men funderar ändå på att köra med Homevolt batteri, verkar klara bättre driftmiljö, (-20 till +50 grader). Vilket gör att det inte blir lika känsligt med vart det placeras. Eller har ni sett något annat batterilager som klarar likande driftmiljöer? Även om det har varit trevligt att få det integrerat i Ferroamps cloud.
- Skoda Enyaq Sportline 80 -22
- Cupra Born 77 kWh -23
- Charge Amps Aura
- Ferroamp EnergyHub Wall 14kW | 18,6 kWp
Användarvisningsbild
Cullberg
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2023 07:34

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Cullberg »

Chrille_A skrev: 29 jul 2023 15:13
Ni som har förbokat, har ni fått någon mer information via mail, än det som står på Tibber's hemsida?

Har Ferroamps växelriktare, men funderar ändå på att köra med Homevolt batteri, verkar klara bättre driftmiljö, (-20 till +50 grader). Vilket gör att det inte blir lika känsligt med vart det placeras. Eller har ni sett något annat batterilager som klarar likande driftmiljöer? Även om det har varit trevligt att få det integrerat i Ferroamps cloud.
Funderar på samma även om upplägget med Ferroamp och Varberg Energi ser intressant ut för balansmarknaden..
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Trevlig »

Chrille_A skrev: 29 jul 2023 15:13
Ni som har förbokat, har ni fått någon mer information via mail, än det som står på Tibber's hemsida?

Har Ferroamps växelriktare, men funderar ändå på att köra med Homevolt batteri, verkar klara bättre driftmiljö, (-20 till +50 grader). Vilket gör att det inte blir lika känsligt med vart det placeras. Eller har ni sett något annat batterilager som klarar likande driftmiljöer? Även om det har varit trevligt att få det integrerat i Ferroamps cloud.
Inte ett ljud, förutom ev leverans i oktober
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Chrille_A
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2022 08:39

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Chrille_A »

Trevlig skrev: 29 jul 2023 22:47
[quote=Chrille_A post_id=735612 time=<a href="tel:1690636387">1690636387</a> user_id=16726]
Ni som har förbokat, har ni fått någon mer information via mail, än det som står på Tibber's hemsida?

Har Ferroamps växelriktare, men funderar ändå på att köra med Homevolt batteri, verkar klara bättre driftmiljö, (-20 till +50 grader). Vilket gör att det inte blir lika känsligt med vart det placeras. Eller har ni sett något annat batterilager som klarar likande driftmiljöer? Även om det har varit trevligt att få det integrerat i Ferroamps cloud.

Inte ett ljud, förutom ev leverans i oktober
Ok. Tiden går fort, snart oktober.

Cullberg skrev: 29 jul 2023 22:23
[quote=Chrille_A post_id=735612 time=<a href="tel:1690636387">1690636387</a> user_id=16726]
Ni som har förbokat, har ni fått någon mer information via mail, än det som står på Tibber's hemsida?

Har Ferroamps växelriktare, men funderar ändå på att köra med Homevolt batteri, verkar klara bättre driftmiljö, (-20 till +50 grader). Vilket gör att det inte blir lika känsligt med vart det placeras. Eller har ni sett något annat batterilager som klarar likande driftmiljöer? Även om det har varit trevligt att få det integrerat i Ferroamps cloud.

Funderar på samma även om upplägget med Ferroamp och Varberg Energi ser intressant ut för balansmarknaden..
Känns nästan som Tibber kan lyckas ännu bättre på balansmarknaden, inbillar mig åtminstone att dem är en stor aktör på elmarknaden. Hoppas det bli många som bygger program mot det öppna apiet(Homey, HA), för det vore synd att vara helt låst mot Tibber framöver, vilket talar negativt för Tibbers batteri.
- Skoda Enyaq Sportline 80 -22
- Cupra Born 77 kWh -23
- Charge Amps Aura
- Ferroamp EnergyHub Wall 14kW | 18,6 kWp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Tibber Homevolt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Chrille_A skrev: 29 jul 2023 15:13
Ni som har förbokat, har ni fått någon mer information via mail, än det som står på Tibber's hemsida?

Har Ferroamps växelriktare, men funderar ändå på att köra med Homevolt batteri, verkar klara bättre driftmiljö, (-20 till +50 grader). Vilket gör att det inte blir lika känsligt med vart det placeras. Eller har ni sett något annat batterilager som klarar likande driftmiljöer? Även om det har varit trevligt att få det integrerat i Ferroamps cloud.
Varför behöver du så stort temperaturområde?

Ferroamp Pylontech batteriet har 0 till +50 grader.
Skriv svar