När ska handlarna lära sig?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

[quote=Tellus post_id=698549 time=1675345274 user_id=5407

Jag tog mig friheten att ställa ut en cell i minus 18. Den stod ute några timmar.

Först fick den värmas hela dagen till +24 i köket. Cellspänningen är 4.12V både i +24C och -18C.

Cellspänningen sjunker inte i kyla.
[/quote]

Vid belastning av kallt batteriet så sjunker cellspänningen mycket mer vs varmt batteri vid samma SOC
[/quote]

Absolut, självklart eftersom interna resistansen är mycket högre med ett kallt batteri.

Men: SOC definieras som open circuit voltage. Det är så bilen mäter korrekt SOC. Under körning kan den inte mäta SOC speciellt bra så den gör har sitt utgångsvärde från före körningen tex 50kWh nominal remaining och räknar sedan av förbrukad ström.

Själva grund-diskussionen kommer ifrån att Legato menade att om man kört batteriet "tomt" så att bilen stängt ned sig så skulle cellspänningen sjunka i kyla.
Men när bilen stängt ned sig är batteriet obelastat pga att kontaktorerna öppnats och då sjunker inte batterispänningen i kyla.

Bilarna visar/displayar lägre SOC men bakom kulisserna är int SOC lägre. Läser man av SOC från BMS är SOC kvar på samma värde som vid parkering ungefär, även om displayen visar 2-3-4% lägre SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: När ska handlarna lära sig?

Inlägg av AAKEE »

Jerker skrev: 31 jan 2023 10:27

Nej, den känner jag inte igen. Den varning jag fick gällde att man inte skulle låta bilen stå fulladdad en längre tid.
Det finns ingen känd sådan varning. Trots att det finns flera på andra forum som laddar till 100% konstant.

Jag laddade helt fullt och lät rent bilen somna efteråt (pga en annan test)

När vi skulle åka hade jag denna varning:
IMG_3220.jpeg
Kom sannolikt för att bilen laddats till 100% och att bilen fortfarande hade 100% inställt när jag satte mig i.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar