Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev: 31 maj 2023 10:20
R_Edvinsson skrev: 26 maj 2023 06:17
Absolut skulle minuttaxa över 80% vara perfekt.
1-2:- extra i minuten skulle nog snabba på flödet vid stationerna.
Själv har jag alltid sagt att man borde ha minuttaxa under hela laddsessionen på snabbladdare (givet att det inte är många tomma laddare). För Ionity spelar det väl egentligen ingen roll varför det går långsamt för någon och andra hamnar i kö (kallt batteri, långsam bil, laddar till 100%) utan man bör betala för den tiden man tar upp laddaren när andra får vänta. En bil som gör sin laddning på 20 minuter bör såklart få betala lite mindre per kWh än den som gör det på 30 minuter osv.

Skönt att Ionity börjar höja priserna även om det är på tok för liten höjning enligt mig, skall de hålla såhär låga priser får de nog bygga 3 gånger så många laddare.
Undrar varför för Sverige är så dyrt, mm.. vänta konsumenterna här önskar visst höge priser..

Jag skulle snarast önska fler laddare på Ionity så de inte blir kö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Deltog i en diskussion på facebook i "elbilsladdning sverige" ang exakt det, BMW-taxi i Gävle/Ionity. "Vänligen upplys oss om varför din tid är mer värdefull än någon annans!" var ett mothugg trådstartaren fick. Det är väldigt svårt att beskriva så att alla förstår, hur det känns att köa på långresa då laddarna är upptagna av folk som laddar på 8kW och 93% mellan sina körningar eller på sina raster.
Min analogi i sammanhanget är att
Bara för att det är lagligt och tillåtet behöver du ju inte sitta och scrolla tiktok i all evighet just på toan, särskilt inte om det är kö utanför. Har du gjort det du ska och är klar kan du ju gå och sätta dig i soffan istället. Självklart kan och får du sitta kvar, men det är liksom inte trevligt mot dina medmänniskor.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 13:08

Nja resonemanget haltar en del.

Jag kan förstå och köpa upplägget med en minuttaxa över 80%, att den höjs över 90% och sen blir 50:-/min när bilen är fulladdad.

Men att det skall varieras priser beroende på om stationen är full eller ej är omöjligt att administrera.
Och dessutom ohållbart då stationen kan vara full men ingen står och väntar, varför skall man inte få kunna gå stå kvar och ladda fullt om man nu vill det?

Lite som att priserna på ICA skulle variera efter längden på kassakön, eller att Günters korv i Vasastan skulle ta 250:- för en dubbel kabanoss när det var kö ;)


Gillar inte heller upplägget som tex Tesla har där det är dyrare att ladda dagtid än kvällstid…
Blir en knasig mekanism för att sprida ut kundernas behov.
Att ta extra betalt över 80% eller 90% gör dock inte att man tar betalt efter utnyttjad resurs, finns bilar som laddar snabbare över 80% än vissa gör vid 20% t.ex. så det hade blivit skevt. Sedan exakt hur man utformar det kan man såklart diskutera, Tesla har sitt sätt där de utgår från tider där de vet att trycket är högre vilket gör det lätt för kunden att planera och veta vad det kommer kosta redan innan vilket ju är bra. Att ta betalt efter hur belastningen ser ut just nu blir mer exakt men priset bir svårare att förutspå för kunden.

Din analogi med Ica fungerar inte speciellt bra eftersom du där betalar för varor och inte en tjänst. Däremot hade det inte varit så konstigt om Günthers tog olika betalt vid olika tider på dygnet, finns det gott om restauranger som gör så. Ett tydligt exempel är väl att se hur det brukar se ut med prissättningen på julbord, en vardagslunch i slutet på november brukar vara klart billigare än en söndagskväll precis innan jul. Finns massvis med exempel i världen där det kostar olika beroende på när man vill få tillgång till det och hur lång tid man vill få tillgång trots att det är samma sak som utförs, saker som priser för flygresor, parkering, taxi, hårklippning, leveranser, hantverksarbeten, hyra av olika saker osv. När man snabbladdar så är det två saker man gör, man köper el och hyr en stolpe/parkeringsplats under tiden man får i sig elen.

Visst behöver man inte göra så men då kommer personer med snabbladdande bilar subventionera de med långsamladdande bilarna (oavsett orsak till att de laddar långsamt) vilket man kan tycka är okej. Det blir också svårt att få till så att det inte är kö, jag tycker man helt enkelt bör se till att man kan vara relativt säker på att alltid få en plats på Ionity bara det att det kanske kostar mer. Köer existerar bara för att man har en dålig prissättning så folk betalar med tid istället för pengar, tiden är inte heller något som säljaren kan ta del av för att bygga ut sin verksamhet så den går förlorad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Vad kostar en dubbel türinger på Günthers nuförtiden?
Där vad man en del för 15 år sen. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

OfarligTesla skrev: 31 maj 2023 13:45
R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 13:08

Nja resonemanget haltar en del.

Jag kan förstå och köpa upplägget med en minuttaxa över 80%, att den höjs över 90% och sen blir 50:-/min när bilen är fulladdad.

Men att det skall varieras priser beroende på om stationen är full eller ej är omöjligt att administrera.
Och dessutom ohållbart då stationen kan vara full men ingen står och väntar, varför skall man inte få kunna gå stå kvar och ladda fullt om man nu vill det?

Lite som att priserna på ICA skulle variera efter längden på kassakön, eller att Günters korv i Vasastan skulle ta 250:- för en dubbel kabanoss när det var kö ;)


Gillar inte heller upplägget som tex Tesla har där det är dyrare att ladda dagtid än kvällstid…
Blir en knasig mekanism för att sprida ut kundernas behov.
Att ta extra betalt över 80% eller 90% gör dock inte att man tar betalt efter utnyttjad resurs, finns bilar som laddar snabbare över 80% än vissa gör vid 20% t.ex. så det hade blivit skevt. Sedan exakt hur man utformar det kan man såklart diskutera, Tesla har sitt sätt där de utgår från tider där de vet att trycket är högre vilket gör det lätt för kunden att planera och veta vad det kommer kosta redan innan vilket ju är bra. Att ta betalt efter hur belastningen ser ut just nu blir mer exakt men priset bir svårare att förutspå för kunden.

Din analogi med Ica fungerar inte speciellt bra eftersom du där betalar för varor och inte en tjänst. Däremot hade det inte varit så konstigt om Günthers tog olika betalt vid olika tider på dygnet, finns det gott om restauranger som gör så. Ett tydligt exempel är väl att se hur det brukar se ut med prissättningen på julbord, en vardagslunch i slutet på november brukar vara klart billigare än en söndagskväll precis innan jul. Finns massvis med exempel i världen där det kostar olika beroende på när man vill få tillgång till det och hur lång tid man vill få tillgång trots att det är samma sak som utförs, saker som priser för flygresor, parkering, taxi, hårklippning, leveranser, hantverksarbeten, hyra av olika saker osv. När man snabbladdar så är det två saker man gör, man köper el och hyr en stolpe/parkeringsplats under tiden man får i sig elen.

Visst behöver man inte göra så men då kommer personer med snabbladdande bilar subventionera de med långsamladdande bilarna (oavsett orsak till att de laddar långsamt) vilket man kan tycka är okej. Det blir också svårt att få till så att det inte är kö, jag tycker man helt enkelt bör se till att man kan vara relativt säker på att alltid få en plats på Ionity bara det att det kanske kostar mer. Köer existerar bara för att man har en dålig prissättning så folk betalar med tid istället för pengar, tiden är inte heller något som säljaren kan ta del av för att bygga ut sin verksamhet så den går förlorad.
Men om man nu skall betala efter utnyttjad resurs så kanske riktigt snabbladdande bilar med ditt resonemang skall betala mer än de som bara får ut låg effekt?

Dvs hade alla laddat långsamt skulle det bli billigare för operatören som fått lägre effektavgift. 8-)

Vad gäller tidstaxa över 80% så bygger det på att merparten av bilarna falkar ganska snabbt där över, vid 90% är de flesta lika snabba på en AC laddare.

Och man behöver sällan sällan sällan ladda till 100% för styvts sig dit man behöver. :roll:

Och allt hänger egentligen på att Ionity valde 4-6 stolpar med på tok för hög Max effekt istället för 8-12 smarta satelliter som kan lastbalansera från start.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev: 31 maj 2023 13:52
Vad kostar en dubbel türinger på Günthers nuförtiden?
Där vad man en del för 15 år sen. :)
OT.
vet ärligt inte.
Men dagens tunnbrödsrulle i Arninge klockade in på 144:- 8-) :mrgreen:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 15:14
Men om man nu skall betala efter utnyttjad resurs så kanske riktigt snabbladdande bilar med ditt resonemang skall betala mer än de som bara får ut låg effekt?

Dvs hade alla laddat långsamt skulle det bli billigare för operatören som fått lägre effektavgift. 8-)

Vad gäller tidstaxa över 80% så bygger det på att merparten av bilarna falkar ganska snabbt där över, vid 90% är de flesta lika snabba på en AC laddare.

Och man behöver sällan sällan sällan ladda till 100% för styvts sig dit man behöver. :roll:

Och allt hänger egentligen på att Ionity valde 4-6 stolpar med på tok för hög Max effekt istället för 8-12 smarta satelliter som kan lastbalansera från start.
Vad hade logiken med det varit? Vid installerad effekt så kostar det inte mer att ladda snabbare, tycker däremot helt klart att en 350 kW laddare bör kosta mer att ladda på än en 150 kW laddare då det är en dyrare installation.

Det spelar inte heller någon roll varför man laddar långsamt, det kan vara att man laddar över 80% eller har en långsam bil, det blir samma resursutnyttjande så det är väl rimligt att man betalar lika mycket oavsett varför det går långsamt?

Men ja det hade varit smartare om de byggde fler laddare som lastbalanserar men det förändrar inte hur man bör ta betalt för att kunderna skall betala för de resurserna de faktiskt använder. Vi kan iaf säkert säga att dagens priser är för låga givet hur mycket kö och problem det blir, jag lär inte fortsätta med Ionityabonnemanget när mitt gratisår går ut för jag har aldrig kunnat ladda där.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 15:14
OfarligTesla skrev: 31 maj 2023 13:45
R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 13:08

Nja resonemanget haltar en del.

Jag kan förstå och köpa upplägget med en minuttaxa över 80%, att den höjs över 90% och sen blir 50:-/min när bilen är fulladdad.

Men att det skall varieras priser beroende på om stationen är full eller ej är omöjligt att administrera.
Och dessutom ohållbart då stationen kan vara full men ingen står och väntar, varför skall man inte få kunna gå stå kvar och ladda fullt om man nu vill det?

Lite som att priserna på ICA skulle variera efter längden på kassakön, eller att Günters korv i Vasastan skulle ta 250:- för en dubbel kabanoss när det var kö ;)


Gillar inte heller upplägget som tex Tesla har där det är dyrare att ladda dagtid än kvällstid…
Blir en knasig mekanism för att sprida ut kundernas behov.
Att ta extra betalt över 80% eller 90% gör dock inte att man tar betalt efter utnyttjad resurs, finns bilar som laddar snabbare över 80% än vissa gör vid 20% t.ex. så det hade blivit skevt. Sedan exakt hur man utformar det kan man såklart diskutera, Tesla har sitt sätt där de utgår från tider där de vet att trycket är högre vilket gör det lätt för kunden att planera och veta vad det kommer kosta redan innan vilket ju är bra. Att ta betalt efter hur belastningen ser ut just nu blir mer exakt men priset bir svårare att förutspå för kunden.

Din analogi med Ica fungerar inte speciellt bra eftersom du där betalar för varor och inte en tjänst. Däremot hade det inte varit så konstigt om Günthers tog olika betalt vid olika tider på dygnet, finns det gott om restauranger som gör så. Ett tydligt exempel är väl att se hur det brukar se ut med prissättningen på julbord, en vardagslunch i slutet på november brukar vara klart billigare än en söndagskväll precis innan jul. Finns massvis med exempel i världen där det kostar olika beroende på när man vill få tillgång till det och hur lång tid man vill få tillgång trots att det är samma sak som utförs, saker som priser för flygresor, parkering, taxi, hårklippning, leveranser, hantverksarbeten, hyra av olika saker osv. När man snabbladdar så är det två saker man gör, man köper el och hyr en stolpe/parkeringsplats under tiden man får i sig elen.

Visst behöver man inte göra så men då kommer personer med snabbladdande bilar subventionera de med långsamladdande bilarna (oavsett orsak till att de laddar långsamt) vilket man kan tycka är okej. Det blir också svårt att få till så att det inte är kö, jag tycker man helt enkelt bör se till att man kan vara relativt säker på att alltid få en plats på Ionity bara det att det kanske kostar mer. Köer existerar bara för att man har en dålig prissättning så folk betalar med tid istället för pengar, tiden är inte heller något som säljaren kan ta del av för att bygga ut sin verksamhet så den går förlorad.
Men om man nu skall betala efter utnyttjad resurs så kanske riktigt snabbladdande bilar med ditt resonemang skall betala mer än de som bara får ut låg effekt?

Dvs hade alla laddat långsamt skulle det bli billigare för operatören som fått lägre effektavgift. 8-)

Vad gäller tidstaxa över 80% så bygger det på att merparten av bilarna falkar ganska snabbt där över, vid 90% är de flesta lika snabba på en AC laddare.

Och man behöver sällan sällan sällan ladda till 100% för styvts sig dit man behöver. :roll:

Och allt hänger egentligen på att Ionity valde 4-6 stolpar med på tok för hög Max effekt istället för 8-12 smarta satelliter som kan lastbalansera från start.
Bilar som laddar snabbt betalar ju mer per minut och tjänsten dom erbjuder är 350 kW så ditt resonemang håller jag inte med om, skulle ju kunna vara hur stor del av effekten man nyttjar, över 200 kW ingen minuttaxa och sedan stigande ner till 50 kW och under där det blir dyrt så dessa bilar har ett incitament att ta en annan laddare.

Så ja jag är en av dom som tycker det är för billigt på ionity men det beror på det som du beskriver att dom bara har 6 laddare med fullt flås istället för att ha 2 kablar på varje och lastbalansering, och sedan om den som kommer först nyttjar så mycket effekt den behöver och nr 2 får det som blir över så tycker jag det känns rättvist och inte som vissa 150 som halverar båda nör en andra ansluter. Fattar faktiskt inte varför inte ionity gör om sina laddare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 15:15
taliz skrev: 31 maj 2023 13:52
Vad kostar en dubbel türinger på Günthers nuförtiden?
Där vad man en del för 15 år sen. :)
OT.
vet ärligt inte.
Men dagens tunnbrödsrulle i Arninge klockade in på 144:- 8-) :mrgreen:
:shock:
Tur man inte bor där uppe längre. Lunch på swedish express i Lund: 89kr
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Hoppsan_84 skrev: 01 jun 2023 13:18
Summering?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

taliz skrev: 01 jun 2023 13:26
Hoppsan_84 skrev: 01 jun 2023 13:18
Summering?
Dubbelt så många stationer och tre gånger fler laddpunkter.

Betallösning med kort är på G.
Nytt abonnemang utan ett års löptid.

Osv osv
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Ser att Hyundais laddkort ChargeMyHyundai har nya villkor för Ionity-delen från idag också. Nu kan man betala 89kr/mån och får då 1,6kr i rabatt per kWh. Initial längd på avtalet är nu 3 månader står det.

Tidigare var det 139kr/mån, 3,20kr/kWh, 12 mån bindningstid.


IONITY
Grundavgift
89,00 SEK / månad
Rabatt

-1,60 SEK/kWh

När du är inloggad ser du alltid de tillämpliga priserna (inklusive rabatter) på kartan i appen eller på Charge myHyundais webbplats. Rabatterna kan variera på andra marknader. Hämta hela prislistan för mer information.

IONITY-paketet har en initial längd på 3 månader. Därefter löper det tills vidare och kan sägas upp av kunden med påverkan på avtalets referensdatum. Avtalets referensdatum är den dag i månaden som motsvarar det datum då paketet bokades. Om exempelvis IONITY-paketet bokades den 7 i en månad, blir avtalets referensdatum den 6 följande månader. Om respektive datum inte finns i en viss månad, blir avtalets referensdatum den sista dagen i månaden. Digital Charging Solutions GmbH, företaget bakom Charge myHyundai, kan säga upp IONITY-paketet med en månads uppsägningstid (a) från och med avtalets referensdatum eller (b) i slutet av en kalendermånad. Dessutom avslutas IONITY-paketet automatiskt om laddningsavtalet sägs upp.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Daven »

Hoppsan_84 skrev: 01 jun 2023 16:32
taliz skrev: 01 jun 2023 13:26
Hoppsan_84 skrev: 01 jun 2023 13:18
Summering?
Dubbelt så många stationer och tre gånger fler laddpunkter.

Betallösning med kort är på G.
Nytt abonnemang utan ett års löptid.

Osv osv
Inte att missa så sa han även att Ionity går plus i Norge, Sverige och UK. Vilket är intressant med tanke på de diskussioner som pågår här på TCS ibland om lönsamhet på laddstationer.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Hoppsan_84 skrev: 01 jun 2023 13:18
Bra och avslappnad intervju med bra information. Känns som de är igång på riktigt nu, de har fattat hur de ska jobba nu men de är ledtider på att komma ifatt. Låter som de varit överraskade av framförallt hur svenska marknaden exploderade plötsligt vilket väl förklarar alla köer vi haft här.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu går mitt avtal snart ut, jag hade 99:- per månad och 3,10 på Ionity.

Funderar på att gå över till Tesla SuC istället, verkar vara bättre lösning just nu.

Eller kanske OKQ8?
.
20230602_145448.jpg
20230602_145510.jpg
20230602_145422.jpg
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ObscureEconomist »

BMW verkar fortfarande ha kvar sitt löjligt bra ionity pris på 2,88 /kWh vid prenumeration så förstår att BMW bilar är vanliga på ionity.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag förmodar att varje biltillverkare själva avgör hur mycket de vill subventionera Ionity laddning.

Med 137:- i månadsavgift så blir brytpunkten 300 kWh per år för BMW ägare.

Vid den nivån blir totalpriset 8,70 per kWh.

Sedan sjunker priset ju mer du laddar, vid 1000 kWh blir
totalpriset 4,52 per kWh.
.
Screenshot_20230604-133127_Chrome.jpg
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Innan jag fick nya bilen så körde jag med SuC-abonnemanget och hade inte laddad på Ionity på ca 2år. Har funkat galant då Ionity nästan alltid har hög belastning. Nu med nya bilen fick jag ett år gratis med Elli och kommer nyttja Ionity igen. Får se om det kanske lugnar ner sig lite där nu när alla som letar den billigaste laddningen byter ställe.

Men hade jag inte gratis året så skulle jag fortsatt med SuC-abonnemang.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Ionity Docksta öppen.
6x350kW förbered för 6 till
IMG_3577.jpeg
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LasseTM »

Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.

Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.

Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

LasseTM skrev: 09 jun 2023 19:37
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.

Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.

Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Kanske dags för minutavgift.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Dafro skrev: 09 jun 2023 21:35
LasseTM skrev: 09 jun 2023 19:37
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.

Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.

Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Kanske dags för minutavgift.
Ja i det caset känns det ganska solklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

LasseTM skrev: 09 jun 2023 19:37
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.

Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.

Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Jag har ju sagt det länge, men då försöker ni ju stena mig....
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Bengt-re skrev: 11 jun 2023 18:20
LasseTM skrev: 09 jun 2023 19:37
Får krypa till korset och säga att något är fel på nuvarande system.
Stötte på taxi maffian i Malmö när jag var på väg ner/upp till södra Tyskland förra veckan.
3st taxi står och laddar på Ionity och alla hade mellan 92-96% laddning på nedvägen och 2 st på hemvägen i ungefär samma scenario.

Laddar med sådär 15-20kW och ändå står folk och väntar, dom måste ju också få vänta på andra idioter vilket bör göra att dom slutar idotladda tycker man men så långt kanske dom inte tänker.

Blev SuC hela vägen hem, sista laddningen på Ionity var i Danmark.
400mil avklarade med Ionity och 60 med SuC.
Jag har ju sagt det länge, men då försöker ni ju stena mig....
:D :D :D
27,8 kWp solceller
Skriv svar