Northvolt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Northvolt

Inlägg av mjwahl »

joel80 skrev: 06 jun 2023 17:50
Elmil skrev:
Man kan ju nyansera lite genom att läsa vad Northvolt själva skrev den 17/5.

https://northvolt.com/articles/breaking-a-dependency/
Lars W säger mycket vettigt men han är ibland rätt snabbt med sina "fördömanden" kan jag tycka. Han drar ibland slutsatser och sprider en sidas nyheter utan att riktigt sätta sig in.
Vad har Lars Wilderäng fel om menar du? Northvolt säger att det är viktigt att röra sig bort ifrån ryskt beroende MEN... som de själva skriver:
"......minimize its dependence on Russian minerals to the greatest extent possible and as fast as possible" betyder ju inte att slutat köpa nickel av ryssarna, eller hur?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Northvolt

Inlägg av roffe_s »

mjwahl skrev: 06 jun 2023 20:35
joel80 skrev: 06 jun 2023 17:50
Elmil skrev:
Man kan ju nyansera lite genom att läsa vad Northvolt själva skrev den 17/5.

https://northvolt.com/articles/breaking-a-dependency/
Lars W säger mycket vettigt men han är ibland rätt snabbt med sina "fördömanden" kan jag tycka. Han drar ibland slutsatser och sprider en sidas nyheter utan att riktigt sätta sig in.
Vad har Lars Wilderäng fel om menar du? Northvolt säger att det är viktigt att röra sig bort ifrån ryskt beroende MEN... som de själva skriver:
"......minimize its dependence on Russian minerals to the greatest extent possible and as fast as possible" betyder ju inte att slutat köpa nickel av ryssarna, eller hur?
Nej, just för att alternativen kanske saknas tvingas NV, mot bättre vetande, att importera en viss mängd rysk Nickel. Alternativet är såklart att klappa ihop butiken, vilket kanske inte tjänar några syften alls? Läser jag vad NV önskar är det att vi kan öppna eller utveckla egna gruvor vid de fyndigheter som finns dokumenterade i relativ närhet (t ex Sodankylä och andra finska fyndigheter). Och ser det som en punkt högt upp på deras agenda. Det kan väl knappast ses som en dold agenda eller klandervärt? Eller vad är det jag missar?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Northvolt

Inlägg av Jerker »

Sono Motors fick ju erbjudande om kinesiskt kapital men tackade nej. De fick inga andra finansiärer, så de valde istället att avsluta utvecklingen av bilen. Så kan det gå.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Northvolt

Inlägg av mjwahl »

roffe_s skrev: 06 jun 2023 20:49
mjwahl skrev: 06 jun 2023 20:35
joel80 skrev: 06 jun 2023 17:50
Elmil skrev:
Man kan ju nyansera lite genom att läsa vad Northvolt själva skrev den 17/5.

https://northvolt.com/articles/breaking-a-dependency/
Lars W säger mycket vettigt men han är ibland rätt snabbt med sina "fördömanden" kan jag tycka. Han drar ibland slutsatser och sprider en sidas nyheter utan att riktigt sätta sig in.
Vad har Lars Wilderäng fel om menar du? Northvolt säger att det är viktigt att röra sig bort ifrån ryskt beroende MEN... som de själva skriver:
"......minimize its dependence on Russian minerals to the greatest extent possible and as fast as possible" betyder ju inte att slutat köpa nickel av ryssarna, eller hur?
Nej, just för att alternativen kanske saknas tvingas NV, mot bättre vetande, att importera en viss mängd rysk Nickel. Alternativet är såklart att klappa ihop butiken, vilket kanske inte tjänar några syften alls? Läser jag vad NV önskar är det att vi kan öppna eller utveckla egna gruvor vid de fyndigheter som finns dokumenterade i relativ närhet (t ex Sodankylä och andra finska fyndigheter). Och ser det som en punkt högt upp på deras agenda. Det kan väl knappast ses som en dold agenda eller klandervärt? Eller vad är det jag missar?
Vi kan konstatera att Lars Wilderäng har helt rätt i sin blogg, nämligen att Northvolt hjälper till att finansiera Rysslands folkrättsvidriga anfallskrig mot Ukraina genom att fortsätta köpa nickel från ryska företag. Dina moraliska spetsfundigheter lämnas som en övning till dig och dina likar att reda ut.
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Larm inifrån Northvolt: ”Katastrofal arbetsmiljö”

https://kollega.se/arbetsmiljo/larm-ini ... rbetsmiljo
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Northvolt

Inlägg av Maw »

mjwahl skrev: 06 jun 2023 22:09
roffe_s skrev: 06 jun 2023 20:49
mjwahl skrev: 06 jun 2023 20:35
joel80 skrev: 06 jun 2023 17:50
Elmil skrev:
Man kan ju nyansera lite genom att läsa vad Northvolt själva skrev den 17/5.

https://northvolt.com/articles/breaking-a-dependency/
Lars W säger mycket vettigt men han är ibland rätt snabbt med sina "fördömanden" kan jag tycka. Han drar ibland slutsatser och sprider en sidas nyheter utan att riktigt sätta sig in.
Vad har Lars Wilderäng fel om menar du? Northvolt säger att det är viktigt att röra sig bort ifrån ryskt beroende MEN... som de själva skriver:
"......minimize its dependence on Russian minerals to the greatest extent possible and as fast as possible" betyder ju inte att slutat köpa nickel av ryssarna, eller hur?
Nej, just för att alternativen kanske saknas tvingas NV, mot bättre vetande, att importera en viss mängd rysk Nickel. Alternativet är såklart att klappa ihop butiken, vilket kanske inte tjänar några syften alls? Läser jag vad NV önskar är det att vi kan öppna eller utveckla egna gruvor vid de fyndigheter som finns dokumenterade i relativ närhet (t ex Sodankylä och andra finska fyndigheter). Och ser det som en punkt högt upp på deras agenda. Det kan väl knappast ses som en dold agenda eller klandervärt? Eller vad är det jag missar?
Vi kan konstatera att Lars Wilderäng har helt rätt i sin blogg, nämligen att Northvolt hjälper till att finansiera Rysslands folkrättsvidriga anfallskrig mot Ukraina genom att fortsätta köpa nickel från ryska företag. Dina moraliska spetsfundigheter lämnas som en övning till dig och dina likar att reda ut.
Har du elbil? Är du säker på att du inte kastar sten i glashus nu mjwahl? ;)

Man blir lite nyfiken på hur det ser ut med andra batteritillverkare. Ska vi gissa att kinesiska CATL och BYD inte har några betänkligheter mot att köpa ryska metaller och att det därmed är Ryska metaller i Teslas och andra biltillverkares bilar?

Jag tror tyvärr att alla som köper bilar med kinesiska batterier sponsrar Ryzzland. Hur är det med övriga batterier?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Northvolt

Inlägg av chaffis75 »

roffe_s skrev: 06 jun 2023 19:00
BEV[e-Rage] skrev: 06 jun 2023 18:01
ChrilleM skrev: 06 maj 2023 14:32
Ny fabrik ger tusentals nya jobb – ska tillverka material till Northvolt

https://www.nyteknik.se/industri/ny-fab ... lt/2052541

Kinesiska PTL etablerar sig i Timrå, underleverantör till Northvolt gällande anodmaterial! Fantastiska nyheter!
Ja verkligen.. :shock:
Hurra, mer kinesiskt ägande i Sverige!
Passar bra att fira på nationaldagen.
https://www.st.nu/2023-05-05/tragiskt-m ... -fran-kina
Ptjaa, det går även att ställa sig frågan var det riskvilliga svenska eller Europeiska kapitalet håller hus när stora gröna satsningar ska göras? Jag satt själv i sätet framför ett par av de stora svenska bankerna när vi bussades runt Markbygden inför presentation och finansiering av den första etappen av den vindparksetableringen och kunde höra såväl resonemang som framtidsprognoser. Jag blev inte imponerad. Men det är klart - att i stället satsa på ännu en spelutvecklare med säte i Cypern eller på någon kanalö ger väl snabbare avkastning - för den som hinner sälja i tid. Och sedan vevar vi skivan ett varv till…

Så jag är inte heller glad åt att utländskt kapital i allmänhet och kinesiskt i synnerhet krävs för att finansiera industriellt nödvändiga investeringar. Men främst ifrågasätter jag vart näringslivet, som i en marknadsekonomi ska svara för denna typ av etableringar, håller hus? För den som tror att de inte har första tjing hos våra kommuner och projektägare tror fel… Mina 2p.
Tycker detta är en väldigt viktig och intressant spaning. Jag har själv tänkt i dessa tankar. Nu är jag inte ekonom och kan inte alls detta men för en lekman känns de som de långsiktiga kapitalet ofta kommer från Kina, varför kommer de inte från våra egna investerare i väst värden? För att själv svara på frågan så tror jag de är för att de är för svårt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Northvolt

Inlägg av Mickep »

Inte för att förringa det folkmord och koncentrationsläger som pågår i kina. men vilket inverkan har det på arbetarna och verksamheten i Sverige. Ser det inte som troligt att vi kommer ha slavarbete med svenska löner och kollektivavtal. (även om det insinuerats att det föregick sådant på nortvolt i norr). att ett privat kinesiskt har verksamhet i ett område känt för slavarbete är givetvis inte bra men inget som påverkar oss i sverige. Apple har ju självmordsnät på sina fabriker i kina, har marknaden minskat för dem? Tycker det är bra att det iuppmärksammas så ägarna känner att de har ögonen på sig. Northvolt har en leverantör som orsakade en naturkatastrof trots att de sagt tillNV att de skulle vara miljövänliga.
I Timrå skall man tydligen fabricera grafit till anoder. (tidigare har de sagt att det skulle vara ren fabrik utan utsläpp, men det kommer nu fram att de planerar utsläpp som riskerar försura skogen och dessutom kommer de hantera hälsofarliga ämnen).
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Northvolt

Inlägg av ObscureEconomist »

chaffis75 skrev: 07 jun 2023 08:23
roffe_s skrev: 06 jun 2023 19:00
BEV[e-Rage] skrev: 06 jun 2023 18:01
ChrilleM skrev: 06 maj 2023 14:32
Ny fabrik ger tusentals nya jobb – ska tillverka material till Northvolt

https://www.nyteknik.se/industri/ny-fab ... lt/2052541

Kinesiska PTL etablerar sig i Timrå, underleverantör till Northvolt gällande anodmaterial! Fantastiska nyheter!
Ja verkligen.. :shock:
Hurra, mer kinesiskt ägande i Sverige!
Passar bra att fira på nationaldagen.
https://www.st.nu/2023-05-05/tragiskt-m ... -fran-kina
Ptjaa, det går även att ställa sig frågan var det riskvilliga svenska eller Europeiska kapitalet håller hus när stora gröna satsningar ska göras? Jag satt själv i sätet framför ett par av de stora svenska bankerna när vi bussades runt Markbygden inför presentation och finansiering av den första etappen av den vindparksetableringen och kunde höra såväl resonemang som framtidsprognoser. Jag blev inte imponerad. Men det är klart - att i stället satsa på ännu en spelutvecklare med säte i Cypern eller på någon kanalö ger väl snabbare avkastning - för den som hinner sälja i tid. Och sedan vevar vi skivan ett varv till…

Så jag är inte heller glad åt att utländskt kapital i allmänhet och kinesiskt i synnerhet krävs för att finansiera industriellt nödvändiga investeringar. Men främst ifrågasätter jag vart näringslivet, som i en marknadsekonomi ska svara för denna typ av etableringar, håller hus? För den som tror att de inte har första tjing hos våra kommuner och projektägare tror fel… Mina 2p.
Tycker detta är en väldigt viktig och intressant spaning. Jag har själv tänkt i dessa tankar. Nu är jag inte ekonom och kan inte alls detta men för en lekman känns de som de långsiktiga kapitalet ofta kommer från Kina, varför kommer de inte från våra egna investerare i väst värden? För att själv svara på frågan så tror jag de är för att de är för svårt..

När det gäller vindkraft så är det för att vindkraft varit en minusaffär i väldigt många år. Det har inte funnits någon ekonomi i det och det krävdes ett krig i europa och att tyskland korkat nog stängde kärnkraft för att det skulle bli lönsamt.
Kineserna är inte privata företag, det är kinesiska staten som köper infrastruktur i andra länder och inflytande, väst vaknade sent till det men det är varför kineser varit långsiktiga och gärna förlorat pengar för att få äga lite infrastruktur.
BMW i4 M50 -22
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Blir det ens någon verksamhet i Kvarnsveden eller kommer lokalerna gapa tomma?

https://www.dagensps.se/bors-finans/nor ... -forsenas/
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Northvolt

Inlägg av bjelkeman »

Why is China blocking graphite exports to Sweden?


In early 2020 Swedish battery-makers noticed something alarming. Their Chinese suppliers were no longer able to sell them graphite, a mineral crucial to the production of lithium-ion cells. The Swedes assumed the problem would pass. Yet three years on, as Chinese investments in the battery industry have surged in Europe, Swedish firms are still largely cut off. In 2020 China’s exports to Sweden of two types of graphite nearly disappeared. In 2021 and 2022 they vanished completely.
https://www.economist.com/business/2023 ... -to-sweden

En anledning kan vara att man startar en kinesisk tillverkare av anoder i Europa.
The insiders aware of the Chinese graphite ban have started to question if the unofficial measures have been designed to stymie innovation in Europe as China builds a foothold there. In May one Chinese firm, Putailai, announced a $1.3bn investment to build Europe’s largest factory for making anodes. It will become a core supplier to the Swedish battery industry. ■
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... skelleftea

Northvolt största arbetsgivare i Skellefteå nu, större än Boliden. Växer så det knakar där uppe, gröna batterier verkar vara en hit! :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Northvolt

Inlägg av bjelkeman »

Northvolt raises $1.2bn convertible note from BlackRock
https://sifted.eu/articles/northvolt-1- ... krock-news
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

bjelkeman skrev: 22 aug 2023 14:57
Northvolt raises $1.2bn convertible note from BlackRock
https://sifted.eu/articles/northvolt-1- ... krock-news
Fantastiska nyheter! Nu säkerställer de fabrikerna i Skellefteå, Göteborg samt Heide. Lägg till Borlänge 2026. Sedan den enorma fabriken i Kanada.

Nästa fabrik bör de förlägga i Japan för att säkra batterierna där, japanerna ligger efter och behöver komma ikapp. Där skulle NV kunna göra underverk.

De har lite kontrakt att leverera till VW, BMW, Scania och Volvo. Skulle inte bli förvånad om de säkrar nya deals snart med typ Tesla, Volvo Trucks, Toyota och Mercedes.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Northvolt

Inlägg av Bjelke »

ChrilleM skrev: 24 aug 2023 00:03
bjelkeman skrev: 22 aug 2023 14:57
Northvolt raises $1.2bn convertible note from BlackRock
https://sifted.eu/articles/northvolt-1- ... krock-news
Fantastiska nyheter! Nu säkerställer de fabrikerna i Skellefteå, Göteborg samt Heide. Lägg till Borlänge 2026. Sedan den enorma fabriken i Kanada.

Nästa fabrik bör de förlägga i Japan för att säkra batterierna där, japanerna ligger efter och behöver komma ikapp. Där skulle NV kunna göra underverk.

De har lite kontrakt att leverera till VW, BMW, Scania och Volvo. Skulle inte bli förvånad om de säkrar nya deals snart med typ Tesla, Volvo Trucks, Toyota och Mercedes.
Skulle dom inte pausa Borlänge, eller minns jag fel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Northvolt

Inlägg av OvePaHornet »

Bjelke skrev: 24 aug 2023 17:02
ChrilleM skrev: 24 aug 2023 00:03
bjelkeman skrev: 22 aug 2023 14:57
Northvolt raises $1.2bn convertible note from BlackRock
https://sifted.eu/articles/northvolt-1- ... krock-news
Fantastiska nyheter! Nu säkerställer de fabrikerna i Skellefteå, Göteborg samt Heide. Lägg till Borlänge 2026. Sedan den enorma fabriken i Kanada.

Nästa fabrik bör de förlägga i Japan för att säkra batterierna där, japanerna ligger efter och behöver komma ikapp. Där skulle NV kunna göra underverk.

De har lite kontrakt att leverera till VW, BMW, Scania och Volvo. Skulle inte bli förvånad om de säkrar nya deals snart med typ Tesla, Volvo Trucks, Toyota och Mercedes.
Skulle dom inte pausa Borlänge, eller minns jag fel?
Borlänge är pausat.
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

OvePaHornet skrev: 24 aug 2023 19:11
Bjelke skrev: 24 aug 2023 17:02
ChrilleM skrev: 24 aug 2023 00:03
bjelkeman skrev: 22 aug 2023 14:57
Northvolt raises $1.2bn convertible note from BlackRock
https://sifted.eu/articles/northvolt-1- ... krock-news
Fantastiska nyheter! Nu säkerställer de fabrikerna i Skellefteå, Göteborg samt Heide. Lägg till Borlänge 2026. Sedan den enorma fabriken i Kanada.

Nästa fabrik bör de förlägga i Japan för att säkra batterierna där, japanerna ligger efter och behöver komma ikapp. Där skulle NV kunna göra underverk.

De har lite kontrakt att leverera till VW, BMW, Scania och Volvo. Skulle inte bli förvånad om de säkrar nya deals snart med typ Tesla, Volvo Trucks, Toyota och Mercedes.
Skulle dom inte pausa Borlänge, eller minns jag fel?
Borlänge är pausat.
Tar en liten paus till 2026-2027. Sen ska 1000 pers in.
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Underbara nyheter, Tyskland investerar 7 miljarder in i Northvolt! Tyskland tror verkligen på företaget liksom Kanada. Bådar riktigt gott!

Den svenska miraklet fortsätter!

https://etn.se/index.php/nyheter/70467- ... hvolt.html
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Northvolt

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

MrRun skrev: 25 okt 2023 14:19
Otroligt häftigt! Europas största batterifabrik redo att ta upp kampen med Asien!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Northvolt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

ChrilleM skrev: 21 okt 2023 23:51
Underbara nyheter, Tyskland investerar 7 miljarder in i Northvolt! Tyskland tror verkligen på företaget liksom Kanada. Bådar riktigt gott!

Den svenska miraklet fortsätter!

https://etn.se/index.php/nyheter/70467- ... hvolt.html
Jag tolkar det som att de lånar dessa pengar?

Pengarna räcker ändå inte på långa vägar för att bygga hela 60 GWh-fabriken i Heide – den kommer att kosta 4,5 miljarder euro.

Kommer affärsidén att hålla?
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Off Grid Byggaren skrev: 25 okt 2023 18:17
ChrilleM skrev: 21 okt 2023 23:51
Underbara nyheter, Tyskland investerar 7 miljarder in i Northvolt! Tyskland tror verkligen på företaget liksom Kanada. Bådar riktigt gott!

Den svenska miraklet fortsätter!

https://etn.se/index.php/nyheter/70467- ... hvolt.html
Jag tolkar det som att de lånar dessa pengar?

Pengarna räcker ändå inte på långa vägar för att bygga hela 60 GWh-fabriken i Heide – den kommer att kosta 4,5 miljarder euro.

Kommer affärsidén att hålla?
NV har en stor pengapåse, både Kanada och Tyskland pumpar in miljarder i bolaget då de tror på företaget. Lägg till att VW, Scania, BMW och Volvo lagt stora ordrar på batterier till ett obeskrivligt stort värde. Vid sidan av det så är de uppbackade av företag som ABB, Siemens osv.

Framtiden ser ljus ut.
ChrilleM
Inlägg: 128
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Northvolt förbereder sig för börsen!

https://www.affarsvarlden.se/artikel/no ... for-borsen

Känns givet köp. Det här är framtiden!
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 403
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Northvolt

Inlägg av DanneB »

Någon maskin som har exploderat i fabriken.

https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... northvolt/
Tesla Model S 90D
Skriv svar