Hastighetsgräns följa med autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Sonny
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 mar 2023 07:52

Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av Sonny »

Jag körde idag från Uppsala till västkusten (den hämtades i Södertälje hamn i går) och ville att MY LR skulle följa hastighetsbegränsningarna, vilket den var helt värdelös på. Kommer bilen bli bättre eller är det vad man skall förvänta sig?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av spacecoin »

Sonny skrev: 06 jun 2023 22:33
Jag körde idag från Uppsala till västkusten (den hämtades i Södertälje hamn i går) och ville att MY LR skulle följa hastighetsbegränsningarna, vilket den var helt värdelös på. Kommer bilen bli bättre eller är det vad man skall förvänta sig?
Tesla har precis börjar med skyltavläsning (sic!) för hastighetsanpassning så det kanske kan bli bättre, eller så är det "within spec". Det tog ju över tre år att få hyfsad torkarautomatik om man säger så...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av spacecoin »

Jag menar, hur svårt kan det vara?
speed.png
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av AAKEE »

Min Tesla, Model 3 facelift 2021 har läst
av skyltar sen den var ny. HW3 tror jag den har.

Bilen skiter i skyltarna på tex. motorväg och motortrafikled. Det är där min bil har problem med att den följer en databas istället som aldrig har varit så dålig som idag. Bilen tror ofta att det är en annan fart.

Kör man vägar där bilen läser av skylten, ser
man ju att skylten ritas upp på vänstra delen av skärmen och att den ”ser” rätt fart.

Vägarbeten på motorväg/ motortrafikled med
tillfälliga skyltar har fungerat ganska bra att följa. Ett problem vid ombyggnation av RV97 mellan Luleå och Boden var att bilen först läste en tillfällig skylt, där blev farten korrekt men när man sedan leddes av ordinarie väg och sedan på så återgick bilen till databasens ordinarie fart, tex 90km/h mitt i ett vägarbete med 50km/h
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av Dinsdale »

Det du kan göra är att ställa in offset på farthållaren till +20 kmh eller vad som nu är max, samt att bocka i att bilen ska bibehålla nuvarande fart när du sätter igång farthållaren (stället för att öka till det den påstår är aktuell hastighet).

Offset +20 upplever iaf jag gör att bilen kan visa upp till 20kmh fel utan att ändra hastigheten. Det gör givetvis också att bilen inte bromsar ner från tex 70 till 50, så man får rulla på ratthjulet för att justera själv. Men det blir ju alltid rätt, till skillnad från databasen i bilen.

Däremot om man kör med autopilot (linjeföljaren) envisas bilen med att aldrig köra snabbare än det den tror är aktuell hastighet, vilket på vägar som skyltats om till högre hastighet är irriterande. Vanliga farthållaren som man styr själv bryr sig inte om aktuell hastighet.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av Walker »

spacecoin skrev: 07 jun 2023 00:11
Sonny skrev: 06 jun 2023 22:33
Jag körde idag från Uppsala till västkusten (den hämtades i Södertälje hamn i går) och ville att MY LR skulle följa hastighetsbegränsningarna, vilket den var helt värdelös på. Kommer bilen bli bättre eller är det vad man skall förvänta sig?
Tesla har precis börjar med skyltavläsning (sic!) för hastighetsanpassning så det kanske kan bli bättre, eller så är det "within spec". Det tog ju över tre år att få hyfsad torkarautomatik om man säger så...
…ja, min ”torkarautomatik” är långt ifrån närheten till hyfsat. Jag skulle beskriva den som katastrofal. Har kört 3/Y sedan mars 2019 och inte upplevt någon förbättring öht.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av agehall »

Om TS körde motorväg är det förväntat beteende idag. Bilen läser skyltar och visar hastigheten på displayen men ändrar inte inställd hastighet åt dig. Om jag fattat det hela rätt har det med patent att göra och Tesla vill hitta ett sätt att komma runt det instället för att betala för rätten för att använda tekniken.

Kör man däremot utanför motorväg kan bilen justera inställd hastighet åt dig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av spacecoin »

Walker skrev: 07 jun 2023 06:04
spacecoin skrev: 07 jun 2023 00:11
Sonny skrev: 06 jun 2023 22:33
Jag körde idag från Uppsala till västkusten (den hämtades i Södertälje hamn i går) och ville att MY LR skulle följa hastighetsbegränsningarna, vilket den var helt värdelös på. Kommer bilen bli bättre eller är det vad man skall förvänta sig?
Tesla har precis börjar med skyltavläsning (sic!) för hastighetsanpassning så det kanske kan bli bättre, eller så är det "within spec". Det tog ju över tre år att få hyfsad torkarautomatik om man säger så...
…ja, min ”torkarautomatik” är långt ifrån närheten till hyfsat. Jag skulle beskriva den som katastrofal. Har kört 3/Y sedan mars 2019 och inte upplevt någon förbättring öht.
Sorry tänkte på heljus-automatiken…. :lol: Torkarautomatiken är kass…
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 07 jun 2023 05:27
Det du kan göra är att ställa in offset på farthållaren till +20 kmh eller vad som nu är max,
För mig är 10% eller 10 km/h max offset uppåt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av Walker »

När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av Elmil »

Walker skrev: 07 jun 2023 13:47
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Det beror på uppdelningen i vägtyper, "restricted" eller "unrestricted". Tesla har i Sverige mappat dessa mot vägnätets säkerhetsklassning i trafikverkets databas, men det blev inte så bra. Bästa och enklaste lösningen vore att Tesla började följa hastighetsgränserna på alla vägar..

viewtopic.php?p=678863&hilit=omotiverad ... et#p678863
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av mikebike »

Walker skrev: 07 jun 2023 13:47
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Det verkar som om bilen "glömmer" avläst hastighet och övergår till (gammal) kartdata. Detta händer ibland på väg 41 mellan Borås och Varberg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av mikebike »

Här gör farthållaren tre fel på raken:


I filmen kör jag med AP, men samma sak inträffade för en vecka sedan när jag bara körde med farthållare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 07 jun 2023 16:12
Här gör farthållaren tre fel på raken:


I filmen kör jag med AP, men samma sak inträffade för en vecka sedan när jag bara körde med farthållare.
easy come easy go little high little low :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av Walker »

Elmil skrev: 07 jun 2023 14:26
Walker skrev: 07 jun 2023 13:47
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Det beror på uppdelningen i vägtyper, "restricted" eller "unrestricted". Tesla har i Sverige mappat dessa mot vägnätets säkerhetsklassning i trafikverkets databas, men det blev inte så bra. Bästa och enklaste lösningen vore att Tesla började följa hastighetsgränserna på alla vägar..

viewtopic.php?p=678863&hilit=omotiverad ... et#p678863
Nej. Det är inte det. Den sänker först hastigheten. För att sedan direkt öka den igen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av Walker »

mikebike skrev: 07 jun 2023 15:08
Walker skrev: 07 jun 2023 13:47
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Det verkar som om bilen "glömmer" avläst hastighet och övergår till (gammal) kartdata. Detta händer ibland på väg 41 mellan Borås och Varberg.
Men även gammal kartdata säger på de ställena 90 - 70 - 90…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
snoz
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2023 17:23

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av snoz »

Fick körkortet indraget i två månader för några dagar sedan med autopiloten på dryga 100 km/h när jag missade en 70-skylt på E22 strax utanför Norrköping. Hade önskat att bilen sänkt hastigheten åt mig 😥

Vissa 70-sträckor går ej överskrida offset hastigheten men tydligen inte denna.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hastighetsgräns följa med autopilot

Inlägg av Dinsdale »

Walker skrev: 07 jun 2023 13:47
När vi ändå är inne på ämnet så upplever jag ibland att bilen först gör som den ska (typ sänker från 90 till 70) för att sedan gasa på upp i tidigare hastighet fast den nya, lägre, fortfarande gäller. Har de då satt upp en kamera där så kan man få en dyr selfie.
Jag sänker alltid själv med scrollhjulet, jag upplever att bilen då bara accelererar upp till det som står som max på skärmen. Men fortfarande väldigt irriterande funktion. Funkade mkt bättre i Volvon där jag själv ställde in hastigheten, sen rörde inte bilen den förutom om den saktade in för framförvarande (adaptiv farthållare).
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar