Ny batterilag för elbilar
Moderator: Redaktion
Ny batterilag för elbilar
Hur tror ni den nya lagen kommer påverka elbilar?
Jag tror att ett stort problem kan bli tillgång till begagnade batterier då det med detta förslag görs betydligt svårare för bildemonterare att sälja kompletta batterier.
Vad innebär det för andrahandsmarknaden när batteri garantin gått ut ?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... elbilarna/
Jag tror att ett stort problem kan bli tillgång till begagnade batterier då det med detta förslag görs betydligt svårare för bildemonterare att sälja kompletta batterier.
Vad innebär det för andrahandsmarknaden när batteri garantin gått ut ?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... elbilarna/
Re: Ny batterilag för elbilar
” – Det här skulle kunna leda till en helt ny form av bilägande där tillverkare och importörer äger bilen eller batteriet under dess livstid. Abonnemangstjänster är ett steg i denna riktning.”niklas12 skrev: ↑03 jun 2023 12:24Hur tror ni den nya lagen kommer påverka elbilar?
Jag tror att ett stort problem kan bli tillgång till begagnade batterier då det med detta förslag görs betydligt svårare för bildemonterare att sälja kompletta batterier.
Vad innebär det för andrahandsmarknaden när batteri garantin gått ut ?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... elbilarna/
Är väl ett steg i den där riktningen som WEF och EU gänget vill ha: ”You'll own nothing and be happy” sen skapar man ju en solid bas för beskattning av Elbilar också. Lite spännande att tillverkarna måste lämna ifrån sig BMS data… Vad ska myndigheterna med den infon till kan man ju undra?
Re: Ny batterilag för elbilar
Ja, med tanke på våra myndigheters vanligtvis bristande vett, så lär det väl innebära att biltillverkarna kommer att försöka köpa våra vanligtvis ganska nya elbilar för att sedan kunna mala ner deras batterier, för att komma upp i tillräckligt stor andel återvunna batterier.niklas12 skrev: ↑03 jun 2023 12:24Hur tror ni den nya lagen kommer påverka elbilar?
Jag tror att ett stort problem kan bli tillgång till begagnade batterier då det med detta förslag görs betydligt svårare för bildemonterare att sälja kompletta batterier.
Vad innebär det för andrahandsmarknaden när batteri garantin gått ut ?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... elbilarna/
Så alla elbilar kommer att få väldigt kort livslängd och skrotas långt före deras förväntade livslängd. (Alltså dåligt för miljön)
(Cyniker)
Re: Ny batterilag för elbilar
Ja jag tror det kan ha väldigt negativ inverkan på andrahandsmarknaden för elbilar.
När garantin på batteriet går ut och något händer tvingas man köpa fabriksnytt batteri, då materialet från begagnade batterier går till nyproduktionen.
Det gör då att man sitter på en tickande bomb så snart garantin gått ut.
När garantin på batteriet går ut och något händer tvingas man köpa fabriksnytt batteri, då materialet från begagnade batterier går till nyproduktionen.
Det gör då att man sitter på en tickande bomb så snart garantin gått ut.
Re: Ny batterilag för elbilar
Hur lång garanti är det på Tesla bilar?
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Re: Ny batterilag för elbilar
Vad är WEF?LarsOJ skrev: ↑03 jun 2023 16:48” – Det här skulle kunna leda till en helt ny form av bilägande där tillverkare och importörer äger bilen eller batteriet under dess livstid. Abonnemangstjänster är ett steg i denna riktning.”niklas12 skrev: ↑03 jun 2023 12:24Hur tror ni den nya lagen kommer påverka elbilar?
Jag tror att ett stort problem kan bli tillgång till begagnade batterier då det med detta förslag görs betydligt svårare för bildemonterare att sälja kompletta batterier.
Vad innebär det för andrahandsmarknaden när batteri garantin gått ut ?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... elbilarna/
Är väl ett steg i den där riktningen som WEF och EU gänget vill ha: ”You'll own nothing and be happy” sen skapar man ju en solid bas för beskattning av Elbilar också. Lite spännande att tillverkarna måste lämna ifrån sig BMS data… Vad ska myndigheterna med den infon till kan man ju undra?
Vad menar du att EU är emot ägande rent generellt (är mest nyfiken om det är något mer generellt)?
Det sagt så är jag väldigt skeptisk till detta förslaget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Ny batterilag för elbilar
2035 räknar jag med att mitt batteri är ganska slut, eller börjar närma sig 70%-droppet; då har min e-niro gått ca 28000 mil.
Blir intressant att se vad som gäller då.
Känns för framtiden lite läskigt att allting handlar om att hyra saker numer; att inte äga... I korthet innebär det också att inte kommer orka bry sig längre; det är ju inte min ändå...
Att det är ditåt allting barkar för att ingen har råd med något i verkligheten längre.
edit: och det skulle vara intressant att veta bakgrunden hos de som lagt lagförslaget (Jobbar de eller har tajta förhållanden inom fossilindustrin, elbilsbranschen, gruvbranschen etc). Jag har inte orkat läsa annat än artikeln, så vet inte om det är ett kasst eller bra förslag.
Blir intressant att se vad som gäller då.
Känns för framtiden lite läskigt att allting handlar om att hyra saker numer; att inte äga... I korthet innebär det också att inte kommer orka bry sig längre; det är ju inte min ändå...
Att det är ditåt allting barkar för att ingen har råd med något i verkligheten längre.
edit: och det skulle vara intressant att veta bakgrunden hos de som lagt lagförslaget (Jobbar de eller har tajta förhållanden inom fossilindustrin, elbilsbranschen, gruvbranschen etc). Jag har inte orkat läsa annat än artikeln, så vet inte om det är ett kasst eller bra förslag.
Re: Ny batterilag för elbilar
BMS data, ja då kan man ju bli beskattad för elektriciteten som har gått in i batteriet så klart.LarsOJ skrev: ↑03 jun 2023 16:48” – Det här skulle kunna leda till en helt ny form av bilägande där tillverkare och importörer äger bilen eller batteriet under dess livstid. Abonnemangstjänster är ett steg i denna riktning.”niklas12 skrev: ↑03 jun 2023 12:24Hur tror ni den nya lagen kommer påverka elbilar?
Jag tror att ett stort problem kan bli tillgång till begagnade batterier då det med detta förslag görs betydligt svårare för bildemonterare att sälja kompletta batterier.
Vad innebär det för andrahandsmarknaden när batteri garantin gått ut ?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... elbilarna/
Är väl ett steg i den där riktningen som WEF och EU gänget vill ha: ”You'll own nothing and be happy” sen skapar man ju en solid bas för beskattning av Elbilar också. Lite spännande att tillverkarna måste lämna ifrån sig BMS data… Vad ska myndigheterna med den infon till kan man ju undra?
Re: Ny batterilag för elbilar
Det är inte fel att hyra om omkostnaderna är låga. jag hyrde för att avgiften för en brf och hyreslägenheten var lika. (att elen ingick i hyran var ett plus). men det var i en mindre kommun med utflyttning. sedn dess har värdet på brf och därmed ochså hyran höjts så det är mer fördelaktigt att äga). om det skulle vara ca 3000 /mån skulle det kunna vara värt det. (då motverkar man också värdefallet). att sälja någon elbil med vinst ser jag inte som trovärdigt så det låtar att det blir en affär som vilken bilköp som helst, dvs det sämsta möjliga. Volvo hade ett erbjudande om abbonemang, vad som var bra med det är att det var ett fast pris, med försäkring och vinterhjul, service inbakat i priser för ca 4000 kr/mån. utan räntechocker. men det var i en annan tid. nu har vi höga räntor, borttagen bonus hög inflation. bilägandet kommer bli betydlligt dyrare om inget händer som ändrar på det.
Re: Ny batterilag för elbilar
Och privatplan är undantagna handeln med utsläppsrätter. Ni förstår att miljö har inget annat att göra med än kontrollera massan.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Ny batterilag för elbilar
mastodontfilmsmats skrev: ↑05 jun 2023 00:422035 räknar jag med att mitt batteri är ganska slut, eller börjar närma sig 70%-droppet; då har min e-niro gått ca 28000 mil.
Blir intressant att se vad som gäller då.
Känns för framtiden lite läskigt att allting handlar om att hyra saker numer; att inte äga... I korthet innebär det också att inte kommer orka bry sig längre; det är ju inte min ändå...
Att det är ditåt allting barkar för att ingen har råd med något i verkligheten längre.
edit: och det skulle vara intressant att veta bakgrunden hos de som lagt lagförslaget (Jobbar de eller har tajta förhållanden inom fossilindustrin, elbilsbranschen, gruvbranschen etc). Jag har inte orkat läsa annat än artikeln, så vet inte om det är ett kasst eller bra förslag.
Varför skulle man inte vara rädd om något man hyr om man är ansvarig för skicket vid återlämnande? Dessutom vill man ju hålla det man hyr i gott skick för sin egen skull. Vem vill åka runt i en smutsig och trasig bil bara för att man inte äger den?
Vet inte hur många ggr jag hört saker som att ingen bryr sig om sin tjänstebil och man ska inte köpa en sån begagnad osv osv. Är det verkligen så eller är det bara en myt odlad från sådana som aldrig fick nån tjänstebil? Jag kanske är unik som tar hand om saker alldeles oavsett?
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Ny batterilag för elbilar
Jag tar också hand om saker, men min egen (högst anekdotiska) erfarenhet av de med framförallt tjänstebilar eller företagsbilar är att de oftast är rena och hela, men körs väldigt mycket mer - hur ska man uttrycka det? - mer aktivt än genomsnittet kör med sina bilar..
Med elbilar kanske det inte har så stor betydelse rent motormässigt, men upphängningar etc slits ganska mycket hårdare. Något som sannolikt inte syns på 2-3 år.
Med elbilar kanske det inte har så stor betydelse rent motormässigt, men upphängningar etc slits ganska mycket hårdare. Något som sannolikt inte syns på 2-3 år.
Re: Ny batterilag för elbilar
I diskussioner om hur man ska ladda sin bil för att maximera livslängden på batteriet så gör oftast någon poängen att de har tjänstebil och ändå inte ska ha kvar den efter 3 år. Och det är ju rationellt eftersom det är en avvägning mellan bekvämlighet och att minimera degradering.BigEasy skrev: ↑07 jun 2023 08:51Vet inte hur många ggr jag hört saker som att ingen bryr sig om sin tjänstebil och man ska inte köpa en sån begagnad osv osv. Är det verkligen så eller är det bara en myt odlad från sådana som aldrig fick nån tjänstebil? Jag kanske är unik som tar hand om saker alldeles oavsett?
Re: Ny batterilag för elbilar
foolip skrev: ↑12 jun 2023 07:44I diskussioner om hur man ska ladda sin bil för att maximera livslängden på batteriet så gör oftast någon poängen att de har tjänstebil och ändå inte ska ha kvar den efter 3 år. Och det är ju rationellt eftersom det är en avvägning mellan bekvämlighet och att minimera degradering.BigEasy skrev: ↑07 jun 2023 08:51Vet inte hur många ggr jag hört saker som att ingen bryr sig om sin tjänstebil och man ska inte köpa en sån begagnad osv osv. Är det verkligen så eller är det bara en myt odlad från sådana som aldrig fick nån tjänstebil? Jag kanske är unik som tar hand om saker alldeles oavsett?
Hur många som köper en ny bil har den kvar i mer än 3 år oavsett? Kolla på det här forumet. De flesta byter innan 3 år...
Re: Ny batterilag för elbilar
Poängen var väl att du tvivlade på att en del bryr sig mindre om sin tjänstebil än en privat ägd. Finns knappast någon forskning om detta men det är ju vad folk säger själva och vad man borde förvänta sig.BigEasy skrev: ↑12 jun 2023 07:59foolip skrev: ↑12 jun 2023 07:44I diskussioner om hur man ska ladda sin bil för att maximera livslängden på batteriet så gör oftast någon poängen att de har tjänstebil och ändå inte ska ha kvar den efter 3 år. Och det är ju rationellt eftersom det är en avvägning mellan bekvämlighet och att minimera degradering.BigEasy skrev: ↑07 jun 2023 08:51Vet inte hur många ggr jag hört saker som att ingen bryr sig om sin tjänstebil och man ska inte köpa en sån begagnad osv osv. Är det verkligen så eller är det bara en myt odlad från sådana som aldrig fick nån tjänstebil? Jag kanske är unik som tar hand om saker alldeles oavsett?
Hur många som köper en ny bil har den kvar i mer än 3 år oavsett? Kolla på det här forumet. De flesta byter innan 3 år...
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Ny batterilag för elbilar
Är nog för att många köper teslor och det är fler än en teslaägare jag läst här som sagt att dom aldrig skulle äga en tesla utan garanti.BigEasy skrev: ↑12 jun 2023 07:59foolip skrev: ↑12 jun 2023 07:44I diskussioner om hur man ska ladda sin bil för att maximera livslängden på batteriet så gör oftast någon poängen att de har tjänstebil och ändå inte ska ha kvar den efter 3 år. Och det är ju rationellt eftersom det är en avvägning mellan bekvämlighet och att minimera degradering.BigEasy skrev: ↑07 jun 2023 08:51Vet inte hur många ggr jag hört saker som att ingen bryr sig om sin tjänstebil och man ska inte köpa en sån begagnad osv osv. Är det verkligen så eller är det bara en myt odlad från sådana som aldrig fick nån tjänstebil? Jag kanske är unik som tar hand om saker alldeles oavsett?
Hur många som köper en ny bil har den kvar i mer än 3 år oavsett? Kolla på det här forumet. De flesta byter innan 3 år...
BMW i4 M50 -22
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 715
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Ny batterilag för elbilar
Ser inga större svårigheter med förordningen.
Att ha återvunnen kobolt och nickel om 13 år borde vara en ickefråga, förhoppningsvis och högst sannolikt har vi helt annorlunda batterier där och då.
Litium borde gå att återvinna utan problem, om inte annat får de köpa certifikat från andra världsdelar.
Demonteringarna måste bli bättre och ha koll på sin verksamhet, många av de värsta har försvunnit men fortfarande sprider deras verksamhet skit i närområdet och de drar till sig brottsligheten i varierande grad, både frivilligt och ofrivilligt när tjuvar försöker ta deras metallskrot.
Att ha återvunnen kobolt och nickel om 13 år borde vara en ickefråga, förhoppningsvis och högst sannolikt har vi helt annorlunda batterier där och då.
Litium borde gå att återvinna utan problem, om inte annat får de köpa certifikat från andra världsdelar.
Demonteringarna måste bli bättre och ha koll på sin verksamhet, många av de värsta har försvunnit men fortfarande sprider deras verksamhet skit i närområdet och de drar till sig brottsligheten i varierande grad, både frivilligt och ofrivilligt när tjuvar försöker ta deras metallskrot.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Ny batterilag för elbilar
13år är slutdatum när hela förordningen skall vara införd det kommer flertalet delmål som måste uppfyllas.Lerumsexpressen skrev: ↑12 jun 2023 18:25Ser inga större svårigheter med förordningen.
Att ha återvunnen kobolt och nickel om 13 år borde vara en ickefråga, förhoppningsvis och högst sannolikt har vi helt annorlunda batterier där och då.
Litium borde gå att återvinna utan problem, om inte annat får de köpa certifikat från andra världsdelar.
Demonteringarna måste bli bättre och ha koll på sin verksamhet, många av de värsta har försvunnit men fortfarande sprider deras verksamhet skit i närområdet och de drar till sig brottsligheten i varierande grad, både frivilligt och ofrivilligt när tjuvar försöker ta deras metallskrot.
Återvinning av litium är idag en dyr och komplicerad process
Och en väldigt liten andel återvinns, vilket är den stora anledningen till denna förordning.
Men vad det riskerar att göra är att förstöra andrahandsmarknaden för begagnade elbilsbatterier och med det försämra andrahandsmarknaden för elbilar.
om en demonterare till exempel plockar batterier ur ett fordon för att montera i något annat fordon, som vi vet flera funderar på att göra, blir de direkt klassade som producenter.
Och ingen bildemonterare vill ha producentansvar för en produkt de inte själva tillverkar.
Du verkar ha dåliga erfarenheter av bildemonteringar men det bör ju mest vara de själva som förlorar på ev inbrott och gällande nedskräpning är det kommunen som är tillsynsmyndighet och isåfall missköter sitt uppdrag
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 715
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Ny batterilag för elbilar
Ser inte problemet men jag kan ha fel.niklas12 skrev: ↑12 jun 2023 20:18Men vad det riskerar att göra är att förstöra andrahandsmarknaden för begagnade elbilsbatterier och med det försämra andrahandsmarknaden för elbilar.
om en demonterare till exempel plockar batterier ur ett fordon för att montera i något annat fordon, som vi vet flera funderar på att göra, blir de direkt klassade som producenter.
Och ingen bildemonterare vill ha producentansvar för en produkt de inte själva tillverkar.
Ser inte en framtid där vi åker till bilskroten för att fixa våra bilbatterier.
Har inte uppfattat att bilskroten har lagat våra ICE bilar i någon större omfattning eller framgång.
Så varför ska de nu börja fixa med bilelektronik som ligger långt utanför deras spetskompetens.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Ny batterilag för elbilar
Bildemonterare hjälper mängder med bilägare att hålla sina bilar rullande med begagnade delar och har brett samarbete med många verkstäder för att förse dem med delar.Lerumsexpressen skrev: ↑12 jun 2023 20:48Ser inte problemet men jag kan ha fel.niklas12 skrev: ↑12 jun 2023 20:18Men vad det riskerar att göra är att förstöra andrahandsmarknaden för begagnade elbilsbatterier och med det försämra andrahandsmarknaden för elbilar.
om en demonterare till exempel plockar batterier ur ett fordon för att montera i något annat fordon, som vi vet flera funderar på att göra, blir de direkt klassade som producenter.
Och ingen bildemonterare vill ha producentansvar för en produkt de inte själva tillverkar.
Ser inte en framtid där vi åker till bilskroten för att fixa våra bilbatterier.
Har inte uppfattat att bilskroten har lagat våra ICE bilar i någon större omfattning eller framgång.
Så varför ska de nu börja fixa med bilelektronik som ligger långt utanför deras spetskompetens.
Så de gör ju absolut en bra gärning i motsats till övriga slit och släng tänket i samhället.
Många gånger är tillgång till återvunna delar det som gör att de äldre bilarna kan rulla vidare.
Sen är det betydligt mindre resurskrävande med begagnade delar än att producera nya.
Det säljs nog en hel del återvunnen bilelektronik redan idag