Köpa begagnat - batteri SoH

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Tutarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jun 2023 07:53

Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Tutarn »

Som rubriken lyder har jag bestämt mig att köpa begagnad Tesla och då närmare bestämt en M3P. Jag har vidare bestämt mig för att köpa bilen från carla.se, som batteritestar alla bilar de säljer. Det som förvånar mig är att samtliga bilar de säljer, enligt deras/aviloos test, verkar ha batteri SoH runt 85-90% med räckvidd på 85-90% av ursprunglig räckvidd. Detta alltså på endast ca 3 år gamla bilar. Hur ska man tänka kring det? Är detta 10-15 procentiga tapp något som drabbar alla bilar inom endast loppet av tre år? Tacksam för era synpunkter och kommentarer.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Vindens »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:03
Som rubriken lyder har jag bestämt mig att köpa begagnad Tesla och då närmare bestämt en M3P. Jag har vidare bestämt mig för att köpa bilen från carla.se, som batteritestar alla bilar de säljer. Det som förvånar mig är att samtliga bilar de säljer, enligt deras/aviloos test, verkar ha batteri SoH runt 85-90% med räckvidd på 85-90% av ursprunglig räckvidd. Detta alltså på endast ca 3 år gamla bilar. Hur ska man tänka kring det? Är detta 10-15 procentiga tapp något som drabbar alla bilar inom endast loppet av tre år? Tacksam för era synpunkter och kommentarer.
1. Varför köpa en begagnad för 400-500 tkr hos Carla när du kan få en helt ny för 569 tkr hos Tesla? Det känns lite som en no brainer i val.

2. Ingen expert på hur det gör sina tester men den gången jag köpte av dem stod det 86% när i själva fallet bilens dator visade 93% av verklig räckvidd för modellen.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Trevlig »

Köp nytt, du sparar typ 2-4% ränta, och halvförsäkring i 3 år kompenserar bort det lägre priset.

Sen får du lite nyare grejer i bilen.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Tutarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jun 2023 07:53

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Tutarn »

Jag avser inte låna till bilen, så eventuella räntor rör mig inte.

Hursomhelst, hur mycket tappar en m3p i räckvidd på ca 3 år? Läser man artiklar på nätet verkar normaltappet närmast obefintligt..
Senast redigerad av Tutarn, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Vindens »

Trevlig skrev: 07 jun 2023 08:31
Köp nytt, du sparar typ 2-4% ränta, och halvförsäkring i 3 år kompenserar bort det lägre priset.

Sen får du lite nyare grejer i bilen.
Ja, precis. 3 års halvförsäkring för en M3P blir 30 tkr billigare än begagnad lågt räknad.
Sedan så OM man sitter på köpknappen till en Tesla idag borde man ha lite is i magen rent generellt och avvakta 1-2 veckor för då kommer Tesla förmodligen börja "rea" ut ännu fler bilar i och med kvartalshetsen. Med de lager som byggts upp krävs det inte att men är raketforskare för att inse att detta kvartals rabatter kommer nog kunna vara störst hittills!
Tutarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jun 2023 07:53

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Tutarn »

Vindens skrev: 07 jun 2023 08:41
Trevlig skrev: 07 jun 2023 08:31
Köp nytt, du sparar typ 2-4% ränta, och halvförsäkring i 3 år kompenserar bort det lägre priset.

Sen får du lite nyare grejer i bilen.
Ja, precis. 3 års halvförsäkring för en M3P blir 30 tkr billigare än begagnad lågt räknad.
Sedan så OM man sitter på köpknappen till en Tesla idag borde man ha lite is i magen rent generellt och avvakta 1-2 veckor för då kommer Tesla förmodligen börja "rea" ut ännu fler bilar i och med kvartalshetsen. Med de lager som byggts upp krävs det inte att men är raketforskare för att inse att detta kvartals rabatter kommer nog kunna vara störst hittills!
Det senare du skriver om kommande rabatter hade jag iofs inte tänkt på. Men frågan angående normal batteridegeneration kvarstår likväl.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Vindens »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:47
Vindens skrev: 07 jun 2023 08:41
Trevlig skrev: 07 jun 2023 08:31
Köp nytt, du sparar typ 2-4% ränta, och halvförsäkring i 3 år kompenserar bort det lägre priset.

Sen får du lite nyare grejer i bilen.
Ja, precis. 3 års halvförsäkring för en M3P blir 30 tkr billigare än begagnad lågt räknad.
Sedan så OM man sitter på köpknappen till en Tesla idag borde man ha lite is i magen rent generellt och avvakta 1-2 veckor för då kommer Tesla förmodligen börja "rea" ut ännu fler bilar i och med kvartalshetsen. Med de lager som byggts upp krävs det inte att men är raketforskare för att inse att detta kvartals rabatter kommer nog kunna vara störst hittills!
Det senare du skriver om kommande rabatter hade jag iofs inte tänkt på. Men frågan angående normal batteridegeneration kvarstår likväl.
Det finns en hel del batteritrådar på forumet avseende olika modeller och förväntad batteridegradering etc.
Jag hade tagits Carlas tester med en nypa salt även om de kan ge en indikation, det verkar snarare som att de redovisar högre degradering i sina tester speciellt på bilar som är 3-4 år gamla.
Initialt är calender aging störst de första åren men jag hade nog läst olika trådar och specifikt svar från användaren AAKEE som är kunnig inom området.
Fördelen med en ny bil är självklart att du kan påverka degraderingen i större utsträckning även om calender aging kommer slå hårdast de första åren.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Bengt-re »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:40
Jag avser inte låna till bilen, så eventuella räntor rör mig inte.

Hursomhelst, hur mycket tappar en m3p i räckvidd på ca 3 år? Läser man artiklar på nätet verkar normaltappet närmast obefintligt..
Räntor påverkar kapitalkostnaden oaktat om du lånar eller tar av befintligt kapital (vilket då hade förräntat sig).
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Tellus »

Vi har en drygt 4 år gammal M3P som gått 8000mil.
Den visade fulladdad 499km ny, nu ca 465km.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Tutarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jun 2023 07:53

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Tutarn »

Bengt-re skrev: 07 jun 2023 09:45
Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:40
Jag avser inte låna till bilen, så eventuella räntor rör mig inte.

Hursomhelst, hur mycket tappar en m3p i räckvidd på ca 3 år? Läser man artiklar på nätet verkar normaltappet närmast obefintligt..
Räntor påverkar kapitalkostnaden oaktat om du lånar eller tar av befintligt kapital (vilket då hade förräntat sig).
Givetvis, men då är det yielden på statsobligationer som är den närmaste relevanta referensräntan, inte santanders eller teslas billånräntor.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av BigEasy »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 09:56
Bengt-re skrev: 07 jun 2023 09:45
Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:40
Jag avser inte låna till bilen, så eventuella räntor rör mig inte.

Hursomhelst, hur mycket tappar en m3p i räckvidd på ca 3 år? Läser man artiklar på nätet verkar normaltappet närmast obefintligt..
Räntor påverkar kapitalkostnaden oaktat om du lånar eller tar av befintligt kapital (vilket då hade förräntat sig).
Givetvis, men då är det yielden på statsobligationer som är den närmaste relevanta referensräntan, inte santanders eller teslas billånräntor.

Beror på vad du har för horisont. Man kan lika gärna räkna 9% eftersom börsen går upp så mycket i snitt över tid. Det är ingen naturlag dock och man kan ha otur eller tur utifrån det men det är ändå ett förväntat värde.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av AAKEE »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:40

Hursomhelst, hur mycket tappar en m3p i räckvidd på ca 3 år? Läser man artiklar på nätet verkar normaltappet närmast obefintligt..
Carlas tester är sannolikt inte helt bra. Jag kommer till varför.

Det är dessutom mycket myter runt batterier och degradering.

Nedan M3P på 2021 facelift.
Kring 5000 mil i bilden är det runt 10-14 bilar med i datat och snittet är cirka 465km.
Original hade bilen 507 km så det innebär att bilen visar runt 8% lägre räckvidd än ny.
Visad räckvidd sjunker inte förrän bilen tappat lite kapacitet, så det finns en liten ytterligare degradering på 1-2% beroende på bilmodell och batteri.
2223F048-6763-4E03-BA5B-1BE51E3459D9.jpeg
Här är Teslaloggers data på samma bilmodel:
Vid 5000 mil är snittet 472km, dvs ca 7%
3D89E477-DBAC-43DC-B0F6-4E0162B5D99E.jpeg
I realiteten är det tiden som påverkar mer än milen (men alla tänker degradering per mil därav att graferna visar det).

Calendar aging, tidens tand tar runt 5% första året om batteritemperaturen är 25C i snitt och mnäan laddar 80-90% som många gör.
(Batteriet blir varmare än lufttemperaturen pga körning och laddning.)
2235CB7B-AFBF-4EC7-8BF8-BD3B7479D15F.jpeg
Efter första året: 5% degradering
Efter andra året: 7%
Efter tredje året: 8.7%
Efter fyra år: 10%
Efter fem år: 11%
Efter sex år: 12.2%
Efter åtta år: 14%
Efter 16 år: 20%

Degradering pga cykler är så liten att vi nästan kan försumma det för bilar som gått normalt antal mil per år.
Man kan använda siffrorna ovan som ungefärliga riktvärden. Hur man laddar, hur mycket man kör per dag och temperaturer mm påverkar men inte extremt mycket så tabellen visar vad vi kan förvänta oss.

Har man bilen ute, blir det lite varmare i solen sommartid men kallare på vintern, vilket håller nere degraderingen i Sverige. Vi har mer kallt än varmt. Det är tvärtom i andra varma länder.

När man mäter hur mycket ström ett batteri kan leverera påverkas det av hur fort man laddar ur batteriet. Det blir alltid en värmeförlust i batteriet men den är väldigt beroende på strömstyrkan.
Ökar man hastigheten lite, ökar effekten mycket. Mellan 80-120 km/h blir det mer än dubblerad effekt.

Värmeförlusterna pga inre resistans fyrdubblas om man dubblerar ström/effekt.
Det är sannolikt att de som testar kör ut batteriet med för hög ström så att förlusterna blir stora. Har man inte koll på förlusterna (vilket är i princip omöjligt då de beror på effektuttag/ström + batteriets inre resistans + batteritemperaturen) så kommer det se ut som att batteriet levererade väsentligt mindre än det egentligen kan leverera, och då kommer beräkningen [levererad energi / kapacitet nytt] att bli fel.

Beräkningen av vilken räckvidd bilen har bör kanske grunda sig på effektuttaget för testen till WLTP eller EPA, bilen visar räckvidden i EPA.
De testerna gör överlag med ganska låg fart, så man kanske inte bör köra just så mycket fortare än 80-90 km/h för att mäta fram batterikapaciteten.

Jag gjorde en sån körning förra sommaren och fick ut 75.2kWh från 100-0.41%, vilket ger 79kWh kapacitet. Det stämmer väldigt bra med bilens BMS i genomsnitt. Den har vart lite off upp och ner men mestadels visat 78.5-79.4 i perioden efter den körningen.
Överlag kan man nog lita på räckviddsvisningen, i vart fall om bilen inte är väldigt gammal.

Räckvidd vid 100% / ursprunglig räckvidd = ungefär nuvarande SOH. Man kan dra bort 1-2% till för att bilen döljer lite degradering i början om man vill.
Man kan även använda energigrafen för att räkna fram batterikapaciteten och sedan jämföra med original kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 07 jun 2023 09:55
Vi har en drygt 4 år gammal M3P som gått 8000mil.
Den visade fulladdad 499km ny, nu ca 465km.
”Konstanten” är 152.3 wh/km (76000/499) på den bilen så 465 x 152.3 = 70.8kWh.
Specad kapacitet var 77.8kWh och bilarna visade full range ned till 76 kWh. (I EPA-testet fick man regelmässigt ut mer än 77.8 kWh så man kan nog räkna med den kapaciteten som ny, minst.

Degraderingen blir 9% när det gäller batterikapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av AAKEE »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:03
Som rubriken lyder har jag bestämt mig att köpa begagnad Tesla och då närmare bestämt en M3P. Jag har vidare bestämt mig för att köpa bilen från carla.se, som batteritestar alla bilar de säljer. Det som förvånar mig är att samtliga bilar de säljer, enligt deras/aviloos test, verkar ha batteri SoH runt 85-90% med räckvidd på 85-90% av ursprunglig räckvidd. Detta alltså på endast ca 3 år gamla bilar. Hur ska man tänka kring det? Är detta 10-15 procentiga tapp något som drabbar alla bilar inom endast loppet av tre år? Tacksam för era synpunkter och kommentarer.
Om du är på plats, titta på räckvidden vid batterisymbolen. Dividera med absoluta värdet för SOC (% vid batteriet) dvs 70% = 0.7

Då får du en ungefärlig räckvidd vid 100%. Den kan vi sedan jämföra med räckvidden för en ny bil, där behöver vi bara årsmodell för att kunna räkna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tutarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jun 2023 07:53

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Tutarn »

Verkar detta rimligt? 63kWH efter endast tre år?

https://assets.ctfassets.net/jyl3c0cp0p ... -09-14.pdf
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Vindens »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 14:12
Verkar detta rimligt? 63kWH efter endast tre år?

https://assets.ctfassets.net/jyl3c0cp0p ... -09-14.pdf
Jag blir nästan mer orolig över att den bilen varit till salu under 9 månader och två st underkända besiktningar innan den till slut blev godkänd. Men det kanske inte är konstigt att den inte blivit såld innan om priset var satt för högt...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av AAKEE »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 14:12
Verkar detta rimligt? 63kWH efter endast tre år?

https://assets.ctfassets.net/jyl3c0cp0p ... -09-14.pdf
Nej, det är inte riktigt rimligt och inte heller troligt. Vi har diskuterat såna tester tidigare här på forumet och jag ger ganska exakt 0 för dem.

Bilen har körts 257km med en snittförbrukning på 223Wh/km.

223Wh/km torde innebära >130km/h om man ser mitt snitt för att ha den förbrukningen. Tester är gjort 9 september så det har inte vart speciellt kallt.

EPA-range och WLTP körs med mycket mindre effekt.
223Wh/km x 130 = runt 29kW i snitt, kanske mer beroende på snittfarten.
IMG_6515.jpg
WLTP-testet ligger kring 50km/h i snitt i själva kördelen (bilen står en del still i testet), och med 145Wh/km blir det i snitt 7.25kW.
EPA-testet är lite hårdare, säg 80-90km/h och 145Wh/(km för denna bil. Det blir någonstans 12-13kW
Värmeförlusterna p.ga inre resistansen blir fyrdubblade med dubblerad effekt så i detta fall ca (29/12)^2 = cirka 6 ggr mer än vid EPA-testet.

En långsammare körning skulle sannolikt visa på ett bättre resultat.

ÄR bilen tre år och såldes i Sverige är det rimligt att batteriet har tappat cirka 5% det första året och sedan minskar calendar aging med kvadratroten på tiden så efter tre år cirka 8.7% (säg 9% då) om man hanterar den som de flesta gör (laddar till 80-90% och ofta har mycket ström i batteriet.

Det är troligt att bilen inte har mer än 11-12% degradering.
Jag la in 25C , 85% laddningsnivå och 65% SOC (räknat på hur mycket bilen gått) när bilen kommer hem och att den laddas direkt från middagstid. 36 månaders ålder och 7400mil. Detta i min formel för degradering, och det är ganska nära det folk brukar göra, det är också ganska nära "värstascenariot" så den borde inte ha mycket sämre batteri än så, har någon vart snäll mot batteriet så borde det klarat sig bättre. Testet de gjort tyder dock inte på att det bara är degraderat 5% så det ligger troligen åt det här hållet.
1.png
Med det torde bilen visa runt 450km räckvidd fulladdad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tutarn
Inlägg: 7
Blev medlem: 07 jun 2023 07:53

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Tutarn »

AAKEE skrev: 07 jun 2023 16:21
Tutarn skrev: 07 jun 2023 14:12
Verkar detta rimligt? 63kWH efter endast tre år?

https://assets.ctfassets.net/jyl3c0cp0p ... -09-14.pdf
Nej, det är inte riktigt rimligt och inte heller troligt. Vi har diskuterat såna tester tidigare här på forumet och jag ger ganska exakt 0 för dem.

Bilen har körts 257km med en snittförbrukning på 223Wh/km.

223Wh/km torde innebära >130km/h om man ser mitt snitt för att ha den förbrukningen. Tester är gjort 9 september så det har inte vart speciellt kallt.

EPA-range och WLTP körs med mycket mindre effekt.
223Wh/km x 130 = runt 29kW i snitt, kanske mer beroende på snittfarten.

IMG_6515.jpg

WLTP-testet ligger kring 50km/h i snitt i själva kördelen (bilen står en del still i testet), och med 145Wh/km blir det i snitt 7.25kW.
EPA-testet är lite hårdare, säg 80-90km/h och 145Wh/(km för denna bil. Det blir någonstans 12-13kW
Värmeförlusterna p.ga inre resistansen blir fyrdubblade med dubblerad effekt så i detta fall ca (29/12)^2 = cirka 6 ggr mer än vid EPA-testet.

En långsammare körning skulle sannolikt visa på ett bättre resultat.

ÄR bilen tre år och såldes i Sverige är det rimligt att batteriet har tappat cirka 5% det första året och sedan minskar calendar aging med kvadratroten på tiden så efter tre år cirka 8.7% (säg 9% då) om man hanterar den som de flesta gör (laddar till 80-90% och ofta har mycket ström i batteriet.

Det är troligt att bilen inte har mer än 11-12% degradering.
Jag la in 25C , 85% laddningsnivå och 65% SOC (räknat på hur mycket bilen gått) när bilen kommer hem och att den laddas direkt från middagstid. 36 månaders ålder och 7400mil. Detta i min formel för degradering, och det är ganska nära det folk brukar göra, det är också ganska nära "värstascenariot" så den borde inte ha mycket sämre batteri än så, har någon vart snäll mot batteriet så borde det klarat sig bättre. Testet de gjort tyder dock inte på att det bara är degraderat 5% så det ligger troligen åt det här hållet.

1.png

Med det torde bilen visa runt 450km räckvidd fulladdad.
Ovan skulle alltså ge 68,63/74,3 en SoH på ca 92%, medan carlas test säger 85% +-3%. Ganska rejäl skillnad alltså..
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av AAKEE »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 19:44
AAKEE skrev: 07 jun 2023 16:21
Tutarn skrev: 07 jun 2023 14:12
Verkar detta rimligt? 63kWH efter endast tre år?

https://assets.ctfassets.net/jyl3c0cp0p ... -09-14.pdf
Nej, det är inte riktigt rimligt och inte heller troligt. Vi har diskuterat såna tester tidigare här på forumet och jag ger ganska exakt 0 för dem.

Bilen har körts 257km med en snittförbrukning på 223Wh/km.

223Wh/km torde innebära >130km/h om man ser mitt snitt för att ha den förbrukningen. Tester är gjort 9 september så det har inte vart speciellt kallt.

EPA-range och WLTP körs med mycket mindre effekt.
223Wh/km x 130 = runt 29kW i snitt, kanske mer beroende på snittfarten.

IMG_6515.jpg

WLTP-testet ligger kring 50km/h i snitt i själva kördelen (bilen står en del still i testet), och med 145Wh/km blir det i snitt 7.25kW.
EPA-testet är lite hårdare, säg 80-90km/h och 145Wh/(km för denna bil. Det blir någonstans 12-13kW
Värmeförlusterna p.ga inre resistansen blir fyrdubblade med dubblerad effekt så i detta fall ca (29/12)^2 = cirka 6 ggr mer än vid EPA-testet.

En långsammare körning skulle sannolikt visa på ett bättre resultat.

ÄR bilen tre år och såldes i Sverige är det rimligt att batteriet har tappat cirka 5% det första året och sedan minskar calendar aging med kvadratroten på tiden så efter tre år cirka 8.7% (säg 9% då) om man hanterar den som de flesta gör (laddar till 80-90% och ofta har mycket ström i batteriet.

Det är troligt att bilen inte har mer än 11-12% degradering.
Jag la in 25C , 85% laddningsnivå och 65% SOC (räknat på hur mycket bilen gått) när bilen kommer hem och att den laddas direkt från middagstid. 36 månaders ålder och 7400mil. Detta i min formel för degradering, och det är ganska nära det folk brukar göra, det är också ganska nära "värstascenariot" så den borde inte ha mycket sämre batteri än så, har någon vart snäll mot batteriet så borde det klarat sig bättre. Testet de gjort tyder dock inte på att det bara är degraderat 5% så det ligger troligen åt det här hållet.

1.png

Med det torde bilen visa runt 450km räckvidd fulladdad.
Ovan skulle alltså ge 68,63/74,3 en SoH på ca 92%, medan carlas test säger 85% +-3%. Ganska rejäl skillnad alltså..
Nej, 68.6 kWh är total kapacitet.

Det blandas mycket ”netto” ”exklusive buffer” ”net” etc.

68.6 kWh är total kapacitet, att jämföra med 77.8kWh nykapacitet totalt.

Du ser total degradation 11.78% i bilden.
77.8 x 0.8822= 68.6kWh.

Men här är det räknat på att bilen normalt laddats till 85% (dvs 80-90% -ish) och att genomsnittstemperaturen varit 25C så det är mer eller mindre maximalt möjligt degradering under normala förhållanden.
Deg torde inte ligga högre än så, som svensksåld.
Är bilen importerad och har stått i nåt varmt land så kan det vara högre degradering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av Dinsdale »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:40
Jag avser inte låna till bilen, så eventuella räntor rör mig inte.

Hursomhelst, hur mycket tappar en m3p i räckvidd på ca 3 år? Läser man artiklar på nätet verkar normaltappet närmast obefintligt..
Försäkring påverkar, helförsäkring kostar ca 10000 kr/år extra jämfört med halv.

Teslor käkar även däck om man gasar på kraftigt pga hur vridstarka de är, nya däck kostar väl 10000 eller något sådant också. Du kommer behöva byta tidigare på en begagnad, speciellt om förra ägaren kört som en galning vilket kan vara fallet fallet här.

De eventuella garantiärenden förra ägare inte tagit upp får du betala själv, Teslas reservdelar är dyra.

Du får förvisso vinterdäck på fälg med från Carla vanligtvis, det är värt 25000 kr eller något sådant. Färgen kostar också 15000 eller vad det är.

Köp en rabatterad lagerbil nu vid kvartalsslutet istället. Även om det innebär att du behöver låna till de sista tiotusingarna. Du kan betala av lånet när som helst utan extra kostnad, och då handlar det inte om många tusenlappar i (avdragsgill) räntekostnad under de månader du har det lilla lånet. Använder du nåns referall-länk kan du få lite bonuspoäng också som du kan använda på vissa tillbehör eller gratis supercharger-kwh eller liknande.

Alternativt om du ändå vill ha begagnad: köp från kvd.se eller köp privat och pruta rejält. På kvd verkar priserna vara mer verklighetsanpassade. Här är avslutade auktioner på kvd: https://www.kvd.se/stangda-auktioner . Man får betala en slagavgift ovanpå priset så du får lägga på 10000 eller liknande för att få det köparen betalt.
Model 3 SR+ 18" 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:03
...] Tacksam för era synpunkter och kommentarer.
Följande handlar inte om batterihälsa, men en grej som inte alla verkar känna till om begagnade Model 3 är att det kan förekomma lite lackförbättring eller t.o.m omlackering vid trösklar och framför bakhjul. Om du vill kan du läsa mer om det t.ex. här:

viewtopic.php?p=694950#p694950
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpa begagnat - batteri SoH

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 08 jun 2023 17:47
Tutarn skrev: 07 jun 2023 08:03
...] Tacksam för era synpunkter och kommentarer.
Följande handlar inte om batterihälsa, men en grej som inte alla verkar känna till om begagnade Model 3 är att det kan förekomma lite lackförbättring eller t.o.m omlackering vid trösklar och framför bakhjul. Om du vill kan du läsa mer om det t.ex. här:

viewtopic.php?p=694950#p694950
Bra inlägg, min 2021 facelift hade ingen skyddsplast någonstans. Det fanns dock att köpa för ytan bakom bakdörr/framför bakhjul.
Färgen Tesla nyttjar är sådär hållbar. Jämfört med Audin med dubbla mil så är det mycket värre med färg som släppt pga stenskott.

Min hann börja bli mätkbart sliten innan PPF-tanken kom, så jag behöver lacka om under dörrarna innan det är läge för att skydda ytan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar