Svea Solar support problem

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Svea Solar support problem

Inlägg av renes »

Jag behöver skriva av mig och kanske hjälper det någon. Kanske mig också.

Beställde paneler och Huawei batterier och inverter från Svea Solar i augusti 2022, fick dem installerade v18 (för två veckor sedan). Batterierna var då på 27% och har sen dess gått ner hela tiden. Sedan några dagar är de nere på 0% och två av de tre har dalande spänning. Normalt verkar modulspänningen ligga nånstans på 52-54V där de låg i början (jag hittar inga specifikationer som säger vad normalspänningen är). En är på 50.5 och en på 48.3. Det är uppenbart att batteriet bara laddar ur med runt 50W eller så, antagligen interna elektroniken. Batterierna är kopplade på elen, men är antagligen felkonfigurerade, står i "Standby" och "Forced charge/discharge mode". Därtill är smartmätaren felkopplad där en fas (åtminstone) går åt fel håll. Det ser man när man förbrukar.

Enligt Huaweis instruktioner ska batterier vara "powered on" inom 24 timmar från utpackning och får aldrig vara powerd off mer än 24 timmar efter det. Visserligen har de power men laddningen är uppenbarligen deaktiverad, så enligt min beskedliga uppfattning är det ekvivalent med "power off". Eftersom det nu har varit så i 13 dygn, dvs 12 dygn mer än 24 timmar, så misstänker jag att Huaweis garanti inte kommer att gälla.

Installationen är deaktiverad med bibehållen nätström i väntan på Vattenfalls godkännande. Igår var de här och underkände elskåpet. Felaktig installation av ledningar och clamps för smartmätaren.

Sen kommer vi till supporten... ringde till dem 19/5 och påtalade att batterierna började ta slut, var då om jag minns rätt nere på 7%. Man verifierade att jag hade rätt via remote och "lade en arbetsorder". Varefter inget hände. Några dagar senare kontaktade jag elektrikern som gjort jobbet som lovade komma och titta på plats. Vilket inte hände. Sen kontakt igen till vanliga supporten. Inget hände.

Idag skrev jag via LinkedIn till deras CEO. Lovade att det skulle åtgärdas. Kanske pga det eller ren slump så får jag nu ett svar på en email jag skickade till supporten för 2 veckor sen (!) om inloggning (som fixades för... två veckor sen).

(Medan jag skrev det här fick jag ett svar från chefen för kundrelationer så kanske det leder någon vart.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av jak »

Supporten är riktigt usel för tillfället.

För två veckor sedan började mina huvudsäkringar att gå. Jag kontaktade Svea Solars kundtjänst, och fick förvirrade svar om att om produktionen låg på max kunde min förbrukning(!) i huset addera till produktionen och få huvudsäkringen att lösa ut. Jag protesterade men hade svårt att få en vettig diskussion.

Jag tog ut en lokal elektriker som kontrollerade att jag inte hade något fel på min anläggning, och han passade på att öppna växelriktaren och kunde se att den hade kortslutits internt.

Jag meddelade det till Svea Solar, och skickade med foton på kretskorten i växelriktaren. Det gick ytterligare två dagar innan dom bekräftade att det skickats vidare till teknisk support. Efter det en hel vecka utan något resultat trots påminnelser. Till slut fick jag beskedet att dom genererat en workorder för onsdag denna vecka.

I går fick jag ett samtal från en person, som berättade att han tänkte komma till mig på måndag i nästa vecka. När jag frågade om han skulle ha med sig reservdelar för att reparera visade sig att han inte hade fått någon information från supporten om vad som var fel, och vilken felsökning som redan gjorts. Han hade inte ens fått information om vilken växelriktare jag har...

Jag informerade honom, och han skulle kontakta Svea Solar för ytterligare information. Jag får ser om han fortfarande kommer på måndag, men jag har inte höga förväntningar på att han faktiskt kommer att kunna åtgärda problemet.

Så jag kanske borde gå samma väg som renes via linkedin och se om det går att få något att hända.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av renes »

Det är trist. När jag beställde från dem förra året hade de en hög score på Google: 4.8 (har hunnit sjunka lite till 4.6 idag och en del dåliga reviews dyker upp). En granne som hade en installation var (och är antagligen fortfarande) väldigt nöjd, så jag trodde de var ett säkert kort. Men åtminstone de senaste veckorna har det hänt något om man tittar på Google reviews. Undrar vad.

Men nu sitter man där. Det är ju inte precis lätt att byta leverantör efter att de installerat.

Och allt detta trots att jag inte ens fått faktura och betalt för systemet än, så jag ryser vid tanken på hur det blir efter att jag betalt...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av NiklasTesla »

renes skrev: 25 maj 2023 16:58
Det är trist. När jag beställde från dem förra året hade de en hög score på Google: 4.8 (har hunnit sjunka lite till 4.6 idag och en del dåliga reviews dyker upp). En granne som hade en installation var (och är antagligen fortfarande) väldigt nöjd, så jag trodde de var ett säkert kort. Men åtminstone de senaste veckorna har det hänt något om man tittar på Google reviews. Undrar vad.

Men nu sitter man där. Det är ju inte precis lätt att byta leverantör efter att de installerat.

Och allt detta trots att jag inte ens fått faktura och betalt för systemet än, så jag ryser vid tanken på hur det blir efter att jag betalt...
Växtverk?

MVH
Screenshot_20230523-143532.png
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av renes »

NiklasTesla skrev: 25 maj 2023 17:40
renes skrev: 25 maj 2023 16:58
Det är trist. När jag beställde från dem förra året hade de en hög score på Google: 4.8 (har hunnit sjunka lite till 4.6 idag och en del dåliga reviews dyker upp). En granne som hade en installation var (och är antagligen fortfarande) väldigt nöjd, så jag trodde de var ett säkert kort. Men åtminstone de senaste veckorna har det hänt något om man tittar på Google reviews. Undrar vad.

Men nu sitter man där. Det är ju inte precis lätt att byta leverantör efter att de installerat.

Och allt detta trots att jag inte ens fått faktura och betalt för systemet än, så jag ryser vid tanken på hur det blir efter att jag betalt...
Växtverk?

MVH
Jo, antagligen. Men även då kan man begränsa skadan, huvudsakligen genom att hålla kunder informerade om problemen och vad man gör för att lösa dem. Vad Svea gör nu är att försöka hålla masken och inte medge att de har problem, och det gör ju att man totalt tappar förtroendet. Man vet ju inte om de faktiskt har en plan eller bara försöker undkomma.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av NiklasTesla »

renes skrev: 25 maj 2023 17:43
NiklasTesla skrev: 25 maj 2023 17:40
renes skrev: 25 maj 2023 16:58
Det är trist. När jag beställde från dem förra året hade de en hög score på Google: 4.8 (har hunnit sjunka lite till 4.6 idag och en del dåliga reviews dyker upp). En granne som hade en installation var (och är antagligen fortfarande) väldigt nöjd, så jag trodde de var ett säkert kort. Men åtminstone de senaste veckorna har det hänt något om man tittar på Google reviews. Undrar vad.

Men nu sitter man där. Det är ju inte precis lätt att byta leverantör efter att de installerat.

Och allt detta trots att jag inte ens fått faktura och betalt för systemet än, så jag ryser vid tanken på hur det blir efter att jag betalt...
Växtverk?

MVH
Jo, antagligen. Men även då kan man begränsa skadan, huvudsakligen genom att hålla kunder informerade om problemen och vad man gör för att lösa dem. Vad Svea gör nu är att försöka hålla masken och inte medge att de har problem, och det gör ju att man totalt tappar förtroendet. Man vet ju inte om de faktiskt har en plan eller bara försöker undkomma.
Så är det (service är jätteviktigt).

Som kuriosa kan jag nämna att när vi installerade vår solcellsanläggning i SE4 2016 var det ett hus till i byn som hade solceller (installatören av vår anläggning) idag är det ca 30% av alla hus i byn (med ca 2000 invånare) som har solceller så tillväxten är rejäl:

https://www.svd.se/a/MoWmgB/solen-gar-om-oljan

Kan vara en lite krånglig process men känslan av att se elmätaren "snurra baklänges" är superhärlig och dom lägre elräkningarna (ibland minus).
känslan av att ha sin egen "oljeplattform på tomten" med ett bränsle till bilen/huset som inte tar slut på många miljoner år, är gratis och inte bidrar till Co2 utsläpp eller lokala föroreningar samt skattereduktion är såklart också toppen.

MVH
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av jak »

NiklasTesla skrev: 25 maj 2023 17:40
Växtverk?
Just kundtjänst/support är ju rätt förutsägbart i betydelsen att ökar man antal kunder, dvs säljer mer så kommer också antal ärenden att öka. Då det är lång tid mellan beställning och leverans idag (som jag förstår det) så finns det ju ingen ursäkt att man inte under tiden ökat kapaciteten på supporten.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av wannabee »

Ifall någon inte sett:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... rar-forbud
En kund som skulle ta en dusch fick ström genom kroppen.

Anställda som fått stötar under installationsarbete.

Nu kan Sveriges största installatör av solceller få förbud mot fortsatta installationer.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av renes »

wannabee skrev: 26 maj 2023 12:15
Ifall någon inte sett:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... rar-forbud
En kund som skulle ta en dusch fick ström genom kroppen.

Anställda som fått stötar under installationsarbete.

Nu kan Sveriges största installatör av solceller få förbud mot fortsatta installationer.
Ja, det var ju inga bra nyheter. Det kan ju räcka för att gå på konkan i långa loppet och då står man där med sina garantier. Sh*t.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av bjelkeman »

Oavsett vilket företag det är verkar det väldigt jobbigt att växa fort. Tesla och Svea Solar har jag båda. Dock har min erfarenhet varit överlag positiv med båda.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
teslaY007
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 apr 2023 22:03

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av teslaY007 »

jak skrev: 25 maj 2023 16:15
Supporten är riktigt usel för tillfället.

För två veckor sedan började mina huvudsäkringar att gå. Jag kontaktade Svea Solars kundtjänst, och fick förvirrade svar om att om produktionen låg på max kunde min förbrukning(!) i huset addera till produktionen och få huvudsäkringen att lösa ut. Jag protesterade men hade svårt att få en vettig diskussion.

Jag tog ut en lokal elektriker som kontrollerade att jag inte hade något fel på min anläggning, och han passade på att öppna växelriktaren och kunde se att den hade kortslutits internt.

Jag meddelade det till Svea Solar, och skickade med foton på kretskorten i växelriktaren. Det gick ytterligare två dagar innan dom bekräftade att det skickats vidare till teknisk support. Efter det en hel vecka utan något resultat trots påminnelser. Till slut fick jag beskedet att dom genererat en workorder för onsdag denna vecka.

I går fick jag ett samtal från en person, som berättade att han tänkte komma till mig på måndag i nästa vecka. När jag frågade om han skulle ha med sig reservdelar för att reparera visade sig att han inte hade fått någon information från supporten om vad som var fel, och vilken felsökning som redan gjorts. Han hade inte ens fått information om vilken växelriktare jag har...

Jag informerade honom, och han skulle kontakta Svea Solar för ytterligare information. Jag får ser om han fortfarande kommer på måndag, men jag har inte höga förväntningar på att han faktiskt kommer att kunna åtgärda problemet.

Så jag kanske borde gå samma väg som renes via linkedin och se om det går att få något att hända.
Hur slutade det ? Min huvudsäkring gick förra veckan och efter det så fungerar inte växelriktararen längre, status night mode. Testat att starta om etc ringt support men fortfarande inte fått någon hjälp.

Uppdaterar:
Svea solar kom igår och bytte ut min växelriktare, enligt dem var det ett fabriksfel. Så nu fungerar min anläggning igen.
Senast redigerad av teslaY007, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av jak »

teslaY007 skrev: 07 jun 2023 22:56
Hur slutade det ? Min huvudsäkring gick förra veckan och efter det så fungerar inte växelriktararen längre, status night mode. Testat att starta om etc ringt support men fortfarande inte fått någon hjälp.
Tyvärr har det inte slutat ännu.

Teknikern som var bokad att komma ut ringde mig. Jag frågade om han skulle ha reservdelar med sig, och han visste inte ens vilken modell på växelriktare jag hade...

Efter det har jag bara fått besked att dom väntar på att få in rätt reservdelar. Ingen prognos, inte ens en indikation på när delarna kan komma.

När jag pratade med dom i måndags sa dom att det eventuellt skulle komma någon person till mig idag, men ingen har hört av sig så jag har inte höga förhoppningar.

Räkna med att det tar någon timme eller två att komma fram till kundservice, och att efter det så får du bara beskedet att någon hör av sig - vilket inte händer.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av Bjelke »

Låter ungefär som Tesla ju :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av jak »

Dagens exempel. En timme efter att jag ringer till kundservice får jag prata med en person. Han säger att han ska läsa in sig på mitt ärende, och placerar mig "on hold". Någon minut senare är jag tillbaka till musiken som spelas när man sitter i kö, och efter ungefär 10 minuter bryts samtalet.

Dom ringer tillbaka en stund senare. men har inga besked alls. Dom söker kontakt med logistikavdelningen för att få en leveranstid på reservdelar/utbyte av växelriktare, men kan inte ens ge en indikation.

Men - en stund senare får jag faktiskt ett samtal till. Dom meddelar då att dom beställt växelriktaren från det egna centrallagret i Göteborg i dagarna. (Dvs det tog 4 veckor för dom att ens lägga en beställning). Så fort den kommer till Stockholm ska dom planerar in ett utbyte.

Inga datum kunde lämnas.

Så jag räknar med kanske ett par veckor till, dvs ca 6 veckors bortfall av produktion. Inte mycket som går rätt på Svea Solar för tillfället.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av jak »

I går hade jag en första full produktionsdag efter över 6 veckors avbrott.

Ursprungliga felet var mest troligt dåligt dåligt åtdragna skruvar för några kabelanslutningar, dvs en slarvig installation från början som sedan kanske påverkats av växling kyla/värme.

När väl den nya växeleiktaren var tillgänglig gick allt smidigt. Jag får en känsla av att bolaget hade hoppats att det skulle varit ett fabrikationsfel och inte ett installationsfel för att slippa kostnaderna, och en sådan diskussion har fördröjt allt.

Själv kan jag tycka att en sådan diskussion inte får gå ut över kunden. Jag har nog tappat omkring 5 MWh produktion, kanske mer med tanke på hur lite moln det varit.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Svea Solar support problem

Inlägg av renes »

renes skrev: 25 maj 2023 14:03
Jag behöver skriva av mig och kanske hjälper det någon. Kanske mig också.

Beställde paneler och Huawei batterier och inverter från Svea Solar i augusti 2022, fick dem installerade v18 (för två veckor sedan). Batterierna var då på 27% och har sen dess gått ner hela tiden. Sedan några dagar är de nere på 0% och två av de tre har dalande spänning. Normalt verkar modulspänningen ligga nånstans på 52-54V där de låg i början (jag hittar inga specifikationer som säger vad normalspänningen är). En är på 50.5 och en på 48.3. Det är uppenbart att batteriet bara laddar ur med runt 50W eller så, antagligen interna elektroniken. Batterierna är kopplade på elen, men är antagligen felkonfigurerade, står i "Standby" och "Forced charge/discharge mode". Därtill är smartmätaren felkopplad där en fas (åtminstone) går åt fel håll. Det ser man när man förbrukar.

Enligt Huaweis instruktioner ska batterier vara "powered on" inom 24 timmar från utpackning och får aldrig vara powerd off mer än 24 timmar efter det. Visserligen har de power men laddningen är uppenbarligen deaktiverad, så enligt min beskedliga uppfattning är det ekvivalent med "power off". Eftersom det nu har varit så i 13 dygn, dvs 12 dygn mer än 24 timmar, så misstänker jag att Huaweis garanti inte kommer att gälla.

Installationen är deaktiverad med bibehållen nätström i väntan på Vattenfalls godkännande. Igår var de här och underkände elskåpet. Felaktig installation av ledningar och clamps för smartmätaren.

Sen kommer vi till supporten... ringde till dem 19/5 och påtalade att batterierna började ta slut, var då om jag minns rätt nere på 7%. Man verifierade att jag hade rätt via remote och "lade en arbetsorder". Varefter inget hände. Några dagar senare kontaktade jag elektrikern som gjort jobbet som lovade komma och titta på plats. Vilket inte hände. Sen kontakt igen till vanliga supporten. Inget hände.

Idag skrev jag via LinkedIn till deras CEO. Lovade att det skulle åtgärdas. Kanske pga det eller ren slump så får jag nu ett svar på en email jag skickade till supporten för 2 veckor sen (!) om inloggning (som fixades för... två veckor sen).

(Medan jag skrev det här fick jag ett svar från chefen för kundrelationer så kanske det leder någon vart.)
Update: de fixade elskåpet för tre veckor sedan och fick äntligen igång batteriet för en dryg vecka sedan. Det var softwarerelaterat och kom igång efter firmware updates. Sen dess har det funkat bra. Så gissningsvis skyddade BMS batteriet tillräckligt trots mina farhågor. Så just nu är allt i ordning, åtminstone om batteriet inte senare visar sig få problem.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1203
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Svea Solar support problem

Inlägg av Hertsh »

Jag har beställt från Svea Solar. Ska få installation i Juli. Hade ett ärende som jag ville få svar på i veckan. De svarade via mail inom 12h. Känns rimligt.

Era stora bekymmer är frustrerande att läsa om. Hoppas det bättrar sig. Men småärenden verkar de handskas med utan för stor backlog i alla fall.

För övrigt har Elsäkerhetsverket godkännt deras svar kring säkerhet så de kan fortsätta. Hoppas deras arbete är säkert nog. https://sveasolar.se/sv-se/blogg/elsake ... t-sakerhet
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar