taliz skrev: ↑08 jun 2023 12:13
BigEasy skrev: ↑08 jun 2023 11:58
AAKEE skrev: ↑08 jun 2023 11:34
BigEasy skrev: ↑08 jun 2023 11:27
Är det inte lite lägre utväxling på P också?
Nope, det låter väldigt osannolikt.
Manualen stipulerar 9:1 oberoende av variant.
Vad är det som gör att P är snabbare från stillastående men är i princip lika snabba över 100 km/h? Bara en mjukvarubegränsning på vridmomentet på LR? Vore det skillnad i effekt så skulle vi väl se en större skillnad ju högre hastigheten är?
0-100 km/h så tar P 1 sekund på LR. Däremot ska LR vara 1 tiondel snabbare än P mellan 100 och 140 km/h.
Jag förstår att det här inte är vetenskapliga tider men något säger det väl?
https://fastestlaps.com/comparisons/4gt9e733hsu1
Skulle bli mycket förvånad om det är något annat än mjukvara som reglerar det.
Tesla vill garanterat inte producera bilar med olika hw om det inte är absolut nödvändigt.
Sålde de inte t.o.m. ett tag möjligheten att uppgradera LR till P?
Vi vet med säkerhet att P har en starkare motor. 2018 och den första månaden 2019 hade LR samma bakre motor, sedan bytte man "ned" den bakre motorn på LR.
Min motor heter "980" och LR efter tidigt 2019 heter "990" har jag för mig.
Jag minns inte exakta antalet men låt oss säga att 980 har 24 mosfets/effekttransistorer i sin inverter så har 990 bara 16st.
Det finns isärplockat och dokumenterat, jag har beskrivit det tidigare här på forumet:
viewtopic.php?p=505967&hilit=980#p505967
viewtopic.php?p=721044&hilit=980#p721044
Det är inte samma effekt eller acceleration i LR och P i högre farter heller. Bromsdata visar tydligt att bilarna har begränsad torque upp till cirka 75-80 km/h eller så, sedan håller bilarna den torquen en liten bit, efter det är det invertern som begränsar varvid effekten sjunker sakta med ökad fart. Det blir successivt mindre skillnad med högre fart men P > LR Boost > LR
Tesla har precis hållit på med ett byte av motorer med klassiska lindningar till "Hairpin-motorer".
För performance är det en starkare motor bak, precis som innan. Base rear motor har 600A som spec, perfromance rear motor har 800A.
[Edit]Just det, mans er under permissible variants and versions att LR FÅR använda performancemotorn. Precis som vanligt hos Tesla får man (normalt) alltid det som man beställt, minst. I model Y vet jag att när skiftet mellan de äldre motorerna och hairpin var det en redig mix i Y LR mellan normala motorer(både base och performance) och hairpin (både base och performance). Man kan alltså inte vara helt hundra på att man fått en basemotor bara för att man har en LR. De här variationerna är nog vanligast precis när man byter modell på motorerna och Tesla stoppar in allt de har för tillfället för att bli av med det gamla, och samma med nytt = finns det bara performanceversionen i lager åker den in i en LR också.