Premium connectivity subscription

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Är Premium connectivity verkligen användbart?

Omröstningen slutade 14 jun 2023 13:49

Ja
19
100%
Nej
0
Inga röster
 
Antal röster: 19

Användarvisningsbild
swapnilpt005
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 jul 2021 13:37

Premium connectivity subscription

Inlägg av swapnilpt005 »

Jag skulle vilja förstå under vilka omständigheter Tesla Premium-anslutningen är användbar.
Jag lärde mig nyligen att vi fortfarande kan kontrollera klimatet och få andra funktioner med grundläggande anslutning
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av pejvic »

Men utan premium så kan du ju inte kolla livecamera? då kan man inte se om lapplisorna är på väg osv.
du kan heller inte parkera bredvid tex en gratisladdare och gå in och kika då och då om det blivit ledigt.

jag skulle aldrig kunna byta bort till annat bilmärke just pga Live-camera.
Sen är det ju streaming mm, spotify osv.

Premium är för mig värt flera hundra.
Haft alla 3/Y
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av Arctic Drifter »

swapnilpt005 skrev: 09 jun 2023 13:49
Jag skulle vilja förstå under vilka omständigheter Tesla Premium-anslutningen är användbar.
Jag lärde mig nyligen att vi fortfarande kan kontrollera klimatet och få andra funktioner med grundläggande anslutning
230609.jpg
Räcker inte detta som beskrivning?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
swapnilpt005
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 21 jul 2021 13:37

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av swapnilpt005 »

Premium connectivity provides live traffic visualization but I have observed it is never accurate in Stockholm. I have compared multiple times with Google maps but Tesla navigation never shows the traffic situation as accurate as google or Waze.
Am I missing any setting in navigation?
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av max001 »

Jag valde att teckna abonnemanget men i mitt garage så fungerar live view verkligen inte speciellt bra. Kommer och går lite hur som helst.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag kör den i princip enbart för att kunna köra Spotify utan att behöva dribbla med internetdelning i telefonen eller att köra från mobilen med blåtand. Live-trafiken är en bra bonus, men resten kvittar. Live-sentry stöds inte ens av min bil, så man kan tycka att jag borde få rabatt :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
fredrik_wendt
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 jun 2019 00:41
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av fredrik_wendt »


Arctic Drifter skrev:
230609.jpg
Räcker inte detta som beskrivning?
Här känns Tesla som stenåldern. Allt förutom live view och sentry, har jag redan i min telefon. Grattis och med bättre kvalitet. Android Auto är i en helt annan liga än Teslas skräp.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk


MYLR 2023
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av agehall »

Fast vad menar du? Det är väl inget konstigt att du måste betala för att få en OTA-tjänst som går på 3/4G? Det gör man väl med de flesta bilar även om vissa fabrikanter skickar med det gratis under längre tid.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av mikebike »

Premium Connectivity är billigare än Spotify Premium....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av tnjo »

swapnilpt005 skrev: 10 jun 2023 23:34
Premium connectivity provides live traffic visualization but I have observed it is never accurate in Stockholm. I have compared multiple times with Google maps but Tesla navigation never shows the traffic situation as accurate as google or Waze.
Am I missing any setting in navigation?
No, google and especially waze (yes they are the same company, I know) is just supreme to the tesla navigation.
I really miss android auto in the car.. but with that I guess they can not sell premium connectivy...
Model Y RWD
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av Maw »

Det här är något som verkligen borde ingå när man köper bilen. På min Polestar ingår det för de första 3 åren och blev förlängt utan kostnad till de första 6(!) åren och det skulle förvåna mig om det inte förlängs igen automatiskt och gratis. Tesla har en hel del att lära när det gäller kundvård.

Dessutom kan bilens internet användas fritt på Polestar och man behöver inte krångla med wifi vid nerladdning av OTA uprgades.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av agehall »

Om du bara väntar så laddar bilen ner OTA över LTE. Det är bara om du vill ha uppgraderingen ASAP som du måste koppla upp dig på wifi.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av Maw »

agehall skrev: 12 jun 2023 07:33
Om du bara väntar så laddar bilen ner OTA över LTE. Det är bara om du vill ha uppgraderingen ASAP som du måste koppla upp dig på wifi.
Javisst, men varför begränsa kundens möjligheter samtidigt som de tar 1200 kr per år för något som egentligen borde ingå i bilens pris eftersom det krävs för basala funktioner som exempelvis Spotify och sattelite view? Tycker det är att spotta kunderna i ansiktet.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av kenjon »

Företag är olika, gör olika saker.
Men jag tycker inte Spotify eller Satellite View är basala saker.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tesla betalar rimligtvis pengar till Spotify/bil samt datatrafik för all typ av streaming. Antingen tar man ut denna kostnad för typ 15 år framöver på varje bil vid försäljningen (som man gjorde på äldre bilar) eller så tar man ut en avgift per månad för dem som använder det.

Att lägga på en summa på bilen skulle göra den mindre konkurrensskraftig och det finns dessutom stora valuta/data/abonnemangskostnadsrisker på så lång sikt.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
RK83
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av RK83 »

Maw skrev: 12 jun 2023 07:38
agehall skrev: 12 jun 2023 07:33
Om du bara väntar så laddar bilen ner OTA över LTE. Det är bara om du vill ha uppgraderingen ASAP som du måste koppla upp dig på wifi.
Javisst, men varför begränsa kundens möjligheter samtidigt som de tar 1200 kr per år för något som egentligen borde ingå i bilens pris eftersom det krävs för basala funktioner som exempelvis Spotify och sattelite view? Tycker det är att spotta kunderna i ansiktet.
Sentry mode är dock väldigt trevligt.
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av Freez »

Ingår helt fri surf i Premium? Streamingtjänster drar ju oftast mycket mobildata och man skulle ju kunna tänka sig någon form av begränsning.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Steppenwolf
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 maj 2023 10:03

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av Steppenwolf »

mikebike skrev: 11 jun 2023 16:05
Premium Connectivity är billigare än Spotify Premium....
Har ingen tesla (än) så frågan är säkert dum. Men Ingår det ett Spotify abonnemang i premium connectivity alltså? Går det i så fall använda utanför bilen också?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av mikebike »

Steppenwolf skrev: 21 jun 2023 12:18
mikebike skrev: 11 jun 2023 16:05
Premium Connectivity är billigare än Spotify Premium....
Har ingen tesla (än) så frågan är säkert dum. Men Ingår det ett Spotify abonnemang i premium connectivity alltså? Går det i så fall använda utanför bilen också?
Ja och nej.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av Jerker »

Jag betalar för det enbart för att få satellitkartorna. Använder dem i princip hela tiden.
Användarvisningsbild
archan
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 sep 2023 21:17

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av archan »

Är det några ytterligare streamingtjänster som ingår i premium connectivity utöver Spotify?
Ingår även t.ex. Netflix har man ju räknat hem det kvickare än kvickt även om man får njuta av film i bilen istället för hemma ;p
Model S Plaid -23
red multicoat, vit inredning, FSD, HW3
Sveriges enda med 22" Concaver CVR4?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av mikebike »

archan skrev: 25 sep 2023 18:56
Är det några ytterligare streamingtjänster som ingår i premium connectivity utöver Spotify?
Ingår även t.ex. Netflix har man ju räknat hem det kvickare än kvickt även om man får njuta av film i bilen istället för hemma ;p
TuneIn använder jag en hel del, till skillnad mot FM och DAB så funkar den bra i tunnlar och parkeringshus.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av nogren »

archan skrev: 25 sep 2023 18:56
Är det några ytterligare streamingtjänster som ingår i premium connectivity utöver Spotify?
Ingår även t.ex. Netflix har man ju räknat hem det kvickare än kvickt även om man får njuta av film i bilen istället för hemma ;p
Det är väl ingen av de som ingår. Du måste fortfarande logga in med ett netflixkonto, spotifykonto, applemusic-konto, osv?!
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av AAKEE »

nogren skrev: 25 sep 2023 20:19
archan skrev: 25 sep 2023 18:56
Är det några ytterligare streamingtjänster som ingår i premium connectivity utöver Spotify?
Ingår även t.ex. Netflix har man ju räknat hem det kvickare än kvickt även om man får njuta av film i bilen istället för hemma ;p
Det är väl ingen av de som ingår. Du måste fortfarande logga in med ett netflixkonto, spotifykonto, applemusic-konto, osv?!
Jag tror det har brukats talats en hel del här om att spotify ingår. Har aldrig testat utan alltid kört på ett konto or spotify family.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Premium connectivity subscription

Inlägg av flamman »

AAKEE skrev: 25 sep 2023 21:04
nogren skrev: 25 sep 2023 20:19
archan skrev: 25 sep 2023 18:56
Är det några ytterligare streamingtjänster som ingår i premium connectivity utöver Spotify?
Ingår även t.ex. Netflix har man ju räknat hem det kvickare än kvickt även om man får njuta av film i bilen istället för hemma ;p
Det är väl ingen av de som ingår. Du måste fortfarande logga in med ett netflixkonto, spotifykonto, applemusic-konto, osv?!
Jag tror det har brukats talats en hel del här om att spotify ingår. Har aldrig testat utan alltid kört på ett konto or spotify family.
Precis. Spotify ingår. Man kan trycka ”skapa konto” i bilen och då skapas ett nytt separat Spotify premium-konto för bilen. Dock osäker på om samma konto går att använda någon annanstans (i mobilen t.ex.). Spotify är enda som funkar så. Netflix, Apple Music, Disney+ osv måste man logga in med eget konto till.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar