Tips på billig Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av bjornnilsson »

Richardk skrev: 16 maj 2023 21:44
niklas12 skrev: 16 maj 2023 21:01
Grattis kan bli ett riktigt klipp,har du erfarenhet av reparationer av model s ?
Inte egentligen. Haft en P85+ tidigare. Största problemet med den var väl byte av styrväxel. Så detta kan nog bli en ny nivå på felsökning. Dvs om säljaren går med på budet.
En tidig Model S är en riktigt bra gör-det-själv-bil. Kolla lite på Rich Rebuilds första videos (en kille som jag nog skulle påstå har tummen placerad ungefär mitt i handen) där han satte ihop en fungerande model S av två vattenskadade vrak. Därmed inte sagt att alla ska köpa elbilar med trasiga batteripack, men ändå.. håller tummarna för att du får ihop det om bilen blir din!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Bjelke »

Tars kanske har lite input här? :)
Jag tänker mest på OM det är fel på stora batteriet osv…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Tars kanske har lite input här? :)
Jag tänker mest på OM det är fel på stora batteriet osv…
Oj! Har faktiskt inte kikat så mycket kring just denna bil, men om det går att få ut diagnostiken så vore det det bästa just nu och se vad som är trasigt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Richardk »

Kan man få ut diagnostiken från Tesla? Jag har för mig att jag läst att dom inte är villiga till det? Att alla säkringar går har jag svårt att se. Tror bara det är tolkningsfel. Däremot så räknar jag lite kallt med att batteriet är kasst. Har dock inte fått någon riktig återkoppling från KVD mer än att dom skulle kolla med säljaren om hen acceptera budet.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Tars »

Richardk skrev:
Kan man få ut diagnostiken från Tesla? Jag har för mig att jag läst att dom inte är villiga till det? Att alla säkringar går har jag svårt att se. Tror bara det är tolkningsfel. Däremot så räknar jag lite kallt med att batteriet är kasst. Har dock inte fått någon riktig återkoppling från KVD mer än att dom skulle kolla med säljaren om hen acceptera budet.
Tänkte att man har ett eget diagnostikvertyg. Slipper man dyrt och omständligt besök till sc.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Richardk »

Blev inget köp. Säljaren accepterade inte priset. Trots 23 olika budgivare så anses det inte som ett marknadspris, eller åtminstone vad säljaren ville ha för bilen. Ja ja, jag får leta vidare. Ganska väntat egentligen.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Vindens »

Richardk skrev: 19 maj 2023 17:32
Blev inget köp. Säljaren accepterade inte priset. Trots 23 olika budgivare så anses det inte som ett marknadspris, eller åtminstone vad säljaren ville ha för bilen. Ja ja, jag får leta vidare. Ganska väntat egentligen.
Vad hade säljaren förväntat sig för en bil i det skicket?
Hur mycket var din uppskattning att behöva lägga ner på bilen?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Richardk »

Säljaren väntade sig 245000kr.
Jag hade väldigt svårt att uppskatta vad det skulle kosta att fixa bilen. Min tanke var att i lugn och ro felsöka. Om jag körde fast hade jag eventuellt kört bilen eller batteriet till något ställe i Malmö som kan reparera batterier. Eventuellt plocka ner batteriet själv om det visade sig vara batteriet och mäta mig fram till vilken eller vilka celler som var dåliga. Eventuellt klippa tråd mellan cellerna enligt Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/sa-repareras ... a-batteri/

Som sista utväg byta hela batteriet.

Men det kanske inte är batteriet som är kasst. Kanske huvudsäkringen till högspänningsbatteriet som är kass. Borde inte kosta mycket att fixa själv. Hände på min gamla P85+ bil men det gick på garanti. Oavsett så är det en risk att köpa bilen eftersom den stått långe och säkert med väldigt låg laddning på batteriet.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av niklas12 »

Richardk skrev: 19 maj 2023 17:32
Blev inget köp. Säljaren accepterade inte priset. Trots 23 olika budgivare så anses det inte som ett marknadspris, eller åtminstone vad säljaren ville ha för bilen. Ja ja, jag får leta vidare. Ganska väntat egentligen.
Intressant hur olika man värderar saker o ting jag gissade på 200-220” medan flera tyckte den var värd mer eller mindre 0
Och säljaren värderar den uppenbarligen högre, men det lär bli svårt med den beskrivningen och osäkerheten kring HV batteriet
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Richardk »

niklas12 skrev: 19 maj 2023 18:00
Richardk skrev: 19 maj 2023 17:32
Blev inget köp. Säljaren accepterade inte priset. Trots 23 olika budgivare så anses det inte som ett marknadspris, eller åtminstone vad säljaren ville ha för bilen. Ja ja, jag får leta vidare. Ganska väntat egentligen.
Intressant hur olika man värderar saker o ting jag gissade på 200-220” medan flera tyckte den var värd mer eller mindre 0
Och säljaren värderar den uppenbarligen högre, men det lär bli svårt med den beskrivningen och osäkerheten kring HV batteriet
Jag håller med dig. Och det var din värdering som trots allt var en parameter som gjorde att jag vågade bjuda det jag gjorde🙂. Jag tror det blir svårt att få mycket mer för bilen. Kan vara ett kap men lika mycket kan det innebära en massa jobb som bara resulterar i att man går breakeven eller till och med minus när man fixat alla fel på bilen så som fälgar, lackskador mm.
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 jul 2022 15:21
Ort: Göteborg

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Olsson »

Richardk skrev: 19 maj 2023 17:59
Säljaren väntade sig 245000kr.
Jag hade väldigt svårt att uppskatta vad det skulle kosta att fixa bilen. Min tanke var att i lugn och ro felsöka. Om jag körde fast hade jag eventuellt kört bilen eller batteriet till något ställe i Malmö som kan reparera batterier. Eventuellt plocka ner batteriet själv om det visade sig vara batteriet och mäta mig fram till vilken eller vilka celler som var dåliga. Eventuellt klippa tråd mellan cellerna enligt Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/sa-repareras ... a-batteri/

Som sista utväg byta hela batteriet.

Men det kanske inte är batteriet som är kasst. Kanske huvudsäkringen till högspänningsbatteriet som är kass. Borde inte kosta mycket att fixa själv. Hände på min gamla P85+ bil men det gick på garanti. Oavsett så är det en risk att köpa bilen eftersom den stått långe och säkert med väldigt låg laddning på batteriet.
Av nyfikenhet, vilket/vilka företag i Malmö (eller andra städer) reparerar högspänningsbatterier? Batteriet på min Tesla P85 har en kortsluten cell, och jag skulle uppskatta ett alternativ till att köpa ett helt nytt batteri.
Model S P85 -13
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Olsson skrev: 22 maj 2023 14:24
Richardk skrev: 19 maj 2023 17:59
Säljaren väntade sig 245000kr.
Jag hade väldigt svårt att uppskatta vad det skulle kosta att fixa bilen. Min tanke var att i lugn och ro felsöka. Om jag körde fast hade jag eventuellt kört bilen eller batteriet till något ställe i Malmö som kan reparera batterier. Eventuellt plocka ner batteriet själv om det visade sig vara batteriet och mäta mig fram till vilken eller vilka celler som var dåliga. Eventuellt klippa tråd mellan cellerna enligt Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/sa-repareras ... a-batteri/

Som sista utväg byta hela batteriet.

Men det kanske inte är batteriet som är kasst. Kanske huvudsäkringen till högspänningsbatteriet som är kass. Borde inte kosta mycket att fixa själv. Hände på min gamla P85+ bil men det gick på garanti. Oavsett så är det en risk att köpa bilen eftersom den stått långe och säkert med väldigt låg laddning på batteriet.
Av nyfikenhet, vilket/vilka företag i Malmö (eller andra städer) reparerar högspänningsbatterier? Batteriet på min Tesla P85 har en kortsluten cell, och jag skulle uppskatta ett alternativ till att köpa ett helt nytt batteri.
Vet inte, men tycker det verkar som EV Repair & Convert kanske skulle kunna göra det...

https://evrepair.se/tjanster/hv-batteri ... HV-Battery
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Richardk »

Japp , det var EV Repair & Convert som jag tänkte på!
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Klintan »

Nu är den ute igen med avslut ikväll 19:45. Aktuellt bud 103003 kr. Ser inte ut att bli högre än i förra omgången.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... ekt-173904
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Klintan »

Dagens avslut 165503 kr.
Screenshot_2023-05-23-20-23-35-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Vindens »

Klintan skrev: 23 maj 2023 20:25
Dagens avslut 165503 kr.
Screenshot_2023-05-23-20-23-35-20_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Och säljaren ville ha 245 eller hur var det? :shock:
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av niklas12 »

Har svårt att se hur den bilen ska komma upp i mer än 200” nu.
det lär inte bli bättre ju fler gånger den annonseras liksom.
Sen fattar jag inte varför inte säljaren fixar en felsökning så man får svart på vitt vad felet är.

Osäkerheten drar sannolikt ner priset mer än ett konstaterat defekt HV batteri.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Klintan »

Vem är säljaren egentligen? Bilen stod på BCA VEHICLE REMARKETING AB innan den kom ut på Kvd som nu är registrerad ägare. BCA är ju också en säljplattform, för bilhandlare. De har väl inte någon större lust att hålla på med felsökning, men borde inte heller krångla så mycket med reservationspris. 200' hade varit ett bra pris för dem för att sälja grisen i säcken.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Legato »

Klintan skrev: 24 maj 2023 17:21
Vem är säljaren egentligen? Bilen stod på BCA VEHICLE REMARKETING AB innan den kom ut på Kvd som nu är registrerad ägare. BCA är ju också en säljplattform, för bilhandlare. De har väl inte någon större lust att hålla på med felsökning, men borde inte heller krångla så mycket med reservationspris. 200' hade varit ett bra pris för dem för att sälja grisen i säcken.
KVD står ofta som ägare "temporärt" när de förmedlar företagsägda bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Klintan »

Legato skrev: 24 maj 2023 20:45
Klintan skrev: 24 maj 2023 17:21
Vem är säljaren egentligen? Bilen stod på BCA VEHICLE REMARKETING AB innan den kom ut på Kvd som nu är registrerad ägare. BCA är ju också en säljplattform, för bilhandlare. De har väl inte någon större lust att hålla på med felsökning, men borde inte heller krångla så mycket med reservationspris. 200' hade varit ett bra pris för dem för att sälja grisen i säcken.
KVD står ofta som ägare "temporärt" när de förmedlar företagsägda bilar.
Ja, det borde vara BCA som är säljaren.
Elbilist sedan 2014
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

niklas12 skrev: 24 maj 2023 17:10
...] Sen fattar jag inte varför inte säljaren fixar en felsökning så man får svart på vitt vad felet är.

Osäkerheten drar sannolikt ner priset mer än ett konstaterat defekt HV batteri.
Hen kanske har gjort en felsökning men valt att inte skriva ut resultatet... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av SwedishAdvocate »

Olsson skrev: 22 maj 2023 14:24
Richardk skrev: 19 maj 2023 17:59
Säljaren väntade sig 245000kr.
Jag hade väldigt svårt att uppskatta vad det skulle kosta att fixa bilen. Min tanke var att i lugn och ro felsöka. Om jag körde fast hade jag eventuellt kört bilen eller batteriet till något ställe i Malmö som kan reparera batterier. Eventuellt plocka ner batteriet själv om det visade sig vara batteriet och mäta mig fram till vilken eller vilka celler som var dåliga. Eventuellt klippa tråd mellan cellerna enligt Tibors artikel https://teslaclubsweden.se/sa-repareras ... a-batteri/

Som sista utväg byta hela batteriet.

Men det kanske inte är batteriet som är kasst. Kanske huvudsäkringen till högspänningsbatteriet som är kass. Borde inte kosta mycket att fixa själv. Hände på min gamla P85+ bil men det gick på garanti. Oavsett så är det en risk att köpa bilen eftersom den stått långe och säkert med väldigt låg laddning på batteriet.
Av nyfikenhet, vilket/vilka företag i Malmö (eller andra städer) reparerar högspänningsbatterier? Batteriet på min Tesla P85 har en kortsluten cell, och jag skulle uppskatta ett alternativ till att köpa ett helt nytt batteri.
Hittade den här kommentaren under Grufman Bils senaste Youtube-video:

"Det kommer fler och fler företag som rep batterier, i Norge som har fler elbilar än i Sverige finns det numrera flera, då garantierna på batterier börjar löpa ut på de tidigare årsmodellerna nu så ökar behovet.

Brøndum Auto i Danmark ska vara någon av de bästa i Skandinavien på just batterier till Tesla. [Min understrykn.]"

Själv har jag dock ingen aning ang. de här Brøndum Auto, men ngn annan kanske vet ngt...


EDIT: En länk till Grufmans Youtube-video ifall ngn är nyfiken...

https://www.youtube.com/watch?v=C88M0BbBGsA
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Klintan »

RSL988 står fortfarande på KVD som ägare. Undrar vad som händer med den?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Vindens »

Klintan skrev: 09 jun 2023 18:30
RSL988 står fortfarande på KVD som ägare. Undrar vad som händer med den?
Den har lagts upp nytt precis:

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... ekt-175810
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips på billig Model S

Inlägg av Klintan »

Ja, där är den igen. Avslut ikväll, ser ut att återigen landa under 200'.
tms.png
Elbilist sedan 2014
Skriv svar