Tibber Pulse, ingen data

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Tibber Pulse, ingen data

Inlägg av Dexter86 »

Köpte en Tibber Pulse tillsammans med en zaptec go för ca 2v sedan.
Har lagt till power-ups osv i appen och konfigurerat men den får/tar ej emot någon data.
Beställde en RJ45 och där monterades en RJ45 modul i mätaren samtidigt, varpå jag ringde för att få den aktiverad.
Killen från nätbolaget har också varit ute hos mig och testat byta till RJ12 modul osv men det fungerar inte heller.
På baksidan står ”stormtrooper edition” en vit Pulse.
Så jäkla frustrerande att det inte funkar, trodde d skulle vara enkelt o bara koppla in

Vad tror expertpanelen problemet kan vara?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tibber Pulse, ingen data

Inlägg av chaffis75 »

Lyckad du para puls mot Tibber? De är ju steg 1, provat koppla in extra ström till puls är ett annat tips, finns mätare som ger för lite ström så man får ha extern ström.
Tja ett par tips åtminstone.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tibber Pulse, ingen data

Inlägg av Dexter86 »

Allt ska vara korrekt konfigurerat
Såklart försöker Tibber få över det på nätleverantören, alltid enklast och skylla på någon annan
Han har dock aktiverat porten 3x och det är grönt därifrån
Den där ”chatten” , existerar den? Aldrig sett på deras sida..

Bild
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Tibber Pulse, ingen data

Inlägg av ForestC »

Kan det vara så att wifi-täckningen inte räcker till?
Jag hade problem med att täckningen försvann när jag stängde elskåpet (det är ju en metallåda) så var tvungen att flytta en accesspunkt lite närmre.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Tibber Pulse, ingen data

Inlägg av Dexter86 »

ForestC skrev: 10 jun 2023 09:42
Kan det vara så att wifi-täckningen inte räcker till?
Jag hade problem med att täckningen försvann när jag stängde elskåpet (det är ju en metallåda) så var tvungen att flytta en accesspunkt lite närmre.
Borde ju räcka tycker man…
Elskåpet är typ 1.5-1.8m ifrån accesspunkten som står i fönstret

Edit: jag hittar dock inte Pulse i nätverket när jag går in i Deco-appen för nätverket .. hmm .. står som offline

Edit 2:
Nu är den konfigurerad igen..kopplad i mätaren + via USB i datorn…men den får inga mätvärden ändå , jag ser den även i anslutna enheter i min app för nätverk
Kopplar jag ut den från USB så tappar den Wi-Fi samt står som offline i anslutna enheter
Ska tilläggas att jag hade Pulse inne i huset vid detta tillfälle så mottagningen va kanon, så länge den va inkopplad i USB

Bild
Andy_Tesla
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jul 2023 22:36

Re: Tibber Pulse, ingen data

Inlägg av Andy_Tesla »

Verkar som att du inte får data från mätaren. Kontrollerar att du har en mätare som stöds. Hade en som hade HAN modul men fick ändå byta till ny av nätbolaget då den inte stödde alla funktioner. Fungerar fint med ny mätare.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tibber Pulse, ingen data

Inlägg av Maw »

Har du aktiverat HAN-porten som sitter i mätaren?
Jag har Eon och behövde aktivera HAN-porten med Eons app innan Tibber Pulse fick någon data.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tibber Pulse, ingen data

Inlägg av Teslaspolen »

Troligen har din elnätsleverantör inte aktiverat HAN porten, vilket är standard. Du behöver höra av dig till dekke först så sätter dom igång den på distans.
Skriv svar