Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av foolip »

Hur kan jag se vad det är för batteri i en Model Y LR från Berlin? Jag är ganska säker på att det är NMC eller NCA.

AAKEE brukar posta några grafer: viewtopic.php?p=721599#p721599

Det är lite olika degradering för NMC och NCA, och man behöver väl veta hur mycket botten- och toppbuffer det finns innan kan avgöra hur man ska hålla sig under den "tröskel" som finns nånstans mellan 50 och 60%.
Senast redigerad av foolip, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av taliz »

LG NCMA(senaste varianten av NCM) i alla 3 och Y LR/P i Europa och Kina.

Ca 50% är optimalt, men man ska ju kunna använda bilen också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

Optimalt är inte 50% utan betydligt lägre än så om man vara tänker på degradering.

Det har bara skrivits ”NCMA” av tveksamma EV-medier innan batteriet släpptes hos Tesla.
Det finns ingen annan information om NCMA någon annanstans.

Cellen heter M50, INR2170 och är sannolikt en vanlig NMC som de M50 som finns att köpa löst.
Specificationen är 3.6V/ 5000mah, vilket blir 79.4kWh spec. Troligtvis vanliga såna INR2170 NMC som sitter i batteripackarna.

Såhär ser calendar aging ut för NMC ( kolla på NMC, såklart):
192C6D95-AAEE-44A7-8CDB-14D609F0EFF4.jpeg
60% eller lägre är det som gäller för att minimera degraderingen. Temperaturen och tiden kan vi sällan påverka i sig.
Man kan se till att ladda sent så att tiden med hög SOC blir kort, speciellt om man laddar till högre än 60%.

Med det sagt, batterierna håller sina åtta år med marginal även om man laddar som de flesta gör, dvs 70-90%.


Det LG-batteriet Tesla använder verkar klara sig aningen bättre än Panasonic som det ser ut just nu så det är nog ett bra alternativ till Panasonic NCA.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

foolip skrev: 05 jun 2023 15:53
och man behöver väl veta hur mycket botten- och toppbuffer det finns innan kan avgöra hur man ska hålla sig under den "tröskel" som finns nånstans mellan 50 och 60%.
NMC, tills någon överbevisar det, är det NMC.

Tesla använder 4.5% buffer under 0% på skärmen.
0% på skärmen = 4.5% sann SOC.
100% på skärmen = 100% sann SOC.

[True SOC = Displayed SOC + (4.5 - 0.045 Displayed SOC)]

NMC, läser man forskningsrapporter så ligger central graphite peak på 62% på NMC. Det kan teoretiskt variera lite beroende på cell men det är nog ett bra riktvärde.

För att hålla sig på 62% sann SOC eller lägre, 60% på skärmen blir 61.8% sann SOC.

60% eller lägre kommer ge halverad degradering.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av foolip »

Tack AAKEE, då drar jag slutsatsen att 50% (sann 52.25%) vore sweet spot för NCA och 55% (sann 57%) sweet spot för NCM. Och visst har du valt 55%?

Undrar också om det inte finns data från TeslaFi eller liknande som kan visa på en skillnad mellan olika laddnivåer? Om forskningen stämmer så borde det ju inte vara så svårt att observera det i sådan data.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

foolip skrev: 05 jun 2023 17:04
Tack AAKEE, då drar jag slutsatsen att 50% (sann 52.25%) vore sweet spot för NCA och 55% (sann 57%) sweet spot för NCM. Och visst har du valt 55%?

Sweet spot är ju en personlig grej.

Ju lägre SOC man har desto mindre calendar aging, dvs så länge det räcker med att ladda till 50% är det bäst för bägge batterityper.
Hade det funnits inställning för att ladda tex 10, 20, 30, 40% hade de varit bättre i fallande skala med 10% som bäst (utan hänsyn till räckvidd), och sedan det man behöver för dagen vart bäst i praktiken.

Jag valde 55% eftersom det är väldigt liten skillnad mellan 50 och 55% i calendar aging, det är i princip en platå mellan 30-55%.
Dessutom laddar jag sent så bilen står ofta med lägre SOC på nätterna.
När jag hade ett måndag till fredag-jobb stod den med 15-30% alla veckonätterna.

Nu jobbar jag veckovis längre bort och bilen laddas ändå till 55%, jag har inte ändrat det.

Jag bestämde mig tidigt för att jag skulle minska degraderingen men inte så det gick ut över bilägandet. Det går minimera degraderingen mer men eftersom jag har såpass låg degradering är det nog inte värt att bryta ryggen för att spara den sista halvprocenten på flera års tid.
foolip skrev: 05 jun 2023 17:04

Undrar också om det inte finns data från TeslaFi eller liknande som kan visa på en skillnad mellan olika laddnivåer? Om forskningen stämmer så borde det ju inte vara så svårt att observera det i sådan data.
Det börjar vara flera (ganska många) här som kör med låg SOC, och det börjar vara många på teslamotorsclub som gör det också.

Gemensamt är just låg degradering.
Det behövs egentligen inte kollas på så vis, då det finns tillrävkligt med forskning på området för att det ska vara säkerställt. Mycket forskning är kring EV och resultatet är just:
-låg SOC
-ladda sent
-ladda ofta (små cykler)


Detta i all forskning, det finns inte hellwr någon som kommit fram till att 50% eller 80 eller 90% är bäst. Alla som testat korrekt får fram det fetade ovan.

När det gäller Teslafi med flera, så är man generellt fokuserad på degradering i förhållande till mil, vilket inte egentligen är jätterelevant på så vis. Många av apptillverkarna har dessutom dålig koll.
Tessie tex, han som gör Tessie (har debatterat en del och även privata meddelanden). Han trodde tills nyligen att det tesdie visar är exclusive buffer trots att det är inklusive buffer han räknar fram. Han har även skrivit på sin hemsida hur man bäst bevarar batteriet = ”ladda till 90%, för det säger tesla”. Han har gått på myterna, tyvärr.
Bara för att man kan skriva en app innebär det inte att man ”kan” det man håller på med. (Jo, jag har också några appar ute på appstore.)

Min bil med låg-SOC-strategin ser ut såhär på teslafi: Det är inte slumpen som avgör att det ser bra ut.
9898B1A4-4EA4-49DD-8B20-979F3BEBB603.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av foolip »

AAKEE skrev: 05 jun 2023 17:42
foolip skrev: 05 jun 2023 17:04
Undrar också om det inte finns data från TeslaFi eller liknande som kan visa på en skillnad mellan olika laddnivåer? Om forskningen stämmer så borde det ju inte vara så svårt att observera det i sådan data.
När det gäller Teslafi med flera, så är man generellt fokuserad på degradering i förhållande till mil, vilket inte egentligen är jätterelevant på så vis.
Nej det är degradering i förhållande till inställd laddnivå jag skulle vilja se. Den datan måste väl TeslaFi ha, men publicerar de inte nån statistik? Jag är inte själv användare så jag vet inte vad de samlar in.
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av Cederloken »

Här finne en intressant forskningsrapport på ämnet som bryter ner det lite annorlunda
https://www.osti.gov/pages/biblio/1650174

Det är ju inte bara vilken laddnivå som spelar roll även hur du laddar har en stor inverkan.
Lite förvånad att 2C skall vara bäst :shock:
MicrosoftTeams-image (2).png
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

Cederloken skrev: 09 jun 2023 08:31
Här finne en intressant forskningsrapport på ämnet som bryter ner det lite annorlunda
https://www.osti.gov/pages/biblio/1650174

Det är ju inte bara vilken laddnivå som spelar roll även hur du laddar har en stor inverkan.
Lite förvånad att 2C skall vara bäst :shock:
Du missade att läsa vad som gjordes i testet.
Laddning gjordes med 0.5C och där du läste 2C var det urladdning (discharge rate) det var frågan om.
Study Conditions:
All cells were charged at a rate of 0.5C, per manufacturer guidance.

Slutsatsen man drog i denna rapport:
NMC C-rate = no systematic dependence
Berlin-byggda LR/P har NMC (LG M50)

Testen tenderar att avvika litegrann mellan varandra, ibland kan man hitta anledningar till varför det skiljer lite ibland.

I vart fall, ”hållbarheten” för cyclic aging ligger i storleksordningen 1000-2000 FCE, vilket är 40-80.000 mil på 20% degradering.
Det innebär att cyclic aging kommer slita någonstans runt 0.5% per år om man kör 2000 mil. Det kan även bli betydligt mindre än så, om man kör mindre cykler osv.

Calendar aging tar ungefär 5% första året och 10% efter fyra år, så det man bör inrikta sig på är att minimera calendar aging.

LG M50 cyclic test:
Lägsta strömstyrkan slet minst. Det var tom så att cellen med mindre cykler (60%) höll väsentligt kortare pga att strömstyrkan var 1C.
(2000 cykler i detta test, trots rätt stora cykler)
04B9BAF8-805F-4279-B5A0-B697B203089E.jpeg
( https://www.osti.gov/pages/servlets/purl/1650174 )

Här är ett test som visar att LG M50T absolut mår bättre av att laddas i 0.3C än 0.7C:
https://mdpi-res.com/d_attachment/batte ... 1674867553
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av Trevlig »

0,5C vad innebär det i hastighet? 11kw?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

Trevlig skrev: 09 jun 2023 10:40
0,5C vad innebär det i hastighet? 11kw?
1C = Det tar en timme att ladda från 0-100%

Definitionen på C är egentligen strömstyrka kontra batterikapacitet i Ampere, men för oss blir det enklast att tänka i kW.

0.3C blir 78.8 x 0.3 = ca 23.6 kW för Berlinbilar med LG 78.8 kWh.

Här är en talande bild, ioffsg NCA men det skiljer sig inte nämnvärt mellan LG M50 och Panasonic med NCA:

I detta test Panasonic 18650 med ca 3Ah.
Tabellen är inte graderad i C utan i strömstyrka.
1A som blir cirka 0.3C, 0.7A som blir ca 0.23C och 0.5A som blir ca 0.15C, alla dessa visar på i princip exakt samma degradering, så vid 0.3C eller lägre lönar det sig inte att minska strömstyrkan för att minska degraderingen.
70AB764B-47ED-496D-BBA2-2A0D6FD56A68.jpeg

11kW, dvs maximal effekt vid laddning AC = 0.15C eller lägre för long range-bilar.
Vi kan ladda AC precis hur vi vill utan att det påverkar livslängden pga strömstyrka.

Jag laddar sent, för att minska calendar aging och då går det ladda *senare* med högre strömstyrka. Min laddning står alltid på 11 kW.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av Lewkis »

AAKEE skrev: 09 jun 2023 11:00
Trevlig skrev: 09 jun 2023 10:40
0,5C vad innebär det i hastighet? 11kw?
1C = Det tar en timme att ladda från 0-100%

Definitionen på C är egentligen strömstyrka kontra batterikapacitet i Ampere, men för oss blir det enklast att tänka i kW.

0.3C blir 78.8 x 0.3 = ca 23.6 kW för Berlinbilar med LG 78.8 kWh.

Här är en talande bild, ioffsg NCA men det skiljer sig inte nämnvärt mellan LG M50 och Panasonic med NCA:

I detta test Panasonic 18650 med ca 3Ah.
Tabellen är inte graderad i C utan i strömstyrka.
1A som blir cirka 0.3C, 0.7A som blir ca 0.23C och 0.5A som blir ca 0.15C, alla dessa visar på i princip exakt samma degradering, så vid 0.3C eller lägre lönar det sig inte att minska strömstyrkan för att minska degraderingen.

70AB764B-47ED-496D-BBA2-2A0D6FD56A68.jpeg


11kW, dvs maximal effekt vid laddning AC = 0.15C eller lägre för long range-bilar.
Vi kan ladda AC precis hur vi vill utan att det påverkar livslängden pga strömstyrka.

Jag laddar sent, för att minska calendar aging och då går det ladda *senare* med högre strömstyrka. Min laddning står alltid på 11 kW.
Nybörjare på elbil och Tesla så jag tänkte bara flika in och få en förtydling på vad "laddar sent" betyder? Och naturligtvis ställa ett par frågor :-D

Jag gissar att det betyder att du startar laddningen så nära inpå avfärd som möjligt? Jag kör min bil i max 3 år (förmånsbil), så jag laddar upp till 90% var/varannan dag beroende på hur mycket jag kört. Degraderingen under 3 år tror jag inte kommer vara något som jag personligen påverkas av, men nästa förare kommer kanske bli lite besviken?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

Lewkis skrev: 09 jun 2023 11:10

Nybörjare på elbil och Tesla så jag tänkte bara flika in och få en förtydling på vad "laddar sent" betyder? Och naturligtvis ställa ett par frågor :-D

Jag gissar att det betyder att du startar laddningen så nära inpå avfärd som möjligt? Jag kör min bil i max 3 år (förmånsbil), så jag laddar upp till 90% var/varannan dag beroende på hur mycket jag kört. Degraderingen under 3 år tror jag inte kommer vara något som jag personligen påverkas av, men nästa förare kommer kanske bli lite besviken?
Precis.

Till att börja med så kommer batteriet hålla bra länge bara man följer Teslas enkla instruktioner*.
Om man inte har något intresse av att minimera degraderingen så löser det sig ändå. Det är inget man måste tänka på.
Däremot kommer det bli relativt stor skillnad på lång sikt och beilar som börjar vara 8-10 år kanske har rätt så trötta batterier om man alltid laddat till 80-90%.
För att minimera degraderingen ska man:
-Ladda ofta
-Inte ladda mer än man behöver tills nästa laddning
-Ladda sent, så att man kortar tiden batteriet står med mycket ström dvs ladda så att laddningen är klar nära inpå avfärd. Här är kortare bättre än länge så är den klar 3timmar före är det mycket bättre än 8 timmar före
Batteriet degraderas mindre ju mindre ström man har i det. 80%, eller 90% eller 50% som bäst laddningsnivå är helt enkelt fel, och forumrykten.



*) Tesla säger att för dagligt bruk ska man ladda "under 90%". Det innebär egentligen alla möjliga inställningar under 90%, dvs 50-89%. Väldigt många laddar till 90% för att de tror att Tesla säger det, och att det skulle vara bäst för batteriet men de har gått på forummyten.
under90.png
Ska vi vara petiga ( ;) ) , följer du ju inte Teslas laddningsinstruktioner då 90% > "under 90%".
Nu spelar det ingen större roll så, så det är bara köra på om det passar dig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 771
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av Ilduce77 »

Tackar och bockar för all förklaring och information AAKEE! 😀👍🏻

Mellan långresor laddar jag upp till 50 procent med hemmaladdning. Sen kör jag tills den ligger på 15-23 procent och det brukar ta en veckas körning, eftersom jag bara använder bilen till kortare sträckor i stan eller lite utanför.. Sen upp till 50 procent igen..

När jag ska längre resor laddar jag upp till 95 procent..

Jag har aldrig vågat använda schemalagd laddning,eftersom jag inte vill komma ut till en "tom" bil när jag ska ut och resa..
Funkar det felfritt?

Jag är också osäker på hur jag gör? Jag måste ju starta/autentiera laddaren för bilen kan väl inte bara dra igång laddningen själv? Eller autentierar man laddningen utan att den startar när man gör det?

Jag har själv dragit igång laddningen så sent som möjligt, beroende på hur länge jag är vaken... 😂
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av foolip »

Ilduce77 skrev: 09 jun 2023 13:25
Mellan långresor laddar jag upp till 50 procent med hemmaladdning. Sen kör jag tills den ligger på 15-23 procent och det brukar ta en veckas körning, eftersom jag bara använder bilen till kortare sträckor i stan eller lite utanför.. Sen upp till 50 procent igen..
Om du struntar i att ladda för bekvämlighet så kan du nog gott fortsätta med det, men det lär ska vara bättre att ladda ofta.

Här finns dock en intressant avvägning mellan att ladda ofta och att hålla låg laddnivå i snitt. Jag vågar inte gissa vilket som blir bäst men anar att det är mycket små skillnader när vi pratar om <50% laddning. Leker man med tanken att ladda till 90 eller 100% antar jag dock att det är bättre att göra det sällan snarare än varje dag.

Man ska nog inte tänka för mycket på det här :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

Ilduce77 skrev: 09 jun 2023 13:25

Jag har aldrig vågat använda schemalagd laddning,eftersom jag inte vill komma ut till en "tom" bil när jag ska ut och resa..
Funkar det felfritt?

Jag är också osäker på hur jag gör? Jag måste ju starta/autentiera laddaren för bilen kan väl inte bara dra igång laddningen själv? Eller autentierar man laddningen utan att den startar när man gör det?
Jag kör det alla dagar.

Koppla in sladden, är bilen satt på schemalagd laddning funkar det automatiskt. Är den inte ”växla till schemalagd laddning” och ställ in tiden när den ska börja ladda.

Det finns även schemalagd avfärd, med laddning som timear det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 771
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av Ilduce77 »

AAKEE skrev: 09 jun 2023 16:23
Ilduce77 skrev: 09 jun 2023 13:25

Jag har aldrig vågat använda schemalagd laddning,eftersom jag inte vill komma ut till en "tom" bil när jag ska ut och resa..
Funkar det felfritt?
Jag kör det alla dagar.

Koppla in sladden, är bilen satt på schemalagd laddning funkar det automatiskt. Är den inte ”växla till schemalagd laddning” och ställ in tiden när den ska börja ladda.

Det finns även schemalagd avfärd, med laddning som timear det.
Tackar! 😀

Jag ska testa det idag.
Drar bilen igång på 11 kw för att få så kort laddtid eller håller den den effekt som jag ställt in sedan tidigare?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

Ilduce77 skrev: 10 jun 2023 10:42

Tackar! 😀

Jag ska testa det idag.
Drar bilen igång på 11 kw för att få så kort laddtid eller håller den den effekt som jag ställt in sedan tidigare?
Den laddar med den effekt du ställt in. 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av Lewkis »

AAKEE skrev: 09 jun 2023 11:51
Lewkis skrev: 09 jun 2023 11:10

Nybörjare på elbil och Tesla så jag tänkte bara flika in och få en förtydling på vad "laddar sent" betyder? Och naturligtvis ställa ett par frågor :-D

Jag gissar att det betyder att du startar laddningen så nära inpå avfärd som möjligt? Jag kör min bil i max 3 år (förmånsbil), så jag laddar upp till 90% var/varannan dag beroende på hur mycket jag kört. Degraderingen under 3 år tror jag inte kommer vara något som jag personligen påverkas av, men nästa förare kommer kanske bli lite besviken?
Precis.

Till att börja med så kommer batteriet hålla bra länge bara man följer Teslas enkla instruktioner*.
Om man inte har något intresse av att minimera degraderingen så löser det sig ändå. Det är inget man måste tänka på.
Däremot kommer det bli relativt stor skillnad på lång sikt och beilar som börjar vara 8-10 år kanske har rätt så trötta batterier om man alltid laddat till 80-90%.
För att minimera degraderingen ska man:
-Ladda ofta
-Inte ladda mer än man behöver tills nästa laddning
-Ladda sent, så att man kortar tiden batteriet står med mycket ström dvs ladda så att laddningen är klar nära inpå avfärd. Här är kortare bättre än länge så är den klar 3timmar före är det mycket bättre än 8 timmar före
Batteriet degraderas mindre ju mindre ström man har i det. 80%, eller 90% eller 50% som bäst laddningsnivå är helt enkelt fel, och forumrykten.



*) Tesla säger att för dagligt bruk ska man ladda "under 90%". Det innebär egentligen alla möjliga inställningar under 90%, dvs 50-89%. Väldigt många laddar till 90% för att de tror att Tesla säger det, och att det skulle vara bäst för batteriet men de har gått på forummyten.

under90.png

Ska vi vara petiga ( ;) ) , följer du ju inte Teslas laddningsinstruktioner då 90% > "under 90%".
Nu spelar det ingen större roll så, så det är bara köra på om det passar dig.
Tack för klargörandet. Jag ska genast ställa ner till 89% 😉😂. Jag har tyvärr lite svårt att styra när bilen laddas då jag kör tibbers smartladdning och den därför laddar när det är billigast. Men det är ju som sagt inte så viktigt i mitt fall då jag bara ska ha bilen i Max 3 år. Och jag har hellre mindre elräkning än bättre degradering 😁. Sen finns det kanske lösningar som gör att min situation förenklas. Tidigare kunde man ladda när man ville bara man aktiverat smartladdning en gång, men detta verkar nu vara åtgärdat av Tibber 😩
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 771
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av Ilduce77 »

Så här ser det ut på min... Står bara att bilen förkonditioneras till aktullet klockslag... Innebär det att den laddas också?
IMG20230610160424.jpg
IMG20230610160418.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri i Long Range från Berlin, bäst laddnivå?

Inlägg av AAKEE »

Ilduce77 skrev: 10 jun 2023 16:06
Så här ser det ut på min... Står bara att bilen förkonditioneras till aktullet klockslag... Innebär det att den laddas också?
32E4DF92-7BCC-4FE3-95CF-1C839023D9C2.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar