Massor av fel vid leverans av ny MS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av vampyren »

Unia skrev: 08 jun 2023 22:17
vampyren

Hela företagskulturen hos Tesla verkar vara rutten. Så många fel på en helt ny bil får bara inte förekomma! :o

Hade aldrig accepterat detta. Men det verkar inte bättre.

Även om MS skeppas över från USA till Europa så kan det inte förklara den typen av fel ( rostig navmutter kan bero på havsvatten eller hög luftfuktighet som kan leda till rödrost och oxidation om bilen har stått någonstans i flera veckor )
Håller helt med! En bil i miljonklass ska inte ha så många fel. Jag kommer inte acceptera det heller. I värsta fall lämnar jag in och skapar så mycket dålig press jag kan för de. Kanske spelar mindre roll men jag gör vad jag kan. Tror tyvärr det finns för många som accepterar felen och inte bryr sig. I slutändan gynnar det inte oss själva.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av max001 »

vampyren skrev: 08 jun 2023 22:22

Ju jag har 2 veckors ångerrätt! Men saken är jag vill ha bilen men inte när det har så många fel. Känns som måndagsex. Hade det varit 1-2 saker visst de kunde fixat men detta är extremt många saker. Bara det faktum att de kört bilen i en biltvätt är skandal!
Men om jag lämnar in det så kan jag ju inte köpa en till för samma pris. Det är typ ett argument de har använt. Men bara för jag beställt till ett lägre pris ska jag inte få ett måndagsex. Försöker kolla om deras säljare kan hjälpa.
Kan även tänka mig att vända mig till media och se om de vill skriva om detta om jag inte kommer någon vart med säljarna.
Vill helst lösa det på ett bra sätt om det går men vi får se vart det landar.
Ok, det är därför du tvekar. Fast är det värt huvudvärken och all tid du tvingas lägga ner på det här?

Det är väl kanske också anledningen att Tesla trilskas. Viktigt att inte det blir för många turer där Tesla bollar dig mellan olika enheter. Hota med att häva köpet, så blir det nog bättre fart.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av spacecoin »

Jag skulle skriftligen häva köpet omedelbart om det är en privatbil. Hänvisa till relevant lagstiftning. Trist, men så där ska det inte se ut.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av Jwe »

Du har ett avtal med Tesla om leverans av ny felfri bil, vare sig det är du direkt eller ditt företag som är köpare skall det infrias av Tesla.
Så långt är de båda köplagarna glasklara.

Är du inte redan trött på/ förlorat tilltron på Tesla, har du all rätt att få avtalet hedrat. (Har du däremot tröttnat; häver du köpet.)
Tesla har om jag förstått det rätt, rätten att åtgärda det felaktiga lämpligen genom nyleverans om felen är många/allvarliga och fr.a om bilen inte är ny / reparerad och provkörd med anledning av detta utan din vetskap. Är det reparerat och oskickligt utfört och måste göras om har Tesla troligen redan förverkat sin rådighet över ytterligare reparationsförsök, som då endast blir en konsekvens av att du tillåter det istället för nyleverans.
Om Tesla vill häva köpet från deras sida och leverera ny bil till nytt pris, är dom helt fel ute.
Stå på dig, skriftligen. Det handlar om mycket pengar, så får du inte snabb och konstruktiv respons från Tesla, anlita advokat!

Jäv: haft liknande bekymmer som du x2, den första bilen fick omlevereras, den andra fick tesla återköpa. Lika trist varje gång, tro mig!
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av vampyren »

spacecoin skrev: 08 jun 2023 23:28
Jag skulle skriftligen häva köpet omedelbart om det är en privatbil. Hänvisa till relevant lagstiftning. Trist, men så där ska det inte se ut.
Som sagt jag kan göra det inom 2v men då kan jag inte köpa en ny för samma pris. Det är det som är mitt dilemma.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av vampyren »

Jwe skrev: 09 jun 2023 01:16
Du har ett avtal med Tesla om leverans av ny felfri bil, vare sig det är du direkt eller ditt företag som är köpare skall det infrias av Tesla.
Så långt är de båda köplagarna glasklara.

Är du inte redan trött på/ förlorat tilltron på Tesla, har du all rätt att få avtalet hedrat. (Har du däremot tröttnat; häver du köpet.)
Tesla har om jag förstått det rätt, rätten att åtgärda det felaktiga lämpligen genom nyleverans om felen är många/allvarliga och fr.a om bilen inte är ny / reparerad och provkörd med anledning av detta utan din vetskap. Är det reparerat och oskickligt utfört och måste göras om har Tesla troligen redan förverkat sin rådighet över ytterligare reparationsförsök, som då endast blir en konsekvens av att du tillåter det istället för nyleverans.
Om Tesla vill häva köpet från deras sida och leverera ny bil till nytt pris, är dom helt fel ute.
Stå på dig, skriftligen. Det handlar om mycket pengar, så får du inte snabb och konstruktiv respons från Tesla, anlita advokat!

Jäv: haft liknande bekymmer som du x2, den första bilen fick omlevereras, den andra fick tesla återköpa. Lika trist varje gång, tro mig!
Jag pratade med konsumentverket och de säger att Tesla har också rätt att reparera :/
Eftersom det är såååå pass många fel så undrar jag hur jag kan kräva det du säger om "Du har ett avtal med Tesla om leverans av ny felfri bil".
Jag ska definitivt stå på mig....kan fortfarande inte smälta att bilen kom så smutsig med sand i bagaget, massa äcklig lera i hjulhuset som jag inte ens lyckats få bort med spolning + rostiga skruvar och alla andra fel. Har hittat mer saker idag med färgen, som det inte räckte med att de kört biltvätt. Ser massa micro scratch över hela bilen :evil:
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av roffe_s »

vampyren skrev: 09 jun 2023 01:47
Jwe skrev: 09 jun 2023 01:16
Du har ett avtal med Tesla om leverans av ny felfri bil, vare sig det är du direkt eller ditt företag som är köpare skall det infrias av Tesla.
Så långt är de båda köplagarna glasklara.

Är du inte redan trött på/ förlorat tilltron på Tesla, har du all rätt att få avtalet hedrat. (Har du däremot tröttnat; häver du köpet.)
Tesla har om jag förstått det rätt, rätten att åtgärda det felaktiga lämpligen genom nyleverans om felen är många/allvarliga och fr.a om bilen inte är ny / reparerad och provkörd med anledning av detta utan din vetskap. Är det reparerat och oskickligt utfört och måste göras om har Tesla troligen redan förverkat sin rådighet över ytterligare reparationsförsök, som då endast blir en konsekvens av att du tillåter det istället för nyleverans.
Om Tesla vill häva köpet från deras sida och leverera ny bil till nytt pris, är dom helt fel ute.
Stå på dig, skriftligen. Det handlar om mycket pengar, så får du inte snabb och konstruktiv respons från Tesla, anlita advokat!

Jäv: haft liknande bekymmer som du x2, den första bilen fick omlevereras, den andra fick tesla återköpa. Lika trist varje gång, tro mig!
Jag pratade med konsumentverket och de säger att Tesla har också rätt att reparera :/
Eftersom det är såååå pass många fel så undrar jag hur jag kan kräva det du säger om "Du har ett avtal med Tesla om leverans av ny felfri bil".
Jag ska definitivt stå på mig....kan fortfarande inte smälta att bilen kom så smutsig med sand i bagaget, massa äcklig lera i hjulhuset som jag inte ens lyckats få bort med spolning + rostiga skruvar och alla andra fel. Har hittat mer saker idag med färgen, som det inte räckte med att de kört biltvätt. Ser massa micro scratch över hela bilen :evil:
Vampyren - Du har flera gånger ställt den (måhända retoriska) frågan om Du är för petig. Tänker Du nu gå vidare men utan att häva köpet kan det vara klokt att låta en sakkunnig besiktningsman eliminera den faktorn och göra en opartisk bedömning innan det gått för lång tid sedan Du fick rådighet över bilen. Den typen av åtgärd kan bli väldigt värdefull under kommande process, jag skulle personligen välja en ackrediterad värderingspartner i Ditt län, finns att söka på Handelskammarens sida https://besiktning.nu/ där Du först knappar in Län och sedan kategori (Fordon, lätta). Ett råd - Du kan gärna överlämna en lista och peka ut fel som Du tycker föreligger men sedan låta besiktningsmannen göra sin egen analys av skicket utan att Du hänger över dennes axel.

Jag kan personligen inte svara på Din fråga, vad som framkommit när jag skummat igenom tråden är att bilen inte hade rullat oskäligt långt (Du hade läst fel på displayen) och som många skriver - av naturliga skäl finns inget rostskydd på bromsskivorna då hela idén med bromsar liksom är att skapa maximal friktion mellan klossar och skivor vilket inte funkar ihop med en ytbehandling. Övriga fel som kladd i taket och sand i skuffen, ytrost på navaxel, någon liten buckla, sprucken innerskärm och mindre skador i lacken är sådant som leverantören helt riktigt kan ha rätt att åtgärda om inte problemen bedöms vara "within specs" eller inom acceptabla toleranser... Du kanske hittat fler fel men dessa är vad jag just nu kommer ihåg.

För att få en opartisk bedömning kan det därför vara smart att investera i en besiktning av bilen för att besvara frågan om den kan anses vara i förväntat nyskick eller vilka brister som är rimliga att Tesla åtgärdar.

Den största förlusten för Dig är möjligen den bittra eftersmaken för Dig personligen - från kvittrande glad innan leverans till mycket besviken över en konsumtionsvara som för de flesta av oss är den största privataffär vi gör vid sidan om boendet. Oavsett utfall. Frågan är väl om t ex polering och lite rengöring kan ta bort den bittra eftersmaken? Det kan bara Du svara på. Lycka till med bilen i alla fall, oavsett hur Du väljer att göra :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av Tellus »

För framtida köpare så kvarstår mitt råd att inte ta emot bilen om den inte är i tillräckligt bra skick(för dig) vid leverans.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av vampyren »

roffe_s skrev: 09 jun 2023 07:09
vampyren skrev: 09 jun 2023 01:47
Jwe skrev: 09 jun 2023 01:16
Du har ett avtal med Tesla om leverans av ny felfri bil, vare sig det är du direkt eller ditt företag som är köpare skall det infrias av Tesla.
Så långt är de båda köplagarna glasklara.

Är du inte redan trött på/ förlorat tilltron på Tesla, har du all rätt att få avtalet hedrat. (Har du däremot tröttnat; häver du köpet.)
Tesla har om jag förstått det rätt, rätten att åtgärda det felaktiga lämpligen genom nyleverans om felen är många/allvarliga och fr.a om bilen inte är ny / reparerad och provkörd med anledning av detta utan din vetskap. Är det reparerat och oskickligt utfört och måste göras om har Tesla troligen redan förverkat sin rådighet över ytterligare reparationsförsök, som då endast blir en konsekvens av att du tillåter det istället för nyleverans.
Om Tesla vill häva köpet från deras sida och leverera ny bil till nytt pris, är dom helt fel ute.
Stå på dig, skriftligen. Det handlar om mycket pengar, så får du inte snabb och konstruktiv respons från Tesla, anlita advokat!

Jäv: haft liknande bekymmer som du x2, den första bilen fick omlevereras, den andra fick tesla återköpa. Lika trist varje gång, tro mig!
Jag pratade med konsumentverket och de säger att Tesla har också rätt att reparera :/
Eftersom det är såååå pass många fel så undrar jag hur jag kan kräva det du säger om "Du har ett avtal med Tesla om leverans av ny felfri bil".
Jag ska definitivt stå på mig....kan fortfarande inte smälta att bilen kom så smutsig med sand i bagaget, massa äcklig lera i hjulhuset som jag inte ens lyckats få bort med spolning + rostiga skruvar och alla andra fel. Har hittat mer saker idag med färgen, som det inte räckte med att de kört biltvätt. Ser massa micro scratch över hela bilen :evil:
Vampyren - Du har flera gånger ställt den (måhända retoriska) frågan om Du är för petig. Tänker Du nu gå vidare men utan att häva köpet kan det vara klokt att låta en sakkunnig besiktningsman eliminera den faktorn och göra en opartisk bedömning innan det gått för lång tid sedan Du fick rådighet över bilen. Den typen av åtgärd kan bli väldigt värdefull under kommande process, jag skulle personligen välja en ackrediterad värderingspartner i Ditt län, finns att söka på Handelskammarens sida https://besiktning.nu/ där Du först knappar in Län och sedan kategori (Fordon, lätta). Ett råd - Du kan gärna överlämna en lista och peka ut fel som Du tycker föreligger men sedan låta besiktningsmannen göra sin egen analys av skicket utan att Du hänger över dennes axel.

Jag kan personligen inte svara på Din fråga, vad som framkommit när jag skummat igenom tråden är att bilen inte hade rullat oskäligt långt (Du hade läst fel på displayen) och som många skriver - av naturliga skäl finns inget rostskydd på bromsskivorna då hela idén med bromsar liksom är att skapa maximal friktion mellan klossar och skivor vilket inte funkar ihop med en ytbehandling. Övriga fel som kladd i taket och sand i skuffen, ytrost på navaxel, någon liten buckla, sprucken innerskärm och mindre skador i lacken är sådant som leverantören helt riktigt kan ha rätt att åtgärda om inte problemen bedöms vara "within specs" eller inom acceptabla toleranser... Du kanske hittat fler fel men dessa är vad jag just nu kommer ihåg.

För att få en opartisk bedömning kan det därför vara smart att investera i en besiktning av bilen för att besvara frågan om den kan anses vara i förväntat nyskick eller vilka brister som är rimliga att Tesla åtgärdar.

Den största förlusten för Dig är möjligen den bittra eftersmaken för Dig personligen - från kvittrande glad innan leverans till mycket besviken över en konsumtionsvara som för de flesta av oss är den största privataffär vi gör vid sidan om boendet. Oavsett utfall. Frågan är väl om t ex polering och lite rengöring kan ta bort den bittra eftersmaken? Det kan bara Du svara på. Lycka till med bilen i alla fall, oavsett hur Du väljer att göra :)
Stort tack för länken! Håller med dig, det kan vara bra med en opartiskt person som kollar på bilen, om nu säljarna inte går med på att byta det rakt av.
Och i det du listade så hade jag visserligen fel i miltals + bromsskivor kan jag acceptera. MEN flera lister som är dåliga, flera ställen där lacken är "upphöjd" som om det är något smuts under. Dessa tror jag inte går bort med polering och många andra saker jag hittat känns inte som "små" saker. Men visst jag hör vad du säger. Ska se om jag får kontakt med något och kan få någon annans åsikt.

ps. just nu känner jag inte heller att jag är för petig så jag ska inte upprepa det :)
Vissa av de sakerna jag hittat kan jag bara inte acceptera på ny bil.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av vampyren »

@roffe_s

Ringde till en på besiktning.nu men de gör inte sånt här. De gör bara värdering på skadebilar. Försökte få en bedömning men det gick inte....men hade varit najs med en sådan utvärdering från ett professionellt instans. Killen nämnde även motormännen som tidigare haft liknande tjänst med de finns inte längre.....tanken var god :)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av roffe_s »

vampyren skrev: 09 jun 2023 09:35
@roffe_s

Ringde till en på besiktning.nu men de gör inte sånt här. De gör bara värdering på skadebilar. Försökte få en bedömning men det gick inte....men hade varit najs med en sådan utvärdering från ett professionellt instans. Killen nämnde även motormännen som tidigare haft liknande tjänst med de finns inte längre.....tanken var god :)
Vänta nu - Motormännen har sent omsider och i gender-fokusets kölvatten bytt namn till M Sverige - länken är https://msverige.se/ Men de kanske slutat med den tjänsten, andra vet jag fortfarande pysslar med Köp- och säljbesiktning, t ex https://besikta.se/tjanster/ovriga-tjan ... -saljtest/ M Sverige tillhandahåller juridisk rådgivning via egen eller inhyrd resurs men tyvärr gäller nog den servicen endast medlemmar. Men de kanske kan svara på om de fortfarande erbjuder besiktning av bilars kondition?

Det viktiga är att Du får ett skriftligt utlåtande från någon som arbetar med att syna av bilars kondition och som inte med bästa vilja i världen kan anklagas för jäv. Är det en bilhandlare som gör synen får denne gärna vara MRF-ansluten. Googla VDN-besiktning eller liknande så hittar Du säkert någon i Din närhet som kan ta sig an uppdraget.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av Mickep »

Tänk om man beställer en bil och den kör själv från fabrik. skulle det ses som positivt eller negativt att den hade km på mätaren?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev: 09 jun 2023 16:37
Tänk om man beställer en bil och den kör själv från fabrik. skulle det ses som positivt eller negativt att den hade km på mätaren?
Nissan gjorde väl nåt sånt fast bara några km till en hamn eller nåt…
Många mil däremot känns väl lite ”sådär”.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av vampyren »

Nu är det inte miltalen jag bryr mig om här utan alla fel jag hittat med lister på olika ställen, färgen, rost.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev: 09 jun 2023 22:21
Mickep skrev: 09 jun 2023 16:37
Tänk om man beställer en bil och den kör själv från fabrik. skulle det ses som positivt eller negativt att den hade km på mätaren?
Nissan gjorde väl nåt sånt fast bara några km till en hamn eller nåt…
Många mil däremot känns väl lite ”sådär”.
Vilken Nissan bil kan köra själv?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av Bjelke »

Dafro skrev: 10 jun 2023 15:46
Bjelke skrev: 09 jun 2023 22:21
Mickep skrev: 09 jun 2023 16:37
Tänk om man beställer en bil och den kör själv från fabrik. skulle det ses som positivt eller negativt att den hade km på mätaren?
Nissan gjorde väl nåt sånt fast bara några km till en hamn eller nåt…
Många mil däremot känns väl lite ”sådär”.
Vilken Nissan bil kan köra själv?
Det var nog bara ett specialläge där bilarna följde varandra ungefär, minns inte hur dom
gjorde det dock…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur långt har era nya bilar gått vid leverans?

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev: 11 jun 2023 17:10
Dafro skrev: 10 jun 2023 15:46
Bjelke skrev: 09 jun 2023 22:21
Mickep skrev: 09 jun 2023 16:37
Tänk om man beställer en bil och den kör själv från fabrik. skulle det ses som positivt eller negativt att den hade km på mätaren?
Nissan gjorde väl nåt sånt fast bara några km till en hamn eller nåt…
Många mil däremot känns väl lite ”sådär”.
Vilken Nissan bil kan köra själv?
Det var nog bara ett specialläge där bilarna följde varandra ungefär, minns inte hur dom
gjorde det dock…
Aha, coolt.
27,8 kWp solceller
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av vampyren »

Lite uppdatering, idag ville säljaren påstå att många av problem med lister är inom spec.
När jag frågade vad är syftet med lister om de inte sitter som de ska så fick jag inget svar såklart! Helt sjukt att Tesla verkar tycka lister kan sitta lite hur som och folk ska acceptera det!

Iaf vill han inte erbjuda en ny bil. Efter massa fram och tillbaka så ska han kolla igen men verkar inte de är så intresserade att byta.
Det roligaste är han säger jag kan inte ens beställa en ny på 1 år om jag avbeställer. Det är super roligt! De ger mig en bil med över 10 fel och jag bestraffas för jag inte tycker deras kvalité håller! Skandalt måste jag säga! :evil: :twisted:

Få se om några journalister vill skriva om detta!
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Vindens »

vampyren skrev: 14 jun 2023 23:15
Lite uppdatering, idag ville säljaren påstå att många av problem med lister är inom spec.
När jag frågade vad är syftet med lister om de inte sitter som de ska så fick jag inget svar såklart! Helt sjukt att Tesla verkar tycka lister kan sitta lite hur som och folk ska acceptera det!

Iaf vill han inte erbjuda en ny bil. Efter massa fram och tillbaka så ska han kolla igen men verkar inte de är så intresserade att byta.
Det roligaste är han säger jag kan inte ens beställa en ny på 1 år om jag avbeställer. Det är super roligt! De ger mig en bil med över 10 fel och jag bestraffas för jag inte tycker deras kvalité håller! Skandalt måste jag säga! :evil: :twisted:

Få se om några journalister vill skriva om detta!
Är det en medveten strategi från Tesla att ge ”sämre” bilar till tidiga beställningar med lägre pris? Dessa personer har väntat länge och kanske är mer benägna att acceptera mer fel för ett lägre pris. Detta låter väldigt långsökt men kanske inte omöjligt såsom Tesla jobbar.

Jag hade lämnat tillbaka bilen. Inte så kul att störa sig på dessa saker i flera år framgent. Om tillräckligt många lämnar tillbaka hade kanske Tesla lärt sig byggkvalitet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Gustafsson »

De verkar ju ha varit rätt vårdslösa med din bil. Utnyttja din ångerrätt och kräv omleverans. Det gjorde jag, men den skadan var å andra sidan större. Men sprucken innerskärm? Hur gick det till?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av Bjelke »

Vindens skrev: 15 jun 2023 07:37
vampyren skrev: 14 jun 2023 23:15
Lite uppdatering, idag ville säljaren påstå att många av problem med lister är inom spec.
När jag frågade vad är syftet med lister om de inte sitter som de ska så fick jag inget svar såklart! Helt sjukt att Tesla verkar tycka lister kan sitta lite hur som och folk ska acceptera det!

Iaf vill han inte erbjuda en ny bil. Efter massa fram och tillbaka så ska han kolla igen men verkar inte de är så intresserade att byta.
Det roligaste är han säger jag kan inte ens beställa en ny på 1 år om jag avbeställer. Det är super roligt! De ger mig en bil med över 10 fel och jag bestraffas för jag inte tycker deras kvalité håller! Skandalt måste jag säga! :evil: :twisted:

Få se om några journalister vill skriva om detta!
Är det en medveten strategi från Tesla att ge ”sämre” bilar till tidiga beställningar med lägre pris? Dessa personer har väntat länge och kanske är mer benägna att acceptera mer fel för ett lägre pris. Detta låter väldigt långsökt men kanske inte omöjligt såsom Tesla jobbar.

Jag hade lämnat tillbaka bilen. Inte så kul att störa sig på dessa saker i flera år framgent. Om tillräckligt många lämnar tillbaka hade kanske Tesla lärt sig byggkvalitet.
Skulle inte förvåna mig det minsta om du har lite rätt där, dom räknar bara kr numera iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av vampyren »

Vindens skrev: 15 jun 2023 07:37
vampyren skrev: 14 jun 2023 23:15
Lite uppdatering, idag ville säljaren påstå att många av problem med lister är inom spec.
När jag frågade vad är syftet med lister om de inte sitter som de ska så fick jag inget svar såklart! Helt sjukt att Tesla verkar tycka lister kan sitta lite hur som och folk ska acceptera det!

Iaf vill han inte erbjuda en ny bil. Efter massa fram och tillbaka så ska han kolla igen men verkar inte de är så intresserade att byta.
Det roligaste är han säger jag kan inte ens beställa en ny på 1 år om jag avbeställer. Det är super roligt! De ger mig en bil med över 10 fel och jag bestraffas för jag inte tycker deras kvalité håller! Skandalt måste jag säga! :evil: :twisted:

Få se om några journalister vill skriva om detta!
Är det en medveten strategi från Tesla att ge ”sämre” bilar till tidiga beställningar med lägre pris? Dessa personer har väntat länge och kanske är mer benägna att acceptera mer fel för ett lägre pris. Detta låter väldigt långsökt men kanske inte omöjligt såsom Tesla jobbar.

Jag hade lämnat tillbaka bilen. Inte så kul att störa sig på dessa saker i flera år framgent. Om tillräckligt många lämnar tillbaka hade kanske Tesla lärt sig byggkvalitet.
Känns onekligen så. De utnyttjar situationen att jag har köpt till lägre pris! Som konsument har man inte så himla mycket rätt egentligen. Företaget har rätt att ta in och "rätta" till och även i deras fall påstå vissa saker är enligt spec även om det är bullcrap.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av vampyren »

Gustafsson skrev: 15 jun 2023 07:54
De verkar ju ha varit rätt vårdslösa med din bil. Utnyttja din ångerrätt och kräv omleverans. Det gjorde jag, men den skadan var å andra sidan större. Men sprucken innerskärm? Hur gick det till?
Det är det jag har försökt men för andra gången nu så säger de nej till omleverans :(
Jag kan ångra men får då inte köpa till samma pris.
Enda de säger är att de kan fixa felen som inte då är "enligt" spec.
Jag skickade in 10 konkreta punkter inklusive sprucken innerskärm och bad de bekräfta att de lovar ska fixa utan om och men.
Även om jag vill ta emot ny bil kan jag inte kräva det enligt konsumentverket :(
Om de inte kan ställa upp på att fixa alla 10 fel så lämnar jag tillbaka.

De spelar kortet att jag köpt till billigare pris vilket jag hela tiden säger ska inte ha någon betydelse. samma med deras argument att vissa saker som lister är enligt spec. Killen kunde inte svara när jag frågade vad är syftet med en list när det läcker in vatten och smuts? det är absurd att säga det är enligt spec och även ny bil kommer att ha samma "fel" ...sjukt att de kommer undan med det.
Vi borde göra class action ....sverige är dålig med sånt där men i USA tror jag vi hade haft större chans ....
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3581
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av AAKEE »

vampyren skrev: 15 jun 2023 23:21
Gustafsson skrev: 15 jun 2023 07:54
De verkar ju ha varit rätt vårdslösa med din bil. Utnyttja din ångerrätt och kräv omleverans. Det gjorde jag, men den skadan var å andra sidan större. Men sprucken innerskärm? Hur gick det till?
Det är det jag har försökt men för andra gången nu så säger de nej till omleverans :(
Jag kan ångra men får då inte köpa till samma pris.
Enda de säger är att de kan fixa felen som inte då är "enligt" spec.
Jag skickade in 10 konkreta punkter inklusive sprucken innerskärm och bad de bekräfta att de lovar ska fixa utan om och men.
Även om jag vill ta emot ny bil kan jag inte kräva det enligt konsumentverket :(
Om de inte kan ställa upp på att fixa alla 10 fel så lämnar jag tillbaka.

De spelar kortet att jag köpt till billigare pris vilket jag hela tiden säger ska inte ha någon betydelse. samma med deras argument att vissa saker som lister är enligt spec. Killen kunde inte svara när jag frågade vad är syftet med en list när det läcker in vatten och smuts? det är absurd att säga det är enligt spec och även ny bil kommer att ha samma "fel" ...sjukt att de kommer undan med det.
Vi borde göra class action ....sverige är dålig med sånt där men i USA tror jag vi hade haft större chans ....
Skandal.

Menar de att bilen inte behöver fixas pga att du
Köpte den billigare?
(det lär ju inte ha framgått i annonsen att bilen är ett måndagsexemplar med skador.)

Hade vart intressant att låta tex KVD kika på bilen som de gör inför försäljning och se vilka fel och brister de skulle notera.

Jag blir mer och mer övertygad om att jag inte ska ha en model S i närtid och kanske inte någon till Tesla alls.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Massor av fel vid leverans av ny MS

Inlägg av vampyren »

AAKEE skrev: 16 jun 2023 00:26
vampyren skrev: 15 jun 2023 23:21
Gustafsson skrev: 15 jun 2023 07:54
De verkar ju ha varit rätt vårdslösa med din bil. Utnyttja din ångerrätt och kräv omleverans. Det gjorde jag, men den skadan var å andra sidan större. Men sprucken innerskärm? Hur gick det till?
Det är det jag har försökt men för andra gången nu så säger de nej till omleverans :(
Jag kan ångra men får då inte köpa till samma pris.
Enda de säger är att de kan fixa felen som inte då är "enligt" spec.
Jag skickade in 10 konkreta punkter inklusive sprucken innerskärm och bad de bekräfta att de lovar ska fixa utan om och men.
Även om jag vill ta emot ny bil kan jag inte kräva det enligt konsumentverket :(
Om de inte kan ställa upp på att fixa alla 10 fel så lämnar jag tillbaka.

De spelar kortet att jag köpt till billigare pris vilket jag hela tiden säger ska inte ha någon betydelse. samma med deras argument att vissa saker som lister är enligt spec. Killen kunde inte svara när jag frågade vad är syftet med en list när det läcker in vatten och smuts? det är absurd att säga det är enligt spec och även ny bil kommer att ha samma "fel" ...sjukt att de kommer undan med det.
Vi borde göra class action ....sverige är dålig med sånt där men i USA tror jag vi hade haft större chans ....
Skandal.

Menar de att bilen inte behöver fixas pga att du
Köpte den billigare?
(det lär ju inte ha framgått i annonsen att bilen är ett måndagsexemplar med skador.)

Hade vart intressant att låta tex KVD kika på bilen som de gör inför försäljning och se vilka fel och brister de skulle notera.

Jag blir mer och mer övertygad om att jag inte ska ha en model S i närtid och kanske inte någon till Tesla alls.
De försöker komma med ursäkter så jag var super tydlig och skickade 9 bilder + skrev bilen har körts i biltvätt så de måste polera så alla micro scratch går bort. 10 punkter totalt!
Bad de bekräfta att de fixar alla dessa utan om och men. Då har jag inte tagit med flera lister, och ojämna dörrhandtag, baklampa och sånt. Lägger in bilderna....

Tror knappast de kan sälja vidare detta utan att sänka minst till vad jag betalar och fixa alla dessa problem heller.
3.Fler list som är fel.jpeg
2.Färg som har lackats dålig!.jpeg
1.bagage.jpeg
Skriv svar