Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Moderator: Redaktion
Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Hej.
Har haft min MY RWD i nästan 4 månader och min energiförbrukning är inte lika fantastisk som jag ser på internet.
Den är fortfarande bättre än min Leaf och runt 190 Wh/km @ 120 och typ 125-130 Wh/km vid 70-80. Siffror utan vind vid 20 grader på sommar “Gemini" hjul.
Nyligen testade Björn Nyland (Teslabjörn) en 2023 MY RWD i Norge och snittade 125 Wh/km i sitt räckvidstest. Detta står i kontrast till 107 Wh han klarade av i Thailand (2022 MY RWD).
Kanske gjorde Tesla några ändringar för att spara pengar som resulterade i sämre effektivitet? Eller kanske det finns kvalitetsproblem med batteripaket (internt motstånd) och motorer? Min bil byggdes i december 2022.
Vilken förbrukning uppnår era MY RWD? Ange gärna tillverkningsår och månad.
Har haft min MY RWD i nästan 4 månader och min energiförbrukning är inte lika fantastisk som jag ser på internet.
Den är fortfarande bättre än min Leaf och runt 190 Wh/km @ 120 och typ 125-130 Wh/km vid 70-80. Siffror utan vind vid 20 grader på sommar “Gemini" hjul.
Nyligen testade Björn Nyland (Teslabjörn) en 2023 MY RWD i Norge och snittade 125 Wh/km i sitt räckvidstest. Detta står i kontrast till 107 Wh han klarade av i Thailand (2022 MY RWD).
Kanske gjorde Tesla några ändringar för att spara pengar som resulterade i sämre effektivitet? Eller kanske det finns kvalitetsproblem med batteripaket (internt motstånd) och motorer? Min bil byggdes i december 2022.
Vilken förbrukning uppnår era MY RWD? Ange gärna tillverkningsår och månad.
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
2023 Model Y RWD
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
125wh och 107 Björn fick är väl knappast i 120kmh?
Vad har du för däcktryck?
Vad har du för däcktryck?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Björn fick 125 vid 'sunday driving' i.e 70-80 kmh
Jag kör 2.9 bar
Jag kör 2.9 bar
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
2023 Model Y RWD
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Prova gå ner till 110 km/h istället. Tycker man märker skillnad på 110-115 km/h och 120 km/h.
Förra sommaren körde jag till och från jobb (50km enkel, 10 km 90-väg, 33 km motorväg och resten 70+stadskörning) på ungefär 160 wh/km i 110-115 km/h som bäst
Denna sommaren ligger jag oftast på 120 km/h, sällan uppåt 125 km/h och ligger nu runt 190 wh/km som bäst under liknande förhållande som förra året.
Detta är dock en MYP, men mina erfarenheter kan kanske appliceras på din RWD också.
Förra sommaren körde jag till och från jobb (50km enkel, 10 km 90-väg, 33 km motorväg och resten 70+stadskörning) på ungefär 160 wh/km i 110-115 km/h som bäst
Denna sommaren ligger jag oftast på 120 km/h, sällan uppåt 125 km/h och ligger nu runt 190 wh/km som bäst under liknande förhållande som förra året.
Detta är dock en MYP, men mina erfarenheter kan kanske appliceras på din RWD också.
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Jag är lite på ditt spår. Jag håller på att sammanställa lite data från min körning. Jag återkommer
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Så då fick du ju samma som han?
Thailand har ju helt annat klimat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Vid ca 20 grader får jag ungefär som Björn i de hastigheterna.
Har varit nere på 122 Wh t o m.
Åkte 15 mil igår, hälften motorväg, höll ca 105 km/h där. Snitt hela resan 135 Wh.
Tycker den är väldigt snål, åker nästan alltid med full bil också eftersom jag har 3 barn.
Efter 500 mil, hälften vinter och motorväg, totalt snitt 149 Wh.
Har varit nere på 122 Wh t o m.
Åkte 15 mil igår, hälften motorväg, höll ca 105 km/h där. Snitt hela resan 135 Wh.
Tycker den är väldigt snål, åker nästan alltid med full bil också eftersom jag har 3 barn.
Efter 500 mil, hälften vinter och motorväg, totalt snitt 149 Wh.
MY RWD 2023 Vit/Svart beställd 21/1
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars
Bytt till
MY RWD 2023 Silver/Vit leverans 6 mars
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
160Wh/km vid 125km/h vid optimala förhållanden. Rätt nöjd med 190Wh/km.
Vid ösregn 250Wh/km.
Ej provat vid riktig vinterväglag men snittade ca 200-210 under vintern.
Snittat 196Wh/km sedan årskiftet. 2900mil.
Vid ösregn 250Wh/km.
Ej provat vid riktig vinterväglag men snittade ca 200-210 under vintern.
Snittat 196Wh/km sedan årskiftet. 2900mil.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Snittade runt 150 wh/km på senaste 200-milsturen Ösd-Gbg.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Det är nog grymt små skillnader på individuella bilar.
Vilka hjul man har spelar stor roll. Mellan 18-20” eller mellan 19-21” skiljer det generellt 10% WLTP.
Olika däckmärken rullar olika trögt, byter man från original till någon däcksmodell som rullar trögt (kolla specen på bränsle-effektivitet) så kan det bli märkbar skillnaf vara där.
Annars är temperaturen A och O,
Förbrukning vs temp loggat med min M3P:
Hastighet påverkar såklart kraftfullt: Återigen inte Y men principen.
Vind påverkar ju också en hel del.
Vilka hjul man har spelar stor roll. Mellan 18-20” eller mellan 19-21” skiljer det generellt 10% WLTP.
Olika däckmärken rullar olika trögt, byter man från original till någon däcksmodell som rullar trögt (kolla specen på bränsle-effektivitet) så kan det bli märkbar skillnaf vara där.
Annars är temperaturen A och O,
Förbrukning vs temp loggat med min M3P:
Hastighet påverkar såklart kraftfullt: Återigen inte Y men principen.
Vind påverkar ju också en hel del.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 01 nov 2022 21:07
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Jag ligger närmare 200 när jag kör 120km/h. Rungg ta 160+ vid 110. 125-130 vid landsväg (80).
Däcktryck 2.9. 19”.
Mellan 15-20 grader.
Däcktryck 2.9. 19”.
Mellan 15-20 grader.
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Detta tyckte jag var bra. från senaste "långresan"
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 01 nov 2022 21:07
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Från idag med 22 grader i luften
110km/h - 155
120km/h - 170
Mellan Stockholm-Västerås (E18).
3.1 bar vid varma däck.
Får ni verkligen nere mot 130 när ni kör i 110km/h?
110km/h - 155
120km/h - 170
Mellan Stockholm-Västerås (E18).
3.1 bar vid varma däck.
Får ni verkligen nere mot 130 när ni kör i 110km/h?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Medvind, nedförsbacke och hemlängtan....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Nu vet jag att min bil inte är lika effektiv som de andra tack vare @MY_piraya och @jimhalpert.
Bilen klarar inte av en förbrukning lägre än 185 Wh/km @120 även med vinden. Omöjligt. period.
Idag körde jag från Gävle till Uppsala 179 Wh @115 kmh (medvind), sedan motvind till Uppsala 205 Wh @123 km/h.
Jag försökte tänka på varje variabel: vikt, vind, batteritemperatur, luftdensitet, inget takräcke etc.
Frågan är varför vissa individuella bilar är bättre än andra?
Panelluckor och sämre aero ?
Tesla använder olika motorer eller dålig kvalitetskontroll med motorer?
Batterikvalitet - internt motstånd?
Jag gillar bilen men jag är lite sur att förbrukning är 10% högre än den borde.
Bilen klarar inte av en förbrukning lägre än 185 Wh/km @120 även med vinden. Omöjligt. period.
Idag körde jag från Gävle till Uppsala 179 Wh @115 kmh (medvind), sedan motvind till Uppsala 205 Wh @123 km/h.
Jag försökte tänka på varje variabel: vikt, vind, batteritemperatur, luftdensitet, inget takräcke etc.
Frågan är varför vissa individuella bilar är bättre än andra?
Panelluckor och sämre aero ?
Tesla använder olika motorer eller dålig kvalitetskontroll med motorer?
Batterikvalitet - internt motstånd?
Jag gillar bilen men jag är lite sur att förbrukning är 10% högre än den borde.
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
2023 Model Y RWD
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Här är några variabler till:sygix skrev: ↑12 jun 2023 20:18Nu vet jag att min bil inte är lika effektiv som de andra tack vare @MY_piraya och @jimhalpert.
Bilen klarar inte av en förbrukning lägre än 185 Wh/km @120 även med vinden. Omöjligt. period.
Idag körde jag från Gävle till Uppsala 179 Wh @115 kmh (medvind), sedan motvind till Uppsala 205 Wh @123 km/h.
115kph.png
Jag försökte tänka på varje variabel: vikt, vind, batteritemperatur, luftdensitet, inget takräcke etc.
Frågan är varför vissa individuella bilar är bättre än andra?
Panelluckor och sämre aero ?
Tesla använder olika motorer eller dålig kvalitetskontroll med motorer?
Batterikvalitet - internt motstånd?
Jag gillar bilen men jag är lite sur att förbrukning är 10% högre än den borde.
Fälgmodell
Fältstorlek
Däckmärke
Däckdjup
Däckhårdhet
Det finns inga exakta mått. Siffrorna kan mycket väl ligga inom en viss intervall säg +-2kWh. Även hastigheten då oftast i minus +0 -3km/h
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Har du originalhjul?
Jag tror inte det skiljer 10% utan mycket mycket mindre om ni de fakto körde samma väg, samtidigt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Kolla trycket med kalla däck, när bilen inte stått i solen. Lägg på en marginal för att det kan bli kallare ute så ha 3.0-3.1jimhalpert skrev: ↑11 jun 2023 20:48
3.1 bar vid varma däck.
Får ni verkligen nere mot 130 när ni kör i 110km/h?
Däcktryck ska kollas med kalla däck. (Inte kört på flera timmar, inte i solen.)
10 graders skillnad i tempereatur gör cirka 0.07-0.1Bar.
Ha marginal för att det är regnväder och kallt och se till att däcket håller specat tryck de kallaste dagarna(under samma årstid)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Apropå det... Hur ofta behöver man kontrollera däcktryck? Behöver man verkligen göra det så ofta som varje eller varannan månad?...AAKEE skrev: ↑12 jun 2023 22:18Kolla trycket med kalla däck, när bilen inte stått i solen. Lägg på en marginal för att det kan bli kallare ute så ha 3.0-3.1jimhalpert skrev: ↑11 jun 2023 20:48
3.1 bar vid varma däck.
Får ni verkligen nere mot 130 när ni kör i 110km/h?
Däcktryck ska kollas med kalla däck. (Inte kört på flera timmar, inte i solen.)
10 graders skillnad i tempereatur gör cirka 0.07-0.1Bar.
Ha marginal för att det är regnväder och kallt och se till att däcket håller specat tryck de kallaste dagarna(under samma årstid)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 01 nov 2022 21:07
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Ja, det är helt riktigt. Man ska inte jämföra med varma däck utan kalla. Jag har 2.9 bar vid kalla däck. Får ta och dra in TeslaLogger eller liknande så att man kan få ut lite mer granulär data. Ofta upplever jag att snittet tex senaste fem milen är lägre än genomsnittsföbrukningen för aktuell resa. Hade önskat att Teslan hade kunnat presentera till mer detaljerad data än det som finns idag, vilket är lite väl basic kan man tycka. Finns dock många appar men gillar inte att lämna ut nycklarna till tredjepart med full åtkomst. Hade gärna sett att man hade kunnat ge mer begränsad behörighet med read-only när man genererar nycklar till appar. Kanske kommer! Fingers crossed.AAKEE skrev: ↑12 jun 2023 22:18Kolla trycket med kalla däck, när bilen inte stått i solen. Lägg på en marginal för att det kan bli kallare ute så ha 3.0-3.1jimhalpert skrev: ↑11 jun 2023 20:48
3.1 bar vid varma däck.
Får ni verkligen nere mot 130 när ni kör i 110km/h?
Däcktryck ska kollas med kalla däck. (Inte kört på flera timmar, inte i solen.)
10 graders skillnad i tempereatur gör cirka 0.07-0.1Bar.
Ha marginal för att det är regnväder och kallt och se till att däcket håller specat tryck de kallaste dagarna(under samma årstid)
Kul att läsa hur förbrukningen ser ut hos er andra! Jag har 19" original gemini om jag inte nämnt det tidigare. Vit färg - you never know
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Ja. Gemini med Hankook Ventus EV
Kanske spelar asfaltskvalitet en stor roll?
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
2023 Model Y RWD
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Appen varnar om trycket är för högt eller lågt än rekommenderat.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2023 22:35Apropå det... Hur ofta behöver man kontrollera däcktryck? Behöver man verkligen göra det så ofta som varje eller varannan månad?...AAKEE skrev: ↑12 jun 2023 22:18Kolla trycket med kalla däck, när bilen inte stått i solen. Lägg på en marginal för att det kan bli kallare ute så ha 3.0-3.1jimhalpert skrev: ↑11 jun 2023 20:48
3.1 bar vid varma däck.
Får ni verkligen nere mot 130 när ni kör i 110km/h?
Däcktryck ska kollas med kalla däck. (Inte kört på flera timmar, inte i solen.)
10 graders skillnad i tempereatur gör cirka 0.07-0.1Bar.
Ha marginal för att det är regnväder och kallt och se till att däcket håller specat tryck de kallaste dagarna(under samma årstid)
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
2023 Model Y RWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Och man kan ju kolla i princip vid varje resa, i en Tesla iafsygix skrev: ↑12 jun 2023 22:52Appen varnar om trycket är för högt eller lågt än rekommenderat.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jun 2023 22:35Apropå det... Hur ofta behöver man kontrollera däcktryck? Behöver man verkligen göra det så ofta som varje eller varannan månad?...AAKEE skrev: ↑12 jun 2023 22:18Kolla trycket med kalla däck, när bilen inte stått i solen. Lägg på en marginal för att det kan bli kallare ute så ha 3.0-3.1jimhalpert skrev: ↑11 jun 2023 20:48
3.1 bar vid varma däck.
Får ni verkligen nere mot 130 när ni kör i 110km/h?
Däcktryck ska kollas med kalla däck. (Inte kört på flera timmar, inte i solen.)
10 graders skillnad i tempereatur gör cirka 0.07-0.1Bar.
Ha marginal för att det är regnväder och kallt och se till att däcket håller specat tryck de kallaste dagarna(under samma årstid)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
Asfalten påverkar väldigt mycket mer än man kan tro, har man kört lite längre som härifrån till Danmark
eller längre så blir man rejält förvånad hur mycket det kan skilja faktiskt.
Oljegrus på toppen jämfört med superfin väg skiljer nog t.o.m. mer än 10% bara det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model Y RWD förbrukningsvariation mellan samma bilar?
En liten uppdatering. Jag lyckades uppnå runt 170 Wh/km @115-120 mellan Gävle och Uppsala i söndags. Det var väldigt varmt (28 grader) och resultatet var 7% bättre än mitt tidigare bäst av 185 (också lite medvind).
Ser ut som höga luft-, asfalt- och kanske batteritemperaturer spelar stor roll för förbrukningen så jag gick ner i det där ‘rabbit hole’.
Vi har tre eller flera faktorer som påverkar förbrukningen: däckfriktion, luftmotstånd och termiska drivlinaförluster och HVAC.
Luftmotståndet är proportionellt mot hastigheten, luftdensiteten och bilens egenskaper (frontarean och luftmotståndskoefficienten). Jag fick reda på att vid 110 km/h behöver Model S, som borde ha liknande luftmotståndskoefficienten och frontytan som modell Y, 77 pund (343 Newton) kraft. Detta motsvarar cirka 10,4 kW effekt som behövs för att motverka motståndet vid 110 km/h (10,45 kWh/100 km @110 = 342 N * 110 km = 37620 kJ = 10,45 kWh)
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... e-road.pdf
Vid 28 grader är luften 3% mindre tjock jämfört med 20 C och man sparar runt 300 Wh / 100 km vid högre temperatur, men man använder mer AC. Om vi antar att AC drar 200 watt mer vid 28 C jämfört med 20 C då sparar vi 1% eller 1 Wh/km.
Den andra faktorn är rullmotståndet, proportionellt mot däckets rullningskoefficienten och bilens massan. Låt oss anta koefficienten av 0,01 (rent spekulativt)
Kraften är 2000 kg * 9,81 m/s2 * 0,01 = 196 N = 6 kW effektbehov för att motverka rullmotståndet vid 110 km/h.
10,45 + 6 + 1,5? (AC + datorer + värmeförlust) = 180 Wh/km totalt @110 kph @20 C
Jag hittade en artikel som uppskattar friktionskoefficienterna för olika asfalter och yttemperaturer här:
https://www.researchgate.net/publicatio ... n_Analyses
0,55 @50C vs 0,7 @20C asfaltyttemperatur för PA-asfalt (Porös asfalt dvs Sverige?) = 20% lägre rullmotstånd med mycket varm asfalt
0,4 vs 0,5 för SMA asfalt (används i varmare länder?) - också runt 20% bättre.
Het SMA-asfalt jämfört med normal nordisk asfalt verkar göra en enorm skillnad (43 % lägre rullmotstånd) och verkar förklara mycket lägre rapporterad förbrukning av Model Y i varma länder som Thailand och Australien.
6kW * 0,2 = 12 Wh/km sparat vid 28C vs 20C i teorin
180 - 12 - 1 = 167 totalt vid 28C vs 20C @110 kph.
Verkar som att siffrorna kanske går ihop förutsatt korrekt rullmotståndet.
Ser ut som höga luft-, asfalt- och kanske batteritemperaturer spelar stor roll för förbrukningen så jag gick ner i det där ‘rabbit hole’.
Vi har tre eller flera faktorer som påverkar förbrukningen: däckfriktion, luftmotstånd och termiska drivlinaförluster och HVAC.
Luftmotståndet är proportionellt mot hastigheten, luftdensiteten och bilens egenskaper (frontarean och luftmotståndskoefficienten). Jag fick reda på att vid 110 km/h behöver Model S, som borde ha liknande luftmotståndskoefficienten och frontytan som modell Y, 77 pund (343 Newton) kraft. Detta motsvarar cirka 10,4 kW effekt som behövs för att motverka motståndet vid 110 km/h (10,45 kWh/100 km @110 = 342 N * 110 km = 37620 kJ = 10,45 kWh)
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... e-road.pdf
Vid 28 grader är luften 3% mindre tjock jämfört med 20 C och man sparar runt 300 Wh / 100 km vid högre temperatur, men man använder mer AC. Om vi antar att AC drar 200 watt mer vid 28 C jämfört med 20 C då sparar vi 1% eller 1 Wh/km.
Den andra faktorn är rullmotståndet, proportionellt mot däckets rullningskoefficienten och bilens massan. Låt oss anta koefficienten av 0,01 (rent spekulativt)
Kraften är 2000 kg * 9,81 m/s2 * 0,01 = 196 N = 6 kW effektbehov för att motverka rullmotståndet vid 110 km/h.
10,45 + 6 + 1,5? (AC + datorer + värmeförlust) = 180 Wh/km totalt @110 kph @20 C
Jag hittade en artikel som uppskattar friktionskoefficienterna för olika asfalter och yttemperaturer här:
https://www.researchgate.net/publicatio ... n_Analyses
0,55 @50C vs 0,7 @20C asfaltyttemperatur för PA-asfalt (Porös asfalt dvs Sverige?) = 20% lägre rullmotstånd med mycket varm asfalt
0,4 vs 0,5 för SMA asfalt (används i varmare länder?) - också runt 20% bättre.
Het SMA-asfalt jämfört med normal nordisk asfalt verkar göra en enorm skillnad (43 % lägre rullmotstånd) och verkar förklara mycket lägre rapporterad förbrukning av Model Y i varma länder som Thailand och Australien.
6kW * 0,2 = 12 Wh/km sparat vid 28C vs 20C i teorin
180 - 12 - 1 = 167 totalt vid 28C vs 20C @110 kph.
Verkar som att siffrorna kanske går ihop förutsatt korrekt rullmotståndet.
2019 Nissan Leaf Tekna Såld
2023 Model Y RWD
2023 Model Y RWD