Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Franz »

Det kan kännas som att det var ett tag sedan men det är mindre än 5 månader sedan Tesla sänkte priserna rejält. Beställer man en XC40 Recharge, åtminstone första bästa jag tittade på, är det 8-9 månaders leveranstid. Nu har jag inte riktigt följt leveranstiderna men det känns ju ganska rimligt ändå att många som får leveranser av elektriska XC40, ID.4 etc. idag trots allt beställt sina bilar före Teslas prissänkning. Det verkar ju inte alltid helt enkelt att kliva av en sådan beställning heller. Nu är inte mitt umgänge representativt men där har man antingen velat men inte fått byta till en Model Y eller har slagit till på en Model Y fast den egentligen var uträknad fram tills nyligen (på grund av priset).

Mobility Sweden har i sina senaste månadsrapporter nämnt att beställningarna av elbilar sjunkit väldigt mycket sedan supermiljöbilspremien avskaffades (för nya beställningar). Det är väl kanske till viss del att man gärna ser bidrag till sin bransch men jag tvivlar på att de har ett dugg aning om just Teslas beställningar så min slutsats är att det beställs färre elbilar, av de som kostade tillräckligt lite för att få del av bonusen, sedan den 8:e november och antagligen väsentligt färre icke-Teslor sedan 12:e januari.

Det jag funderar över är:

* Hur många elbilar beställs det idag från andra märken än Tesla?
* När är de elbilar som levereras idag typiskt beställda?
* Kommer vi inom några månader se väsentligt minskade leveranser av vissa elbilar för att de helt enkelt kommit ikapp tidigare beställningar och får in för få nya?
* Kommer vi se snart se prissänkningar på vissa märkens elbilar (borträknat Tesla)?

Nu finns det så klart vissa konfigurationer av Teslor där folk väntat väldigt länge på leverans också men jag hoppas att de flesta ändå förstår att det mer rör sig om volymerna här.
Driver sajten Car.info
toppo
elbilist
Inlägg: 193
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av toppo »

Ganska brett ämne, sammanfattar det jag noterat:

XC40 Recharge levereras på 5-6 månader, nya modellåret har precis börjat byggas och föregående modellår var slutsåld 8 november. Således bör dagens backlogg vara beställda efter det. XC40 säljs i kampanjversion för 560 tkr med WLTP 57 mil.
ID4 bakhjulsdrift har nu väldigt kort leveranstid, i princip får man den på någon månad. Säljs också i kanpanjversion med lite extra utrustning för 590 tkr. Uppdaterade modellen är nog beställningsbar inom några veckor.
Polestar 2 har gått från estimerad leverans augusti-september i januari till oktober-november idag, så de verkar också sälja bilar trots klart högre priser än Tesla.

Sammanfattningsvis: Ja det säljs andra elbilar, och ja det kan säkert komma fler kampanjer en bit in på hösten om försäljningstakten fortsätter vara svag. Jag tror Tesla också kommer sänka priset i Q3 med tanke på hur korta leveranstider de har. Men alla vill inte ha en Tesla av olika anledningar.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Dinsdale »

toppo skrev: 08 jun 2023 18:23
Ganska brett ämne, sammanfattar det jag noterat:

XC40 Recharge levereras på 5-6 månader, nya modellåret har precis börjat byggas och föregående modellår var slutsåld 8 november. Således bör dagens backlogg vara beställda efter det. XC40 säljs i kampanjversion för 560 tkr med WLTP 57 mil.
ID4 bakhjulsdrift har nu väldigt kort leveranstid, i princip får man den på någon månad. Säljs också i kanpanjversion med lite extra utrustning för 590 tkr. Uppdaterade modellen är nog beställningsbar inom några veckor.
Polestar 2 har gått från estimerad leverans augusti-september i januari till oktober-november idag, så de verkar också sälja bilar trots klart högre priser än Tesla.

Sammanfattningsvis: Ja det säljs andra elbilar, och ja det kan säkert komma fler kampanjer en bit in på hösten om försäljningstakten fortsätter vara svag. Jag tror Tesla också kommer sänka priset i Q3 med tanke på hur korta leveranstider de har. Men alla vill inte ha en Tesla av olika anledningar.
Just Polestar har en hel del lagerbilar/snart inkommande. Den uppdatering av Polestar 2 de gjorde senast är väldigt stor. De satte tillbaka Led Matrix-ljusen, höjde laddhastigheten, bytte från diskmaskinsmotorer till riktiga elbilsmotorer tror jag, bakhjulsdrift istf framhjulsdrift på single motor, eventuellt något större batteri, lite annan design men fick framför allt längre räckvidd. Long range single motor med värmepump (pluspaketet) matchar nästan Model 3 LR i räckvidd nu enligt norska räckviddstestet (däremot fortfarande kortare räckvidd än WLTP anger).
Hade jag haft en liggande beställning på föregående årsmodell av Polestar 2 som jag var villig att fullfölja trots Teslas prissänkningar, hade jag omedelbart avbrutit den och beställt om. Gissar om många tänker på samma sätt skulle det blåsa upp Polestar 2 årsmodell 2023 en del så här initialt, samtidigt som man skulle få en massa lagerbilar av årsmodell 2022.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Legato »

Mest desperata prissänkningen står iaf defintivt Hongqi för. Deras gigantiska Rolls Royce-"inspirerade" SUV sänktes i instegsversion från 899.000:- till 599.000:-. Det var så mycket att tom jag blev intresserad :D

Vid provkörning visade det sig dock att de "ca 10" bilar de haft i det utförandet direkt hade sålt slut. Men de tyckte såklart Premium för 849.000:- och Exclusive för 999.000:- var mycket bättre val ändå ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 193
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av toppo »

Dinsdale skrev: 09 jun 2023 06:18
toppo skrev: 08 jun 2023 18:23
Ganska brett ämne, sammanfattar det jag noterat:

XC40 Recharge levereras på 5-6 månader, nya modellåret har precis börjat byggas och föregående modellår var slutsåld 8 november. Således bör dagens backlogg vara beställda efter det. XC40 säljs i kampanjversion för 560 tkr med WLTP 57 mil.
ID4 bakhjulsdrift har nu väldigt kort leveranstid, i princip får man den på någon månad. Säljs också i kanpanjversion med lite extra utrustning för 590 tkr. Uppdaterade modellen är nog beställningsbar inom några veckor.
Polestar 2 har gått från estimerad leverans augusti-september i januari till oktober-november idag, så de verkar också sälja bilar trots klart högre priser än Tesla.

Sammanfattningsvis: Ja det säljs andra elbilar, och ja det kan säkert komma fler kampanjer en bit in på hösten om försäljningstakten fortsätter vara svag. Jag tror Tesla också kommer sänka priset i Q3 med tanke på hur korta leveranstider de har. Men alla vill inte ha en Tesla av olika anledningar.
Just Polestar har en hel del lagerbilar/snart inkommande. Den uppdatering av Polestar 2 de gjorde senast är väldigt stor. De satte tillbaka Led Matrix-ljusen, höjde laddhastigheten, bytte från diskmaskinsmotorer till riktiga elbilsmotorer tror jag, bakhjulsdrift istf framhjulsdrift på single motor, eventuellt något större batteri, lite annan design men fick framför allt längre räckvidd. Long range single motor med värmepump (pluspaketet) matchar nästan Model 3 LR i räckvidd nu enligt norska räckviddstestet (däremot fortfarande kortare räckvidd än WLTP anger).
Hade jag haft en liggande beställning på föregående årsmodell av Polestar 2 som jag var villig att fullfölja trots Teslas prissänkningar, hade jag omedelbart avbrutit den och beställt om. Gissar om många tänker på samma sätt skulle det blåsa upp Polestar 2 årsmodell 2023 en del så här initialt, samtidigt som man skulle få en massa lagerbilar av årsmodell 2022.
Det är nog trots allt inte jättemånga som tänker så, men det klart de finns. Jag hade en beställning på en SRSM årsmodell 23 (den ”gamla”) som var bonusberättigad men trots det avbeställde jag. Den kom ut som lagerbil på hemsidan igår och försvann igen på några timmar, det är främst LR-varianterna av årsmodell 23 som ligger kvar under lagerbilar. För mig blir det nog ändå inte en årsmodell 24 (den uppdaterade) då prissteget till den är lite för stort, finns mer prisvärda bilar som passar mig bättre.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Dinsdale »

toppo skrev: 09 jun 2023 07:19
Dinsdale skrev: 09 jun 2023 06:18
toppo skrev: 08 jun 2023 18:23
Ganska brett ämne, sammanfattar det jag noterat:

XC40 Recharge levereras på 5-6 månader, nya modellåret har precis börjat byggas och föregående modellår var slutsåld 8 november. Således bör dagens backlogg vara beställda efter det. XC40 säljs i kampanjversion för 560 tkr med WLTP 57 mil.
ID4 bakhjulsdrift har nu väldigt kort leveranstid, i princip får man den på någon månad. Säljs också i kanpanjversion med lite extra utrustning för 590 tkr. Uppdaterade modellen är nog beställningsbar inom några veckor.
Polestar 2 har gått från estimerad leverans augusti-september i januari till oktober-november idag, så de verkar också sälja bilar trots klart högre priser än Tesla.

Sammanfattningsvis: Ja det säljs andra elbilar, och ja det kan säkert komma fler kampanjer en bit in på hösten om försäljningstakten fortsätter vara svag. Jag tror Tesla också kommer sänka priset i Q3 med tanke på hur korta leveranstider de har. Men alla vill inte ha en Tesla av olika anledningar.
Just Polestar har en hel del lagerbilar/snart inkommande. Den uppdatering av Polestar 2 de gjorde senast är väldigt stor. De satte tillbaka Led Matrix-ljusen, höjde laddhastigheten, bytte från diskmaskinsmotorer till riktiga elbilsmotorer tror jag, bakhjulsdrift istf framhjulsdrift på single motor, eventuellt något större batteri, lite annan design men fick framför allt längre räckvidd. Long range single motor med värmepump (pluspaketet) matchar nästan Model 3 LR i räckvidd nu enligt norska räckviddstestet (däremot fortfarande kortare räckvidd än WLTP anger).
Hade jag haft en liggande beställning på föregående årsmodell av Polestar 2 som jag var villig att fullfölja trots Teslas prissänkningar, hade jag omedelbart avbrutit den och beställt om. Gissar om många tänker på samma sätt skulle det blåsa upp Polestar 2 årsmodell 2023 en del så här initialt, samtidigt som man skulle få en massa lagerbilar av årsmodell 2022.
Det är nog trots allt inte jättemånga som tänker så, men det klart de finns. Jag hade en beställning på en SRSM årsmodell 23 (den ”gamla”) som var bonusberättigad men trots det avbeställde jag. Den kom ut som lagerbil på hemsidan igår och försvann igen på några timmar, det är främst LR-varianterna av årsmodell 23 som ligger kvar under lagerbilar. För mig blir det nog ändå inte en årsmodell 24 (den uppdaterade) då prissteget till den är lite för stort, finns mer prisvärda bilar som passar mig bättre.
Ah, de är inne på årsmodell 24 nu?

Nä det är en ren gissning från min sida att många lagerbilar beror på avbeställningar av föregående årsmodell till förmån för att man byter till nya modellen (årsmodell 24 då).
Tittar man på blocket, vars priser ändå är uppblåsta jämfört med kvd som verkar ligga närmare marknadsvärdet, tycker jag mig skönja att priserna gått ner rätt mycket på begagnatmarknaden även för Polestar 2. Även Polestar själva sänker priset på sina begagnade bilar enligt Blocketannonserna iaf. Så frågan är om/när nypriset också går ner. Verkligen starkt om de kan bibehålla försäljningen på rimlig nivå utan prissänkning, men nån gång ska dessa bilar säljas begagnade och då blir det ju köparen som får ta värdefallet istf tillverkaren. Förutom om man leasar med garanterat restvärde naturligtvis.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Legato »

PS2 Performance är den enda jag följt och den har definitivt fallit i pris.

Min såldes till slut till Finland. Tydligen går väldigt mycket nyare elbilar på export nu med den extremt svaga kronan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 09 jun 2023 07:46
toppo skrev: 09 jun 2023 07:19
Dinsdale skrev: 09 jun 2023 06:18
toppo skrev: 08 jun 2023 18:23
Ganska brett ämne, sammanfattar det jag noterat:

XC40 Recharge levereras på 5-6 månader, nya modellåret har precis börjat byggas och föregående modellår var slutsåld 8 november. Således bör dagens backlogg vara beställda efter det. XC40 säljs i kampanjversion för 560 tkr med WLTP 57 mil.
ID4 bakhjulsdrift har nu väldigt kort leveranstid, i princip får man den på någon månad. Säljs också i kanpanjversion med lite extra utrustning för 590 tkr. Uppdaterade modellen är nog beställningsbar inom några veckor.
Polestar 2 har gått från estimerad leverans augusti-september i januari till oktober-november idag, så de verkar också sälja bilar trots klart högre priser än Tesla.

Sammanfattningsvis: Ja det säljs andra elbilar, och ja det kan säkert komma fler kampanjer en bit in på hösten om försäljningstakten fortsätter vara svag. Jag tror Tesla också kommer sänka priset i Q3 med tanke på hur korta leveranstider de har. Men alla vill inte ha en Tesla av olika anledningar.
Just Polestar har en hel del lagerbilar/snart inkommande. Den uppdatering av Polestar 2 de gjorde senast är väldigt stor. De satte tillbaka Led Matrix-ljusen, höjde laddhastigheten, bytte från diskmaskinsmotorer till riktiga elbilsmotorer tror jag, bakhjulsdrift istf framhjulsdrift på single motor, eventuellt något större batteri, lite annan design men fick framför allt längre räckvidd. Long range single motor med värmepump (pluspaketet) matchar nästan Model 3 LR i räckvidd nu enligt norska räckviddstestet (däremot fortfarande kortare räckvidd än WLTP anger).
Hade jag haft en liggande beställning på föregående årsmodell av Polestar 2 som jag var villig att fullfölja trots Teslas prissänkningar, hade jag omedelbart avbrutit den och beställt om. Gissar om många tänker på samma sätt skulle det blåsa upp Polestar 2 årsmodell 2023 en del så här initialt, samtidigt som man skulle få en massa lagerbilar av årsmodell 2022.
Det är nog trots allt inte jättemånga som tänker så, men det klart de finns. Jag hade en beställning på en SRSM årsmodell 23 (den ”gamla”) som var bonusberättigad men trots det avbeställde jag. Den kom ut som lagerbil på hemsidan igår och försvann igen på några timmar, det är främst LR-varianterna av årsmodell 23 som ligger kvar under lagerbilar. För mig blir det nog ändå inte en årsmodell 24 (den uppdaterade) då prissteget till den är lite för stort, finns mer prisvärda bilar som passar mig bättre.
Ah, de är inne på årsmodell 24 nu?

Nä det är en ren gissning från min sida att många lagerbilar beror på avbeställningar av föregående årsmodell till förmån för att man byter till nya modellen (årsmodell 24 då).
Tittar man på blocket, vars priser ändå är uppblåsta jämfört med kvd som verkar ligga närmare marknadsvärdet, tycker jag mig skönja att priserna gått ner rätt mycket på begagnatmarknaden även för Polestar 2. Även Polestar själva sänker priset på sina begagnade bilar enligt Blocketannonserna iaf. Så frågan är om/när nypriset också går ner. Verkligen starkt om de kan bibehålla försäljningen på rimlig nivå utan prissänkning, men nån gång ska dessa bilar säljas begagnade och då blir det ju köparen som får ta värdefallet istf tillverkaren. Förutom om man leasar med garanterat restvärde naturligtvis.
Polestar har 7st single motor lagerbilar på hemsidan och alla är framhjulsdrivna vilket betyder den äldre versionen. Dom har även det reducerade Pilot lite som inte innehåller matrix-ljus. Man har också ett tiotal dual motor.
Har också funderat på varför dom ligger där och varför man inte bara rabatterar iväg dom. Tror det handlar om att man vill ha lagerbilar på hemsidan.

Hissmaskinsmotor var det väl ändå? Inte diskmaskin....
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 09 jun 2023 08:38
Dinsdale skrev: 09 jun 2023 07:46
toppo skrev: 09 jun 2023 07:19
Dinsdale skrev: 09 jun 2023 06:18
toppo skrev: 08 jun 2023 18:23
Ganska brett ämne, sammanfattar det jag noterat:

XC40 Recharge levereras på 5-6 månader, nya modellåret har precis börjat byggas och föregående modellår var slutsåld 8 november. Således bör dagens backlogg vara beställda efter det. XC40 säljs i kampanjversion för 560 tkr med WLTP 57 mil.
ID4 bakhjulsdrift har nu väldigt kort leveranstid, i princip får man den på någon månad. Säljs också i kanpanjversion med lite extra utrustning för 590 tkr. Uppdaterade modellen är nog beställningsbar inom några veckor.
Polestar 2 har gått från estimerad leverans augusti-september i januari till oktober-november idag, så de verkar också sälja bilar trots klart högre priser än Tesla.

Sammanfattningsvis: Ja det säljs andra elbilar, och ja det kan säkert komma fler kampanjer en bit in på hösten om försäljningstakten fortsätter vara svag. Jag tror Tesla också kommer sänka priset i Q3 med tanke på hur korta leveranstider de har. Men alla vill inte ha en Tesla av olika anledningar.
Just Polestar har en hel del lagerbilar/snart inkommande. Den uppdatering av Polestar 2 de gjorde senast är väldigt stor. De satte tillbaka Led Matrix-ljusen, höjde laddhastigheten, bytte från diskmaskinsmotorer till riktiga elbilsmotorer tror jag, bakhjulsdrift istf framhjulsdrift på single motor, eventuellt något större batteri, lite annan design men fick framför allt längre räckvidd. Long range single motor med värmepump (pluspaketet) matchar nästan Model 3 LR i räckvidd nu enligt norska räckviddstestet (däremot fortfarande kortare räckvidd än WLTP anger).
Hade jag haft en liggande beställning på föregående årsmodell av Polestar 2 som jag var villig att fullfölja trots Teslas prissänkningar, hade jag omedelbart avbrutit den och beställt om. Gissar om många tänker på samma sätt skulle det blåsa upp Polestar 2 årsmodell 2023 en del så här initialt, samtidigt som man skulle få en massa lagerbilar av årsmodell 2022.
Det är nog trots allt inte jättemånga som tänker så, men det klart de finns. Jag hade en beställning på en SRSM årsmodell 23 (den ”gamla”) som var bonusberättigad men trots det avbeställde jag. Den kom ut som lagerbil på hemsidan igår och försvann igen på några timmar, det är främst LR-varianterna av årsmodell 23 som ligger kvar under lagerbilar. För mig blir det nog ändå inte en årsmodell 24 (den uppdaterade) då prissteget till den är lite för stort, finns mer prisvärda bilar som passar mig bättre.
Ah, de är inne på årsmodell 24 nu?

Nä det är en ren gissning från min sida att många lagerbilar beror på avbeställningar av föregående årsmodell till förmån för att man byter till nya modellen (årsmodell 24 då).
Tittar man på blocket, vars priser ändå är uppblåsta jämfört med kvd som verkar ligga närmare marknadsvärdet, tycker jag mig skönja att priserna gått ner rätt mycket på begagnatmarknaden även för Polestar 2. Även Polestar själva sänker priset på sina begagnade bilar enligt Blocketannonserna iaf. Så frågan är om/när nypriset också går ner. Verkligen starkt om de kan bibehålla försäljningen på rimlig nivå utan prissänkning, men nån gång ska dessa bilar säljas begagnade och då blir det ju köparen som får ta värdefallet istf tillverkaren. Förutom om man leasar med garanterat restvärde naturligtvis.
Polestar har 7st single motor lagerbilar på hemsidan och alla är framhjulsdrivna vilket betyder den äldre versionen. Dom har även det reducerade Pilot lite som inte innehåller matrix-ljus. Man har också ett tiotal dual motor.
Har också funderat på varför dom ligger där och varför man inte bara rabatterar iväg dom. Tror det handlar om att man vill ha lagerbilar på hemsidan.

Hissmaskinsmotor var det väl ändå? Inte diskmaskin....
Vore de en diskmaskins motor så känns de som att den diskmaskinen diskar extremt snabbt 🤣, problemet kan vara elanslutningen.. 😎
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
toppo
elbilist
Inlägg: 193
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av toppo »

Fredrik j skrev: 09 jun 2023 08:38
Polestar har 7st single motor lagerbilar på hemsidan och alla är framhjulsdrivna vilket betyder den äldre versionen. Dom har även det reducerade Pilot lite som inte innehåller matrix-ljus. Man har också ett tiotal dual motor.
Har också funderat på varför dom ligger där och varför man inte bara rabatterar iväg dom. Tror det handlar om att man vill ha lagerbilar på hemsidan.
Det är bara den äldre versionen som finns som lagerbilar, och fram tills för några dagar sedan fanns bara enstaka framhjulsdrivna, resten var den fyrhjulsdrivna.

Polestar rabatterar faktiskt lagerbilar nu, men enbart på leasing (privat och företag) så det syns inte lika tydligt. De gjorde samma för två år sedan när jag hämtade ut min som en sen årsmodell 21.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av BigEasy »

Volvo EX30 känns spännande och prisvärd.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Oscar11 »

BigEasy skrev: 09 jun 2023 12:06
Volvo EX30 känns spännande och prisvärd.
Nja 529tkr för en körbar version, då hade jag lätt valt MYRWD istället.

Coreversionen har inte ens möjlighet att ladda telefonen….
Tesla MYLR -23
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 09 jun 2023 07:02
Mest desperata prissänkningen står iaf defintivt Hongqi för. Deras gigantiska Rolls Royce-"inspirerade" SUV sänktes i instegsversion från 899.000:- till 599.000:-. Det var så mycket att tom jag blev intresserad :D

Vid provkörning visade det sig dock att de "ca 10" bilar de haft i det utförandet direkt hade sålt slut. Men de tyckte såklart Premium för 849.000:- och Exclusive för 999.000:- var mycket bättre val ändå ;)
Jo 599 låter ju faktiskt nästan intressant. Det var det här med kina då. Går det beställa till det priset eller var det bara de 10 lagerbilarna?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Legato »

Dafro skrev: 09 jun 2023 16:20
Legato skrev: 09 jun 2023 07:02
Mest desperata prissänkningen står iaf defintivt Hongqi för. Deras gigantiska Rolls Royce-"inspirerade" SUV sänktes i instegsversion från 899.000:- till 599.000:-. Det var så mycket att tom jag blev intresserad :D

Vid provkörning visade det sig dock att de "ca 10" bilar de haft i det utförandet direkt hade sålt slut. Men de tyckte såklart Premium för 849.000:- och Exclusive för 999.000:- var mycket bättre val ändå ;)
Jo 599 låter ju faktiskt nästan intressant. Det var det här med kina då. Går det beställa till det priset eller var det bara de 10 lagerbilarna?
Det var enbart de "10" lagerbilarna (ingen aning om de ens sålt 10, kanske bara var ett rent lockpris...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Franz »

Ett litet exempel på hur det kan se ut...
Nu har jag dålig koll på Mach-E ifall det kanske är någon ny variant etc. som förklarar det hela men annars är det ju en ganska påkostad bil som till viss del delar potentiella kunder med Model Y.
mache_2023.png
https://www.car.info/sv-se/ford/mustang ... tered&tci=

Lite andra bilar som eventuellt har en sämre utveckling men fritt från analys om det finns specifika orsaker. Jag skippade dock t.ex. BMW i3 som ju trots allt lades ner ;). Viktigt att tänka på är att juni månad fortfarande, åtminstone när det här skrivs, en ung månad.

Kia Niro (EL):
https://www.car.info/sv-se/kia/niro/sta ... tered&tci=
Nissan Leaf:
https://www.car.info/sv-se/nissan/leaf/ ... tered&tci=
MG ZS SUV
https://www.car.info/sv-se/mg/zs-suv/st ... tered&tci=
VW ID.5
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... tered&tci=
Peugeot 2008 (EL)
https://www.car.info/sv-se/peugeot/2008 ... tered&tci=

Givetvis finns det flera bilar som inte har den här utvecklingen men är det så att man får för få nybeställningar kommer man ju förre eller senare till en tillstånd liknande ovanstående bilar.
Driver sajten Car.info
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Maw »

Franz skrev: 09 jun 2023 17:31
Ett litet exempel på hur det kan se ut...
Nu har jag dålig koll på Mach-E ifall det kanske är någon ny variant etc. som förklarar det hela men annars är det ju en ganska påkostad bil som till viss del delar potentiella kunder med Model Y.

mache_2023.png
https://www.car.info/sv-se/ford/mustang ... tered&tci=

Lite andra bilar som eventuellt har en sämre utveckling men fritt från analys om det finns specifika orsaker. Jag skippade dock t.ex. BMW i3 som ju trots allt lades ner ;). Viktigt att tänka på är att juni månad fortfarande, åtminstone när det här skrivs, en ung månad.

Kia Niro (EL):
https://www.car.info/sv-se/kia/niro/sta ... tered&tci=
Nissan Leaf:
https://www.car.info/sv-se/nissan/leaf/ ... tered&tci=
MG ZS SUV
https://www.car.info/sv-se/mg/zs-suv/st ... tered&tci=
VW ID.5
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... tered&tci=
Peugeot 2008 (EL)
https://www.car.info/sv-se/peugeot/2008 ... tered&tci=

Givetvis finns det flera bilar som inte har den här utvecklingen men är det så att man får för få nybeställningar kommer man ju förre eller senare till en tillstånd liknande ovanstående bilar.
Hur ser det ut för MY och M3 i motsvarande grafer?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Franz »

Maw skrev: 09 jun 2023 18:15
Franz skrev: 09 jun 2023 17:31
Ett litet exempel på hur det kan se ut...
Nu har jag dålig koll på Mach-E ifall det kanske är någon ny variant etc. som förklarar det hela men annars är det ju en ganska påkostad bil som till viss del delar potentiella kunder med Model Y.

mache_2023.png
https://www.car.info/sv-se/ford/mustang ... tered&tci=

Lite andra bilar som eventuellt har en sämre utveckling men fritt från analys om det finns specifika orsaker. Jag skippade dock t.ex. BMW i3 som ju trots allt lades ner ;). Viktigt att tänka på är att juni månad fortfarande, åtminstone när det här skrivs, en ung månad.

Kia Niro (EL):
https://www.car.info/sv-se/kia/niro/sta ... tered&tci=
Nissan Leaf:
https://www.car.info/sv-se/nissan/leaf/ ... tered&tci=
MG ZS SUV
https://www.car.info/sv-se/mg/zs-suv/st ... tered&tci=
VW ID.5
https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... tered&tci=
Peugeot 2008 (EL)
https://www.car.info/sv-se/peugeot/2008 ... tered&tci=

Givetvis finns det flera bilar som inte har den här utvecklingen men är det så att man får för få nybeställningar kommer man ju förre eller senare till en tillstånd liknande ovanstående bilar.
Hur ser det ut för MY och M3 i motsvarande grafer?
Model Y: https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... vd=1&et0=3
Model 3: https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci=
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av taliz »

Finns ingen riktig konkurrent till Y till de priser Tesla kör med nu.
Svårt för övriga att konkurrera, de priser de räknat med att sälja sina elbilar för funkar inte längre. Kanske kan de ta marginaler från avgasbilarna och sälja elbilar med förlust ett tag, men det håller ju inte i längden. De måste snabbt få ner sina kostnader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Pasjostrom »

Jag har givetvis inget annat än anekdotisk bevisföring, men ”alla” jag pratar med som är i stånd att beställa ny bil tittar på Tesla MY (både tjänstebilsförare och de som ska köpa bil privat). Sedan kommer såklart inte alla välja Teslan av olika anledningar, men den finns alltid med i diskussionen.

På mitt företag har man nyligen uppdaterat bilpolicyn, nu får man endast välja mellan:
- VW ID3
- Volvo XC40 Rwd standard Range
- Skoda Enyaq AWD
- Tesla Model Y Long Range

Jag gissar att 80% kommer välja MY…
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av BigEasy »

Pasjostrom skrev: 10 jun 2023 08:08
Jag har givetvis inget annat än anekdotisk bevisföring, men ”alla” jag pratar med som är i stånd att beställa ny bil tittar på Tesla MY (både tjänstebilsförare och de som ska köpa bil privat). Sedan kommer såklart inte alla välja Teslan av olika anledningar, men den finns alltid med i diskussionen.

På mitt företag har man nyligen uppdaterat bilpolicyn, nu får man endast välja mellan:
- VW ID3
- Volvo XC40 Rwd standard Range
- Skoda Enyaq AWD
- Tesla Model Y Long Range

Jag gissar att 80% kommer välja MY…

Så synd att Tesla snålat in på parkeringssensorer, radar, regnsensor osv. Det känns inte som en komplett bil.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Maw »

BigEasy skrev: 10 jun 2023 11:10
Så synd att Tesla snålat in på parkeringssensorer, radar, regnsensor osv. Det känns inte som en komplett bil.
Ja, med det och fungerande Matrix så hade det varit svårt att köpa något annat med dagens prisnivå på m3p :)
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av SkipperO »

Några anekdotiska ID4-observationer:
När jag frågade handlarn om ID4 för ett halvår sen var det mer än ett halvår leveranstid. Senaste 3 månaderna har antalet bilar i lager på VW Sverige nästan fördubblats, så nu finns det gott om ID4 lagerbilar. Hos handlarn stod ett 20-tal när jag var där förra veckan, som i stort verkar vara samma som finns utannonserade.
Så försäljningen av ID4 verkar minskat kraftigt.

För Audi Q4 har antalet i lager i Sverige dubblats på 3 månader, så även det indikerar ju att det säljs färre.

BMW i4 verkar det dock vara typ 9månader kö på fortfarande.

Skall byta bil i September så jag håller lite koll och hoppas och tror på kampanjer och prissänkningar till dess.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
toppo
elbilist
Inlägg: 193
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av toppo »

Såg idag att VW Stockholm annonserar ID4 Pro Performance på privatleasing för 4995kr/mån över 36 mån/1000 mil. Rätt säker på att priset för ca 1 år sedan var 4695kr/mån, när det fortfarande betalades ut bonus och räntan var låg. Rätt fascinerande att bonusen i princip spelat ut sin roll.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av Fredrik j »

Att det finns fler lagerbilar tror jag är en kombination av dämpad försäljning i kombination med att halvledarbristen har förbättras. Förr var ju 8 veckor en vanlig leveranstid på en ny bil.
stigjonas
Inlägg: 37
Blev medlem: 08 dec 2021 12:14

Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?

Inlägg av stigjonas »

Företag köper elbilar idag, men dom kommer behöva ha dom några år. Privatmarknaden där det omsätts skattade och klara pengar är nog vad man kan anse iskall. Lagret som finns är en kvarleva från tiderna då klimatbonus fortfarande fanns. Och den kommer tillbaka annars kommer bilarna aldrig omsättas. Tror jag. Kanske de fixat då också så bilhandlare inte kan köpa 100 bilar och ställa på tomten med 0 mil på mätaren tills klimatbonusen betalats ut och de säljer vidare på export till Norge eller nåt.
Skriv svar