Tesla Model S 2023

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

bjorton
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jun 2023 21:08

Tesla Model S 2023

Inlägg av bjorton »

Hej alla,

Jag har haft en beställning på en Model S Long Range i över två år. Äntligen har jag fått leverans av bilen. Jag är nybliven ägare av en Tesla och vill både dela mina första initiala intryck och samtidigt höra med er andra om ni har liknande erfarenheter.

Exterior
Vid leverans blev jag ombedd att skriva under leveransavtalet för att kunna komma in i bilen. Jag meddelade att jag först skriver under efter att jag gjort en besiktning själv av bilen från utsidan. Under min egna kontroll hittade jag både repor och lackskador. Jag på visade detta för personal hos Tesla som tog egna bilder på skadorna och dokumenterade dessa i en akt för services. Jag blev informerad om att dessa skador gör att leveransen inte lever upp till "ny bil" enligt Tesla, och att Tesla ska återställa bilen till dess skick som motsvarar ny bil. Min spontana tanke är att de skador jag som köpare hittar, borde ha uppmärksammats av personal från Tesla, då de tvättar och förbereder bilen för leverans.

Jag fick valet att signera leveransavtalet med dessa skador dokumenterade, eller avböja leveransen. Då skadorna uppmärksammades innan jag skrev på och att jag blivit informerad om att leveransen inte lever upp till deras standard av ny bil, skrev jag under efter att Tesla dokumenterat skadorna.

Fråga: Är det vanligt att bilarna levereras med lackskador, repor eller andra defekter?

Smuts i allmänhet
Vid leverans noterade jag att hjulhusen var väldigt smutsiga. Det såg ut som att någon kört i lera med bilen. För att vara en helt ny bil tyckte jag detta var märkligt och tänkte anmärka på det. Tyvärr glömde jag av att påpeka detta då jag hade fokus på de lackskador jag upptäckt. Bilen var tvättad externt inför leverans, men hjulhusen var väldigt smutsiga vilket gör mig fundersam på om bilen körts av någon annan innan leverans. Har läst på olika ställen att vissa bilar körs av personal innan nyckeln skrivs över vid godkännande av leverans. Känns trist ifall bilen har testats och skador uppstått innan jag själv kört bilen.

Fråga: Finns andra här med liknande iakttagelser?

Enterior
Skicket på bilens enteriör lever upp till mina förväntningar generellt. Det tar alltid lite tid att lägga märke till detaljer. I stort sätt inget att anmärka på. Vissa hörn i klädseln är inte så snygga i jämförelse med andra bilar jag haft. Små detaljer som gör att det ser "billigt ut" för en bil som kostar en hel del. Rester av lim finns på olika ställen.

Fråga: Ni andra som fått leverans av bilar under 2023, hur upplever ni att interiören är för en ny bil?

Batteri vid leverans
Jag utgick ifrån att bilen skulle levereras med ett nästa fulladdat batteri. Vid utlämning av bilden var den laddad till 29 %. Jag tänkte på detta och tyckte det var ganska dåligt då jag hade en bit att köra den första turen. Upplevelsemässigt blev det en stress av att kunna ladda istället för att uppleva räckvidden på upp till 64 mil. Tesla återkopplade själva efter leverans om att bilens batteri inte varit laddat till den nivå som är standard, och kompenserade med fri Super Charge för 15 mil om jag minns rätt. Trevligt, men ändå konstigt. Om de känner till att batteriet var lågt, varför inte ladda upp det ordentligt innan leverans?

Fråga: Är vi som upplevt samma sak vid leverans?

Öppning och stängning av laddluckan
Detta observerades vid först laddningen efter leverans. Luckan, som är en del av exteriören för belysning bakåt, fastnar när jag försöker öppna den. Den öppnas några centimeter och stängs sedan. Den fastnar luckans övre kant av karrossen och fälls ihop då den inte kan öppnas helt. Det är som att luckan sluts lite väl mycket, och inte har utrymme att fällas ut ordentligt när den ska öppnas.

Fråga: Är vi fler som har samma upplevelse? Om så, vad har ni gjort för att få det fixat?

Generellt
Jag tycker det är riktigt trist att uppleva dessa leveransbekymmer. Oavsett vilket märke man kör, så vill man ha en genuint positiv upplevelse av ny bil, efter två års väntan, och till ett pris som definitivt i premium-klassen. Jag väntade i över två år på leverans. Leveransen kunde absolut ha blivit bättre.

Utöver det jag nämt i detta inlägg så är jag en väldigt glad ägare till en Tesla. En fantastisk bil att köra. Rolig, kvick och pålitlig. Den totala upplevelsen ligger i detaljerna. Och därav detta inlägg då jag upplever brister i detaljer som ska göra en Tesla till en Tesla. Är vi fler som har liknande upplevelser i samband med att Model S (Plaid/Long Range) började levereras till Sverige under 2023?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av agehall »

Ser att du är ganska ny här och det är uppenbart att du inte heller har läst på forumet innan du blev medlem. Vet inte om man kan säga att detta är norm, men det är absolut inte ovanligt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av max001 »

bjorton skrev: 05 jun 2023 22:33


Fråga: Är det vanligt att bilarna levereras med lackskador, repor eller andra defekter?

Smuts i allmänhet
Vid leverans noterade jag att hjulhusen var väldigt smutsiga. Det såg ut som att någon kört i lera med bilen. För att vara en helt ny bil tyckte jag detta var märkligt och tänkte anmärka på det. Tyvärr glömde jag av att påpeka detta då jag hade fokus på de lackskador jag upptäckt. Bilen var tvättad externt inför leverans, men hjulhusen var väldigt smutsiga vilket gör mig fundersam på om bilen körts av någon annan innan leverans. Har läst på olika ställen att vissa bilar körs av personal innan nyckeln skrivs över vid godkännande av leverans. Känns trist ifall bilen har testats och skador uppstått innan jag själv kört bilen.

Fråga: Finns andra här med liknande iakttagelser?

...

Batteri vid leverans
Jag utgick ifrån att bilen skulle levereras med ett nästa fulladdat batteri. Vid utlämning av bilden var den laddad till 29 %. Jag tänkte på detta och tyckte det var ganska dåligt då jag hade en bit att köra den första turen. Upplevelsemässigt blev det en stress av att kunna ladda istället för att uppleva räckvidden på upp till 64 mil. Tesla återkopplade själva efter leverans om att bilens batteri inte varit laddat till den nivå som är standard, och kompenserade med fri Super Charge för 15 mil om jag minns rätt. Trevligt, men ändå konstigt. Om de känner till att batteriet var lågt, varför inte ladda upp det ordentligt innan leverans?

Fråga: Är vi som upplevt samma sak vid leverans?

Öppning och stängning av laddluckan
Detta observerades vid först laddningen efter leverans. Luckan, som är en del av exteriören för belysning bakåt, fastnar när jag försöker öppna den. Den öppnas några centimeter och stängs sedan. Den fastnar luckans övre kant av karrossen och fälls ihop då den inte kan öppnas helt. Det är som att luckan sluts lite väl mycket, och inte har utrymme att fällas ut ordentligt när den ska öppnas.

Fråga: Är vi fler som har samma upplevelse? Om så, vad har ni gjort för att få det fixat?
Fråga 1 & 2: Ja, det verkar tyvärr vara ganska vanligt. Här i Stockholm (tills Huddinge öppnar igen) tycks det dock vara regel. Bilarna ligger ute tills den levereras till/hämtas av kund, och det är tydligt att Tesla Sverige internt har landat i att man inte har nödvändig manskap för att åtminstone tvätta och rekonda bilarna innan. Jag kan nog tycka att man hade kunnat lösa det med externa aktörer, men Tesla verkar ha utvecklat en strategi att lägga sitt ansvar på kunderna. Och eftersom vi kunder inte redovisar relevant konsekvens, så förstärks ju det beteendet hos Tesla...

Fråga 3: Ja, det verkar verkligen vara lite si och så. Jag fick också samma sms (dock innan uthämtning), men väl på plats var batteriet ändå laddat till 79%.

Fråga 4: Öppna ett serviceärende i appen. Det där ska de ju bara åtgärda.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av spacecoin »

Det här känns rätt precis som mina upplevelser från 2019, minus lera i hjulhusen…
Användarvisningsbild
Range Anxiety
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 07 aug 2016 20:08
Ort: Nyköping

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av Range Anxiety »

Jag hämtade ut min MS för en vecka sedan och jag har oxå liknande upplevelse av leverans.

Blev lovad att dom skulle ordna mina problem med Ranger utom en lackskada som jag var tvungen att åka till SC för åtgärd. Ni kan säkert gissa hur det blev med fix av defekter av Ranger. Tog en vecka för dom att ens boka en tid för fix hos SC och tiden blev ca 3v bort.

Jag var lite beredd på detta då jag läst att det successivt har blivit sämre service sedan 2017 när jag köpte min första MS. Men hade hoppats på att det inte skulle drabba mig :)

Jag är Tesla fan men jag inser att dom måste förbättra sin leverans och support framöver om dom inte skall tappa kunder.

Hur är bilen då om jag bortser från dom defekter som jag hittade?

Prestanda: Mycket bättre än jag förväntade mig, super nöjd. Både acceleration och förbrukning är best in class.

Ljudnivå: Stort steg upp från MS -17, inget vindljud bara lite ljud från däck och från fläktarna i stolarna när man kör kyla på högsta fart.(underbart förövrigt)

Mediaspelaren: Har dom flesta funktioner som jag önskar och det är extra trevligt med youtube och Netflix etc. Själva ljudet i bilen från när man spelar från Spotify och radio är tyvärr sämre än jag hoppats på, 7 av 10. Men jag är kräsen lyssnare med många timmar framför studiohögtalare.

Interiör: Oxå stort steg upp från MS -17, både visuellt och material. Dock så har jag knakande från någonstans i bilen, har ej hittar vartifrån.

AP: Har inte kört så mycket AP än typ 8 mil, bättre än mS-17 och ingen phantom breaking än. Här har jag stora förhoppningar om att vi i EU oxå får vara med och beta testa FSD under nästa år. Jag tror att Elon löser FSD och gillar att vara med på resan. Alla är vi olika och jag respekterar dom som inte vill vara Beta testare.

Yoke: Ja vad ska man säga, den är supercool och funkar dom bäst på lands och motorväg, i stan då är det lite knöligt med det går. Det som är bra är ju att man faktiskt kan byta till rund ratt om man vill det länge fram, vi får se.

Kort och gott så är jag nöjd med bilen och hoppas att den kommer att vara problemfri under dom närmaste åren. Wort waiting for… :)
Såld -Model S 75D,mc red, pano, NG tan, premium pkt, luftfjädring, stora stereon.
MS 2023 love it :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Model

Inlägg av spacecoin »

Range Anxiety skrev: 06 jun 2023 11:20
Här har jag stora förhoppningar om att vi i EU oxå får vara med och beta testa FSD under nästa år. Jag tror att Elon löser FSD och gillar att vara med på resan. Alla är vi olika och jag respekterar dom som inte vill vara Beta testare.
Jag tror att det kanske kan komma något mot slutet av 2024 om vi har tur, troligare 2025. Just nu verkar det lite stiltje i kommittén igen…

När du säger ”löser FSD”, vad hoppas du på då egentligen? Bilarnas hårdvara är knappast kapabla att uppnå autonomi detta årtionde.

NoA med obekräftade filbyten vore trevligt att testa tycker jag, om dom får ordning på den funktionen igen. Folk i USA verkar rätt underväldigade just nu.
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av DanielR82 »

Fick mjukvaran 2023.10.11 här om dagen och fick godkänna flertalet avtal för datainsamling gällande avläsning av omgivning för FSD och Autopilot, såväl stillastående som körandes. Så förhoppningen är väl att dom tränar upp AI:n och släpper upp för beta test snart :roll:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av spacecoin »

DanielR82 skrev: 06 jun 2023 15:11
Fick mjukvaran 2023.10.11 här om dagen och fick godkänna flertalet avtal för datainsamling gällande avläsning av omgivning för FSD och Autopilot, såväl stillastående som körandes. Så förhoppningen är väl att dom tränar upp AI:n och släpper upp för beta test snart :roll:
Det är lagstöd och standarder som saknas så det är inte möjligt. Räkna med 2025, hoppas på sent 2024.
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av DanielR82 »

IMG_8832.jpeg
spacecoin skrev: 06 jun 2023 15:30
DanielR82 skrev: 06 jun 2023 15:11
Fick mjukvaran 2023.10.11 här om dagen och fick godkänna flertalet avtal för datainsamling gällande avläsning av omgivning för FSD och Autopilot, såväl stillastående som körandes. Så förhoppningen är väl att dom tränar upp AI:n och släpper upp för beta test snart :roll:
Det är lagstöd och standarder som saknas så det är inte möjligt. Räkna med 2025, hoppas på sent 2024.
Må så vara, ville bara säga att datainsamling verkar ha påbörjats på mer allvar nu i och med den nya uppdateringen.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av agehall »

Tveksamt. Jag kan inte påminna mig att jag fick ge några nya medgivanden. Jag kör ju visserligen en M3LR, men varför skulle de bara samla data från vissa modeller om de vill träna AI.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av LarsOJ »

agehall skrev: 06 jun 2023 16:09
Tveksamt. Jag kan inte påminna mig att jag fick ge några nya medgivanden. Jag kör ju visserligen en M3LR, men varför skulle de bara samla data från vissa modeller om de vill träna AI.
DanielR82 har väl Hw4 med nya kameror och nya radarn så att datan de samlar är relevant och kan verifieras?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av agehall »

Sant, men det är nog fortfarande ingen större indikation på signifikant ökad datainsamling.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av Gustafsson »

Testad räckvidd 67 mil…
https://www.motor.no/bil/rekkeviddetest ... 023/249773

Bättre än Raven LR+?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av jonsalgerier »

Ursäkta en dum fråga, men vad är egentligen Raven LR+?
Är det mjukvara eller ett coolare batteri?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av Gustafsson »

jonsalgerier skrev: 07 jun 2023 10:35
Ursäkta en dum fråga, men vad är egentligen Raven LR+?
Är det mjukvara eller ett coolare batteri?
Det var den sista S som såldes några månader innan Raven lades ner. Den hade lite mer batterikapacitet än LR hade innan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av jonsalgerier »

ok tusan också!
Låter inte som något man får OTA :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av spacecoin »

jonsalgerier skrev: 07 jun 2023 10:56
ok tusan också!
Låter inte som något man får OTA :)
Nej tyvärr... Den laddade även snabbare än dåtidens LR.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av vampyren »

bjorton skrev: 05 jun 2023 22:33


Fråga: Är det vanligt att bilarna levereras med lackskador, repor eller andra defekter?

Smuts i allmänhet
Vid leverans noterade jag att hjulhusen var väldigt smutsiga. Det såg ut som att någon kört i lera med bilen. För att vara en helt ny bil tyckte jag detta var märkligt och tänkte anmärka på det. Tyvärr glömde jag av att påpeka detta då jag hade fokus på de lackskador jag upptäckt. Bilen var tvättad externt inför leverans, men hjulhusen var väldigt smutsiga vilket gör mig fundersam på om bilen körts av någon annan innan leverans. Har läst på olika ställen att vissa bilar körs av personal innan nyckeln skrivs över vid godkännande av leverans. Känns trist ifall bilen har testats och skador uppstått innan jag själv kört bilen.

Fråga: Finns andra här med liknande iakttagelser?
Välkommen till klubben!

Har du läst min tråd? låter precis som du har haft samma upplevelse som jag fast min varit ännu värre.
viewtopic.php?p=726225#p726225

Vid leverans tog killen 7-8 bilder på saker jag hittade. Även jag påpekade varför han inte själv hittat dessa och åtgärdat innan leverans.
Däremot fick inte jag valet att lämna bilen så de kunde fixa. Han bad mig bara anmäla via appen.
Utöver repa, lackskador, super smutsig hjulhus (lera som fastnat) och massa annat så var min bil dessutom körd i en biltvätt (kan garantera). Finns massa micro scratches över hela bilen.

Det känns inte alls bra för en sån dyrbil att det levereras på gatan i smutsig skick + sååååå många fel. Personalen verkar inte ens bry sig som jag upplevde det. Hans ursäkt var: detta är vanlig, och tidigare bilar har varit mycket värre !!! :shock: :shock:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3579
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av AAKEE »

vampyren skrev: 10 jun 2023 11:47

Däremot fick inte jag valet att lämna bilen så de kunde fixa. Han bad mig bara anmäla via appen.
Tesla kommer sannolikt inte föreslå att man inte tar emot den. De vill ju bli av med skiten och har säkerligen data på att det blir betydligt mindre jobb för dem så. Man lär ju tvätta och städa om man tar emot den, så det är ju tydlig win att få köparen att ta emot bilen.

Har en bekant som tog emot en M3P för ca ett år sedan, först när han tydliggjort att det inte var aktuellt att köra därifrån med aktuellt skick på bilen kom diskussionen om att fixa det innan leverans.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av vampyren »

AAKEE skrev: 10 jun 2023 11:58
vampyren skrev: 10 jun 2023 11:47

Däremot fick inte jag valet att lämna bilen så de kunde fixa. Han bad mig bara anmäla via appen.
Tesla kommer sannolikt inte föreslå att man inte tar emot den. De vill ju bli av med skiten och har säkerligen data på att det blir betydligt mindre jobb för dem så. Man lär ju tvätta och städa om man tar emot den, så det är ju tydlig win att få köparen att ta emot bilen.

Har en bekant som tog emot en M3P för ca ett år sedan, först när han tydliggjort att det inte var aktuellt att köra därifrån med aktuellt skick på bilen kom diskussionen om att fixa det innan leverans.
Jag var nog dum att tod emot det. Däremot jag skrev aldrig på något i min app.
Killen bad mig signera de felen han hade hittat. Väntade på att han skulle fråga om jag accepterar bilen eller något men det kom aldrig. Antar jag gjorde det utan att veta :/
Jag var naiv ....
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3579
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av AAKEE »

vampyren skrev: 10 jun 2023 12:05
Jag var nog dum att tod emot det. Däremot jag skrev aldrig på något i min app.
Killen bad mig signera de felen han hade hittat. Väntade på att han skulle fråga om jag accepterar bilen eller något men det kom aldrig. Antar jag gjorde det utan att veta :/
Jag var naiv ....
Det finns ju en form av Tesla-hype och hittills har Tesla helt enkelt sålt bilen till någon annan.

Teslas målsättning att leverera massor av bilar med kvartalshets etc. går ju ovanpå kundens önskemål om att få en felfri bil.
Som det verkar har man inte bara inte åtgärdat problemen utan det verkar som skadade och ej felfria bilar blir allt vanligare. Pressen på att öka produktionstakten påverkar säkert.

Jag ”lider” egentligen fortfarande av att jag hade lite överseende med bilen när jag tog emot den för 2 1/2 år sedan. Då var det mycket snack om panel gaps, och jag tänkte att jag inte behövde vara så gnällig (tänkte att om det är viktigt kunde jag fortsätta köra tyskt).
Backluckan och höger del av kofångaren slår i numera, efter att de gjort elbakluckan våldsammare. Det var nära, men tog inte tidigare. Nu har lacken släppt på backluckan och bilen måste 30 mil enkel väg för justering och omlackning. Två resor på 60 mil varje gång ( = två hela dagar bort) för att Tesla slarvade i November 2020. Dessutom håller de just nu på flyttar om datumet p.ga att lackeraren inte svarat på requesten.

Om det blir någon ny Tesla kommer jag inte ta emot med annat än att bilen optiskt/synbart är både hel och ren som det anstår en fabriksny bil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av vampyren »

AAKEE skrev: 10 jun 2023 12:42
vampyren skrev: 10 jun 2023 12:05
Jag var nog dum att tod emot det. Däremot jag skrev aldrig på något i min app.
Killen bad mig signera de felen han hade hittat. Väntade på att han skulle fråga om jag accepterar bilen eller något men det kom aldrig. Antar jag gjorde det utan att veta :/
Jag var naiv ....
Det finns ju en form av Tesla-hype och hittills har Tesla helt enkelt sålt bilen till någon annan.

Teslas målsättning att leverera massor av bilar med kvartalshets etc. går ju ovanpå kundens önskemål om att få en felfri bil.
Som det verkar har man inte bara inte åtgärdat problemen utan det verkar som skadade och ej felfria bilar blir allt vanligare. Pressen på att öka produktionstakten påverkar säkert.

Jag ”lider” egentligen fortfarande av att jag hade lite överseende med bilen när jag tog emot den för 2 1/2 år sedan. Då var det mycket snack om panel gaps, och jag tänkte att jag inte behövde vara så gnällig (tänkte att om det är viktigt kunde jag fortsätta köra tyskt).
Backluckan och höger del av kofångaren slår i numera, efter att de gjort elbakluckan våldsammare. Det var nära, men tog inte tidigare. Nu har lacken släppt på backluckan och bilen måste 30 mil enkel väg för justering och omlackning. Två resor på 60 mil varje gång ( = två hela dagar bort) för att Tesla slarvade i November 2020. Dessutom håller de just nu på flyttar om datumet p.ga att lackeraren inte svarat på requesten.

Om det blir någon ny Tesla kommer jag inte ta emot med annat än att bilen optiskt/synbart är både hel och ren som det anstår en fabriksny bil.
Ojj låter super trist att du får gå igenom allt det där. Vi konsumenter (speciellt i Sverige tror jag) är lite väl snälla och ursäktar oss för alla sådana "små" fel. Vi betalar för en felfri produkt och borde inte acceptera något annat än en perfekt produkt. Som att köpa en iphone med buckla och repa på skärmen! Vem hade accepterat det?
Klart det är skillnad men vi betalar också lika mycket mer så jag tycker Apple = Tesla när det kommer till hype och teknik.
Vi behöver ställa högre krav. Hoppas iaf du får dina fel åtgärdade.
Användarvisningsbild
martinheda
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 apr 2016 22:32

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av martinheda »

Är sen tidigare ägare av min andra Model X (med fri laddning). Eftersom det har blivit lite mer reparationer nu vid våra långkörningar, har jag nu funderat på att byta upp mig. En orsak att jag tidigare valt MX är att MS inte kunde ha drag, men detta verkade nu löst, så jag provkörde häromdagen MS Plaid. Prestandamässigt kan man inte önska mer, eftersom det kändes som en katapult när den drog iväg. Men sedan körde jag i stadstrafik där fulla rattutslag krävdes och där man vid utgången av rondeller ska blinka. Problemet med Yoke-ratten och blinkersknapparna på denna var för mig helt oacceptabelt eftersom man oftast släpper tillbaka ratten efter ett fullt rattutslag, vilket inte går på Yoke-ratten och samtidigt vill man enkelt kunna hitta blinkersspaken på ett och samma ställe. Nu befann sig blinkersknapparna på olika ställen beroende på hur ratten stod. Detta har gjort att jag inte kommer att uppgradera till en ny MS eller MX. Att också växla genom att dra på skärmen tyckte jag heller inte om och undrar hur det kan fungera på vintern om man har handskar på sig. Kommer alltså att behålla min MX ett tag till.
Däremot provade vi också en Model Y, som var så pigg och lättkörd, med drag och stort lastutrymme. Min fru gillade den och har nu beställt den.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinheda skrev: 17 jun 2023 11:31
...] jag provkörde häromdagen MS Plaid. Prestandamässigt kan man inte önska mer, eftersom det kändes som en katapult när den drog iväg. Men sedan körde jag i stadstrafik där fulla rattutslag krävdes och där man vid utgången av rondeller ska blinka. Problemet med Yoke-ratten och blinkersknapparna på denna var för mig helt oacceptabelt eftersom man oftast släpper tillbaka ratten efter ett fullt rattutslag, vilket inte går på Yoke-ratten och samtidigt vill man enkelt kunna hitta blinkersspaken på ett och samma ställe. Nu befann sig blinkersknapparna på olika ställen beroende på hur ratten stod. Detta har gjort att jag inte kommer att uppgradera till en ny MS eller MX. [...
För säkerhets skull:

Numera går det att beställa samtliga versioner av Model S och Model X med en helt vanlig rund ratt. Dock så finns det ingen blinkersspak i de här bilarna. Även den runda ratten har blinkersknappar. Det går även att hos Tesla byta ut Yoke-ratten mot en helt vanligt Tesla-original rund ratt. Sist jag kollade så tog Telsa ca 9,5-10K för det. Om man vill köpa en S/X av Tesla som har Yoke-ratt så kanske man kan förhandla sig till att de kostnadsfritt byter ut Yoke-ratten mot deras runda ratt istället, men det är bara spekulationer från min sida...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Model S 2023

Inlägg av Gustafsson »

Yoken fungerar, men har inte riktigt övertygat mig att gilla den mer än ratt. Den är gjord för att ge bra sikt av skärmen framför, men skymmer nedre delen av centerskärnen, hur tänkte de där? Materialet i den är inte heller nåt bra val tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar