Ny mjukvara till torkare?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Ilduce77 »

Vågar man hoppas på att torkarna kommer fungera felfritt, eller i alla fall bra, inom kort?
Screenshot_2023-06-24-20-46-03-55_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av tigermann »

Jag skulle inte hoppas på för mycket. Han lanserade Deep rain 2019 och alla var förväntansfulla den gången med.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av TechNerd »

Deep rain var iofs ett stort hopp till det bättre, men blev inte perfekt.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Erxon »

Bara det dom kallar det gör att man kan fundera på funktionen.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av slugger75 »

Jag är nog lite pessimistisk, men jag tror inte hårdvaran är tillräckligt bra (och då går det inte att lösa med bättre mjukvara). Gäller följande saker på bilen:

- Regnsensor
- Autopilot
- Avståndssensor
- Helljusautomatik

Dvs lösningarna Tesla försöker få till genom att använda sig av kamerorna hela tiden har ännu inte visat sig fungera. Det kan fungera stundtals, för vissa, men sen blir det sämre igen vid nästa uppdatering.

Kanske blir bra om 10-15 år, eller om man sätter in andra sensorer.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Walker »

TechNerd skrev: 25 jun 2023 08:32
Deep rain var iofs ett stort hopp till det bättre, men blev inte perfekt.
På min bil blev det definitivt inte bättre. Jag kallade det för Deep fail.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av taliz »

Hur de funkar beror nog mkt på hur/när/var man kör.
Kör man ofta i mörker/skymning/vinter, är dålig på att hålla rutan ren, skiftande väder etc så är nog upplevelsen väldigt annorlunda vs en som kör mest när det är ljust och "kalifornienväder".
Jag tillhörde helt klart det sista och hade typ 0 problem med torkarna på min M3P. Nån gång fick jag dutta på knappen när det var väääldigt små droppar.
Nu med Zoen får jag justera känsligheten istället(samma med ID4).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10924
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Jerker »

För mig (model 3 2019, HW2.5) har det aldrig fungerat tillfredsställande. Och jag undrar, om man nu kommer med en stor uppdatering, kommer den att fungera på HW 2.5 eller måste man ha en kraftfullare processor?

F.ö. anser jag, som jag skrivit tidigare i ärendet, att en kamera som sitter dikt an mot vindrutan aldrig kan uppfatta hur det upplevs av oss som sitter inne i bilen och ser vindrutans yta, effekten av kanske ytterst minimalt duggregn. Hade man en kamera i kupén som läste av vindrutan hade jag kanske trott på det, men med nuvarande kameror, nej.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Walker »

…kan ju tillägga att på min Y fungerar det om möjligt ännu sämre. Speciellt det helt värdelösa med att man inte kan stänga av torkarna när man kör med farthållare :evil:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Xeik »

Jag gissar att den nya lösningen tar in aktuell väderlek bla. Och kanske om kamerorna ser solen exempelvis.
Och även försöker tolka genom kamerorna om det är regn. Inte bara som nu när den går på droppar direkt framför kameran.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7639
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av mikebike »

TechNerd skrev: 25 jun 2023 08:32
Deep rain var iofs ett stort hopp till det bättre, men blev inte perfekt.
Menar du att de var ännu sämre innan? :shock:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7639
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 25 jun 2023 11:24
Hur de funkar beror nog mkt på hur/när/var man kör.
Kör man ofta i mörker/skymning/vinter, är dålig på att hålla rutan ren, skiftande väder etc så är nog upplevelsen väldigt annorlunda vs en som kör mest när det är ljust och "kalifornienväder".
Jag tillhörde helt klart det sista och hade typ 0 problem med torkarna på min M3P. Nån gång fick jag dutta på knappen när det var väääldigt små droppar.
Nu med Zoen får jag justera känsligheten istället(samma med ID4).
De har väl flugor i Kalifornien också?
Det funkar ju faktiskt som allra sämst när solen skiner. Igår åt vi middag på Sigtuna Stadshotell och när jag körde därifrån mellan husen gick inte torkarna, men när jag kom ut så att solen lyste rakt på rutan gick torkarna igång.

I mörker (och regn) går torkarna med halva frekvensen jämfört med där det finns gatlysen, det är väldigt tydligt när man kör mellan Kinna och Varberg. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Franz »

Jerker skrev: 25 jun 2023 13:07
För mig (model 3 2019, HW2.5) har det aldrig fungerat tillfredsställande. Och jag undrar, om man nu kommer med en stor uppdatering, kommer den att fungera på HW 2.5 eller måste man ha en kraftfullare processor?

F.ö. anser jag, som jag skrivit tidigare i ärendet, att en kamera som sitter dikt an mot vindrutan aldrig kan uppfatta hur det upplevs av oss som sitter inne i bilen och ser vindrutans yta, effekten av kanske ytterst minimalt duggregn. Hade man en kamera i kupén som läste av vindrutan hade jag kanske trott på det, men med nuvarande kameror, nej.
Numera kan man ju "förhandsvisa" vad alla kameror kan se i bilen. Väljer du "bred" kamera och drar ditt finger längs med vinrutan, under kameran, märker du ganska snabbt att kameran är vinklad så att den ser ganska stor del av vindrutan.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1904
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av themax »

Franz skrev:
Numera kan man ju "förhandsvisa" vad alla kameror kan se i bilen. Väljer du "bred" kamera och drar ditt finger längs med vinrutan, under kameran, märker du ganska snabbt att kameran är vinklad så att den ser ganska stor del av vindrutan.
Väljer jag bred så ser jag att kameran synfält ni nedre delen blockeras till 30 % av ramen som går fram till vindrutan ….
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Walker »

mikebike skrev: 25 jun 2023 17:58
TechNerd skrev: 25 jun 2023 08:32
Deep rain var iofs ett stort hopp till det bättre, men blev inte perfekt.
Menar du att de var ännu sämre innan? :shock:
Det har från mars 2019 varierat mellan dåligt och katastrofalt oavsett vad Tesla kallar det. Det kan variera något mellan uppdateringarna men överlag är Teslas intresse för hur bilarna funkar efter att de sålt dem uselt. Jag älskar min bil och kan inte tänka mig något annat som finns på marknaden - men produkten är inte fulländad. Långt ifrån. Å andra sidan så får man idag inte mer för pengarna. Visst kan man få en ”bättre” bil, men då kostar de mycket mer - och så är det bara en gammal ”bil”. Tesla är något annat.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10924
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Jerker »

Franz skrev:
Jerker skrev: 25 jun 2023 13:07
För mig (model 3 2019, HW2.5) har det aldrig fungerat tillfredsställande. Och jag undrar, om man nu kommer med en stor uppdatering, kommer den att fungera på HW 2.5 eller måste man ha en kraftfullare processor?

F.ö. anser jag, som jag skrivit tidigare i ärendet, att en kamera som sitter dikt an mot vindrutan aldrig kan uppfatta hur det upplevs av oss som sitter inne i bilen och ser vindrutans yta, effekten av kanske ytterst minimalt duggregn. Hade man en kamera i kupén som läste av vindrutan hade jag kanske trott på det, men med nuvarande kameror, nej.
Numera kan man ju "förhandsvisa" vad alla kameror kan se i bilen. Väljer du "bred" kamera och drar ditt finger längs med vinrutan, under kameran, märker du ganska snabbt att kameran är vinklad så att den ser ganska stor del av vindrutan.
Och ändå funkar det inte.

F.ö. har jag inte den uppdateringen än, tydligen.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Franz »

Jerker skrev: 25 jun 2023 23:24
Franz skrev:
Jerker skrev: 25 jun 2023 13:07
För mig (model 3 2019, HW2.5) har det aldrig fungerat tillfredsställande. Och jag undrar, om man nu kommer med en stor uppdatering, kommer den att fungera på HW 2.5 eller måste man ha en kraftfullare processor?

F.ö. anser jag, som jag skrivit tidigare i ärendet, att en kamera som sitter dikt an mot vindrutan aldrig kan uppfatta hur det upplevs av oss som sitter inne i bilen och ser vindrutans yta, effekten av kanske ytterst minimalt duggregn. Hade man en kamera i kupén som läste av vindrutan hade jag kanske trott på det, men med nuvarande kameror, nej.
Numera kan man ju "förhandsvisa" vad alla kameror kan se i bilen. Väljer du "bred" kamera och drar ditt finger längs med vinrutan, under kameran, märker du ganska snabbt att kameran är vinklad så att den ser ganska stor del av vindrutan.
Och ändå funkar det inte.

F.ö. har jag inte den uppdateringen än, tydligen.
Definitivt är det så men om vi nu antar att det innebär en positiv förändring att gå från att analysera stillbilder för att avgöra ifall det är regn på dem till att gå till att analysera video för att se ifall det tillkommer regndroppar känns det ju ändå hoppfullt ifall man också ser lite mer än bara den relativt lilla rutan runt kameran. Men det låter ju som att vi får reda på det hela "relativt" snart.

Vad gäller i mörker så ser man fingret, i vissa delar av vindrutan, även om midnatt i anslutning till midsommar kanske inte är representativt för årets alla nätter. Kanske blir att identifiera fallande regndroppar framför lyktorna?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Ilduce77 »

Mitt automatiska helljus funkar faktiskt riktigt bra.. Nästan bättre än på min xc90 som jag hade innan.. Torkarna däremot. Det är en annan historia..

Tillslut stänger jag av farthållaren, bara för att själv kunna styra torkarna..

Som jag förstod det, skulle nya mjukvaran ta hänsyn till fler saker och använda alla kameror. Bla skulle sen ta med i beräkningen om vägbanan var våt eller inte...
☔
RK83
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 maj 2023 11:45

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av RK83 »

Varför inte bara ta bort auto funktionen i autopiloten så är stor del av problemet löst.
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
psaaf
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av psaaf »

Logiken är väl att ett visuellt baserat självkörningssystem kräver god sikt för den framåtriktade kameran, vilket väl inte är fel. Problemet är ju utförandet. Jag tror fortfarande att en traditionell regnsensor kommer behövas för att få ordning på det. Men vi får väl se om "3 veckor" ...
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Cederloken »

Det här är ju intressant skulle säga att mina torkare gick hela tiden när jag hade den i auto. Att använda farthållaren var en plågsam upplevelse för torkarna gick på fullt hela tiden.

Sen mjukvaruuppdateringen förförra veckan så har torkarna inte gått felaktigt öht. Nu har det ju varit "regnfritt" sen dess. Undrar om de smugit in någon uppdatering i den uppdateringen eller om torarkautomatiken helt enkelt ballat ur fullständigt i min kärra och den behövde en reset?
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7639
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av mikebike »

Jag har verkstadstid på måndag för torkare och farthållare.
Det står inget under Service vad de skall göra, så det är väl en förutsättningslös felsökning antar jag. Med prioritet på den framåtriktade kameran hoppas jag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av sebiva »

Jaha, nu har det gått tre jord-veckor, tror ni det blir någon fix i år eller vad är växlingskursen på en elon-vecka just nu? :D
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Walker »

sebiva skrev: 12 jul 2023 15:16
Jaha, nu har det gått tre jord-veckor, tror ni det blir någon fix i år eller vad är växlingskursen på en elon-vecka just nu? :D
I år???!?! :shock: Du måste skämta, vi snackar Tesla. :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Ny mjukvara till torkare?

Inlägg av Imolarot »

sebiva skrev: 12 jul 2023 15:16
Jaha, nu har det gått tre jord-veckor, tror ni det blir någon fix i år eller vad är växlingskursen på en elon-vecka just nu? :D
https://www.notateslaapp.com/news/1514/ ... are-update

Är ju på G, vissa Tesla-fordon har redan programvaran enligt Teslascopes statistik så den rullar väl ut bredare vilken dag som helst...
Skriv svar