Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 28 jun 2023 10:28
niklas12 skrev: 28 jun 2023 10:15
Om man hade infört marknadshyror så hade nybyggandet av hyresrätter ökat och bostadsmarknaden stabiliserats.

Bruksvärdessystemet gynnar bara dem som ärver eller på annat sätt lyckas få tag i dessa hyresrätter.
Men blir kontraproduktivt för nybyggnation istället vilket ökar på bostadsbristen och nybyggandet av hyresrätter.

Finns ett flera undersökningar som visat på just detta

https://www.boverket.se/globalassets/pu ... v-2013.pdf

Ett annat stort problem är den svarta marknaden för andra handskontrakt som också är en direkt konsekvens av detta.
Och en ökad etnisk segregation samt sämre rörlighet
Kan säga att jag vet flera som stått i kö hela sitt liv som tar en billig hyresrätt i Stockholms innerstad när de går mot pensionen (och har över 40 års kötid) för att plocka ut allt kapital ur bostaden som byggts upp av marknadens uppgång. Sen är det några av dem som bor utomlands stor del av året så den fina sekelskiftes-trean med låg hyra står tom i princip halva året men den kostar inte speciellt mycket heller så det är ingen fara. Bra för rörligheten när priset är lågt och bara tid i kön är relevant för om man får en billig hyresrätt eller inte (och inte hur mycket man värderar bostaden till).

Står också i bostadskön för att ha möjlighet att göra detsamma om jag vill när jag blir äldre om det nu finns hyresrätter om 30 år när pension börjar bli aktuellt för mig. Så som trenden ser ut lär det inte göra det men vi får väl se, kanske har man kommit på bättre tankar och börjat med marknadshyra vid det laget så kötid inte är relevant.
Apropå det...

"190 000 kommunala lägenheter har blivit privata sedan 2000"

https://www.hemhyra.se/nyheter/190-000- ... jda-hyror/

Ifall någon undrar vart allmännyttan tagit vägen åt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 2569
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av niklas12 »

OfarligTesla skrev: 28 jun 2023 10:28
niklas12 skrev: 28 jun 2023 10:15
Om man hade infört marknadshyror så hade nybyggandet av hyresrätter ökat och bostadsmarknaden stabiliserats.

Bruksvärdessystemet gynnar bara dem som ärver eller på annat sätt lyckas få tag i dessa hyresrätter.
Men blir kontraproduktivt för nybyggnation istället vilket ökar på bostadsbristen och nybyggandet av hyresrätter.

Finns ett flera undersökningar som visat på just detta

https://www.boverket.se/globalassets/pu ... v-2013.pdf

Ett annat stort problem är den svarta marknaden för andra handskontrakt som också är en direkt konsekvens av detta.
Och en ökad etnisk segregation samt sämre rörlighet
Kan säga att jag vet flera som stått i kö hela sitt liv som tar en billig hyresrätt i Stockholms innerstad när de går mot pensionen (och har över 40 års kötid) för att plocka ut allt kapital ur bostaden som byggts upp av marknadens uppgång. Sen är det några av dem som bor utomlands stor del av året så den fina sekelskiftes-trean med låg hyra står tom i princip halva året men den kostar inte speciellt mycket heller så det är ingen fara. Bra för rörligheten när priset är lågt och bara tid i kön är relevant för om man får en billig hyresrätt eller inte.

Står också i bostadskön för att ha möjlighet att göra detsamma om jag vill när jag blir äldre om det nu finns hyresrätter om 30 år när pension börjar bli aktuellt för mig. Så som trenden ser ut lär det inte göra det men vi får väl se, kanske har man kommit på bättre tankar och börjat med marknadshyra vid det laget så kötid inte är relevant.
Ja problemet med detta är att det missgynnar t.ex. nyanlända och människor som vill flytta in från andra delar av landet och inte haft möjlighet att köa i +30år

Har några bekanta som dock gör bra pengar på att hyra ut sina ärvda hyresrätter i andra hand, för att sedan ev. Kunna flytta tillbaka senare.
Alternativt sälja kontraktet dyrt på svarta marknaden.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Och mellan 2007 och 2014 ombildades 26 000 allmännyttiga lägenheter till bostadsrättsföreningar bara i Sthlm.

https://www.svd.se/a/43ba7270-1c5f-4591 ... 0-bostader

Hittar inga ingen siffra på det totala antalet i riket... Men någon annan kanske kan gräva fram den uppgiften...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Fader J »

OT förvisso, men efter att ha bott i storstad utomlands, i ett land med fri hyressättning, där tid från beslut att bo i allmänhet till förstahandskontrakt på gångavstånd till centrum i synnerhet låg på under 24 timmar, så får jag villigt erkänna att jag djupt och innerligt hatar hyresregleringen i Sverige. Det historiskt absurda är att de två gånger S velat göra något åt eländet (sent 60-tal av fri vilja, 2021 tvingade av L och C) så har borgerliga politiker varit de som räddat kvar systemet. 1968 var det Fp med Bertil Ohlin som taktiserade (men som ändå förlorade valet) och 2021 var det Kd och M. Se där - svart humor på svenska!
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

Nackdelen med att bo i hyresrätter centralt hela livet är att när man kommer upp i medelåldern och får barn som blir större så är det ofta tufft ekonomiskt att flytta till en hyfsat fin villa på landet i närheten av storstaden. Vet flera som är i bättre medelklassen som är i den situationen. De har helt enkelt inte råd att flytta från 0.- i insats till en villa som kostar 10-15 miljoner. De är helt enkelt "fångade" och ekonomiskt fast i "hyresträsket". Detta fast de är välutbildade med hyfsade löner (känner de som tom. är professor i den situationen).

De som istället gjort bostadskarriär, och tidigt investerat i bostadsrätter centralt, har under 10-20 år istället fått en enormt fin värdeökning. Det är då betydligt lättare att flytta till en villa för 10-15 om man har en central stor fin bostadsrätt som man kan avyttra för en 5-7 miljoner. Det är tufft, men ändå görligt med hyfsat goda och dubbla inkomster i familjen. Då får man helt andra bostadsmöjligheter, men den friheten som det innebär.

De som är smarta är det som nämndes tidigare i tråden. Det är de som gjort bostadskarriär, och samtidigt stått i bostadskö sedan barnsben för hyresrätter i city, men själva samtidigt gjort en bostadskarriär genom först bostadsrätter i city när man är unga, bytt till villa med familj, och sedan när man är pensionär och vill "downsizea" från hus till lägenhet i city igen. Då kan man i sen medelålder/pensionärsåldern casha in på bostadskarriären (kanske 10-15 mille man får för villan), byta till en billig och i princip subventionerad/prisreglerad men ändå fin central hyresrätt i city.

För pengarna kan man istället köpa ett fint hus eller lägenhet i värmen runt medelhavet som tex. i Portugal, Spanien, Frankrike, Italien, mm. Sedan kan de resa och leva ett enormt flott liv på mellanskillnaden som ofta blir ett antal miljoner över (även efter skatt). Vet flera lite äldre som gör på detta viset, och det är riktigt vettigt. Bor utomlands i värmen under större delen av året (främst vinterhalvåret), och kommer hem till lägenheten i city på jul och sommaren, eller andra tillfällen när de vill besöka Sverige (tex. barnbarn som tar studenten, födelsekalas, släktträffar, etc.). Riktigt bra bostadsstrategi och smart upplägg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
current
Inlägg: 215
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av current »

Fredrik j skrev: 25 jun 2023 20:31
Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.
Nej kan man lägga undan 30 tusen i månaden är man ju rätt korkad om man samtidigt betalar ränta på ett bilköp.
Men kanske är det rådet inte så mycket värt för människor med lite mer normala inkomster. Det är därför många betalar ränta trots helt ok ekonomi med inkomster en bit ovanför medel.
Det beror kanske på vad räntan är? Om börsen har en snittavkastning på 7% och räntan är 2-4% med 30% avdrag kanske det kan vara en idé att lägga pengarna i en indexfond istället för att låsa fast dom i en bil.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14589
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av taliz »

current skrev: 28 jun 2023 16:10
Fredrik j skrev: 25 jun 2023 20:31
Honkan skrev: 25 jun 2023 15:26
Jag gillar ju att spara innan jag köper något :D särskilt då jag inte gillar att betala ränta…

Skulle aldrig köpa en bil och betala ränta på lånet så försäkring typ 500kr i månaden är max jag kan tänka mig sen investerar jag istället ca 20-30 tusen i månaden och just nu lägger jag också en del på ränte sparkonto hos landshypotek som ger 3.35 % i ränta.
Nej kan man lägga undan 30 tusen i månaden är man ju rätt korkad om man samtidigt betalar ränta på ett bilköp.
Men kanske är det rådet inte så mycket värt för människor med lite mer normala inkomster. Det är därför många betalar ränta trots helt ok ekonomi med inkomster en bit ovanför medel.
Det beror kanske på vad räntan är? Om börsen har en snittavkastning på 7% och räntan är 2-4% med 30% avdrag kanske det kan vara en idé att lägga pengarna i en indexfond istället för att låsa fast dom i en bil.
Ja får man högre avkastning än lånekostnad så lånar man förstås så mkt som möjligt.
De rikaste i världen tenderar att också vara de högst belånade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Walker »

Walker skrev: 28 jun 2023 06:59
martinot skrev: 27 jun 2023 23:07
Walker skrev: 27 jun 2023 21:48
Nja…det är väl mer att han några gånger trumpetat ut ”NU LÄMNAR JAG DETTA FORUM!” Å så e de lite skämmigt att komma tillbaka med svansen mellan benen och risken att någon drar upp gamla tråkiga trådar som spårat ur. Hoppas helt enkelt kunna kryssa under radarn. Jag hoppade en gång av och raderade alla inloggningsuppgifter. Var då tvungen att öppna nytt konto. Det var på den tiden jag körde Škoda och blev häcklad för mina kalkyler för att byta till Tesla… Ja, jag hade faktiskt helt fel. Det var mycket fördelaktigare och billigare än jag räknade med. :mrgreen: Nu med facit i hand (och 4 bilbyten senare) var det verkligen en vinstlott att gå över på el. En av bilarna TJÄNADE jag 80.-/mil på att köra! :lol: Sedan jag hoppat av fossilbrännarna har mina bilar kostat ca 20.-/mil att köra/äga.
Får man vara nyfiken och fråga vad du hade för nick innan? :)
Kommer faktiskt inte ihåg…
Letade lite nu och det verkar som om jag behöll mitt konto i a f. Hittade lite tjafs med Verdi och nek0 från nov 2017.
… mycket har hänt sedan dess. Kan ju säga att det var tur att jag inte lyssnade på vad de skrev. Hade förlorat måååånga tusenlappar på det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev: 28 jun 2023 16:24
Walker skrev: 28 jun 2023 06:59
martinot skrev: 27 jun 2023 23:07
Walker skrev: 27 jun 2023 21:48
Nja…det är väl mer att han några gånger trumpetat ut ”NU LÄMNAR JAG DETTA FORUM!” Å så e de lite skämmigt att komma tillbaka med svansen mellan benen och risken att någon drar upp gamla tråkiga trådar som spårat ur. Hoppas helt enkelt kunna kryssa under radarn. Jag hoppade en gång av och raderade alla inloggningsuppgifter. Var då tvungen att öppna nytt konto. Det var på den tiden jag körde Škoda och blev häcklad för mina kalkyler för att byta till Tesla… Ja, jag hade faktiskt helt fel. Det var mycket fördelaktigare och billigare än jag räknade med. :mrgreen: Nu med facit i hand (och 4 bilbyten senare) var det verkligen en vinstlott att gå över på el. En av bilarna TJÄNADE jag 80.-/mil på att köra! :lol: Sedan jag hoppat av fossilbrännarna har mina bilar kostat ca 20.-/mil att köra/äga.
Får man vara nyfiken och fråga vad du hade för nick innan? :)
Kommer faktiskt inte ihåg…
Letade lite nu och det verkar som om jag behöll mitt konto i a f. Hittade lite tjafs med Verdi och nek0 från nov 2017.
… mycket har hänt sedan dess. Kan ju säga att det var tur att jag inte lyssnade på vad de skrev. Hade förlorat måååånga tusenlappar på det.
Vad var deras råd?
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av samuelsu »

Frågar man min fru: 2500kr ungefär.
Jag: 8000-10000 känns väl lagom.
Landade på 28kr/mil med Teslan jag hade.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

Strindberg hade ju helt rätt när han sa att ekonomi är en vetenskap uppfunnen av överklassen med syftet att komma åt frukterna av underklassens arbete. För övrigt noterade jag själv under 25 år i innerstaden en kraftig överrepresentation av adliga namn på dörrarna till hyresrättslägenheter i bra lägen, rimmar illa med tanken att de sämst bemedlade ska kunna bo dyrare än de har råd med. Vilket i sig är en helt absurd tanke. Vinnarna på systemet är förstås de som först myglade till sig ett förstahandskontrakt och sen fick köpa loss långt under marknadspris. På vinnarlistan finns en lång rad politiker av alla politiska kulörer.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av wannabee »

Jag försöker minimera mina månadskostnader, så därför köper jag mina bilar kontant, numera så även med hus, men första huset hade jag lån på några månader innan jag löste in dem i förtid.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av nek0 »

wannabee skrev: 28 jun 2023 19:23
Jag försöker minimera mina månadskostnader, så därför köper jag mina bilar kontant, numera så även med hus, men första huset hade jag lån på några månader innan jag löste in dem i förtid.
+1
Köper allt med sparade pengar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Walker »

Fredrik j skrev: 28 jun 2023 16:42
Walker skrev: 28 jun 2023 16:24
Walker skrev: 28 jun 2023 06:59
martinot skrev: 27 jun 2023 23:07
Walker skrev: 27 jun 2023 21:48
Nja…det är väl mer att han några gånger trumpetat ut ”NU LÄMNAR JAG DETTA FORUM!” Å så e de lite skämmigt att komma tillbaka med svansen mellan benen och risken att någon drar upp gamla tråkiga trådar som spårat ur. Hoppas helt enkelt kunna kryssa under radarn. Jag hoppade en gång av och raderade alla inloggningsuppgifter. Var då tvungen att öppna nytt konto. Det var på den tiden jag körde Škoda och blev häcklad för mina kalkyler för att byta till Tesla… Ja, jag hade faktiskt helt fel. Det var mycket fördelaktigare och billigare än jag räknade med. :mrgreen: Nu med facit i hand (och 4 bilbyten senare) var det verkligen en vinstlott att gå över på el. En av bilarna TJÄNADE jag 80.-/mil på att köra! :lol: Sedan jag hoppat av fossilbrännarna har mina bilar kostat ca 20.-/mil att köra/äga.
Får man vara nyfiken och fråga vad du hade för nick innan? :)
Kommer faktiskt inte ihåg…
Letade lite nu och det verkar som om jag behöll mitt konto i a f. Hittade lite tjafs med Verdi och nek0 från nov 2017.
… mycket har hänt sedan dess. Kan ju säga att det var tur att jag inte lyssnade på vad de skrev. Hade förlorat måååånga tusenlappar på det.
Vad var deras råd?
Att hålla mig till Škodan. Teslan skulle bli för dyr för en simpel hantverkare och att man per automatik förlorar massor med tusen på Tesla - allt annat skulle jag bara se som bonus. Mina kalkyler var huvudlösa glädjekalkyler.
Typ.
(Jag har tappat betydligt mer i kronor räknat på mina 3 Škoda Octavior över 3 år än vad jag tappade på min Tesla 3. eGolfen tappade jag exakt 0.- på 6 månader och min Ioniq5 tjänade jag 85K på 6 månader på. Så även om jag tappar lite på min Y så har jag åkt ”billigt” sedan hösten 2018)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av nek0 »

Walker skrev: 28 jun 2023 21:15
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 16:42
Walker skrev: 28 jun 2023 16:24
Walker skrev: 28 jun 2023 06:59
martinot skrev: 27 jun 2023 23:07


Får man vara nyfiken och fråga vad du hade för nick innan? :)
Kommer faktiskt inte ihåg…
Letade lite nu och det verkar som om jag behöll mitt konto i a f. Hittade lite tjafs med Verdi och nek0 från nov 2017.
… mycket har hänt sedan dess. Kan ju säga att det var tur att jag inte lyssnade på vad de skrev. Hade förlorat måååånga tusenlappar på det.
Vad var deras råd?
Att hålla mig till Škodan. Teslan skulle bli för dyr för en simpel hantverkare och att man per automatik förlorar massor med tusen på Tesla - allt annat skulle jag bara se som bonus. Mina kalkyler var huvudlösa glädjekalkyler.
Typ.
(Jag har tappat betydligt mer i kronor räknat på mina 3 Škoda Octavior över 3 år än vad jag tappade på min Tesla 3. eGolfen tappade jag exakt 0.- på 6 månader och min Ioniq5 tjänade jag 85K på 6 månader på. Så även om jag tappar lite på min Y så har jag åkt ”billigt” sedan hösten 2018)
Kalkylen 2017 var inte som 2022. Du menar att det var normal bilmarknad ? Försök förklara för mati hur billigt är det att köra Tesla. Det finns folk som vinner på olika spel men majoriteten förlorar. Du ska inte vara så säker på dina kalkyler, din tid kommer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

Walker skrev: 28 jun 2023 16:24
Walker skrev: 28 jun 2023 06:59
martinot skrev: 27 jun 2023 23:07
Walker skrev: 27 jun 2023 21:48
Nja…det är väl mer att han några gånger trumpetat ut ”NU LÄMNAR JAG DETTA FORUM!” Å så e de lite skämmigt att komma tillbaka med svansen mellan benen och risken att någon drar upp gamla tråkiga trådar som spårat ur. Hoppas helt enkelt kunna kryssa under radarn. Jag hoppade en gång av och raderade alla inloggningsuppgifter. Var då tvungen att öppna nytt konto. Det var på den tiden jag körde Škoda och blev häcklad för mina kalkyler för att byta till Tesla… Ja, jag hade faktiskt helt fel. Det var mycket fördelaktigare och billigare än jag räknade med. :mrgreen: Nu med facit i hand (och 4 bilbyten senare) var det verkligen en vinstlott att gå över på el. En av bilarna TJÄNADE jag 80.-/mil på att köra! :lol: Sedan jag hoppat av fossilbrännarna har mina bilar kostat ca 20.-/mil att köra/äga.
Får man vara nyfiken och fråga vad du hade för nick innan? :)
Kommer faktiskt inte ihåg…
Letade lite nu och det verkar som om jag behöll mitt konto i a f. Hittade lite tjafs med Verdi och nek0 från nov 2017.
… mycket har hänt sedan dess. Kan ju säga att det var tur att jag inte lyssnade på vad de skrev. Hade förlorat måååånga tusenlappar på det.
Kul! :)

Vad hade du för konto då, och vad diskuterade ni vid det tillfället som du hade förlorat på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

holden skrev: 28 jun 2023 17:19
Strindberg hade ju helt rätt när han sa att ekonomi är en vetenskap uppfunnen av överklassen med syftet att komma åt frukterna av underklassens arbete. För övrigt noterade jag själv under 25 år i innerstaden en kraftig överrepresentation av adliga namn på dörrarna till hyresrättslägenheter i bra lägen, rimmar illa med tanken att de sämst bemedlade ska kunna bo dyrare än de har råd med. Vilket i sig är en helt absurd tanke. Vinnarna på systemet är förstås de som först myglade till sig ett förstahandskontrakt och sen fick köpa loss långt under marknadspris. På vinnarlistan finns en lång rad politiker av alla politiska kulörer.
Jo, bostadsköer (eller köer till andra speciella förmåner under marknadspris) som designas av politiker, tenderar alltid att leda till ökad korruption och även att potentiell kunna gynna just sagda politiker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

nek0 skrev: 28 jun 2023 21:32
Walker skrev: 28 jun 2023 21:15
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 16:42

Vad var deras råd?
Att hålla mig till Škodan. Teslan skulle bli för dyr för en simpel hantverkare och att man per automatik förlorar massor med tusen på Tesla - allt annat skulle jag bara se som bonus. Mina kalkyler var huvudlösa glädjekalkyler.
Typ.
(Jag har tappat betydligt mer i kronor räknat på mina 3 Škoda Octavior över 3 år än vad jag tappade på min Tesla 3. eGolfen tappade jag exakt 0.- på 6 månader och min Ioniq5 tjänade jag 85K på 6 månader på. Så även om jag tappar lite på min Y så har jag åkt ”billigt” sedan hösten 2018)
Kalkylen 2017 var inte som 2022. Du menar att det var normal bilmarknad ? Försök förklara för mati hur billigt är det att köra Tesla. Det finns folk som vinner på olika spel men majoriteten förlorar. Du ska inte vara så säker på dina kalkyler, din tid kommer.
Nyfiken: Vad kör du själv för bil, och hur säker är den strategin för dig ekonomiskt över tid?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 03 mar 2019 21:54

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Petrolhead »

Intressant tråd.
Vi har i familjen ett bildilemma jag grunnar på. Har aldrig tidigare haft 2 bilar, men då jag köpte en ny model y var tanken o sälja den model s vi har. Dessvärre tog jag inte tag i det och kan nu konstatera att det är väldigt bekvämt med 2 bilar (blev snabbt van). Dock känns det helt fel att ha två teslor på uppfarten, rimmar illa med min självbild.
Frågan är dock vad jag ska ha för andra bil istället för model s. Det är en 75D 2016 10000 mil och verkar inte vara värd mer än 300 kkr enligt riddermark, och då jag tittar på alternativa elbilar hittar jag inget så värst mycket billigare.
Så vad göra?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

Petrolhead skrev: 28 jun 2023 22:49
Intressant tråd.
Vi har i familjen ett bildilemma jag grunnar på. Har aldrig tidigare haft 2 bilar, men då jag köpte en ny model y var tanken o sälja den model s vi har. Dessvärre tog jag inte tag i det och kan nu konstatera att det är väldigt bekvämt med 2 bilar (blev snabbt van). Dock känns det helt fel att ha två teslor på uppfarten, rimmar illa med min självbild.
Frågan är dock vad jag ska ha för andra bil istället för model s. Det är en 75D 2016 10000 mil och verkar inte vara värd mer än 300 kkr enligt riddermark, och då jag tittar på alternativa elbilar hittar jag inget så värst mycket billigare.
Så vad göra?
Vad behöver ni för storlek och räckvidd på den andra bilen?

Räcker det med en mindre bil med 15-20 mils praktisk räckvidd för andrabilen på vintern?

Isf. så skulle ni kunna kika på någor bättre beg. exemplar av en Fiat 500e, Mini Cooper SE, Honda E, VW e-Up eller liknande.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av pejvic »

5000 tycker jag det är värt.
Men generellt tycker jag man måste gå utifrån vad man har för pengar att röra sig med.

Det är förvånande att vissa är beredda att lägga halva sin inkomst (efter lönen kommit och alla övriga räkningar är betalda) på en bil....
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 03 mar 2019 21:54

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Petrolhead »

Har kikat lite nu, och kan väl konstatera att av de modeller du nämner är väl e-up enda alternativet. De andra kostar kring 300 begagnade.. känns ju lite knasigt o byta ut min välvårdade ms som går som en klocka till en honda e med 5000 mil för samma peng.
Egentligen behöver jag bara några få mils räckvidd.. men om jag byter vill jag ha en hyffsat ny då strulfaktorn är en viktig parameter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

Petrolhead skrev: 28 jun 2023 23:29
Har kikat lite nu, och kan väl konstatera att av de modeller du nämner är väl e-up enda alternativet. De andra kostar kring 300 begagnade.. känns ju lite knasigt o byta ut min välvårdade ms som går som en klocka till en honda e med 5000 mil för samma peng.
Egentligen behöver jag bara några få mils räckvidd.. men om jag byter vill jag ha en hyffsat ny då strulfaktorn är en viktig parameter.
Svårt att säga vad som är värt något för någon eller inte. Speciellt med så extremt lite information.

Missuppfattade nog dig lite, då jag uppfattade det som att du ville ha förslag på bilar som ryms inom 300 papp. Därav mitt förslag på ovan elbilar, som är bland de billigaste och minsta på marknaden. Du kan få ganska fina beg. ex för runt 300 papp.

Har själv en Mini som vår tredjedel, och är grymt nöjd med den. Otroligt smidig och kul liten vardagsbil! :)

Detta till förhållandevis extremt lågt pris för att vara ny elbil. Betalade själv 295 för en helt ny 2023 Cooper SE, efter miljöbonusen på 70 papp. Då ingick även de första årens service (mest för garantiernas skull).

Men ge mig lite mer information om vilken bil du är ute efter (storlek, räckvidd, typ, etc) och vilken budget du tänker dig, så skall jag se om jag lyckas komma med några förslag du kanske blir lite mer nöjd med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av ChristerSjo »

pejvic skrev: 28 jun 2023 23:19
5000 tycker jag det är värt.
Men generellt tycker jag man måste gå utifrån vad man har för pengar att röra sig med.

Det är förvånande att vissa är beredda att lägga halva sin inkomst (efter lönen kommit och alla övriga räkningar är betalda) på en bil....
Exakt! Vi har två elbilar behöver vi det? Nej egentligen inte. Men vi vill ha det.

Så länge det inte tär på det utrymme som man vill i form av saker eller upplevelser (resor etc) så är det ju legalt. Detta givetvis utöver hyfsat mat på bordet etc.

Jag och min fru blir ju inte glada döda personer för att man har massa säckar av pengar på bankkontot/börsen när man dör.

Dvs frågan beror vad man har att röra sig med för att känna sig lycklig/bekväm
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev: 28 jun 2023 10:15
NiklasTesla skrev: 28 jun 2023 09:16
Dinsdale skrev: 28 jun 2023 05:28
NiklasTesla skrev: 27 jun 2023 23:42
BigEasy skrev: 27 jun 2023 15:46


Att vi inte har marknadshyror är ovärdigt. Nu frodas nepotism, mygel och liknande. Varför ska de som får tag i förstahandskontrakt subventioneras? Mycket bättre om folk betalade enligt tillgång/efterfrågan. Antagligen skulle fler hyresrätter byggas också så att det faktiskt skulle gå att bo utan att behöva köpa sitt boende.

Förmodligen skulle det sänka bostadspriserna till rimligare nivåer och minska skuldberget också.
Finns för och nackdelar med allt. En väldigt stor fördel med bruksvärdessytemet är att du kan bo centralt i storstad utan att vara VD för en bank typ.

Om inte billiga hyresrätter fanns skulle säkert flera dra på sig onödigt stora bostadslån då det skulle vara för liten prisskillnaden mellan hyresrätt och eget boende med lån (privata skuldberget skulle då tvärtom öka). Detta skulle fungera sålänge räntorna går ner men tillslut när räntorna behöver höjas så kommer fastighetskrisen (som nu) vilket skulle göra nuvarande privata skuldkris i Sverige ännu värre än vad den är idag.

MVH
Det är väldigt få förunnat att kunna bo både billigt och centralt i en storstad på ett ärligt sätt, om man inte haft antingen osannolik tur eller förutseende föräldrar som satt en i bostadskön som första samtal på BB.
Det skulle vara mer rättvist för alla om man hade marknadshyror, då hade marknaden byggt fler hyresrätter på platser där efterfrågan finns, vilket över tid skulle göra köerna korta eller obefintliga (till priset av vakanser hos hyresvärdarna). Det skulle i sin tur leda till att fler personer kan välja att hyra istället för att skuldsätta sig och köpa, vilket hade dragit ner bostadspriserna och därmed också skuldberget. Däremot sker det inte över en natt, det tar en evighet att få bygga något. Att införa det på befintligt bestånd över en natt stjälper nog mer än det hjälper, däremot att gå över till det under en tioårsperiod eller liknande så folk kan förbereda sig vore vettigt.
Största problemet är väl att det finns en del boende som skulle tvingas flytta om de inte tagit höjd för att hyrorna skulle marknadsanpassas, men den risken har man å andra sidan accepterat genom att hyra. Hyresvärdar sysslar inte med välgörenhet utan med vinstdrivande verksamhet, det är därför man långsiktigt bör sträva efter att antingen bo i äganderätt eller att i alla fall skaffa en bostadsrätt i en inte alltför överbelånad bostadsrättsförening.
Finns för och nackdelar med allt som sagt.

Håller med om att det förmodligen funnits mer hyresrätt med marknadshyror istället för bruksvärdessytemet. Men det i sin tur hade snarare lätt till högre skuldsättning och högre fastighetspriser då marginalen mellan att hyra och köpa skulle bli mindre vilket skulle leda till värre skuldkris (som vi ser idag) när räntorna väl går upp och värre livsöden för dom överskuldsatta så där håller jag inte med din bild om lägre skuldberg.

Om det blev marknadshyror skulle jag som infödd Stockholmare behövt flytta från staden jag är uppvuxen i tillsammans med många andra jag känner och Stockholm och flera andra storstäder i Sverige skulle förvandlas till enbart en stad för dom rika (likt Manhattan). Det i sin tur skulle säkert göra att Svenska modellen skulle sluta att fungera och vi skulle säkert få ett samhälle mer som Frankrike med stora strejker nästan hela tiden osv osv . Dock skulle kötiden för hyresrätter säkert gå ned så den punkten ger jag dig rätt på.

Satte in mig själv i Stockholms bostadskö strax efter jag fyllde 18år samt MVH
Om man hade infört marknadshyror så hade nybyggandet av hyresrätter ökat och bostadsmarknaden stabiliserats.

Bruksvärdessystemet gynnar bara dem som ärver eller på annat sätt lyckas få tag i dessa hyresrätter.
Men blir kontraproduktivt för nybyggnation istället vilket ökar på bostadsbristen och nybyggandet av hyresrätter.

Finns ett flera undersökningar som visat på just detta

https://www.boverket.se/globalassets/pu ... v-2013.pdf

Ett annat stort problem är den svarta marknaden för andra handskontrakt som också är en direkt konsekvens av detta.
Och en ökad etnisk segregation samt sämre rörlighet
Tvärtom. Det är rejält mycket större mångfald där det finns billiga hyresrätter centralt i kombination med borätter vilket leder till integration istället för segregation.

Ja handel med kontrakt har hänt men det är olagligt och dom som gör sig skyldiga till det skall såklart ha sitt straff (Sverige är en demokrati och rättsstat).

Även tvärtom med stabiliserad bostadsmarknad som nämnts tidigare då skillnaden mellan att hyra och köpa skulle vara mindre med marknadshyror vilket i sin tur skulle leda till att flera skulle låna till bostaden och det skulle öka priserna ända tills räntan går upp och allt kraschar ännu mer än idag och enskilda hushåll då är ännu mer överskuldsatta än idag.

Ja köerna blir längre med bruksvärdessytemet men det gör att människor med lägre inkomster (som jag) har råd att bo i storstäderna.

En reglerad kapitalistisk marknad och ett samhälle utan för stora klyftor är den gyllene medelvägen samt MVH
Skriv svar