Ukraina svartlistat Geely

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 27 jun 2023 23:15
Fredrik j skrev: 27 jun 2023 19:42
Precis. Maximal skada på Ryssland utan att det drabbar Ukraina.
Ukraina har inga intressen i svensk bilindustri.
En bred bojkott mot Volvo skulle ju främst drabba Sverige och Belgien.
På sikt drabbar det nog mest kinesiska intressen.
Kanske på sikt. Men då har vi ju redan strypt Volvo.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Bengt-re »

Fredrik j skrev: 27 jun 2023 23:21
martinot skrev: 27 jun 2023 23:18
lawe skrev: 27 jun 2023 11:07
Slutsats: Konsumentbojkotter känns kanske bra men gör liten skillnad.
Tror det gör en hel del ekonomisk påverkan i stor skala. Det är detta som får företag att vara både miljövänligare och att lämna tex. diktaturer som Ryssland. Företagen gör inte detta av moraliska skäl, eller av godhetsskäl, utan just för att maximera vinster och försäljning hos deras viktigaste köpare och marknad. Vi konsumenter har en enormt stor makt och påverkan. Finns inget bättre än att "rösta med plånboken" om man vill få företag att ändra sig.
Men i fallet med en svensk bojkott av Volvo är det ju tveksamt om det får Geely att ändra sig angående Ryssland.
Nä, det är väl tveksamt, men vill nu folk känna att de bidrar genom sina inköpsbeslut så är det ju okej. Sen att Tesla, Volvo, Absolut, Modelez inte är det mest effektiva att bojkotta spelar kanske inte så stor roll? Att folk vill bidra till att stoppa Rysslands folkmord är alltid behjärtansvärt och ett sundhetstecken på en demokrati. Slår det orättvisst? Jo, troligen, men skall man baka kaka får man knäcka några ägg...
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2023 23:05

1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.

2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.

För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.

Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?

Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt.

Självklart kan Tesla köpa aluminium någon annanstans, i Sverige t ex men även Kanadam det är inte direkt ont om aluminium i jordskorpan. Tesla kan även välja att inte producera bilar i Kina men det är lönsamt och därför gör de och många andra det. Varför vill du så gärna ge dig på Volvo men så ogärna ge dig på Tesla? Om man t ex är "mellan karriärer" så är det företag som Volvo med enorm verksamhet i Sverige som gör det möjligt att vara det, vi behöver vara rädda om de företagen.

Tack för att du uppskattar min diskussionston, tyvärr så tycker jag ibland att din lämnar en del att önska men jag är lycklig ändå ;)

Jag råkade förresten gilla ditt inlägg av misstag men jag bjuder på det :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Bengt-re »

Maw skrev: 27 jun 2023 23:32
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2023 23:05

1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.

2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.

För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.

Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?

Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt.

Självklart kan Tesla köpa aluminium någon annanstans, i Sverige t ex men även Kanadam det är inte direkt ont om aluminium i jordskorpan. Tesla kan även välja att inte producera bilar i Kina men det är lönsamt och därför gör de och många andra det. Varför vill du så gärna ge dig på Volvo men så ogärna ge dig på Tesla? Om man t ex är "mellan karriärer" så är det företag som Volvo med enorm verksamhet i Sverige som gör det möjligt att vara det, vi behöver vara rädda om de företagen.

Tack för att du uppskattar min diskussionston, tyvärr så tycker jag ibland att din lämnar en del att önska men jag är lycklig ändå ;)

Jag råkade förresten gilla ditt inlägg av misstag men jag bjuder på det :)
Skall jag förstöra glädjen med svenskt aluminium genom att säga vem som äger Kubal? Det är svårt det här....
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 27 jun 2023 23:21
martinot skrev: 27 jun 2023 23:18
lawe skrev: 27 jun 2023 11:07
Slutsats: Konsumentbojkotter känns kanske bra men gör liten skillnad.
Tror det gör en hel del ekonomisk påverkan i stor skala. Det är detta som får företag att vara både miljövänligare och att lämna tex. diktaturer som Ryssland. Företagen gör inte detta av moraliska skäl, eller av godhetsskäl, utan just för att maximera vinster och försäljning hos deras viktigaste köpare och marknad. Vi konsumenter har en enormt stor makt och påverkan. Finns inget bättre än att "rösta med plånboken" om man vill få företag att ändra sig.
Men i fallet med en svensk bojkott av Volvo är det ju tveksamt om det får Geely att ändra sig angående Ryssland.
Det är nog oavsett det som Geely och kineserna hoppas på att folk tar din åsikt ovan till sig.

De har nog tyckt att de varit smarta genom att låta Volvo drar sig ur Ryssland, men att samtidigt vara kvar med många av sina andra bilföretag och andra bilvarumärken. Sådana här beslut fattas i Kina på hög nivå (till trots för vad vissa hävdar i tråden). Sådant här sker inte okoordinerat eller ogenomtänkt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Maw »

Bengt-re skrev: 27 jun 2023 23:41
Skall jag förstöra glädjen med svenskt aluminium genom att säga vem som äger Kubal? Det är svårt det här....
Ok, vi får väl rekommendera Elon att handla enbart Kanadensiskt aluminium :D
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 27 jun 2023 23:32
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2023 23:05

1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.

2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.

För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.

Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?

Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…

Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 27 jun 2023 23:32
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2023 23:05

1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.

2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.

För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
...] [II] Självklart kan Tesla köpa aluminium någon annanstans, i Sverige t ex men även Kanadam det är inte direkt ont om aluminium i jordskorpan. Tesla kan även välja att inte producera bilar i Kina men det är lönsamt och därför gör de och många andra det. Varför vill du så gärna ge dig på Volvo men så ogärna ge dig på Tesla? [III] Om man t ex är "mellan karriärer" så är det företag som Volvo med enorm verksamhet i Sverige som gör det möjligt att vara det, vi behöver vara rädda om de företagen.

Tack för att du uppskattar min diskussionston, tyvärr så tycker jag ibland att din lämnar en del att önska men jag är lycklig ändå ;) [...
[II] Ja. Jag tycker naturligtvis att Tesla ska köpa sin aluminium någon annanstans än från Ryssland ifall det är möjligt. Och de volymer som Tesla behöver enkelt går att gräva fram någon annanstans så är väl det lätt löst i så fall.

[III] Så vad är det egentligen du menar här? Att vi ska krypa för den kinesiska diktaturen för annars så kommer de ge sig på den svenska ekonomin? Det låter ju i så fall både tryggt och bra för allas framtid tycker jag…

EDIT: Det funkade inte att använda endast ett i inuti en hakparentes för då blev hela skiten kursiv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 28 jun 2023 12:04
Maw skrev: 27 jun 2023 23:32
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2023 23:05

1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.

2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.

För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
...] [II] Självklart kan Tesla köpa aluminium någon annanstans, i Sverige t ex men även Kanadam det är inte direkt ont om aluminium i jordskorpan. Tesla kan även välja att inte producera bilar i Kina men det är lönsamt och därför gör de och många andra det. [III] Varför vill du så gärna ge dig på Volvo men så ogärna ge dig på Tesla? Om man t ex är "mellan karriärer" så är det företag som Volvo med enorm verksamhet i Sverige som gör det möjligt att vara det, vi behöver vara rädda om de företagen.

Tack för att du uppskattar min diskussionston, tyvärr så tycker jag ibland att din lämnar en del att önska men jag är lycklig ändå ;) [...
[II] Ja. Jag tycker naturligtvis att Tesla ska köpa sin aluminium någon annanstans än från Ryssland ifall det är möjligt. Och de volymer som Tesla behöver enkelt går att gräva fram någon annanstans så är väl det lätt löst i så fall.

[III] Så vad är det egentligen du menar här? Att vi ska krypa för den kinesiska diktaturen för annars så kommer de ge sig på den svenska ekonomin? Det låter ju i så fall både tryggt och bra för allas framtid tycker jag…

EDIT: Det funkade inte att använda endast ett i inuti en hakparentes för då blev hela skiten kursiv...
Om vi som köper bilar bojkottar Volvo trots att de redan lämnat Ryssland och inte kan göra mer så är det vi som sänker Volvo, inte den kinesiska diktaturen. Man får ha rejält böjlig logik för att få det till något annat.

Däremot skulle vi kunna bojkotta Tesla för att förmå dem att sluta köpa jordskorpans vanligaste metall från just Ryssland...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 28 jun 2023 12:01
Maw skrev: 27 jun 2023 23:32
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2023 23:05

1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.

2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.

För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.

Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?

Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…

Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av martinot »

Efter Ukrainas svartlistning av Geely Auto ska Göteborgs stad nu kartlägga sitt innehav av Volvo Cars-bilar.

Diana Ghinea (MP) är ordförande för kommunala Göteborgs stads leasing AB, och har bestämt att företagets styrelsen nu ska diskutera hur man ska agera i frågan.

Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten har också reagerat på svartlistningen av Volvo Cars systerbolag.


https://sverigesradio.se/artikel/gotebo ... fram-fakta
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 28 jun 2023 12:17
SwedishAdvocate skrev: 28 jun 2023 12:01
Maw skrev: 27 jun 2023 23:32
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2023 23:05

1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.

2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.

För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.

Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?

Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…

Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
lawe
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av lawe »

Fredrik j skrev: 28 jun 2023 12:30
martinot skrev: 28 jun 2023 12:17
SwedishAdvocate skrev: 28 jun 2023 12:01
Maw skrev: 27 jun 2023 23:32
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2023 23:05

1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.

2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.

För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.

Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?

Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…

Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
Vilket visar hur lite Volvo kan påverka sin ägare eller bör bedömas baserat på sin ägares beslut. Man kan ju inte ens påverka vem som är ens ägare.
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Fredrik j »

lawe skrev: 28 jun 2023 12:46
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 12:30
martinot skrev: 28 jun 2023 12:17
SwedishAdvocate skrev: 28 jun 2023 12:01
Maw skrev: 27 jun 2023 23:32


Ehh.. Volvo har redan tagit ett självständigt beslut att lämna Ryssland. Vad mer ska Volvo göra tycker du? Möjligtvis kan Volvo bli ett bondeoffer för att försöka påverka en av ägarna, Geely, men det är långt ifrån självklart att det lyckas och det skylle visa för bl a Volvo att det inte lönar sig att lämba Ryssland, man kan straffas ändå. Det rimliga i det här fallet är att berömma Volvo för att de lämnat Ryssland och lämna Volvo utanför försöken att förmå även Geely att lämna.

Att Volvo lämnat Ryssland medan Geely gör tvärt om visar väl att Volvo trots allt är hyfsat fristående från Geely?

Att organisationer/myndigheter och politiker försöker sondera och följa en opinion gör inte att ett ev beslut om bojkott av ett företag som redan gjort sin plikt är rätt. [...
Jag tycker det är rätt tydligt att du vill separera Volvo Cars/Polestar från Geely. För mig handlar det istället om vem det är som äger. Och det är Geely som äger Volvo Cars. Här verkar ju både Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten verkar ju vara inne på samma linje som jag…

Och vilka är det egentligen som har eller kommer att ’åsamka Volvo Cars skada’? Är det vi som kritiserar Volvo Cars ägare Geely, eller är det de som kunde förhindrat en utförsäljning till kinesiska ägare?…
Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
Vilket visar hur lite Volvo kan påverka sin ägare eller bör bedömas baserat på sin ägares beslut. Man kan ju inte ens påverka vem som är ens ägare.
Naturligtvis kan dom anställda på Volvo (eller vilka du menar med Volvo) inte påverka vem som äger bolaget. Det avgör ju den tidigare ägaren som sålt bolaget.
Möjligen kan ledningen för det svenska bolaget påverka inom sitt mandat genom att t.ex. inte sälja på ryska marknaden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 28 jun 2023 12:30
martinot skrev: 28 jun 2023 12:17

Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
Företag verkar under de regleringar och de lagar samt direktiv som vi länder, och gemenskaper som tex. EU sätter upp.

Det är upp till oss i Sverige, och oss inom EU, om vi vill sätta upp regler som förhindrar övertagande av bolag till främmande makt med tanke på de säkerhetsrisker det kan utsätta oss för, eller ge problem för strategiskt viktig industri och tillverkning i landet.

Precis som större köp och förvärv måste godkänns av företag av konkurrensskäl, så kan man införa liknande regler av politiska säkerhetsskäl. Det är helt upp till oss själva och våra politiker hur vi vill välja att hantera det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av martinot »

https://www.di.se/ledare/kina-risken-i- ... pa-allvar/

Kina-risken i Volvo måste tas på allvar

Den kinesiske affärsmannen Li Shufu blev frälsaren när amerikanska Ford hade kört Volvo Cars i botten och bolaget behövde en ny ägare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 28 jun 2023 14:18
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 12:30
martinot skrev: 28 jun 2023 12:17

Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
Företag verkar under de regleringar och de lagar samt direktiv som vi länder, och gemenskaper som tex. EU sätter upp.

Det är upp till oss i Sverige, och oss inom EU, om vi vill sätta upp regler som förhindrar övertagande av bolag till främmande makt med tanke på de säkerhetsrisker det kan utsätta oss för, eller ge problem för strategiskt viktig industri och tillverkning i landet.

Precis som större köp och förvärv måste godkänns av företag av konkurrensskäl, så kan man införa liknande regler av politiska säkerhetsskäl. Det är helt upp till oss själva och våra politiker hur vi vill välja att hantera det.
Det gäller bara att man, som ett exportberoende land, inte diskvalificerar sig själv från marknader som andra eu-länder exploaterar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av martinot »

lawe skrev: 28 jun 2023 12:46
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 12:30
martinot skrev: 28 jun 2023 12:17

Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
Vilket visar hur lite Volvo kan påverka sin ägare eller bör bedömas baserat på sin ägares beslut. Man kan ju inte ens påverka vem som är ens ägare.
Nu verkar det som det som det är förslag på gång att vi svenskar börjar att skydda bolag som är av speciellt säkerhetsintresse för landet från att köpas upp av främmande makt (fienden):

https://www.regeringen.se/contentassets ... ressen.pdf

För sent för Volvo Cars, men ändå ett positivt steg. Detta kan ju ge lagrum för politiker och möjlighet för de att kunna skydda oss i framtiden. Bra att misstaget inte upprepas med andra liknande för landet viktiga bolag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Bengt-re »

Diktatur och planekonomi förespråkas.... jojo, finns väl en orsak till Att Sverige tappar platser i demokratindex
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 28 jun 2023 22:30
lawe skrev: 28 jun 2023 12:46
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 12:30
martinot skrev: 28 jun 2023 12:17

Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
Vilket visar hur lite Volvo kan påverka sin ägare eller bör bedömas baserat på sin ägares beslut. Man kan ju inte ens påverka vem som är ens ägare.
Nu verkar det som det som det är förslag på gång att vi svenskar börjar att skydda bolag som är av speciellt säkerhetsintresse för landet från att köpas upp av främmande makt (fienden):

https://www.regeringen.se/contentassets ... ressen.pdf

För sent för Volvo Cars, men ändå ett positivt steg. Detta kan ju ge lagrum för politiker och möjlighet för de att kunna skydda oss i framtiden. Bra att misstaget inte upprepas med andra liknande för landet viktiga bolag.
Förmodligen kommer det väl även minska intresset för köpare från demokratiska länder att investera i svenska företag om dom inte sen får sälja till högstbjudande.
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Fredrik j »

Bengt-re skrev: 28 jun 2023 22:47
Diktatur och planekonomi förespråkas.... jojo, finns väl en orsak till Att Sverige tappar platser i demokratindex
Orsaken till varför Sverige bara hamnar fyra i världen tolkar jag beror på otydlig finansiering av politiska partier samt medborgarnas relativt låga engagemang i politiska frågor.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av ChristerSjo »

Maw skrev: 27 jun 2023 22:43
Jag hoppas däremot att det går att förmå Geely att lämna Ryssland så bygg nu ingen halmgubbe om det är du snäll. Det är fullt rimligt att bojkotta Geely men eftersom Volvo Cars redan har gjort sin demokratiska plikt och lämnat Ryssland blir det konstigt att bojkotta Volvo. Det finns kanske rent av en risk att det baktänder och Volvos ägare kör över Volvos styrelse och bestämmer att Volvo ska börja sälja i Ryssland igen om de ändå blir bojkottade trots att de redan lämnat.
Konstigt resonemang. Skulle det hjälpa Volvo vid en eventuellt bojkott?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 28 jun 2023 23:45
martinot skrev: 28 jun 2023 22:30
lawe skrev: 28 jun 2023 12:46
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 12:30
martinot skrev: 28 jun 2023 12:17

Håller med. Vi borde aldrig sålt ut Volvo Cars till den kinesiska diktaturen. Nu sitter vi i rävsaxen, och de kan använda sin kontroll och inflytande över oss. Vi är nu mer beroende av en diktaturs påtryckningar och godtycken.
Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
Vilket visar hur lite Volvo kan påverka sin ägare eller bör bedömas baserat på sin ägares beslut. Man kan ju inte ens påverka vem som är ens ägare.
Nu verkar det som det som det är förslag på gång att vi svenskar börjar att skydda bolag som är av speciellt säkerhetsintresse för landet från att köpas upp av främmande makt (fienden):

https://www.regeringen.se/contentassets ... ressen.pdf

För sent för Volvo Cars, men ändå ett positivt steg. Detta kan ju ge lagrum för politiker och möjlighet för de att kunna skydda oss i framtiden. Bra att misstaget inte upprepas med andra liknande för landet viktiga bolag.
Förmodligen kommer det väl även minska intresset för köpare från demokratiska länder att investera i svenska företag om dom inte sen får sälja till högstbjudande.
Det är inget nytt. Både USA och Kina har sedan länge den här typen av begränsningar och säkerhetsmässiga avväganden.

Även EU ryktas kika på något liknande, och det är en viktig bilmarknad precis som USA och Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11663
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev: 29 jun 2023 00:40
Maw skrev: 27 jun 2023 22:43
Jag hoppas däremot att det går att förmå Geely att lämna Ryssland så bygg nu ingen halmgubbe om det är du snäll. Det är fullt rimligt att bojkotta Geely men eftersom Volvo Cars redan har gjort sin demokratiska plikt och lämnat Ryssland blir det konstigt att bojkotta Volvo. Det finns kanske rent av en risk att det baktänder och Volvos ägare kör över Volvos styrelse och bestämmer att Volvo ska börja sälja i Ryssland igen om de ändå blir bojkottade trots att de redan lämnat.
Konstigt resonemang. Skulle det hjälpa Volvo vid en eventuellt bojkott?
Nej, det skulle nog bli ännu värre.

Men det är ju ändå smart av Geely att de kan leka med alla dessa varumärken som de kan klistra på i grunden samma bilar (som tex EX30). Så kan de ha ett märke som gör rätt i Europa, och ett märke som går Putin till lags i Ryssland.

Smart att både ha kakan och äta den (iaf. tills att detta eventuellt ses igenom).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10932
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ukraina svartlistat Geely

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 01 jul 2023 21:46
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 23:45
martinot skrev: 28 jun 2023 22:30
lawe skrev: 28 jun 2023 12:46
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 12:30


Vilka vi menar du? Det var ju Ford som sålde.
Vilket visar hur lite Volvo kan påverka sin ägare eller bör bedömas baserat på sin ägares beslut. Man kan ju inte ens påverka vem som är ens ägare.
Nu verkar det som det som det är förslag på gång att vi svenskar börjar att skydda bolag som är av speciellt säkerhetsintresse för landet från att köpas upp av främmande makt (fienden):

https://www.regeringen.se/contentassets ... ressen.pdf

För sent för Volvo Cars, men ändå ett positivt steg. Detta kan ju ge lagrum för politiker och möjlighet för de att kunna skydda oss i framtiden. Bra att misstaget inte upprepas med andra liknande för landet viktiga bolag.
Förmodligen kommer det väl även minska intresset för köpare från demokratiska länder att investera i svenska företag om dom inte sen får sälja till högstbjudande.
Det är inget nytt. Både USA och Kina har sedan länge den här typen av begränsningar och säkerhetsmässiga avväganden.

Även EU ryktas kika på något liknande, och det är en viktig bilmarknad precis som USA och Kina.
Visst. Men länken gav ju intrycket att man tittar på speciella regler för just Sverige. Måste ju göras på EU-nivå i så fall.
Skriv svar