Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av iAkita »

holden skrev: 29 jun 2023 19:43
iAkita skrev: 29 jun 2023 19:35
holden skrev: 26 jun 2023 12:02
Jag tycker att det per definition är oansvarigt att bränna hela sin disponibla inkomst varje månad såvida man inte har en verkligt låg inkomst och är så illa tvungen, annars lever man över sina tillgångar. Menar heller inte att man plötsligt behöver bli av med 100% av sin inkomst men om man inte har några marginaler alls så räcker det med ett lägre inkomstbortfall för att det inte ska gå ihop. Vi har liknande hushållsinkomster men under lågränteeran kunde vi lägga undan hälften, nu är det kanske 70 tkr i utgifter pga högre räntor och inflation men vi har fortfarande manöverutrymme.
Det är väl inte per automatik oansvarigt att "bränna" hela sin disponibla inkomst varje månad? Varför skulle det vara det? Det behöver inte heller innebära att man lever över sina tillgångar. Om tillgångarna har ett klart högre värde än vad de är belånade för så lever man inte över sina tillgångar, såvida man inte behöver ta lån varje månad för att få det att gå ihop.

Nu bränner jag inte hela min inkomst varje månad, men om jag nu hade gjort det och sen fick ett inkomstbortfall så hade det löst sig ändå. Det skulle inte vara några som helst problem att få loss pengar och minska utgifterna genom att skaffa ett billigare boende och en billigare bil. Jag gillar att flytta. Bara för att du kanske inte gör det så innebär det inte att de som inte lägger lika stor vikt vid boende och bilar och andra ägodelar, utan prioriterar att leva i stunden och njuta av livet och sin inkomst, är oansvariga.

Vad det gäller trådens egentliga frågeställning så känner jag i nuläget att jag är beredd att lägga ut 6-7000 kr i månaden för bilen, driftskostnader exkluderade. Sen jag började köra elbil har jag kommit undan betydligt billigare än så, tack vare en hysterisk andrahandsmarknad som inte verkade ha förstått att man fick bonus när man köpte ny bil. De dagarna är över för nu, men känner jag att jag hittar en bil som är värd mer så är jag beredd att lägga ut mer än så. Jag spenderar mer tid i bilen än vad jag gör i köket och i badrummen, så köket fick budgetrenoveras (nya luckor och bänkskivor) och badrummen duger som de är. Jag lägger hellre pengarna på bilen, medan andra hellre lyxrenoverar sina badrum. Alla gillar vi olika och det är tur att vi har rätt att själva välja hur vi spenderar våra pengar.
Om man bränner hela sin disponibla inkomst på överkonsumtion och tänker att går det åt h-e får ju nån annan stå för notan är det enligt min, möjligen konservativa, inställning fel.
Det sista håller jag med om. Men många har pengar bundet i boende och annat som de kan frigöra innan någon annan behöver stå för notan. Fäster man inget större värde vid till exempel sitt lågt belånade boende, då är det väl upp till var och en att avgöra om man vill riskera behöva sälja det vid sämre tider eller inte? Något ekonomiskt bistånd/försörjningsbidrag får man definitivt inte innan man realiserat bundna tillgångar iallafall.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

iAkita skrev: 29 jun 2023 19:54
holden skrev: 29 jun 2023 19:43
iAkita skrev: 29 jun 2023 19:35
holden skrev: 26 jun 2023 12:02
Jag tycker att det per definition är oansvarigt att bränna hela sin disponibla inkomst varje månad såvida man inte har en verkligt låg inkomst och är så illa tvungen, annars lever man över sina tillgångar. Menar heller inte att man plötsligt behöver bli av med 100% av sin inkomst men om man inte har några marginaler alls så räcker det med ett lägre inkomstbortfall för att det inte ska gå ihop. Vi har liknande hushållsinkomster men under lågränteeran kunde vi lägga undan hälften, nu är det kanske 70 tkr i utgifter pga högre räntor och inflation men vi har fortfarande manöverutrymme.
Det är väl inte per automatik oansvarigt att "bränna" hela sin disponibla inkomst varje månad? Varför skulle det vara det? Det behöver inte heller innebära att man lever över sina tillgångar. Om tillgångarna har ett klart högre värde än vad de är belånade för så lever man inte över sina tillgångar, såvida man inte behöver ta lån varje månad för att få det att gå ihop.

Nu bränner jag inte hela min inkomst varje månad, men om jag nu hade gjort det och sen fick ett inkomstbortfall så hade det löst sig ändå. Det skulle inte vara några som helst problem att få loss pengar och minska utgifterna genom att skaffa ett billigare boende och en billigare bil. Jag gillar att flytta. Bara för att du kanske inte gör det så innebär det inte att de som inte lägger lika stor vikt vid boende och bilar och andra ägodelar, utan prioriterar att leva i stunden och njuta av livet och sin inkomst, är oansvariga.

Vad det gäller trådens egentliga frågeställning så känner jag i nuläget att jag är beredd att lägga ut 6-7000 kr i månaden för bilen, driftskostnader exkluderade. Sen jag började köra elbil har jag kommit undan betydligt billigare än så, tack vare en hysterisk andrahandsmarknad som inte verkade ha förstått att man fick bonus när man köpte ny bil. De dagarna är över för nu, men känner jag att jag hittar en bil som är värd mer så är jag beredd att lägga ut mer än så. Jag spenderar mer tid i bilen än vad jag gör i köket och i badrummen, så köket fick budgetrenoveras (nya luckor och bänkskivor) och badrummen duger som de är. Jag lägger hellre pengarna på bilen, medan andra hellre lyxrenoverar sina badrum. Alla gillar vi olika och det är tur att vi har rätt att själva välja hur vi spenderar våra pengar.
Om man bränner hela sin disponibla inkomst på överkonsumtion och tänker att går det åt h-e får ju nån annan stå för notan är det enligt min, möjligen konservativa, inställning fel.
Det sista håller jag med om. Men många har pengar bundet i boende och annat som de kan frigöra innan någon annan behöver stå för notan. Fäster man inget större värde vid till exempel sitt lågt belånade boende, då är det väl upp till var och en att avgöra om man vill riskera behöva sälja det vid sämre tider eller inte? Något ekonomiskt bistånd/försörjningsbidrag får man definitivt inte innan man realiserat bundna tillgångar iallafall.
Absolut. Så länge man har medlen att lösa det själv har man inte levt över sina tillgångar, men då gäller det ju att ha en plan för en sådan omställning vilket jag upplever att många med den livsstilen saknar. Har man sedan barn är det ju riktigt illa om man måste flytta och rycka upp dem från skola, kompisar osv för att man gjort prioriteringen att slösa på sig själv.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av iAkita »

holden skrev: 29 jun 2023 19:58
iAkita skrev: 29 jun 2023 19:54
holden skrev: 29 jun 2023 19:43
iAkita skrev: 29 jun 2023 19:35
holden skrev: 26 jun 2023 12:02
Jag tycker att det per definition är oansvarigt att bränna hela sin disponibla inkomst varje månad såvida man inte har en verkligt låg inkomst och är så illa tvungen, annars lever man över sina tillgångar. Menar heller inte att man plötsligt behöver bli av med 100% av sin inkomst men om man inte har några marginaler alls så räcker det med ett lägre inkomstbortfall för att det inte ska gå ihop. Vi har liknande hushållsinkomster men under lågränteeran kunde vi lägga undan hälften, nu är det kanske 70 tkr i utgifter pga högre räntor och inflation men vi har fortfarande manöverutrymme.
Det är väl inte per automatik oansvarigt att "bränna" hela sin disponibla inkomst varje månad? Varför skulle det vara det? Det behöver inte heller innebära att man lever över sina tillgångar. Om tillgångarna har ett klart högre värde än vad de är belånade för så lever man inte över sina tillgångar, såvida man inte behöver ta lån varje månad för att få det att gå ihop.

Nu bränner jag inte hela min inkomst varje månad, men om jag nu hade gjort det och sen fick ett inkomstbortfall så hade det löst sig ändå. Det skulle inte vara några som helst problem att få loss pengar och minska utgifterna genom att skaffa ett billigare boende och en billigare bil. Jag gillar att flytta. Bara för att du kanske inte gör det så innebär det inte att de som inte lägger lika stor vikt vid boende och bilar och andra ägodelar, utan prioriterar att leva i stunden och njuta av livet och sin inkomst, är oansvariga.

Vad det gäller trådens egentliga frågeställning så känner jag i nuläget att jag är beredd att lägga ut 6-7000 kr i månaden för bilen, driftskostnader exkluderade. Sen jag började köra elbil har jag kommit undan betydligt billigare än så, tack vare en hysterisk andrahandsmarknad som inte verkade ha förstått att man fick bonus när man köpte ny bil. De dagarna är över för nu, men känner jag att jag hittar en bil som är värd mer så är jag beredd att lägga ut mer än så. Jag spenderar mer tid i bilen än vad jag gör i köket och i badrummen, så köket fick budgetrenoveras (nya luckor och bänkskivor) och badrummen duger som de är. Jag lägger hellre pengarna på bilen, medan andra hellre lyxrenoverar sina badrum. Alla gillar vi olika och det är tur att vi har rätt att själva välja hur vi spenderar våra pengar.
Om man bränner hela sin disponibla inkomst på överkonsumtion och tänker att går det åt h-e får ju nån annan stå för notan är det enligt min, möjligen konservativa, inställning fel.
Det sista håller jag med om. Men många har pengar bundet i boende och annat som de kan frigöra innan någon annan behöver stå för notan. Fäster man inget större värde vid till exempel sitt lågt belånade boende, då är det väl upp till var och en att avgöra om man vill riskera behöva sälja det vid sämre tider eller inte? Något ekonomiskt bistånd/försörjningsbidrag får man definitivt inte innan man realiserat bundna tillgångar iallafall.
Absolut. Så länge man har medlen att lösa det själv har man inte levt över sina tillgångar, men då gäller det ju att ha en plan för en sådan omställning vilket jag upplever att många med den livsstilen saknar. Har man sedan barn är det ju riktigt illa om man måste flytta och rycka upp dem från skola, kompisar osv för att man gjort prioriteringen att slösa på sig själv.
Vi är nog ganska överens då trots allt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra om du i så fall tycker det skulle vara lika illa/oansvarigt om man flyttar och rycker upp barn från skola, kompisar, osv, för att byta jobb och tjäna (och spara) ännu mer pengar? Eller för den delen för att flytta till ett uppgraderat boende som man sparat ihop till?

Edit: Jag frågar inte för att jag vill tjafsa, utan för att jag tycker det är intressant att människor prioriterar och resonerar så olika. Jag har haft 10 olika boenden de senaste 20 åren, varav jag ägt 6. Personligen gillar jag det och jag drömmer mig alltid någon annanstans (även om det lugnat ner sig med åren), medan andra skulle tycka det var fasansfullt att flytta runt så mycket. Vilken personlighetstyp man är kanske även har betydelse för hur man resonerar kring tillgångar/sparande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

Svårt att ha någon generell uppfattning om, beror ju på många faktorer som i vilka åldrar barnen är och hur man bedömer hur det skulle påverka - jag hade tänkt igenom ett sådant beslut både en och två ggr. Det är i alla avseenden värre att tvingas flytta pga dålig ekonomi.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av nek0 »

martinot skrev: 28 jun 2023 22:45
nek0 skrev: 28 jun 2023 21:32
Walker skrev: 28 jun 2023 21:15
Fredrik j skrev: 28 jun 2023 16:42

Vad var deras råd?
Att hålla mig till Škodan. Teslan skulle bli för dyr för en simpel hantverkare och att man per automatik förlorar massor med tusen på Tesla - allt annat skulle jag bara se som bonus. Mina kalkyler var huvudlösa glädjekalkyler.
Typ.
(Jag har tappat betydligt mer i kronor räknat på mina 3 Škoda Octavior över 3 år än vad jag tappade på min Tesla 3. eGolfen tappade jag exakt 0.- på 6 månader och min Ioniq5 tjänade jag 85K på 6 månader på. Så även om jag tappar lite på min Y så har jag åkt ”billigt” sedan hösten 2018)
Kalkylen 2017 var inte som 2022. Du menar att det var normal bilmarknad ? Försök förklara för mati hur billigt är det att köra Tesla. Det finns folk som vinner på olika spel men majoriteten förlorar. Du ska inte vara så säker på dina kalkyler, din tid kommer.
Nyfiken: Vad kör du själv för bil, och hur säker är den strategin för dig ekonomiskt över tid?
Kör en Seat Leon st plugg in hybrid som är köpt kontant. En likvärdig Seat bäger de från 309000 idag och jag betalade 317000kr för 2 år sedan. Skatten är 360kr försäkringen 3660kr och snittförbrukningen på de 2300mil jag kört ligger på 0,09l bensin /mil plus el. Hur säker är min strategi vet jag inte. Det enda jag är säker är att alla vi ska dö någon gång.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av NiklasTesla »

holden skrev: 29 jun 2023 12:49
Så du menar att för att du personligen lyckats dra nytta av detta absurda system så är allt gott, förtydliga gärna hur det gynnade oss övriga.
;) Nej nu läser du mitt inlägg som f.n läser Bibeln.

Vi tar största fördelarna och nackdelarna i punktform med bruksvärdessytemet:

Fördelar:
-Det gynnar dom med svaga inkomster.
-Bidrar till integration då man kan bo nära resursstarka hushåll.
-Valuta över till annat (ex elbil vilket får ner Co2 utsläpp för att återgå till tråden)
-Bidrar till minskad skuldsättning.
-Bidrar till frihet då den som är i skuld inte är fri.
Mm mm


Nackdelar
-Längre kötider för central belägena billiga fastigheter.

Nu kan vi återgå till tråden samt MVH
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 23:37
holden skrev: 29 jun 2023 12:49
Så du menar att för att du personligen lyckats dra nytta av detta absurda system så är allt gott, förtydliga gärna hur det gynnade oss övriga.
;) Nej nu läser du mitt inlägg som f.n läser Bibeln.

Vi tar största fördelarna och nackdelarna i punktform med bruksvärdessytemet:

Fördelar:
-Det gynnar dom med svaga inkomster.
-Bidrar till integration då man kan bo nära resursstarka hushåll.
-Valuta över till annat (ex elbil vilket får ner Co2 utsläpp för att återgå till tråden)
-Bidrar till minskad skuldsättning.
-Bidrar till frihet då den som är i skuld inte är fri.
Mm mm


Nackdelar
-Längre kötider för central belägena billiga fastigheter.

Nu kan vi återgå till tråden samt MVH
Alla inser fördelarna för den som får subventionen. Det är systemet jag ifrågasätter eftersom det ju inte ens hos S kan ha missats hur genuint orättvist det är. Du kan alltså sitta och bygga en förmögenhet baserat på en bostadssubvention medan andra betalar den faktiska kostnaden för sitt boende. Var det tanken med systemet? Är Stockholms innerstads hyreslägenheter befolkade av sk vanligt folk med låga inkomster? Givetvis inte.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av NiklasTesla »

holden skrev: 29 jun 2023 23:45
NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 23:37
holden skrev: 29 jun 2023 12:49
Så du menar att för att du personligen lyckats dra nytta av detta absurda system så är allt gott, förtydliga gärna hur det gynnade oss övriga.
;) Nej nu läser du mitt inlägg som f.n läser Bibeln.

Vi tar största fördelarna och nackdelarna i punktform med bruksvärdessytemet:

Fördelar:
-Det gynnar dom med svaga inkomster.
-Bidrar till integration då man kan bo nära resursstarka hushåll.
-Valuta över till annat (ex elbil vilket får ner Co2 utsläpp för att återgå till tråden)
-Bidrar till minskad skuldsättning.
-Bidrar till frihet då den som är i skuld inte är fri.
Mm mm


Nackdelar
-Längre kötider för central belägena billiga fastigheter.

Nu kan vi återgå till tråden samt MVH
Alla inser fördelarna för den som får subventionen. Det är systemet jag ifrågasätter eftersom det ju inte ens hos S kan ha missats hur genuint orättvist det är. Du kan alltså sitta och bygga en förmögenhet baserat på en bostadssubvention medan andra betalar den faktiska kostnaden för sitt boende. Var det tanken med systemet? Är Stockholms innerstads hyreslägenheter befolkade av sk vanligt folk med låga inkomster? Givetvis inte.
Ändå så listade jag upp samhällsfördelar som du ignorerar. Är själv partipolitiskt obunden och har i stort varje val röstat helt olika (eller blankt) vilket gör att jag kan tänka rätt som fritänkare.

Tanken med systemet är att inte skapa för stora klyftor i samhället (vilket brukar leda till massa tråkigheter som kriminalitet, låg livslängd och ibland revolution/samhällskollaps i långa loppet när misär gått för långt mm mm).

Och ja Stockholms innerstad är delvis befolkad av sk vanligt folk med låga inkomster (jag vet för är själv en av dom samt känner många).

Väntar fortfarande på "förmögenheten" även om jag spirituellt känner mig superrik och är glad för att vi alla i väst lever bättre än kungar för i tiden (mycket pga billig energi (och elbil för att göra ett nytt försök att återgå till tråden)) samt MVH
Screenshot_20230629-235746.png
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Förstår inte varför man vill bo i en storstad :D trevligt att besöka någon dag men sen är det otroligt skönt att äga sitt eget, förut trodde jag på den svenska modellen men nu när vi tillåter att man bränner koraner utanför en Moske så inser man ju att Sverige havererat totalt :|

Det känns viktigare än någonsin att ha god ekonomi och äga sitt eget utan lån så som Sverige håller på att haverera… börjar förstå de här Amerikanerna som vill leva lite offgrid och så får man bära vapen dolt i nästan alla delstater för eget skydd, alltså jag kommer då inte semestra i Huvudstaden med familjen i sommar som vi brukar, min bedömning är att det är på tok för osäkert med tanke på att man nu också stormade den Svenska Ambassaden i Irak.

Jag vet att jag spårade lite nu :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Legato »

Honkan skrev: 30 jun 2023 06:37
Förstår inte varför man vill bo i en storstad :D trevligt att besöka någon dag men sen är det otroligt skönt att äga sitt eget, förut trodde jag på den svenska modellen men nu när vi tillåter att man bränner koraner utanför en Moske så inser man ju att Sverige havererat totalt :|

Det känns viktigare än någonsin att ha god ekonomi och äga sitt eget utan lån så som Sverige håller på att haverera… börjar förstå de här Amerikanerna som vill leva lite offgrid och så får man bära vapen dolt i nästan alla delstater för eget skydd, alltså jag kommer då inte semestra i Huvudstaden med familjen i sommar som vi brukar, min bedömning är att det är på tok för osäkert med tanke på att man nu också stormade den Svenska Ambassaden i Irak.

Jag vet att jag spårade lite nu :D
Ironin i folk som är rädda för trygga Stockholm men ser det relativt sett livsfarliga USA som en förebild...

Sveriges överlägset största problem måste vara vår självbild. Vi har det för j-la bra, men "Svärjevännerna" har varit tragiskt framgångsrika i att plantera bilden om motsatsen. :o
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev: 30 jun 2023 07:31
Honkan skrev: 30 jun 2023 06:37
Förstår inte varför man vill bo i en storstad :D trevligt att besöka någon dag men sen är det otroligt skönt att äga sitt eget, förut trodde jag på den svenska modellen men nu när vi tillåter att man bränner koraner utanför en Moske så inser man ju att Sverige havererat totalt :|

Det känns viktigare än någonsin att ha god ekonomi och äga sitt eget utan lån så som Sverige håller på att haverera… börjar förstå de här Amerikanerna som vill leva lite offgrid och så får man bära vapen dolt i nästan alla delstater för eget skydd, alltså jag kommer då inte semestra i Huvudstaden med familjen i sommar som vi brukar, min bedömning är att det är på tok för osäkert med tanke på att man nu också stormade den Svenska Ambassaden i Irak.

Jag vet att jag spårade lite nu :D
Ironin i folk som är rädda för trygga Stockholm men ser det relativt sett livsfarliga USA som en förebild...

Sveriges överlägset största problem måste vara vår självbild. Vi har det för j-la bra, men "Svärjevännerna" har varit tragiskt framgångsrika i att plantera bilden om motsatsen. :o
Precis så! Sveriges största problem är de som påpekar bristerna i samhället och inte vill mörka och sopa allt under mattan. Lätt att säga ”Vi har det för j-la bra” från gräddhyllan… i vad var det Tyresö va?

När det gäller bilar så tycker jag någonstans runt 10ksek i månaden/bil är någon sorts mental smärtgräns. Men det är nog dags att revidera den siffran iom. de höga inköpspriserna på sistone.
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev: 30 jun 2023 07:31
Honkan skrev: 30 jun 2023 06:37
Förstår inte varför man vill bo i en storstad :D trevligt att besöka någon dag men sen är det otroligt skönt att äga sitt eget, förut trodde jag på den svenska modellen men nu när vi tillåter att man bränner koraner utanför en Moske så inser man ju att Sverige havererat totalt :|

Det känns viktigare än någonsin att ha god ekonomi och äga sitt eget utan lån så som Sverige håller på att haverera… börjar förstå de här Amerikanerna som vill leva lite offgrid och så får man bära vapen dolt i nästan alla delstater för eget skydd, alltså jag kommer då inte semestra i Huvudstaden med familjen i sommar som vi brukar, min bedömning är att det är på tok för osäkert med tanke på att man nu också stormade den Svenska Ambassaden i Irak.

Jag vet att jag spårade lite nu :D
Ironin i folk som är rädda för trygga Stockholm men ser det relativt sett livsfarliga USA som en förebild...

Sveriges överlägset största problem måste vara vår självbild. Vi har det för j-la bra, men "Svärjevännerna" har varit tragiskt framgångsrika i att plantera bilden om motsatsen. :o
Ja visst har vi det fantastiskt vi är ju Europa ledande på flera områden bl.a. sprängningar och skjutvapenvåld.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bra- ... kjutningar

Avrättningar på öppen gata har gått från förstasidesstoff till en notis på bara några år.

I början av 2000-talet låg Sverige i botten när det gällde dödligt skjutvåld i Europa. Sedan 2013 har våldet dock ökat kraftigt och sedan 2018 ligger alltså Sverige i topp.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev: 30 jun 2023 09:14
Legato skrev: 30 jun 2023 07:31
Honkan skrev: 30 jun 2023 06:37
Förstår inte varför man vill bo i en storstad :D trevligt att besöka någon dag men sen är det otroligt skönt att äga sitt eget, förut trodde jag på den svenska modellen men nu när vi tillåter att man bränner koraner utanför en Moske så inser man ju att Sverige havererat totalt :|

Det känns viktigare än någonsin att ha god ekonomi och äga sitt eget utan lån så som Sverige håller på att haverera… börjar förstå de här Amerikanerna som vill leva lite offgrid och så får man bära vapen dolt i nästan alla delstater för eget skydd, alltså jag kommer då inte semestra i Huvudstaden med familjen i sommar som vi brukar, min bedömning är att det är på tok för osäkert med tanke på att man nu också stormade den Svenska Ambassaden i Irak.

Jag vet att jag spårade lite nu :D
Ironin i folk som är rädda för trygga Stockholm men ser det relativt sett livsfarliga USA som en förebild...

Sveriges överlägset största problem måste vara vår självbild. Vi har det för j-la bra, men "Svärjevännerna" har varit tragiskt framgångsrika i att plantera bilden om motsatsen. :o
Precis så! Sveriges största problem är de som påpekar bristerna i samhället och inte vill mörka och sopa allt under mattan. Lätt att säga ”Vi har det för j-la bra” från gräddhyllan… i vad var det Tyresö va?

När det gäller bilar så tycker jag någonstans runt 10ksek i månaden/bil är någon sorts mental smärtgräns. Men det är nog dags att revidera den siffran iom. de höga inköpspriserna på sistone.
"Påpekar bristerna"? Tror man att Stockholm är farligt och USA säkert så har man bara väldigt dålig koll på fakta.

Givetvis ska problem lokaliseras och hanteras, men ignorerar man verkligheten och agerar efter en uppskrämd och påhittad bild så kommer alla åtgärder att misslyckas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

NiklasTesla skrev: 30 jun 2023 00:13
holden skrev: 29 jun 2023 23:45
NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 23:37
holden skrev: 29 jun 2023 12:49
Så du menar att för att du personligen lyckats dra nytta av detta absurda system så är allt gott, förtydliga gärna hur det gynnade oss övriga.
;) Nej nu läser du mitt inlägg som f.n läser Bibeln.

Vi tar största fördelarna och nackdelarna i punktform med bruksvärdessytemet:

Fördelar:
-Det gynnar dom med svaga inkomster.
-Bidrar till integration då man kan bo nära resursstarka hushåll.
-Valuta över till annat (ex elbil vilket får ner Co2 utsläpp för att återgå till tråden)
-Bidrar till minskad skuldsättning.
-Bidrar till frihet då den som är i skuld inte är fri.
Mm mm


Nackdelar
-Längre kötider för central belägena billiga fastigheter.

Nu kan vi återgå till tråden samt MVH
Alla inser fördelarna för den som får subventionen. Det är systemet jag ifrågasätter eftersom det ju inte ens hos S kan ha missats hur genuint orättvist det är. Du kan alltså sitta och bygga en förmögenhet baserat på en bostadssubvention medan andra betalar den faktiska kostnaden för sitt boende. Var det tanken med systemet? Är Stockholms innerstads hyreslägenheter befolkade av sk vanligt folk med låga inkomster? Givetvis inte.
Ändå så listade jag upp samhällsfördelar som du ignorerar. Är själv partipolitiskt obunden och har i stort varje val röstat helt olika (eller blankt) vilket gör att jag kan tänka rätt som fritänkare.

Tanken med systemet är att inte skapa för stora klyftor i samhället (vilket brukar leda till massa tråkigheter som kriminalitet, låg livslängd och ibland revolution/samhällskollaps i långa loppet när misär gått för långt mm mm).

Och ja Stockholms innerstad är delvis befolkad av sk vanligt folk med låga inkomster (jag vet för är själv en av dom samt känner många).

Väntar fortfarande på "förmögenheten" även om jag spirituellt känner mig superrik och är glad för att vi alla i väst lever bättre än kungar för i tiden (mycket pga billig energi (och elbil för att göra ett nytt försök att återgå till tråden)) samt MVH
Fritänkare som tänker rätt och försvarar ett totalt havererat system med hyresregleringar 😂 Det är mycket på samma tallrik. Men grattis till elbilen och fritidshuset, det är vi andra som betalar.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av niklas12 »

Lite intressant fakta om bruksvärdessystemet

Hyresregleringen har skapat en stor andrahandsmarknad, där hyrorna pressats upp av efterfrågeöverskottet som uppstår på grund av att förstahandshyrorna ligger under den nivå där utbudet möter efterfrågan. I Stockholm betalar andrahandshyresgäster dubbelt så höga hyror som förstahandshyresgäster – en kostnad som bärs av dem som saknar ködagar eller kontakter på hyresmarknaden.
Hyresregleringen har gött en svart marknad för hyreskontrakt med en uppskattad årlig omsättning på 1,1 miljarder kronor bara i Stockholm.

Hyresregleringen har resulterat i en ineffektiv användning av det befintliga lägenhetsbeståndet, med konsekvensen att barnfamiljer tvingas pendla långa sträckor till arbetet medan äldre, välbärgade individer utan hemmavarande barn bor kvar i stora, attraktivt belägna lägenheter.

Hyresregleringen har skapat social segregation mellan marknadens insiders, som tenderar att vara högutbildade individer med goda kontakter, och marknadens outsiders, vanligtvis invandrare eller ungdomar.

Hyresregleringen är ett dåligt fördelningspolitiskt verktyg, då de mest attraktiva, centralt belägna lägenheterna som får de största indirekta subventionerna oftast bebos av välbärgade individer. I Stockholm har de hushåll som hyr lägenheter på över 180 kvadratmeter en snittinkomst motsvarande den rikaste procenten av befolkningen.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av StefL »

holden skrev: 29 jun 2023 11:39
Jag har själv endast bott i privata bostadsrättföreningar där S-maffian inte hade makten att godkänna vad medlemmarna skulle köpa för sina egna pengar. Tanken är lika absurd som om företagen skulle administrera de anställdas privata bilbehov. Oops, det är visst redan så här i bizarro world :D
Nu undrar jag faktiskt vad du menar - alla bostadsrättsföreningar ägs gemensamt av medlemmarna, dvs av de som äger andelar i föreningen och bor i de bostäder föreningen äger och förvaltar. HSB t.ex. är en organisation som dels bygger och dels tillhandahåller tjänster (mot betalning) till bostadsrättsföreningar, små eller stora.
De äger inget i det sammanhanget och de utför de tjänster föreningen väljer att köpa av dem. I mitt fall har jag tidigare bott i en HSB-förvaltad (ekonomisk och teknisk förvaltning) förening och bor numera i en förening där vi köper ekonomisk förvaltning av en aktör och teknisk förvaltning av en annan.
Sen är det möjligt att HSB även äger och förvaltar hyreshus där man hyr ut lägenhter men det är i så fall en helt annan sak.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

StefL skrev: 30 jun 2023 13:33
...] Sen är det möjligt att HSB även äger och förvaltar hyreshus där man hyr ut lägenhter men det är i så fall en helt annan sak.
Vet inte hur många hyreshus de äger, men ett är iallafall Turning Torso. Det har väl velat sälja det tidigare. Hur det är idag vet jag inte...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

StefL skrev: 30 jun 2023 13:33
holden skrev: 29 jun 2023 11:39
Jag har själv endast bott i privata bostadsrättföreningar där S-maffian inte hade makten att godkänna vad medlemmarna skulle köpa för sina egna pengar. Tanken är lika absurd som om företagen skulle administrera de anställdas privata bilbehov. Oops, det är visst redan så här i bizarro world :D
Nu undrar jag faktiskt vad du menar - alla bostadsrättsföreningar ägs gemensamt av medlemmarna, dvs av de som äger andelar i föreningen och bor i de bostäder föreningen äger och förvaltar. HSB t.ex. är en organisation som dels bygger och dels tillhandahåller tjänster (mot betalning) till bostadsrättsföreningar, små eller stora.
De äger inget i det sammanhanget och de utför de tjänster föreningen väljer att köpa av dem. I mitt fall har jag tidigare bott i en HSB-förvaltad (ekonomisk och teknisk förvaltning) förening och bor numera i en förening där vi köper ekonomisk förvaltning av en aktör och teknisk förvaltning av en annan.
Sen är det möjligt att HSB även äger och förvaltar hyreshus där man hyr ut lägenhter men det är i så fall en helt annan sak.
Att HSB och Riksbyggen är tätt allierade med S via de stora fackförbunden som oavsett medlemmarnas partisympatier bekostar deras propagandaministerium kan väl inte ha undgått någon? Den här grogrunden för vänskapskorruption letar sig ända ner till att någon som anses ha åsiktsföreträde ska välja vilket kylskåp min bror förtjänar att få köpa för sina egna pengar. Demokrati enligt den svenska modellen således.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev: 30 jun 2023 13:56
StefL skrev: 30 jun 2023 13:33
holden skrev: 29 jun 2023 11:39
Jag har själv endast bott i privata bostadsrättföreningar där S-maffian inte hade makten att godkänna vad medlemmarna skulle köpa för sina egna pengar. Tanken är lika absurd som om företagen skulle administrera de anställdas privata bilbehov. Oops, det är visst redan så här i bizarro world :D
Nu undrar jag faktiskt vad du menar - alla bostadsrättsföreningar ägs gemensamt av medlemmarna, dvs av de som äger andelar i föreningen och bor i de bostäder föreningen äger och förvaltar. HSB t.ex. är en organisation som dels bygger och dels tillhandahåller tjänster (mot betalning) till bostadsrättsföreningar, små eller stora.
De äger inget i det sammanhanget och de utför de tjänster föreningen väljer att köpa av dem. I mitt fall har jag tidigare bott i en HSB-förvaltad (ekonomisk och teknisk förvaltning) förening och bor numera i en förening där vi köper ekonomisk förvaltning av en aktör och teknisk förvaltning av en annan.
Sen är det möjligt att HSB även äger och förvaltar hyreshus där man hyr ut lägenhter men det är i så fall en helt annan sak.
Att HSB och Riksbyggen är tätt allierade med S via de stora fackförbunden som oavsett medlemmarnas partisympatier bekostar deras propagandaministerium kan väl inte ha undgått någon? Den här grogrunden för vänskapskorruption letar sig ända ner till att någon som anses ha åsiktsföreträde ska välja vilket kylskåp min bror förtjänar att få köpa för sina egna pengar. Demokrati enligt den svenska modellen således.
Undrar varför HSB och Riksbyggen bildades en gång i tiden...

Varför skapar inte Borgligheten/högern något motsvarande som HSB eller Riksbyggen där alla kan få välja sina egna kylskåp?... ;)

Två förslag:
1. Din bror kanske vill flytta någon annanstans där han kan få välja sitt eget kylskåp...
2. Din bror kanske vill ändra på stadgarna i BRFen så alla kan få välja sitt eget kylskåp ifall de betalar mellanskillnaden mellan 'default-skåpet' och det som de själva vill ha?... Har han förresten föreslagit den här lösningen – dvs att han själv bekostar mellanskillnaden ('inom ramen' för de befintliga stadgarna alltså)?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev: 30 jun 2023 14:27
holden skrev: 30 jun 2023 13:56
StefL skrev: 30 jun 2023 13:33
holden skrev: 29 jun 2023 11:39
Jag har själv endast bott i privata bostadsrättföreningar där S-maffian inte hade makten att godkänna vad medlemmarna skulle köpa för sina egna pengar. Tanken är lika absurd som om företagen skulle administrera de anställdas privata bilbehov. Oops, det är visst redan så här i bizarro world :D
Nu undrar jag faktiskt vad du menar - alla bostadsrättsföreningar ägs gemensamt av medlemmarna, dvs av de som äger andelar i föreningen och bor i de bostäder föreningen äger och förvaltar. HSB t.ex. är en organisation som dels bygger och dels tillhandahåller tjänster (mot betalning) till bostadsrättsföreningar, små eller stora.
De äger inget i det sammanhanget och de utför de tjänster föreningen väljer att köpa av dem. I mitt fall har jag tidigare bott i en HSB-förvaltad (ekonomisk och teknisk förvaltning) förening och bor numera i en förening där vi köper ekonomisk förvaltning av en aktör och teknisk förvaltning av en annan.
Sen är det möjligt att HSB även äger och förvaltar hyreshus där man hyr ut lägenhter men det är i så fall en helt annan sak.
Att HSB och Riksbyggen är tätt allierade med S via de stora fackförbunden som oavsett medlemmarnas partisympatier bekostar deras propagandaministerium kan väl inte ha undgått någon? Den här grogrunden för vänskapskorruption letar sig ända ner till att någon som anses ha åsiktsföreträde ska välja vilket kylskåp min bror förtjänar att få köpa för sina egna pengar. Demokrati enligt den svenska modellen således.
Undrar varför HSB och Riksbyggen bildades en gång i tiden...

Varför skapar inte Borgligheten/högern något motsvarande som HSB eller Riksbyggen där alla kan få välja sina egna kylskåp?... ;)

Två förslag:
1. Din bror kanske vill flytta någon annanstans där han kan få välja sitt eget kylskåp...
2. Din bror kanske vill ändra på stadgarna i BRFen så alla kan få välja sitt eget kylskåp ifall de betalar mellanskillnaden mellan 'default-skåpet' och det som de själva vill ha?... Har han förresten föreslagit det den här lösningen – dvs att han själv bekostar mellanskillnaden ('inom ramen' för de befintliga stadgarna alltså)?
Livet är ett smörgåsbord av möjligheter det är sant, även om del gör sitt bästa för att begränsa antalet alternativ med repressiv politik.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av samuelsu »

Den här tråden handlar hemskt lite om månadskostnaden för bil.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Walker »

samuelsu skrev: 30 jun 2023 15:11
Den här tråden handlar hemskt lite om månadskostnaden för bil.
I sann TCS forum-anda.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Collin87 »

Walker skrev: 30 jun 2023 15:28
samuelsu skrev: 30 jun 2023 15:11
Den här tråden handlar hemskt lite om månadskostnaden för bil.
I sann TCS forum-anda.
Kunde inte säga det bättre själv.
Varje tråd som blir lite längre spårar över i ett eller flera andra ämnen. Rätt intressant ändå :D
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av Honkan »

Tesla handlar väl ändå om livet :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad är en bil värd i månadskostnad för er?

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev: 29 jun 2023 02:42
Men visst du har en poäng att man blir lite låst i den storstad man bor om man väl fått ett bra förstahandskontrakt (ilandsproblem dock och man kan alltid byta kontraktet).

Själv löst det så att vi köpt billiga fastigheter på landsbygden, istället för villa nära stan (då kan vi byta vårt kontrakt till en billig övernattningslägenhet när grabben tar studenten och sedan blir det tidig pension).
Jo, vet flera nära bekanta som just är fast i "hyresträsket". De har fina stora 3/4:or i city, men har inte råd att flytta till ett hus som ligger nära jobb och skolor (att flytta till en liten stuga som ligger långt utanför stan är inget alternativ som fungerar praktiskt för de).

Alla vi andra i bekantskapskretsen som haft bostadsrätter har haft en stor värdeökning under 20-25 års tid, och har med ekonomisk relativ lätthet kunnat skaffa ca 200 kvm villa i attraktiva lägen på landet/kusten, men ändå inte längre än 15 mins bilväg till storstaden.

Inga av oss är rika eller födda med pengar, men självförsörjande på yrkesarbete och tjänar alla ungefär lika mycket tack vare utbildning och god karriär (säg mellan 50-80 papp i månaden).

Ändå är förutsättningarna så totalt olika mellan de av oss som valt hyresrättsvägen och de av oss som valt att äga våra bostäder själva från start. Skillnaden är enorm i praktiken. För de flesta av oss så är det nog ingen tvekan om vad som var rätt val.

Själv tar jag lärdom av detta, och kommer rekommendera vår dotter att så fort hon utbildat sig klart och slagit sig ner i någon stad med sitt första fasta jobb, direkt investera i en bostad och skippa hyresmarknaden (dock kan hon som sagt ställa sig i kö till hyresrätter centralt i olika städer, för att köra "pensionärstricket" som äldre bekanta gjort, som jag skrev om innan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar