Spanien!

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 mar 2014 16:10

Spanien!

Inlägg av lejon1 »

Åker till Alicante i slutet av oktober ( för övervintring)och det verkar ju inte bli SC klara ända ner. Vilka kopplingar och betalningsmedel tror ni det behövs?
Användarvisningsbild
incememed
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 dec 2014 21:49
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spanien!

Inlägg av incememed »

Jag var till Solkusten för snart ett år sedan, några erfarenheter från den resan:

A och O är http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga, begränsa sökningen till 11 kW och 22 kW för att göra en färdplan.
Absolut svårast var att komma första sträckan förbi Barcelona efter sista SC i Frankrike. Tesla tycks ha löst det nu med SC både norr och söder om staden. Den som kan leva med 11 kW rekommenderas att ladda på denna vingård http://www.electromaps.com/puntos-de-re ... -ecologics strax utanför Barcelona. Trevligt folk, ekolgiska viner och by med fina restauranter att döda tid på.
Att köpa laddkort och liknande gick bort direkt, verkade vara mycket byråkrati och ansökningar inblandade. Som tur är finns ganska mycket 22 kW ändå, och i princip aldrig upptagna.
Dom flesta Renaulthandlare har 22 kW och dom låter dig gladeligen ladda, även om du inte har något kort. Bäst är förstås att kontakta dem först.
Spansk trefashandske är röd och ser likadan ut somi Sverige, men är det INTE. Går inte att använda.
Typ 2 både med och utan kabel är vanligt. Egen Typ2 kabel är ett måste.
Vanlig Schuko går bra.
Användarvisningsbild
Buggy
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2014 16:57
Ort: Gbg

Re: Spanien!

Inlägg av Buggy »

Min S har gjort resan fyra gånger.
Här är länk till bilder och skärmdumpar från Falkenberg SC till Tarragona SC för dem som är intresserade att göra resan. https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Sverige, Danmark och Tyskland har dem bästa SC och bra möjligheter till matställen. Flest Teslor på SC var det i Danmark. Södra Tyskland och söderut var jag i princip ensam.
I Frankrike är SC placerade främst på hotellparkeringar. Ibland på lite konstiga ställen. På en SC i södra Frankrike fick jag parkera bilen och leta efter laddaren till fots. Generellt dåligt skyltning där nere.
Svårt med matställen utanför hotellen. Maten jag hade med mig gick främst åt i Frankrike och Spanien.
Det finns planer på en SC norr om Valencia. Men du tar dig till Alicantes flygplats om du startar med 100% från Tarragona, kör i range mode, utan AC och 90km/tim. Antal km kvar på mätaren har varierat mellan 10-35 km vid Alicantes flygplats.
I Alicante är det ont om laddare. Finns inga som jag hittade som det var bara att plugga in. Det ska alltid involveras personal för att koppla på ström.

Här är några av dem

1. Centralstationens P-plats (kostar 3 eur/tim eller dagstaxa 25 eur) har 2st type 2 stolpar. Varav en funkar. Jag var tydligen bil nummer två som använde detta. Det var dock bara 1 fas så det gick inte snabbare än vanlig uttag (ca 12km/tim).
2. P-hus (under jorden) vid storkyrkan centrala Alicante. (kostar 1.5 eur/tim) vanlig uttag (ca 12km/tim)
3. I San Juan norr om Alicante stad finns ett P-hus vid ALDI stormarknad. Där inne finns en handtvätt firma som har den röda 3-fas uttaget. Tvättade bilen där för 6-10 eur och fick stå där och ladda till 100%.(ca 45 km/h) Laddade där flera gånger. Killen som jobbar där är trevlig och gillar Tesla, sa att jag behöver inte tvätta bilen för att ladda. Jag gav honom några euros ändå. Han gillar även choklad från Schweiz :-)
Tillgänglig 08:00-20:00. Men du kan stå kvar efteråt. Bra laddplats om man ska vidare söderut. Det är gott om restauranger och butiker runt omkring, så det går att spendera flera timmar utan problem.

Planerade SC i Spanien verkar vara Castellon de la plana, Lorca, Granada, Sevilla och Madrid

PS: På väg hem var hotellet för Tarragona SC stängd. Körde in i området offroad genom plantagen för att få laddning :-)
---------------------------------------------------------
Nuvarande: Model X 90D - Model S P90D "for kids"
Kommande: Tesla Powerwall - Cybertruck - Aygo powered by Tesla
Tidigare: Model S 85 - Model S 90D - Model 3
Användarvisningsbild
Buggy
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 maj 2014 16:57
Ort: Gbg

Re: Spanien!

Inlägg av Buggy »

IMG_4121.jpeg
IMG_4122.jpeg
---------------------------------------------------------
Nuvarande: Model X 90D - Model S P90D "for kids"
Kommande: Tesla Powerwall - Cybertruck - Aygo powered by Tesla
Tidigare: Model S 85 - Model S 90D - Model 3
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Spanien!

Inlägg av Teslabilen2023 »

Ny SuC öppnad vid Plaza Mayor, Malaga.

Verkar inte helt online ännu, men gick fint att ladda där igår.
Skriv svar