Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 06 jul 2023 16:20
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 15:55
Det handlar ju givetvis om var man har sin moraliska kompass.

Jag undvikar alltid att köpa produkter från diktaturer som Kina och Ryssland. Det är vidriga länder som ska undvikas och frysas ut med alla tänkbara medel.

Att skita i att köpa en bil från Kina är enkelt.. om den moraliska kompassen pekar rätt och man inte är girig.
Menar du att alla som köpt en M3 i Sverige har trasiga moraliska kompasser?

Det är väl lika lätt att skita i att köpa en bil från en tillverkare som aktivt motverkar fackföreningar? Dvs alla andra Teslabilar.
Ja alla som har köpt en kinatillverkad Tesla har i mina ögon dålig moral när man aktivt stöder den brutala kommunistdiktaturen med sina livs stora inköp.

Ungefär samma nivå som att donera pengar till Putinregimen om du frågar mig.

Ja det är lika lätt men när det gäller facket så är den problematiken många magnituder mindre.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev: 06 jul 2023 17:55
Tellus skrev: 06 jul 2023 17:45
Ja, självklart för mig.

Elbilar är dyra därför extra viktigt att försöka hitta någon som sponsrar Kina staten minst.
Men skulle det bara finnas elbilar från Kina så skulle jag inte cykla.
Nu är dock valet lätt.

Angående solpanelerna har jag letat, men ej funnit några passande. Inverter hittade jag dock.

Problemet är väl att det blir dyrare och kräver lite efterforskning för att sponsra Kina så lite som möjligt, plus att endel inte tänker alls på problemet.
Jamendåså, ”så länge man bara köper just de saker som jag vill köpa från Kina är det okej”. Subjektivt och bra.

Eftersom jag varken köpt solceller eller bil från Kina betyder det då att jag gjort mer moraliskt rätt än någon som köpt solcellerna därifrån?
Så lite som möjligt efter egna förutsättningar är väl bra och borde inte vara så svårt att förstå. Om man nu vill sponsra Kina 🇨🇳 mindre
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 06 jul 2023 17:58
Tellus skrev: 06 jul 2023 17:45
Problemet är väl att det blir dyrare och kräver lite efterforskning för att sponsra Kina så lite som möjligt, plus att endel inte tänker alls på problemet.
Så du tror att bojkott drabbar ledarskapet mer än folket? Kan du ge något exempel där bojkott på av konsumentvaror av enskilda konsumenter lett till något förändring till det bättre i en diktatur?

Jag tycker det låter jäkligt godtyckligt, men så länge inte man kommer med pekpinnar hur andra ska göra baserat på ens godtyckliga idéer om vad som är rättfärdigt är det helt ok med mig.
Jag skulle inte sova gott med en Kina bil i garaget, men alla tycker olika, det är väl inte så konstigt?

Blir kul att se hur den stora massan gör nu när det väller in Kinesiska elbilar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av LarsOJ »

Tellus skrev: 06 jul 2023 17:45
OfarligTesla skrev: 06 jul 2023 08:35
Tellus skrev: 06 jul 2023 03:51
Vem har gjort det?
Du själv t.ex., du hävdar att det är självklart att man inte skall köpa bilar från Kina men verkar helt fine med att köpa både solpaneler och annan elektronik därifrån. Varför skulle det vara objektivt bättre än någon som köper en bil från Kina men inga solpaneler?
Ja, självklart för mig.

Elbilar är dyra därför extra viktigt att försöka hitta någon som sponsrar Kina staten minst.
Men skulle det bara finnas elbilar från Kina så skulle jag inte cykla.
Nu är dock valet lätt.

Angående solpanelerna har jag letat, men ej funnit några passande. Inverter hittade jag dock.

Problemet är väl att det blir dyrare och kräver lite efterforskning för att sponsra Kina så lite som möjligt, plus att endel inte tänker alls på problemet.
Mycket bra synpunkter! Man måste anstränga sig och inte vara girig (bara kolla priset).

Mitt företag har tidigare köpt en hel del maskiner från Husqvarna Construction. De har på senare år flyttat en del tillverkning till Kina från bla. Sverige, Polen och Bulgarien. När säljarna kontaktar mig nuförtiden så ber jag de återkomma när de inte säljer China crap.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev: 06 jul 2023 18:59
Så lite som möjligt efter egna förutsättningar är väl bra och borde inte vara så svårt att förstå. Om man nu vill sponsra Kina 🇨🇳 mindre
Jo det är mycket svårt att förstå, exakt hur mycket jobbigare, sämre eller dyrare får det bli att välja bort produkten från Kina för att det skall vara okej moraliskt att köpa därifrån? Det är precis detta jag vill belysa är svårt när vi pratar sådana här subjektiva saker.

Du tycker t.ex. det är okej att köpa solpaneler från Kina då du har svårt att hitta några som gör det du behöver som är tillverkade i andra länder (även om det finns panaler tillverkade i andra länder), hur är det annorlunda från någon som tycker att den bil som uppfyller deras krav för en peng de är villig att betala är byggd i Kina? Båda två kan ju faktiskt tänka på varifrån de köpt sina produkter och försökt minska köpen från Kina men att ni haft olika krav som gör att det är olika kategorier ni kan välja att avstå produkter från Kina i.

Om det var så att folk valde mellan två (för dem) likvärdiga produkter för snarlika priser och väljer den från Kina över den från Europa, ja då hade man ju kunnat börja diskutera huruvida det är helt okej. Men tyvärr är det oftast inte så pass enkelt i verkligheten.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av slugger75 »

LarsOJ skrev: 06 jul 2023 18:54
spacecoin skrev: 06 jul 2023 16:20
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 15:55
Det handlar ju givetvis om var man har sin moraliska kompass.

Jag undvikar alltid att köpa produkter från diktaturer som Kina och Ryssland. Det är vidriga länder som ska undvikas och frysas ut med alla tänkbara medel.

Att skita i att köpa en bil från Kina är enkelt.. om den moraliska kompassen pekar rätt och man inte är girig.
Menar du att alla som köpt en M3 i Sverige har trasiga moraliska kompasser?

Det är väl lika lätt att skita i att köpa en bil från en tillverkare som aktivt motverkar fackföreningar? Dvs alla andra Teslabilar.
Ja alla som har köpt en kinatillverkad Tesla har i mina ögon dålig moral när man aktivt stöder den brutala kommunistdiktaturen med sina livs stora inköp.

Ungefär samma nivå som att donera pengar till Putinregimen om du frågar mig.

Ja det är lika lätt men när det gäller facket så är den problematiken många magnituder mindre.
Det var tydligt svar i alla fall, det uppskattas!

Då undrar jag, var går gränsen för när det är ok moraliskt att köpa en kinatillverkad produkt? Får man köpa en vara för 100 kr från Kina? För 10.000 kr? För 1.000.000 kr? Dvs var går ”dålig moral-gränsen”?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Dafro »

LarsOJ skrev: 06 jul 2023 18:54
spacecoin skrev: 06 jul 2023 16:20
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 15:55
Det handlar ju givetvis om var man har sin moraliska kompass.

Jag undvikar alltid att köpa produkter från diktaturer som Kina och Ryssland. Det är vidriga länder som ska undvikas och frysas ut med alla tänkbara medel.

Att skita i att köpa en bil från Kina är enkelt.. om den moraliska kompassen pekar rätt och man inte är girig.
Menar du att alla som köpt en M3 i Sverige har trasiga moraliska kompasser?

Det är väl lika lätt att skita i att köpa en bil från en tillverkare som aktivt motverkar fackföreningar? Dvs alla andra Teslabilar.
Ja alla som har köpt en kinatillverkad Tesla har i mina ögon dålig moral när man aktivt stöder den brutala kommunistdiktaturen med sina livs stora inköp.

Ungefär samma nivå som att donera pengar till Putinregimen om du frågar mig.

Ja det är lika lätt men när det gäller facket så är den problematiken många magnituder mindre.
Och jag tycker man har dålig moral om man köper en tesla för då stödjer man ju Elon. :roll:
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 06 jul 2023 19:05
Tellus skrev: 06 jul 2023 17:45
OfarligTesla skrev: 06 jul 2023 08:35
Tellus skrev: 06 jul 2023 03:51
Vem har gjort det?
Du själv t.ex., du hävdar att det är självklart att man inte skall köpa bilar från Kina men verkar helt fine med att köpa både solpaneler och annan elektronik därifrån. Varför skulle det vara objektivt bättre än någon som köper en bil från Kina men inga solpaneler?
Ja, självklart för mig.

Elbilar är dyra därför extra viktigt att försöka hitta någon som sponsrar Kina staten minst.
Men skulle det bara finnas elbilar från Kina så skulle jag inte cykla.
Nu är dock valet lätt.

Angående solpanelerna har jag letat, men ej funnit några passande. Inverter hittade jag dock.

Problemet är väl att det blir dyrare och kräver lite efterforskning för att sponsra Kina så lite som möjligt, plus att endel inte tänker alls på problemet.
Mycket bra synpunkter! Man måste anstränga sig och inte vara girig (bara kolla priset).

Mitt företag har tidigare köpt en hel del maskiner från Husqvarna Construction. De har på senare år flyttat en del tillverkning till Kina från bla. Sverige, Polen och Bulgarien. När säljarna kontaktar mig nuförtiden så ber jag de återkomma när de inte säljer China crap.
Vad köper ni istället nu då?
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av snowtroll »

min fru sa bestämt Nej om det är Kinaleverans, 30-50' extra för färgen (för att säkra icke-Kina) helt okej om det kommer från Berlin. 🤩
höll helt med så.... men så såg jag att LR än så länge är från Berlin så lägger den pengen på PPT foilering istället 🤗... så vart det med det 👍
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av slugger75 »

snowtroll skrev: 06 jul 2023 20:04
min fru sa bestämt Nej om det är Kinaleverans, 30-50' extra för färgen (för att säkra icke-Kina) helt okej om det kommer från Berlin. 🤩
höll helt med så.... men så såg jag att LR än så länge är från Berlin så lägger den pengen på PPT foilering istället 🤗... så vart det med det 👍
Men tyskarna har ju inte så bra track record inom mänskliga rättigheter, om man kollar på de senaste drygt 100 åren. Vad säger moralen om att köpa bil från ett land som så sent som bara förra seklet var en diktatur?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Fredrik j »

snowtroll skrev: 06 jul 2023 20:04
min fru sa bestämt Nej om det är Kinaleverans, 30-50' extra för färgen (för att säkra icke-Kina) helt okej om det kommer från Berlin. 🤩
höll helt med så.... men så såg jag att LR än så länge är från Berlin så lägger den pengen på PPT foilering istället 🤗... så vart det med det 👍
Har du satt nån gräns för hur många av delarna som får levereras från kina till berlinfabriken?
Eller det kanske kan sättas precis strax över det faktiska antalet? Det blir ju mest praktiskt om man vill ha en model Y.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 06 jul 2023 20:02
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 19:05

Mycket bra synpunkter! Man måste anstränga sig och inte vara girig (bara kolla priset).

Mitt företag har tidigare köpt en hel del maskiner från Husqvarna Construction. De har på senare år flyttat en del tillverkning till Kina från bla. Sverige, Polen och Bulgarien. När säljarna kontaktar mig nuförtiden så ber jag de återkomma när de inte säljer China crap.
Vad köper ni istället nu då?
Scanmaskin och Tyska tillverkare.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av LarsOJ »

slugger75 skrev: 06 jul 2023 19:37
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 18:54
spacecoin skrev: 06 jul 2023 16:20
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 15:55
Det handlar ju givetvis om var man har sin moraliska kompass.

Jag undvikar alltid att köpa produkter från diktaturer som Kina och Ryssland. Det är vidriga länder som ska undvikas och frysas ut med alla tänkbara medel.

Att skita i att köpa en bil från Kina är enkelt.. om den moraliska kompassen pekar rätt och man inte är girig.
Menar du att alla som köpt en M3 i Sverige har trasiga moraliska kompasser?

Det är väl lika lätt att skita i att köpa en bil från en tillverkare som aktivt motverkar fackföreningar? Dvs alla andra Teslabilar.
Ja alla som har köpt en kinatillverkad Tesla har i mina ögon dålig moral när man aktivt stöder den brutala kommunistdiktaturen med sina livs stora inköp.

Ungefär samma nivå som att donera pengar till Putinregimen om du frågar mig.

Ja det är lika lätt men när det gäller facket så är den problematiken många magnituder mindre.
Det var tydligt svar i alla fall, det uppskattas!

Då undrar jag, var går gränsen för när det är ok moraliskt att köpa en kinatillverkad produkt? Får man köpa en vara för 100 kr från Kina? För 10.000 kr? För 1.000.000 kr? Dvs var går ”dålig moral-gränsen”?
Försök att inte köpa något alls från Kina så har du gjort vad du kan iaf. Högteknologiska produkter som är dumpas här för att slå ut vår (Väst) inhemska industri är naturligtvis värst. (Bilar, Energiförsörjning, Verktygsmaskiner mm.)
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 06 jul 2023 20:50
slugger75 skrev: 06 jul 2023 19:37
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 18:54
spacecoin skrev: 06 jul 2023 16:20
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 15:55
Det handlar ju givetvis om var man har sin moraliska kompass.

Jag undvikar alltid att köpa produkter från diktaturer som Kina och Ryssland. Det är vidriga länder som ska undvikas och frysas ut med alla tänkbara medel.

Att skita i att köpa en bil från Kina är enkelt.. om den moraliska kompassen pekar rätt och man inte är girig.
Menar du att alla som köpt en M3 i Sverige har trasiga moraliska kompasser?

Det är väl lika lätt att skita i att köpa en bil från en tillverkare som aktivt motverkar fackföreningar? Dvs alla andra Teslabilar.
Ja alla som har köpt en kinatillverkad Tesla har i mina ögon dålig moral när man aktivt stöder den brutala kommunistdiktaturen med sina livs stora inköp.

Ungefär samma nivå som att donera pengar till Putinregimen om du frågar mig.

Ja det är lika lätt men när det gäller facket så är den problematiken många magnituder mindre.
Det var tydligt svar i alla fall, det uppskattas!

Då undrar jag, var går gränsen för när det är ok moraliskt att köpa en kinatillverkad produkt? Får man köpa en vara för 100 kr från Kina? För 10.000 kr? För 1.000.000 kr? Dvs var går ”dålig moral-gränsen”?
Försök att inte köpa något alls från Kina så har du gjort vad du kan iaf. Högteknologiska produkter som är dumpas här för att slå ut vår (Väst) inhemska industri är naturligtvis värst. (Bilar, Energiförsörjning, Verktygsmaskiner mm.)
Det mest förrädiska för dig måste ju vara när europeiska tillverkare köper komponenter från kina till sina produkter.
Ett sätt är ju att då säkerställa att man väljer det dyraste alternativet om man inte har innehållet tydligt redovisat.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Tellus »

Den här tråden liknar lite trådar där många inte vill erkänna kopplingen mellan invandring och brottslighet och skjutningar.
Bara för att de flesta invandrare sköter sig så kan man inte ta in att fler invandrare procentuellt sett är brottslingar vs svenskar, då är man rasist. Då brukar diskussionerna gå över till att handla om när man ska räknas som invandrare eller inte :lol:
Diskussionen kommer därför inte att kunna leda så mycket längre.
Utöver att man kan hoppas att fler tänker till en extra gång vart pengarna går när man köper ny bil.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av iAkita »

Ekonomisk bojkott av Kina skulle inte göra livet bättre för en enda Kines, varken på kort eller lång sikt. Förutom möjligtvis för några få korrupta politiker. Tvärt om skulle livet för de flesta kineser riskera återgå till hur det var innan Deng Xiaoping började införa marknadsanpassade ekonomiska reformer, som lyft 100- tals miljoner ut djup fattigdom, misär och tidvis svält.

För de flesta som skriver i tråden verkar det tyvärr vara sekundärt. Det är ok att Teslan i garaget är byggd med kinesiska råvaror, lågteknologiska delar och billig arbetskraft, men det är fan inte ok att Kina börjar konkurrera med högteknologiska slutprodukter på den västerländska marknaden. Lågavlönade arbetare med urusla arbetsförhållanden kan de få ha, men inte f-n välbetalda ingenjörer som designar konkurrenskraftiga produkter för den globala marknaden.

Till sist undrar jag var alla ni som skriker efter bojkott mot Kina på forumet stod politiskt under Göteborgsdemonstrationerna/kravallerna i Göteborg och på andra ställen för drygt 20 år sen? Stod ni längst fram i demonstrationerna, eller stöttade iallafall dem i sak, eller var ni en av alla den som förfasade och fördömde demonstrationerna? Själv nöjer jag mig med att konstatera att globaliseringen av ekonomin lyft miljarder människor ur djup misär och fattigdom sen dess. När någon kan påvisa att ekonomisk bojkott av enskilda ekonomier lett till liknande resultat är jag beredd att lyssna. Visa gärna även att en majoritet av kineserna önskar att vi i väst börjar bojkotta Kina ekonomiskt också. Kan ni inte visa det är ni inte det dugg bättre än vilken random diktator som helst, som struntar i folkets vilja och välbefinnande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av AAKEE »

slugger75 skrev: 06 jul 2023 20:11

Men tyskarna har ju inte så bra track record inom mänskliga rättigheter, om man kollar på de senaste drygt 100 åren. Vad säger moralen om att köpa bil från ett land som så sent som bara förra seklet var en diktatur?
Man kanske kan släppa just det med Tyskland och det som hände då. Snart 100 år sedan, de som lever där nu ska nog inte hållas skyldiga för historien. Man har väl dessutom betalt sin del i krigsskadeståndet, om inte jag minns fel.

Det borde kanske vara här och nu som är måttstocken? Sverige har inte alltid betett sig jättebra heller, så försöker man ta hänsyn till allt blir det ingen bil och inga prylar alls.
Då får man gå - utan skor.

Jag har en åsikt om Kina, men Kina har väl hittills hållit sig på mattan när det gäller utom-Kinesiska händelser…

Jag har en personlig bojkott mot Turkiet när det gäller utlandresor, sedan cirka 20 år. Åker man på billig utlandsresa till Turkiet är man inte bättre i mina ögon än någon som köper en bil byggd i Kina. (Risk att inlägget blir nog så politiskt, så vi låmnar det där).

Köper man en annan bil är troligen grymt mycket komponenterna tillverkade i Kina.
Leveransproblemen med bilar vi sett sista åren, tex BMW är som jag tolkar det till stor del beroende på Kinas lockdowner under Corona.

Hur mycket bättre är det att köpa tex en BMW är väldigt mycket underkomponenter kommer från Kina?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 06 jul 2023 23:16
Jag har en personlig bojkott mot Turkiet när det gäller utlandresor, sedan cirka 20 år. Åker man på billig utlandsresa till Turkiet är man inte bättre i mina ögon än någon som köper en bil byggd i Kina. (Risk att inlägget blir nog så politiskt, så vi låmnar det där).
Eftersom jag aldrig varit i Turkiet och chartersemester inte är nått för mig kan jag kosta på mig att också bojkotta Turkiet som resmål.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 06 jul 2023 22:51
...] [1] När någon kan påvisa att ekonomisk bojkott av enskilda ekonomier lett till liknande resultat är jag beredd att lyssna. [2] Visa gärna även att en majoritet av kineserna önskar att vi i väst börjar bojkotta Kina ekonomiskt också. [3] Kan ni inte visa det är ni inte det dugg bättre än vilken random diktator som helst, som struntar i folkets vilja och välbefinnande.
1. Vad tycker du om bojkotterna av Ryssland?

2. Jättelätt eller hur!

Som ju du också vet så finns det exakt noll yttrandefrihet i Kina...

Nu har jag inte länken, och jag kommer nog tyvärr inte kunna hitta den heller för det här var ett tag sen, men jag minns att jag sett en kortare intervju med en ryss som fick frågan om varför inte fler ryssar gick ut och demonstrerade mot den ryska Diktatorns folkmord i Ukraina. Han svarade ungefär så här:

Det är omöjligt att protestera i Ryssland. Folket har inte en chans. Och varifrån har den ryska Diktatorn fått pengarna att till att bygga upp sina inrikestrupper och sin gigantiska övervakningsmaskin? Han menade att de pengarna till stor del kommit från västerländsk företag som velat tjäna miljarder på affärer i Ryssland. Han hävdade att väst hade ett stort ansvar som inte hade markerat mot förtrycket i Ryssland.

Vad gjorde väst när Ryssland härjade runt i Moldavien och roffade åt sig Transnistrien? När Ryssland genomförde ett folkmord i Tjetjenien? Och när de genomförde ett folkmord till i Tjetjenien? Vad gjorde väst när de de invaderade Georgien? Vad gjorde väst när de invaderade Ukraina 2014? Vad gjorde väst varje gång som Putin slog ner de inhemska demonstrationerna? Vad gjorde väst när Putin hjälpte till att krossa demonstranterna i Belarus?

Vad tycker du iAkita – har förtrycket i Kina minskat eller ökat?

Ca 7,4 miljoner människor bodde i Hong Kong när den kinesiska Dikturen krossade demokratin i Hong Kong. Och vad gjorde väst åt det? Ska det få noll och inga konsekvenser? Vilket ansvar har väst för den närmast hermetiskt tillslutna övervakningsmaskin som Diktaturen Kina skapat?

3. Ja, eller hur...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av MarkusL »

Lustig debatt om moral men det kanske mest är jag som väljer bort kinabilar av protektionistiska skäl. Kina har ju betat av ett antal industrier genom åren genom att med statliga stöd låta kinesiska företag krossa konkurrenter, nu har man ju i princip uttalat att man vill göra detsamma med bilindustrin. För att motverka detta väljer jag bort statligt subventionerade kinaföretag om möjligt för att jag vill ha kvar en global bilindustri. Jag köper ändå iPhone, har kylskåp, köper bil med kinakomponenter i etc. då jag inte är lika orolig att t.ex. den svenska mikrochipproduktionen ska slås ut :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev: 07 jul 2023 00:30
iAkita skrev: 06 jul 2023 22:51
...] [1] När någon kan påvisa att ekonomisk bojkott av enskilda ekonomier lett till liknande resultat är jag beredd att lyssna. [2] Visa gärna även att en majoritet av kineserna önskar att vi i väst börjar bojkotta Kina ekonomiskt också. [3] Kan ni inte visa det är ni inte det dugg bättre än vilken random diktator som helst, som struntar i folkets vilja och välbefinnande.
1. Vad tycker du om bojkotterna av Ryssland?

2. Jättelätt eller hur!

Som ju du också vet så finns det exakt noll yttrandefrihet i Kina...

Nu har jag inte länken, och jag kommer nog tyvärr inte kunna hitta den heller för det här var ett tag sen, men jag minns att jag sett en kortare intervju med en ryss som fick frågan om varför inte fler ryssar gick ut och demonstrerade mot den ryska Diktatorns folkmord i Ukraina. Han svarade ungefär så här:

Det är omöjligt att protestera i Ryssland. Folket har inte en chans. Och varifrån har den ryska Diktatorn fått pengarna att till att bygga upp sina inrikestrupper och sin gigantiska övervakningsmaskin? Han menade att de pengarna till stor del kommit från västerländsk företag som velat tjäna miljarder på affärer i Ryssland. Han hävdade att väst hade ett stort ansvar som inte hade markerat mot förtrycket i Ryssland.

Vad gjorde väst när Ryssland härjade runt i Moldavien och roffade åt sig Transnistrien? När Ryssland genomförde ett folkmord i Tjetjenien? Och när de genomförde ett folkmord till i Tjetjenien? Vad gjorde väst när de de invaderade Georgien? Vad gjorde väst när de invaderade Ukraina 2014? Vad gjorde väst varje gång som Putin slog ner de inhemska demonstrationerna? Vad gjorde väst när Putin hjälpte till att krossa demonstranterna i Belarus?

Vad tycker du iAkita – har förtrycket i Kina minskat eller ökat?

Ca 7,4 miljoner människor bodde i Hong Kong när den kinesiska Dikturen krossade demokratin i Hong Kong. Och vad gjorde väst åt det? Ska det få noll och inga konsekvenser? Vilket ansvar har väst för den närmast hermetiskt tillslutna övervakningsmaskin som Diktaturen Kina skapat?

3. Ja, eller hur...
Ja svenskarna är kända i världen som duktiga tyckare. I Sverige vet man exakt vad andra bör göra, men oftast inte vad man själv bör göra. Kan du visa oss ett exempel på ett land som Sverige omvandlat från diktatur till demokrati? Sluta älta om moralen alla vi är vuxna och kan själva bestämma vad vi ska göra. Har varit medlem här på forumet i många år och inte märkt att någon medlem behöver en förmyndare.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Collin87 »

SwedishAdvocate skrev: 07 jul 2023 00:30
iAkita skrev: 06 jul 2023 22:51
...] [1] När någon kan påvisa att ekonomisk bojkott av enskilda ekonomier lett till liknande resultat är jag beredd att lyssna. [2] Visa gärna även att en majoritet av kineserna önskar att vi i väst börjar bojkotta Kina ekonomiskt också. [3] Kan ni inte visa det är ni inte det dugg bättre än vilken random diktator som helst, som struntar i folkets vilja och välbefinnande.
1. Vad tycker du om bojkotterna av Ryssland?

2. Jättelätt eller hur!

Som ju du också vet så finns det exakt noll yttrandefrihet i Kina...

Nu har jag inte länken, och jag kommer nog tyvärr inte kunna hitta den heller för det här var ett tag sen, men jag minns att jag sett en kortare intervju med en ryss som fick frågan om varför inte fler ryssar gick ut och demonstrerade mot den ryska Diktatorns folkmord i Ukraina. Han svarade ungefär så här:

Det är omöjligt att protestera i Ryssland. Folket har inte en chans. Och varifrån har den ryska Diktatorn fått pengarna att till att bygga upp sina inrikestrupper och sin gigantiska övervakningsmaskin? Han menade att de pengarna till stor del kommit från västerländsk företag som velat tjäna miljarder på affärer i Ryssland. Han hävdade att väst hade ett stort ansvar som inte hade markerat mot förtrycket i Ryssland.

Vad gjorde väst när Ryssland härjade runt i Moldavien och roffade åt sig Transnistrien? När Ryssland genomförde ett folkmord i Tjetjenien? Och när de genomförde ett folkmord till i Tjetjenien? Vad gjorde väst när de de invaderade Georgien? Vad gjorde väst när de invaderade Ukraina 2014? Vad gjorde väst varje gång som Putin slog ner de inhemska demonstrationerna? Vad gjorde väst när Putin hjälpte till att krossa demonstranterna i Belarus?

Vad tycker du iAkita – har förtrycket i Kina minskat eller ökat?

Ca 7,4 miljoner människor bodde i Hong Kong när den kinesiska Dikturen krossade demokratin i Hong Kong. Och vad gjorde väst åt det? Ska det få noll och inga konsekvenser? Vilket ansvar har väst för den närmast hermetiskt tillslutna övervakningsmaskin som Diktaturen Kina skapat?

3. Ja, eller hur...
"Vad gjorde väst när de de invaderade Georgien?"
300 000 personer blev fängslade, torterade och mördade på order av Saakashvili. Ja varför gjorde inte väst något kan man fråga sig.



Du kan fortsätta kolla på Mick Wallace (Europa parlamentariker, Irland) när du ändå kollar länken så får du nog en hel del svar på vad väst haft för sig.

Jag rättfärdigar inte Rysslands invasioner för att vara extra tydlig. Är absolut inte pro russ.
Men jag anser inte att väst, framförallt då USA och NATO har så rena samveten heller.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Banane »

iAkita skrev: 06 jul 2023 22:51
Ekonomisk bojkott av Kina skulle inte göra livet bättre för en enda Kines, varken på kort eller lång sikt. Förutom möjligtvis för några få korrupta politiker. Tvärt om skulle livet för de flesta kineser riskera återgå till hur det var innan Deng Xiaoping började införa marknadsanpassade ekonomiska reformer, som lyft 100- tals miljoner ut djup fattigdom, misär och tidvis svält.

För de flesta som skriver i tråden verkar det tyvärr vara sekundärt. Det är ok att Teslan i garaget är byggd med kinesiska råvaror, lågteknologiska delar och billig arbetskraft, men det är fan inte ok att Kina börjar konkurrera med högteknologiska slutprodukter på den västerländska marknaden. Lågavlönade arbetare med urusla arbetsförhållanden kan de få ha, men inte f-n välbetalda ingenjörer som designar konkurrenskraftiga produkter för den globala marknaden.

Till sist undrar jag var alla ni som skriker efter bojkott mot Kina på forumet stod politiskt under Göteborgsdemonstrationerna/kravallerna i Göteborg och på andra ställen för drygt 20 år sen? Stod ni längst fram i demonstrationerna, eller stöttade iallafall dem i sak, eller var ni en av alla den som förfasade och fördömde demonstrationerna? Själv nöjer jag mig med att konstatera att globaliseringen av ekonomin lyft miljarder människor ur djup misär och fattigdom sen dess. När någon kan påvisa att ekonomisk bojkott av enskilda ekonomier lett till liknande resultat är jag beredd att lyssna. Visa gärna även att en majoritet av kineserna önskar att vi i väst börjar bojkotta Kina ekonomiskt också. Kan ni inte visa det är ni inte det dugg bättre än vilken random diktator som helst, som struntar i folkets vilja och välbefinnande.

Det handlar inte om att förändra livet för kineser. Det handlar om att försvara Europa. Att förhindra att vår industri slås ut helt och hållet. Att vi inte gör oss ännu mer beroende av Kinas och deras billiga produkter än vi redan är. Kina vill vara den största supermakten och de håller västvärlden i ett järngrepp ekonomiskt redan idag. Om vi slutar importera eller lägger höga importtullar på deras produkter så skenar vår inflation och då krävs tydligen högre räntor och allmän misär för att råda bot på det. Vi måste bryta det beroendet för vår egen skull. Inte för nån kines skull.

Det som händer när vi köper en produkt, t ex en bil, från Kina är främst två saker.

1. Pengar lämnar Sverige och går till Kina. Det gör Sverige fattigare och Kina rikare. Det stärker deras ekonomi och politiska ledning.
2. En biltillverkare i Europa går miste om en såld bil och orsakar i förlängningen arbetslöshet här.

Det här med handelsbalans är viktigt. Annars strömmar pengarna åt bara ett håll vilket utarmar den importerande parten och göder den exporterande.

Sveriges relativa välstånd bygger, likt Kinas, också på export. Liksom Norges. De flesta (alla?) rika länder säljer saker till utlänningar. Vare sig det är svensk skog, tyska bilar, norsk olja eller schweiziska banktjänster.

Nu säljer Kina allt mellan himmel och jord och bygger på sig enorma rikedomar som de bl a använder till att "nykolonisera" Afrika och köpa deras naturtillgångar. Det är DET som är knäckfrågan bakom en bojkott av kinesiska varor. Kina blir alltför rikt och mäktigt annars. Frågan är om det inte redan är för sent... Att ta vårt välstånd för givet är farligt.
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev: 07 jul 2023 09:02
iAkita skrev: 06 jul 2023 22:51
Ekonomisk bojkott av Kina skulle inte göra livet bättre för en enda Kines, varken på kort eller lång sikt. Förutom möjligtvis för några få korrupta politiker. Tvärt om skulle livet för de flesta kineser riskera återgå till hur det var innan Deng Xiaoping började införa marknadsanpassade ekonomiska reformer, som lyft 100- tals miljoner ut djup fattigdom, misär och tidvis svält.

För de flesta som skriver i tråden verkar det tyvärr vara sekundärt. Det är ok att Teslan i garaget är byggd med kinesiska råvaror, lågteknologiska delar och billig arbetskraft, men det är fan inte ok att Kina börjar konkurrera med högteknologiska slutprodukter på den västerländska marknaden. Lågavlönade arbetare med urusla arbetsförhållanden kan de få ha, men inte f-n välbetalda ingenjörer som designar konkurrenskraftiga produkter för den globala marknaden.

Till sist undrar jag var alla ni som skriker efter bojkott mot Kina på forumet stod politiskt under Göteborgsdemonstrationerna/kravallerna i Göteborg och på andra ställen för drygt 20 år sen? Stod ni längst fram i demonstrationerna, eller stöttade iallafall dem i sak, eller var ni en av alla den som förfasade och fördömde demonstrationerna? Själv nöjer jag mig med att konstatera att globaliseringen av ekonomin lyft miljarder människor ur djup misär och fattigdom sen dess. När någon kan påvisa att ekonomisk bojkott av enskilda ekonomier lett till liknande resultat är jag beredd att lyssna. Visa gärna även att en majoritet av kineserna önskar att vi i väst börjar bojkotta Kina ekonomiskt också. Kan ni inte visa det är ni inte det dugg bättre än vilken random diktator som helst, som struntar i folkets vilja och välbefinnande.

Det handlar inte om att förändra livet för kineser. Det handlar om att försvara Europa. Att förhindra att vår industri slås ut helt och hållet. Att vi inte gör oss ännu mer beroende av Kinas och deras billiga produkter än vi redan är. Kina vill vara den största supermakten och de håller västvärlden i ett järngrepp ekonomiskt redan idag. Om vi slutar importera eller lägger höga importtullar på deras produkter så skenar vår inflation och då krävs tydligen högre räntor och allmän misär för att råda bot på det. Vi måste bryta det beroendet för vår egen skull. Inte för nån kines skull.

Det som händer när vi köper en produkt, t ex en bil, från Kina är främst två saker.

1. Pengar lämnar Sverige och går till Kina. Det gör Sverige fattigare och Kina rikare. Det stärker deras ekonomi och politiska ledning.
2. En biltillverkare i Europa går miste om en såld bil och orsakar i förlängningen arbetslöshet här.

Det här med handelsbalans är viktigt. Annars strömmar pengarna åt bara ett håll vilket utarmar den importerande parten och göder den exporterande.

Sveriges relativa välstånd bygger, likt Kinas, också på export. Liksom Norges. De flesta (alla?) rika länder säljer saker till utlänningar. Vare sig det är svensk skog, tyska bilar, norsk olja eller schweiziska banktjänster.

Nu säljer Kina allt mellan himmel och jord och bygger på sig enorma rikedomar som de bl a använder till att "nykolonisera" Afrika och köpa deras naturtillgångar. Det är DET som är knäckfrågan bakom en bojkott av kinesiska varor. Kina blir alltför rikt och mäktigt annars. Frågan är om det inte redan är för sent... Att ta vårt välstånd för givet är farligt.
Det mesta av Sveriges import från kina är ju indirekt, d.v.s. kinesiska komponenter finns i produkter vi importerar från ett annat land. Svenska direkthandel med kina är inte speciellt stor. Ungefär i nivå med vår handel med polen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev: 07 jul 2023 09:02
Det handlar inte om att förändra livet för kineser. Det handlar om att försvara Europa. Att förhindra att vår industri slås ut helt och hållet. Att vi inte gör oss ännu mer beroende av Kinas och deras billiga produkter än vi redan är. Kina vill vara den största supermakten och de håller västvärlden i ett järngrepp ekonomiskt redan idag. Om vi slutar importera eller lägger höga importtullar på deras produkter så skenar vår inflation och då krävs tydligen högre räntor och allmän misär för att råda bot på det. Vi måste bryta det beroendet för vår egen skull. Inte för nån kines skull.

Det som händer när vi köper en produkt, t ex en bil, från Kina är främst två saker.

1. Pengar lämnar Sverige och går till Kina. Det gör Sverige fattigare och Kina rikare. Det stärker deras ekonomi och politiska ledning.
2. En biltillverkare i Europa går miste om en såld bil och orsakar i förlängningen arbetslöshet här.

Det här med handelsbalans är viktigt. Annars strömmar pengarna åt bara ett håll vilket utarmar den importerande parten och göder den exporterande.

Sveriges relativa välstånd bygger, likt Kinas, också på export. Liksom Norges. De flesta (alla?) rika länder säljer saker till utlänningar. Vare sig det är svensk skog, tyska bilar, norsk olja eller schweiziska banktjänster.

Nu säljer Kina allt mellan himmel och jord och bygger på sig enorma rikedomar som de bl a använder till att "nykolonisera" Afrika och köpa deras naturtillgångar. Det är DET som är knäckfrågan bakom en bojkott av kinesiska varor. Kina blir alltför rikt och mäktigt annars. Frågan är om det inte redan är för sent... Att ta vårt välstånd för givet är farligt.
Med den logiken bör det alltså vara bättre att köpa en Volvo som byggs i Sverige/Europa än en Tesla oavsett var den byggs? Visst ägs Volvo av ett Kinesiskt bolag men Volvo har produktion i Sverige och många anställda i Europa i allmänhet, eventuell vinst försvinner oavsett utanför Sverige (och Europa) men Tesla har högre vinstmarginal vilket gör att en större del av pengarna man betalar försvinner utanför regionen. Nu har ju Volvo inte så många elbilar och ingen tillverkas i Sverige ännu men det verkar de hålla på och ändra på då Torslanda skall producera elbilar snart så då är det alltså det bästa ur ett protektionistiskt tankesätt.
Skriv svar