The Supercharger Challenge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

Det har diskuterats tidigare men har det utförts?

Jag avser att köra ett "Sverige runt" med en Tesla S70D via samtliga superchargers som hittills finns aktiverade i detta avlånga land.

Vad jag vet så finns det 14 SuC i Sverige. De flesta i de södra delarna och företrädesvis utefter de stora pulsådrorna. Några har fått lite mera alternativa placeringar men norr om Jämtland måste man in i Norge för att hitta laddplatser med lite krut...

Hur ska detta då gå till?

Eftersom jag inte själv äger någon Model S så utgår jag från Göteborg och Perpetum´s garage där jag kommer att hyra en S70D över en helg och på denna tid då hinna runt delar av Sverige. Rutten är inte avgjord men det handlar om ca 260 mil. Då jag själv bor i Jämtland så kommer jag givetvis att lägga in en övernattning hemmavid. Därutöver kommer jag att vila under laddningarna (vilket är fjantigt lite om jag samtidigt behöver äta och gå på toalett...) men också planera en övernattning till på lämpligt ställe.

Den troliga rutten går som följer:

steg 1 från Gbg till Krokom via Jung, Uddevalla, Karlstad och Mora. Totalt ca 93 mil. Mora - Krokom är en sträcka av ca 33 mil vilket kan vara lite i överkant för en S70D men det ska fungera...

Steg 2 från Krokom till Ödeshög via Sundsvall, Gävle, Upplands Väsby, Sillekrog och Arboga. Total ca 100 mil. Detta kan komma att ändras beroende på antalet nyfikna här hemma...

Steg 3: Ödeshög till Göteborg via Ljung, löddeköpinge och Falkenberg. Totalt ca 60 mil.

Alternativet är att ta en övernattning tidigare dag två för att inte bli helt sysslolös senare... :lol:

Jag är fullt medveten om att det inte finns någon vettig människa som skulle göra detta men just därför är det kul att se om det funkar. :mrgreen:

Så, antingen söka förmyndare eller genomföra planen. Vad tycker ni???
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 1 gånger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av chpaulin »

Tycker det låter mycket vettigt jag :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

chpaulin skrev:
Tycker det låter mycket vettigt jag :)
Vad heter din förmyndare då??? ;)

(Jag trivs bäst i galnas sällskap...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av e5m1r »

Du missar lagan SUC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Svenssons »

Själv håller jag på att fundera på Östersjön runt men det blir ju först efter jag får leverans av Model X samt att det byggs lite SuC i norra Sverige och Polen förstås. Blir dubbla sträckan men kommer täcka in flera av Sveriges SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

e5m1r skrev:
Du missar lagan SUC Bild
Lite felskrivning där. Menar givetvis Toftaholms Herrgård när jag skriver Ljung som snarare borde vara Lagan... :roll: :oops:

Jag har hursomhelst räknat in 14 laddställen. Ett till på gång vet jag men det hinner nog inte öppna...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av leiflodde »

Ibland kan medicin hjälpa och ibland blir livet lättare med lite galenskap :)

Själva har jag bara besökt 5 st SUC i Sverige men enligt Teslan totalt 33 st i Europa så Sverige racet vinner du men när tar du mig på totalen i Europa?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av e5m1r »

Vart ser du hur många du besökt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av leiflodde »

e5m1r skrev:
Vart ser du hur många du besökt ?
På navigatorn Visit charger eller liknande.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av e5m1r »

Har missat den funktionen får kolla upp tack
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Franz »

Jag tycker det låter som en väldigt kul idé. Jag har faktiskt funderat i samma banor själv även om det kanske ter sig mindre troligt att det blir av för egen del. Mitt förslag är att du dokumenterar väl för oss i forumet och även tar tiden så att det finns ett Sverige runt-rekord att slå ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av bylund »

Beroende på tolkning finns ju två stationer i Upplands Väsby, en vid Max och en utanför servicecentret.

Och, ja, liveblogga gärna om hur det går!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

Sant att det finns två positioner i Upplands väsby men då de ligger så nära varandra så påverkas inte själva rutten av det. Ingenting säger att man behöver ladda på varje position men de ska passeras. Sen är väl frågan om man ska räkna totaltid eller faktisk körtid inkl laddning. Jag vet inte ännu exakt när projektet drar igång, det beror ju på när bil finns tillgänglig men så snart det är möjligt blir det...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av LarsL »

Total tid med laddning måste det vara, tycker jag. Sen tycker jag också att man ska ansluta till alla... men det kanske kan diskuteras.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Franz »

Total tid inklusive laddning definitivt. Ett foto per SuC tycker jag är lagom även om man inte nödvändigtvis behöver ladda där.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

Trots autopilot kan det väl bli lite riskabelt att köra 260 mil utan att sova... Jag kommer att lägga in dygnsvila mellan etapperna och räkna tiden dels totalt och också körtid plus laddtid.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Oppfinnarn »

Utmärkt nördig utmaning :).

Får referera till min tidigare tråd från Nobeldagen, ang travelling salesman problemet att besöka alla SuC i Europa
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 788#p53788

Får väl uppdatera den snart, har väl kommit nya SuC sen dess.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

Efter ett samtal till Göteborg och Perpetum så finns nu en bokning av en S70D med autopilot den 10:de juni. Eventuellt kommer det återbud innan detta datum men då Murphys lag återigen slagit till så blev bilen med autopilot tyvärr krockad för en dryg vecka sen... i ARJEPLOG (eller var det arvidsjaur han sa...) Den står nu tydligen på Teslas servicecenter i Göteborg för reparation så om någon åker förbi där är jag tacksam för en liten skaderapport. Jag vet ännu inte om jag åker till Stockholm eller till Göteborg på torsdag men blir det Göteborg så får jag väl kolla in den själv...

Att vänta två månader var väl lite mer än jag hade tänkt mig men i värsta fall får det bli så. Det kan också hända att rutten måste skrivas om ifall flera superchargers har hunnit öppna då... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Daoops »

lator skrev:
Efter ett samtal till Göteborg och Perpetum så finns nu en bokning av en S70D med autopilot den 10:de juni. Eventuellt kommer det återbud innan detta datum men då Murphys lag återigen slagit till så blev bilen med autopilot tyvärr krockad för en dryg vecka sen... i ARJEPLOG (eller var det arvidsjaur han sa...) Den står nu tydligen på Teslas servicecenter i Göteborg för reparation så om någon åker förbi där är jag tacksam för en liten skaderapport. Jag vet ännu inte om jag åker till Stockholm eller till Göteborg på torsdag men blir det Göteborg så får jag väl kolla in den själv...

Att vänta två månader var väl lite mer än jag hade tänkt mig men i värsta fall får det bli så. Det kan också hända att rutten måste skrivas om ifall flera superchargers har hunnit öppna då... ;)
Jag kommer att hänga väldigt nära servicecentret på Torsdag runt klockan 10 som av en slump så jag kan kolla med dom :). Tänkte också hyra mig en Perpetum-tesla över en helg så det ligger även i mitt intresse.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Lessmog »

Även jag hade tillfälligtvis ärende till Mölndal den 31 vid tiotiden ;-)

Frågade om denna bil men fick svaret att Tesla anlitar tredjepart för lack-, krock- och karosskador än så länge, så hon visste tyvärr inget om dess status. Annars skulle hon ha berättat, sa hon.

Fick f ö använda lånebilen The Ludicrous Black Pearl :-D
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Feddan »

lator skrev:
...så blev bilen med autopilot tyvärr krockad för en dryg vecka sen... i ARJEPLOG (eller var det arvidsjaur han sa...) Den står nu tydligen på Teslas servicecenter i Göteborg för reparation så om någon åker förbi där är jag tacksam för en liten skaderapport. Jag vet ännu inte om jag åker till Stockholm eller till Göteborg på torsdag men blir det Göteborg så får jag väl kolla in den själv...
Är det denna?

https://www.dropbox.com/s/cdwku1wgmzicl ... 080243.jpg

https://www.dropbox.com/s/dkzbmx0hd0uc7 ... 7.jpg?dl=0
Senast redigerad av Feddan, redigerad totalt 1 gånger.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Mistafrizz »

En bil utan Autopilot har väl iaf vanlig farthållare?
- så jag skulle absolut inte behöva ha en med Autopilot.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

Feddan skrev:
lator skrev:
...så blev bilen med autopilot tyvärr krockad för en dryg vecka sen... i ARJEPLOG (eller var det arvidsjaur han sa...) Den står nu tydligen på Teslas servicecenter i Göteborg för reparation så om någon åker förbi där är jag tacksam för en liten skaderapport. Jag vet ännu inte om jag åker till Stockholm eller till Göteborg på torsdag men blir det Göteborg så får jag väl kolla in den själv...
Är det denna?

https://www.dropbox.com/s/cdwku1wgmzicl ... 080243.jpg

https://www.dropbox.com/s/dkzbmx0hd0uc7 ... 7.jpg?dl=0
Nej. Den är svart... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av Stefan »

lator skrev:
Feddan skrev:
lator skrev:
...så blev bilen med autopilot tyvärr krockad för en dryg vecka sen... i ARJEPLOG (eller var det arvidsjaur han sa...) Den står nu tydligen på Teslas servicecenter i Göteborg för reparation så om någon åker förbi där är jag tacksam för en liten skaderapport. Jag vet ännu inte om jag åker till Stockholm eller till Göteborg på torsdag men blir det Göteborg så får jag väl kolla in den själv...
Är det denna?

https://www.dropbox.com/s/cdwku1wgmzicl ... 080243.jpg

https://www.dropbox.com/s/dkzbmx0hd0uc7 ... 7.jpg?dl=0
Nej. Den är svart... 8-)
Jag frågade om bilen i Göteborg, den var krockad i Spanien.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The Supercharger Challenge

Inlägg av lator »

Otäck smäll! Antagligen tur att de satt i en Tesla Model S när det hände. Lite konstigt dock att den har bärgats till Göteborg... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar