Laddning under semester

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SuperNinja
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 apr 2023 22:30

Laddning under semester

Inlägg av SuperNinja »

Hej jag köpte en begagnad tm3 2019 sr+ i mars och funderar nu hur jag ska lämna bilen under 3 veckors semester utan garage men med laddmöjlighet. Batteriet är på 46kwh efter degradering (11%) enligt Tessie.

Jag tänkte först ladda till 80% och lämna den. Det är svårt att veta hur mycket den kommer tappa och kanske 12 batteriet skadas och startar inte efter semester.
Eller koppla den till Teslas WC 3 med 50% batteri under hela semester. Men är rädd för åska och ingen kan komma att koppla ur ifall det händer något.

Ibland drar den 1.5% under natten och ibland ingenting när jag har åkt till jobbet dagen efter.
Har någon haft liknande situation med äldre tesla?

Tacksam för alla svar.
TM3 SR+ 2019, Vit
Användarvisningsbild
jcgbg
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 07 aug 2019 11:15
Ort: Göteborg

Re: Laddning under semester

Inlägg av jcgbg »

Konstaterade just att min Model 3 SR+ från 2019 tappade 2-3% på en vecka. Se bara till att Vaktläge (Sentry Mode) är avstängt, så kan du ställa den utan laddning i månader.

Att du se skillnader i procent över natten beror antagligen på temperaturskillnader.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddning under semester

Inlägg av AAKEE »

SuperNinja skrev: 16 jul 2023 21:02
Hej jag köpte en begagnad tm3 2019 sr+ i mars och funderar nu hur jag ska lämna bilen under 3 veckors semester utan garage men med laddmöjlighet. Batteriet är på 46kwh efter degradering (11%) enligt Tessie.

Jag tänkte först ladda till 80% och lämna den. Det är svårt att veta hur mycket den kommer tappa och kanske 12 batteriet skadas och startar inte efter semester.
Eller koppla den till Teslas WC 3 med 50% batteri under hela semester. Men är rädd för åska och ingen kan komma att koppla ur ifall det händer något.

Ibland drar den 1.5% under natten och ibland ingenting när jag har åkt till jobbet dagen efter.
Har någon haft liknande situation med äldre tesla?

Tacksam för alla svar.
Sannolikt drar den inte 1.5% över natten utan det är troligt att BMS mäter upp och justerar SOC efter att bilen fått vila lite.

SOC under körning är beräknat med bedömd batterikapacitet, SOC före körning samt förbrukad energi.
Om bilen överskattar batterikapaciteten kommer bilen visa lite för hög SOC när man parkerar. När bilen fått vila, eller sova lite så har BMS mätt spänningen i batteriet och SOC justeras.
Sjunker det ofta efter körning (efter ngn timme eller natten) så överskattar BMS troligen kapaciteten. (Och tvärtom förståss)

Om bilen ofta visar lite mer än man ställt in, tex visar 71% efter att man laddat till 70% är det samma sak, troligen överskattad kapacitet….och tvärtom.

Med sentry off och tex kabinöverhettningsskyddet bör bilen inte dra just något över en natt så länge man inte har någon tredjepartsapp som väcker bilen i onödan, eller någon liknande widget etc.

Min M3P tog oftast ingen procent på en veckas parkering, ibland 1%.
På tre veckor utomlands tog bilen 2%, parkerad i garage ej inkopplad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Laddning under semester

Inlägg av Richardk »

Värt att nämna är att man inte ska gå in och kolla laddningsstatus i appen för då väcker man bilen och då drar den ström. Det kan också vara en anledning till att din räckvidd/procent minskat.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 752
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Laddning under semester

Inlägg av Trevlig »

Stäng av vakt och 50% utan att kolla bilen hela tiden så är allt lugnt👌
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
SuperNinja
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 apr 2023 22:30

Re: Laddning under semester

Inlägg av SuperNinja »

Okej tack alla, sentry, vakt och överhettningsskydd har jag aldrig haft på men, jag brukar oftast använda Tessie för att jämföra förbrukning och där finns en inställning att inte väcka bilen när man öppnar appen. Och den låter inte på samma sett som när man öppnar Tesla appen, att det slår till någonstans inne. :)
Den kanske gör den ändå men hörs inte :)
TM3 SR+ 2019, Vit
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Laddning under semester

Inlägg av Skyvandrare »

Kom precis hem från två veckors resa till Italien med tåg, då stod vår M3SR+ 2020 parkerad vid station utan laddning. Den tappade 1-2%, om den verkligen tappade eller om det bara var BMSen som räknade om vet jag givetvis inte. Hur som helst kan du vara helt lugn.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Skriv svar