Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av nek0 »

joel80 skrev: 18 jul 2023 10:42
jonasl skrev:
Livestreamen är kanon, en dimension till!

Ser fram mot laddloggarna och övrigt eftersnack. Och impad av Mercedesen, den går långt!
Tack, det är bara lite synd att man får så dålig täckning vissa delar av sträckan. Trots att vi den här gången "säkrat upp" med både telia och telenor-abb vi kunde sända från.
Man skulle behöva 4G-router med möjlighet till flera sim-kort i samma samt extern antenn.
Grattis Joel till en fin körning och resultat. Tack för live sändningen. Telenor är en av de sämsta korten man kan spela med. Jobbtelefonen har Telenor abonnemang och den suger.
Nu när du ser att du kan få bättre tid, får du köra till Ystad :lol:
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

jonasl skrev:
Om det klaffar får du låna min Teltonikarouter med plats för två sim och dubbla antenner inkl fritt tele2-sim. Har den i bilen + på resa.
Det ska jag komma ihåg att fråga dig inför nästa gång om det blir igen. ;)

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »


nek0 skrev:
joel80 skrev: 18 jul 2023 10:42
jonasl skrev:
Livestreamen är kanon, en dimension till!

Ser fram mot laddloggarna och övrigt eftersnack. Och impad av Mercedesen, den går långt!
Tack, det är bara lite synd att man får så dålig täckning vissa delar av sträckan. Trots att vi den här gången "säkrat upp" med både telia och telenor-abb vi kunde sända från.
Man skulle behöva 4G-router med möjlighet till flera sim-kort i samma samt extern antenn.
Grattis Joel till en fin körning och resultat. Tack för live sändningen. Telenor är en av de sämsta korten man kan spela med. Jobbtelefonen har Telenor abonnemang och den suger.
Nu när du ser att du kan få bättre tid, får du köra till Ystad Bild
Tack själv

Telenor har jag erfarenheten av att det funkar bäst längst med norrlandskusten och även i Norrlands inland?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Wixander82 »

Grymt kört Joel , hatten av för åkningen.
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av nek0 »

joel80 skrev: 18 jul 2023 11:09
nek0 skrev:
joel80 skrev: 18 jul 2023 10:42
jonasl skrev:
Livestreamen är kanon, en dimension till!

Ser fram mot laddloggarna och övrigt eftersnack. Och impad av Mercedesen, den går långt!
Tack, det är bara lite synd att man får så dålig täckning vissa delar av sträckan. Trots att vi den här gången "säkrat upp" med både telia och telenor-abb vi kunde sända från.
Man skulle behöva 4G-router med möjlighet till flera sim-kort i samma samt extern antenn.
Grattis Joel till en fin körning och resultat. Tack för live sändningen. Telenor är en av de sämsta korten man kan spela med. Jobbtelefonen har Telenor abonnemang och den suger.
Nu när du ser att du kan få bättre tid, får du köra till Ystad Bild
Tack själv

Telenor har jag erfarenheten av att det funkar bäst längst med norrlandskusten och även i Norrlands inland?
Kanske funkar det där uppe, men i Småland tycker jag att Telia och Tre är mycket bättre
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

nek0 skrev:
joel80 skrev: 18 jul 2023 11:09
nek0 skrev:
joel80 skrev: 18 jul 2023 10:42
jonasl skrev:
Livestreamen är kanon, en dimension till!

Ser fram mot laddloggarna och övrigt eftersnack. Och impad av Mercedesen, den går långt!
Tack, det är bara lite synd att man får så dålig täckning vissa delar av sträckan. Trots att vi den här gången "säkrat upp" med både telia och telenor-abb vi kunde sända från.
Man skulle behöva 4G-router med möjlighet till flera sim-kort i samma samt extern antenn.
Grattis Joel till en fin körning och resultat. Tack för live sändningen. Telenor är en av de sämsta korten man kan spela med. Jobbtelefonen har Telenor abonnemang och den suger.
Nu när du ser att du kan få bättre tid, får du köra till Ystad Bild
Tack själv

Telenor har jag erfarenheten av att det funkar bäst längst med norrlandskusten och även i Norrlands inland?
Kanske funkar det där uppe, men i Småland tycker jag att Telia och Tre är mycket bättre
Ja, från typ Sthlm och neråt ska Telia ha bäst nät.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jake_F
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 apr 2022 02:09

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jake_F »

Gustafsson skrev: 18 jul 2023 08:48
Årets begivenhet att följa detta på forumet! Ska bli kul att ta del av eftersnacket :-).
Håller verkligen med! Man blir sugen på att vara med själv nån gång! Ska bli väldigt intressant att se vad Col i sin MYP gjorde eller drabbades av. Kör själv en MYP och visst är den "törstigare". Drabbades han av gasfot, är ju lätt hänt i just den... :lol:
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3680
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av jonasl »

joel80 skrev: 18 jul 2023 11:08
jonasl skrev:
Om det klaffar får du låna min Teltonikarouter med plats för två sim och dubbla antenner inkl fritt tele2-sim. Har den i bilen + på resa.
Det ska jag komma ihåg att fråga dig inför nästa gång om det blir igen. ;)
Det gör ju min upplevelse av livestreamen bättre, lätt värt det! :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 982
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Generalbogge »

Här kommer mina protokoll.
Fick totaltiden 20h 5min. Kunde inte göra som Jojje m.fl och persa.
Hade ingen riktig kräm i laddningen de första tre stoppen, vilket gjorde att jag laddade 20-25 minuter längre än förra året. Och omvägen förbi Olyckan vid Jönköping kostade också tid.
20230718_112055~2.JPG
20230718_112111 (1)~2.JPG
Dock lite lägre totalförbrukning detta året, trots rätt mycket regn.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 982
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Generalbogge »

Här kommer också JanneWilliams protokoll. De behövde hasta vidare norrut.
20230718_112915~2.JPG
Starkt jobbat med fullpackad bil och barn i baksätet.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av pitemacc »

joel80 skrev: 18 jul 2023 10:21
Bidl från sista laddningen där jag hade flyt och fick en stolpe som gav full blås. NIOn hade inte samma tur. 30kW först men vid stolpbyte efter 5 min fick de i allafall 120kW.

På samma laddställe fick Krigis bara 80-90kW. Bild

Måste säga att det är en av de finast belägna laddställen jag besökt. Hade man inte haft så bråttom hade man kunnat tagit en fin promenad.

Bild
Bild
Det är det, och ett väldigt fint fika på andra sidan.
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FR:Cybertruck awd beställt, MX Plaid 2023 beställt
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 343
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Jojje167 »

Kommer en sammanfattning här

Ystad - Mantorp
Startade sist och hamnade i en klunga med fyra andra teslor, en Kia och en Hyundai. Flöt på hyfsat trots en del trafik. Hade koll på trafikläget och såg långt innan att det var stillastående kö på E4 i höjd med Jönköping så kollade ut en alternativ rutt, men hade lite svårt att göra det på egen hand samtidigt som man körde. Men med bara ett par kilometer kvar tills där kön började så gav bilens navigator mig en alternativ rutt helt automatiskt, så det var bara att följa den så tog man sig förbi hela kön.

Mantorp - Sollentuna
Rätt dramafritt mot för den första etappen. Lagom mycket trafik här också men det flöt på. Märker dock att segelflygaren börjar ta in på mig och gör mitt yttersta för att planera laddningarna.

Sollentuna - Hudik
Trafiken lättade efter Uppsala och hela turen gick som på räls. Segelflygaren med sin plaid ligger inte långt efter.

Hudik- Övik
Laddar ihop med plaid och den laddar märkbart snabbare och blir klar bara några få minuter efter mig. Norr om högakustenbron så målar man tydligen linjer på vägen vid halv 2 på natten så jag blev i princip stående så plaid tar in ett par minuter på mig.

Övik - Jävre (strax söder om Piteå)
Lite längre distans som krävde extra laddning, speciellt för att kompensera för regnet som drog in. Det var dock mer ihållande än va jag hade väntat mig så kom fram till Jävre med 1% (0,5% enligt scanmytesla).
Hade dock plaid drygt 1min bakom mig hela vägen upp till Skellefteå där han fick fylla på någon procent.

Jävre - Haparanda
Får igång laddningen och strax efter kommer segelflygaren återigen som en svans som bara blir kortare och kortare. Det strular dock med laddningen för honom då ionity inte har laddstolpar som fungerar som de ska, så jag hinner ladda klart innan han ens hittat en bra stolpe och fått igång laddningen.
Klockan började närma sig 7 och det märktes på trafiken som blev lite tätare men höll ändå bra tempo när folk hade bråttom till jobbet.
En som inte hade bråttom var damen i den lilla bilen strax innan målgång. Gångfart var tydligen det som gällde trots att stan var tom på trafik.

Det var nog allt och grymt bra kört allihopa! Riktigt jämn kamp mot segelflygaren som visade vad plaid går för! Även imponerad av Robin som hänger med klungan med ett stenålders 85-pack med laddkurva från hedenhös.
20230717_135700.jpg
20230718_112356.jpg
(Hur jag än vrider och vänder bilden så laddas den upp åt fel håll, men ni får stå ut)
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Wixander82
elbilist
Inlägg: 30
Blev medlem: 17 jul 2023 21:37

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Wixander82 »

Jäkligt vasst kört o grymt att komma in med 1% på två laddningar :shock:
Väl avvägt. Hatten av :!: :!:
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Laddvin »

Jag fick veta i efterhand att min Glympse har visat fel hastighet hela vägen? Där vi låg i rätt hastighet säger vissa att vi låg två km/h för lågt?
Vissa sträckor fick vi tyvärr sakta in pga högre förbrukning än förväntat, men majoriteten trodde vi att vi låg spot on men I don't know any more...
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7229
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av fth »

Laddvin skrev: 18 jul 2023 13:15
Jag fick veta i efterhand att min Glympse har visat fel hastighet hela vägen? Där vi låg i rätt hastighet säger vissa att vi låg två km/h för lågt?
Vissa sträckor fick vi tyvärr sakta in pga högre kförbrukning än förväntat, men majoriteten trodde vi att vi låg spot on men I don't know any more...
Glympse bör väl iofs visa rätt hastighet då den väl beräknar från verkliga positioner?

Bilen kan ju visa flera procent fel beroende på däcksdimension och dagsform. Tesla är enligt min erfarenhet väldigt bra på detta, min X visar typ +/- 1km/h jämfört med GPS, men många märken kan ha rätt stor avvikelse.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Laddvin »

Ja men jag menar inte att jag tittade på bilens visare utan att Glympse verkar ha gett mig en högre hastighet än vad som visades för övriga. Dvs att det stod för mig att jag hörde 110 km/h gps medan andra såg att jag körde 108 km/h. Så uppfattade jag det.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Franz »

fth skrev: 18 jul 2023 13:18
Laddvin skrev: 18 jul 2023 13:15
Jag fick veta i efterhand att min Glympse har visat fel hastighet hela vägen? Där vi låg i rätt hastighet säger vissa att vi låg två km/h för lågt?
Vissa sträckor fick vi tyvärr sakta in pga högre kförbrukning än förväntat, men majoriteten trodde vi att vi låg spot on men I don't know any more...
Glympse bör väl iofs visa rätt hastighet då den väl beräknar från verkliga positioner?

Bilen kan ju visa flera procent fel beroende på däcksdimension och dagsform. Tesla är enligt min erfarenhet väldigt bra på detta, min X visar typ +/- 1km/h jämfört med GPS, men många märken kan ha rätt stor avvikelse.

/fth
Jag såg flera tillfällen då folk verkade köra en bra bit utanför vägen, i Glympse, så man kanske inte skall dra för stora växlar på precisionen.
Driver sajten Car.info
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av joel80 »

Laddvin skrev:
Ja men jag menar inte att jag tittade på bilens visare utan att Glympse verkar ha gett mig en högre hastighet än vad som visades för övriga. Dvs att det stod för mig att jag hörde 110 km/h gps medan andra såg att jag körde 108 km/h. Så uppfattade jag det.
Glympse visade rätt ofta att du var lite bredvid vägen och ofta körde i 0km/h. Den uppdaterade din position då och då så man kunde se var du var men verkar haft lite problem med att visa hastighet hela tiden.

När jag låg bakom dig pendlade du lite mellan 108-110.

Jag körde för övrigt om en Polisbuss lite senare som också låg några km/h under hastighetsgränsen. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3356
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Niklas Z »

Lite kommentarer om min körning under SECC2023.

Inledningsvis flöt allt på bra. Fram till Jönköping drog bilen bara 142 Wh/km. Väl där fastnade jag i den enorma kön, strax efter kl. 17. Efter att ha masat mig fram i 20 minuter kom jag till en avfart, som gjorde det möjligt att åka små omvägar öster om E4, fram till Gränna. Därefter kunde jag fortsätta på E4. Jag valde att sätta kurs mot SuC Mantorp, i och med att den dels har ganska nära till E4, så att det tar ganska lite tid att komma, dels har den så många laddare att risken för kö är mycket liten.

Laddstopp 1:
Ankom SuC Mantorp 18:24, SoC 12 %, förbrukning dit 149 Wh/km. Total sträcka 41 mil.
Laddade 40 kWh, till 67 %, på 17 min. Maxeffekt 250 kW. Kostnad 176,30 kr.

Tanken med att ladda till 67 % var att kunna köra till Uppsala, eftersom jag misstänkte att SuC Bredden skulle vara full, vilket visade sig stämma.

Laddstopp 2:
Ankom E.On UFC Uppsala 21:28, SoC 4 %, förbrukning dit 152 Wh/km. Total sträcka 28,5 mil.
Laddade 39 kWh, till 58 %, på 17 min. Maxeffekt 188 kW. Kostnad 316 kr.

Jag hade beräknat lite snålt till tredje laddstoppet, så bilen ville inte förvärma, i och med att det bara var 1 % kvar i batteriet vid ankomsten.

Laddstopp 3:
Ankom SuC Hudiksvall 23:51, SoC 1 %, förbrukning dit 169 Wh/km. Total sträcka 23 mil.
Laddade 43 kWh, till 61 %, på 19 min. Maxeffekt 235 kW. Kostnad 265,55 kr.

Ett stycke söder om Örnsköldsvik var E4 helt spärrad för mig och ytterligare några tävlande. Minst en kvart stod det helt still och när det väl började rulla låg långtradare i vänsterfilen och ägnade sig åt tidskrävande omkörningar, vilket kostade ytterligare tid.
Någonstans strax efter detta började det också regna ganska kraftigt. Som tur var hade jag laddat med marginal i Hudiksvall, så den förhöjda förbrukningen gjorde inte så mycket. Regnet gjorde dock att jag beslöt ladda extra mycket i Örnsköldsvik.

Laddstopp 4:
Ankom SuC Örnsköldsvik 02:59, SoC 5 %, förbrukning dit 159 Wh/km. Total sträcka 24 mil.
Laddade 47 kWh, till 69 %, på 21 min. Maxeffekt 238 kW. Kostnad 282,50 kr.

Det regnade rätt rejält mellan Örnsköldsvik och Skellefteå, vilket kom att leda till att jag laddade onödigt mycket i Skellefteå, men bättre att vara på säkra sidan.

Laddstopp 5:
Ankom OKQ8 Skellefteå 06:08, SoC 9 %, förbrukning dit 168 Wh/km. Total sträcka 25 mil.
Laddade 43 kWh, till 67 %, på 22 min. Maxeffekt 147 kW. Kostnad 267 kr.


Kom fram till Haparanda med 9 % och en förbrukning på 159 Wh/km. Sträckan var 25 mil.

Totalt över hela färden laddade jag 212 kWh, för 1307 kr. Snittförbrukning 158 Wh/km för hela sträckan. Total laddtid 1h36min.

Startade 13:45 och kom fram 09:01. Total tid 19:16. Sämre tid än förra året, trots kortare laddtid.
Bilen är en Model 3 Long Range, 2020 med det ursprungliga Panasonic-batteriet. Den har gått 7094 mil i skrivande stund och batteriet verkar ha kvar någonstans mellan 73 och 74 kWh. Däcken är Goodyear F1 Assymetric 6 i dimension 235/45-18. Originalhjul med aerokåpor.
Med reservation för fel pga trötthet :)
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Robin_j »

En riktigt kul dag även om regnet förstörde rejält för mig så fick ladda många minuter extra. Hoppas någon kan läsa iallafall :? Skrev på fel sida på pappret också bra gjort...

Skriver lite senare mer :roll:
IMG_20230718_163520.jpg
IMG_20230718_163532.jpg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3874
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av AAKEE »

Jojje167 skrev: 18 jul 2023 12:32
Kommer en sammanfattning här
Bra kört, extremt spännande!

Och såklart stort Grattis. Som jävig höll jag på Segelflygaren med Plaid i första hand, och dig i andra hand. Väldigt nice med bägge i topp!
Grattis igen! 👍

Gissar din 3 har Panasonics 82kWh (E3LD) ?

När jag körde ned min M3P till Tokholm för två ve kor sen mätkte jag att den laddade msrkant snabbare än tidigare. Tesla har tunat upp farten ordentligt över 25% SOC 😀
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Segelflygaren »

TiborBlomhall skrev: 18 jul 2023 08:44
Enligt mina beräkningar tog omvägen via gamla vägen mellan Jönköping och Gränna 13 minuter extra körtid jämfört mot tiden det brukar ta via E4.
Men för mig tog det ca 15 min extra tid jämfört med Joje att först försöka med E4, och sedan ändå åka småvägarna. Dessutom tog strulet med iOnity laddarna i Jävre ca 15 min extra tid. Att jag bedömde laddningen fel, och fick lov att ladda 5% i Skellefteå kostade nog ca 5 min. Joje körde mer eller mindre prickfritt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Inte såå tokigt tippat då... :)
SwedishAdvocate skrev: 17 jul 2023 14:04
Svårt att tippa vinnare i år...

Tror det blir antingen Jojje, agehall eller Segelflygaren.

Men tippar väl Segelflygaren som vinnare och Jojje som två.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3874
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av AAKEE »

joel80 skrev: 18 jul 2023 11:09

Telenor har jag erfarenheten av att det funkar bäst längst med norrlandskusten och även i Norrlands inland?
Det vi är inte min erfarenhet. Telenor är nog hyffsad, men Telia har vart det enda som fungerar när man som jag far runt på alla möjliga och omöjliga ställen i norra Sverige.

Hade en tjänstemobil i förra jobbet fram till exakt ett år sen. Arbetsgivaren började med Telenor för 10 år sen men det gick inte och jag fick en tele med dubbla sim, Telia för Sverige (speciellt där inget annat fungerar) och bibehållet Telenor för tex utlandet.
Helt uppenbart skulle jag säga att Telia är överlägset bäst.
En liten passus för att jag ofta var utanför farbar väg, så om man enbart åker löngs vägar skulle det kunna se annorlunda ut. Har dock inte riktigt den känslan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Laddvin
Inlägg: 206
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)

Inlägg av Laddvin »

Jag måste ändå ge mig själv en eloge som med en co-driver helt utan erfarenhet höll takten med er veteraner trots att jag aldrig kört elbil på långresa med laddstopp på DC-laddare (inte heller kört E4 norr om Sundsvall för den delen)

Vi gjorde nog inga riktiga misstag med laddningen mer än att underskatta förbrukningen på de blöta vägbanorna som plötsligt uppstod. Det var vägval och tekniska problem som stod för större delen av tidsförlusten i övrigt skulle jag påstå. Tycker vi hade bra och effektiva stopp förutom den Ionity som krånglade. Vi ska sikta på att köra enbart Tesla SuC hem och avsluta med en swap i Enköping.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Skriv svar