Snart i minoritet.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Snart i minoritet.

Inlägg av Walker »

Tesla Club Sweden är en från företaget Tesla oberoende bilklubb för Tesla-entusiaster och ägare.
Så står det i beskrivningen för TCS.
Men vi som äger och gillar våra bilar är nog snart i minoritet. I var och varannan tråd ökar inläggen om att elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är ett väldigt dåligt val.
Oftast av folk som har 0 erfarenhet av märket. Gärna med ganska hårda och ibland helt falska inlägg. Väldigt hög svansföring.
Tråkigt tycker jag men, men… man får väl bara gilla läget och inse att det finns folk som gärna vill förstöra.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5979
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Remuz »

Måste missat det helt. Vet bara att det är en billig glass som pratar emot elbilar. Däremot är jag och några få med mig mycket skeptiska till Tesla, i mitt fall efter 6.5år med märket.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av magpet »

Jag har också kört Tesla i sex och ett halvt år (31000 mil). Och jag är supernöjd, saknar absolut ingen annan bil, för mig är detta perfekt!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Dafro »

Walker skrev: 23 jul 2023 19:06
Tesla Club Sweden är en från företaget Tesla oberoende bilklubb för Tesla-entusiaster och ägare.
Så står det i beskrivningen för TCS.
Men vi som äger och gillar våra bilar är nog snart i minoritet. I var och varannan tråd ökar inläggen om att elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är ett väldigt dåligt val.
Oftast av folk som har 0 erfarenhet av märket. Gärna med ganska hårda och ibland helt falska inlägg. Väldigt hög svansföring.
Tråkigt tycker jag men, men… man får väl bara gilla läget och inse att det finns folk som gärna vill förstöra.
Nja, har hängt här ett tag och de flesta som är negativa äger tesla enligt mig. Jag vågar knappt säga vad jag anser.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av agehall »

Klart man kan vara negativ till Tesla, men vad är bättre? Tesla vinner fortfarande överlägset SECC, är rolig att köra och får uppdateringar med jämna mellanrum. Vissa har uppenbarligen problem med sina bilar och en del har fått dåligt bemötande på olika SC, men jag är jättenöjd med min M3 och har bara fått toppenbemötande alla gånger jag har haft med Tesla i Sverige att göra.

Efter att ha kört nästan 500 mil i en Mercedes EQE kan jag säga att gräset inte är grönare på den sidan - det är snarare en gräsmatta som ruttnat bort.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Honkan »

Tesla är väl lite som med en Alfa Romeo , egentligen en rätt kass bil på en del punkter men man får en go känsla eller hat kärlek till den på något vis :D

Det jag gillar mest är att man utmanat en ganska så konservativ bransch…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5979
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Remuz »

X60D min första - sjukt bra bil, men januari 2017 fanns det inte SuC var tredje meter så jag behövde mer batteri

X90D min andra - usel bil, bodde på service i ett år innan jag ”bytte in den” mot en ny

XP100DL min tredje - rätt nöjd med det mesta, dock var AP2 ett rejält nedköp mot AP1 som var i X60D

3P min fjärde - inte direkt missnöjd med ny mer än att folk kör in i den och verkstadstiderna är långa. Det enda jag stör mig riktigt mycket på nu är att man inte kan köra ap i 150 längre samt att den slår på automatiska torkare (funkat hyfsat men inte bra)

P90DL min femte - helt ok, ap1 också vilket var ett rejält lyft.

Polestar 2 (personalbil) - fick bara 2mån men den, sjukt bra bil. Snäppet bättre än X60D.

Nr4 (3P) har jag kvar. Vill ha en 6sits och det verkar nästan bara vara model X då så jag kollar lite på det, men skulle gärna ha annat märke.

SuC och SC var sjukt bra fram till strax innan 3an kom. Mitt vrak X90D var ju en beta typ som L&L i Bredden hämtade på min parkering när dom lämnade lånebil på väg till jobbet. Det var service för en miljonbil, men nu när jag bara har en som kostade 720k får man inte ens lånebil. Superchargers var glesa förr, men dom som fanns funkade och var fria från kö nästan alltid. Förarna visade respekt för varann på SuC och det var allmänt gemytligt. Nu senast när jag skulle ha en skvätt ström vid 421 var det i princip anarki med folk som kom från två olika håll och smockan låg i luften hela tiden när det blev en plats ledig.

Min upplevelse av tesla som helhet är alltså att det blivit rejält sämre än det en gång var. Addera sedan Elon Musks lögner på detta så finns det grogrund för en del missnöje. Att man sedan blir i det närmaste trakasserad för att man inte anser att Elon är Gud och Tesla är världens finaste och mest undervärderade företag, ja då blir man trött och jag har själv gått från ett par inlägg om dagen till 2-3 i veckan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Delta »

magpet skrev: 23 jul 2023 19:20
Jag har också kört Tesla i sex och ett halvt år (31000 mil). Och jag är supernöjd, saknar absolut ingen annan bil, för mig är detta perfekt!
Håller med till 100%, Har dock kört 35000 mil på drygt 9 år.:D :D :D
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Jerka »

Jag upplever att det är ungefär som det alltid varit. Många älskar Tesla och kan aldrig se något fel i bilarna, andra kan aldrig tänka sig att köpa en Tesla igen på grund av måndagsexemplar eller dålig service, medan de allra flesta inser att Tesla är ett bilmärke med många egenheter och lite nackdelar men som allt sammantaget ändå gör världens bästa elbilar.

Då och då dyker det upp någon som tycker att forumet fått dålig stämning, att det var bättre förr och så vidare. Det är inte heller något nytt. Det är också sen gammalt att denna typ av tråd aldrig leder någon vart och inte hjälper situationen. Ändå kliar det i fingrarna på folk som mig och vi kan inte låta bli att spä på genom att posta i tråden. :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av taliz »

Det är nästan lite komiskt med vissa som aldrig ägt en Tesla, men trots det är tvärsäkra på att de minsann vet mycket bättre - än faktiska ägare - om hur dåligt de funkar. :roll:

En del också som har svårt att förstå att en liten exklusiv tillverkare inte är samma sak som en stor massproducerande tillverkare.
Tesla har varit båda. Man var det förstnämnda för att man var tvungen till det, för att kunna bli det senare.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av BTC »

Jerka skrev: 23 jul 2023 20:55
Jag upplever att det är ungefär som det alltid varit. Många älskar Tesla och kan aldrig se något fel i bilarna, andra kan aldrig tänka sig att köpa en Tesla igen på grund av måndagsexemplar eller dålig service, medan de allra flesta inser att Tesla är ett bilmärke med många egenheter och lite nackdelar men som allt sammantaget ändå gör världens bästa elbilar.

Då och då dyker det upp någon som tycker att forumet fått dålig stämning, att det var bättre förr och så vidare. Det är inte heller något nytt. Det är också sen gammalt att denna typ av tråd aldrig leder någon vart och inte hjälper situationen. Ändå kliar det i fingrarna på folk som mig och vi kan inte låta bli att spä på genom att posta i tråden. :D
Det här stämmer säkert i grund och botten.

Samtidigt har jag själv noterat att det, för att vara just ett märkesforum, påfallande ofta uppstår dålig stämning och allmänt smågnabb.

Snabb hobbyanalys till varför detta sker:

1. Tesla har onekligen en unik position på marknaden. Märket är i mångt och mycket synonymt med elbilar likt exempelvis iPhone är för smartphones. Därför jämförs de också med allt och alla.

2. En av världshistoriens mest karismatiska företagsledare som lämnar få oberörda.

3. Ett oväntat öppet märkesforum där även andra elbilister är välkomna. Verkliga alternativ saknas å andra sidan helt, vilket gör att även märkets belackare och folk som åtminstone indirekt känner att de måste försvara sin position i att inte ha köpt någon Tesla får komma till tals.
Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av MGHG »

Jag har ägt min Tesla Model 3 Long Range i ett drygt halvår och är fantastiskt nöjd. Förra året fick jag vänta länge på leverans och läste mycket på forumet för att lära mig mer. I år är jag inte lika intresserad av forumet, men Tibors nyhetsartiklar läser jag och SECC var mycket spännande att följa. Jag har också notera det negativa som Walker påpekar.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Honkan »

Vi kanske kan köra en positiv Tesla vecka där man bara får skriva positivt och sen en gnäll vecka efter det :lol:

I det militära brukar man få gnälla 5 min :D sedan är det dags att lösa uppgift konstruktivt och lösningsfokuserat
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av magpet »

Är nyss hemkommen från en resa i Europa. Detta tillsammans med en annan familj som också hade elbil, dock av annat märke.
Jag vet inte hur ofta de hade telefonen uppe för att leta resvägar, laddstolpar och betalningsalternativ. Själva kunde vi fokusera på annat än en massa appar på resan för att komma rätt. Dessutom till en lägre energiförbrukning.
På slutet fick de ont om el och när vi skulle på en "extrautflykt" fick de helt enkelt parkera sin bil och hoppa in i vår, så vi fick köra.
Så om vi pratar smidighet vid långresa kan jag inte se någon annan elbil som är i närheten så smidig som Tesla. Alla har olika preferenser och erfarenheter men för mig som kör mycket och vill att resan ska vara smidig är valet väldigt enkelt!
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 946
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av agehall »

Tror det är en kombination av saker. Dels är det nog en frustration från de som kört Tesla länge och upplevt en försämring sista åren när Telsa gått från att varit en ganska udda bil till att vara en dussin-bil. Dels är det en frustration över att saker blivit lite sämre som de påtvingade automatiska torkarna.

Det man dock ska komma ihåg, är att vi som hänger här, är en ganska speciell samling människor. De flesta köper en bil, kör den och tänker inte mer på det. Det gäller även Telsa numera. Det är också lättare att klaga på att X och Y inte fungerar perfekt än att skriva om allt som faktiskt fungerar bra. Skriver jag att jag tycker X fungerar bra så är det alltid någon som tycker att bilmärke A har en bättre funktion men nu är vi ofta nere på subjektiva bedömningar.

Ska man titta lite objektivt på helheten så finns det absolut massor av saker Tesla kan göra bättre, men det är svårt att komma ifrån att man får sjukt mycket bil för pengarna numera. Iallafall om man köper en M3 eller MY. Men baserat på det man hör från de som kört Tesla länge, så är det kanske inte lika kul att vara Tesla-ägare idag som det var för 5 år sedan.

Jag är personligen rätt luttrad. Min fru hade tjänstebil i många år och jag såg stor skillnad i hur vi upplevde olika bilar. Under tre år hade vi en SAAB 9-3 från en mindre bilfirma i Stockholmsområdet. Det var aldrig några större problem och när den var inne på service så ringde de och och frågade ifall de skulle byta X som de upptäkt var slitet vid inspektionen. Den skulle bytas ut i samma veva som SAAB fick problem och nästa bil blev en Passat. VW i Stockholm var komplett omöjliga att ha att göra med. Vi upplevde att bilen var på service 50% av tiden och det var massor av saker som gick sönder. Fjärdingen var slut och skulle bytas efter 4000 mil. Den stora skillnaden låg dock i bemötandet - VW utförde service och lämnade en lista på saker som behövde åtgärdas. Sedan fick man boka ny tid för att fixa sakerna och ofta tog det månader innan vi kunde få en verkstadstid och när vi äntligen fick lämna in bilen tog det ofta minst en vecka, ofta två, innan vi fick tillbaka bilen. Vet inte om det blivit bättre, men poängen kvarstår - alla bilmärken kan ha problem med hur kunderna upplever dem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Walker »

Många bra inlägg. Det jag vänder mig emot är inte kritik mot Tesla. Jag tycker det är bra att det kommer fram en nyanserad bild av Teslaägandet. Remuz och Mati’s erfarenheter är viktiga inlägg. Även jag har kommenterat det jag tycker är mindre bra (läs dåligt) som automatiken ljus/torkare, kundbemötande mm. På ett märkesforum förväntar jag mig både ris och ros, tips och varningar. Information som gör mitt ägande av just det märket lättare. Så var det på Škodaforumet jag hängde på förut. Där hängde det inte en massa Volvo och BMW ägare som hela tiden skulle häckla våra bilar. Men tyvärr drabbas detta forum av det. Har under hela min tid här varit så men jag tycker mig märka en väldig ökning av det. Fler och fler som uppenbarligen inte gillar just Tesla och som med ganska hög svansföring slår ner på märket (eller på elbilar över lag) Trådar och inlägg som faktiskt hjälper en med tips och nyheter, råd och dåd blir allt mer sällsynta. Det gäller även sånt som är negativt med just Tesla specifikt. Som ex. Förra året hade jag det rätt jobbigt med hur Tesla hanterade monteringen av min dragkrok, men jag fick mycket bra info här som jag kunde dänga i huvudet på dem. Tesla är långt ifrån ofelbara men i min värld den enda bilen jag kan tänka mig. Det finns många som inte gillar Tesla och det har jag inga problem med - det jag ogillar är att dessa prompt måste trycka ner dessa åsikter i halsen på oss på den här platsen som faktiskt är till för ”tesla-entusiaster och ägare”.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5979
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Remuz »

Matis inlägg följde jag med mycket intresse då jag var mycket i samma situation där och då.

Det du beskriver med folk som kommer in och häcklar är nog något man får leva med, det handlar nog bara om att inte mata trollen.

I tråden om TSLA (aktien) så har jag och spacecoin nog nästan blivit mer negativa än nödvändigt pga den otroliga enögdhet som råder och att det skrivs saker i stil med 'varför är ni ens på ett teslaforum när ni hatar tesla' om man ifrågasätter bolagets värdering. Jag redogör tydligt för vad jag tycker är fel i värderingen och slår hål på en del av Sabbes inlägg där ARK invest tror helt absurda saker, jag tror den dynamiken är bra för alla. Sedan är det väl lite samma med FSD-trådar, men där har jag gett upp för länge sedan eftersom jag tycker Tesla gör helt fel där. Man skulle satsat på det som ger mest värde för kunden på kort sikt och i min värld är det L3 på motorväg. Tänk er en fil dedikerad till självkörande bilar som får färdas i 200km/h. Ingen höghastighetstågbana behövs. Tänk en standard för kommunikation och automatiserad trafikledning lite i stil med flygtrafikens.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6456
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av spacecoin »

Lustigt hur man kan tycka så olika!

Jag upplever att det är positivt att kritik är mer accepterat än för fyra år sedan.

Det jag upplever är en del medlemmar som verkar ha en närmast osund relation till företaget Tesla och allt Elon, ibland på grund av att man köpt aktier.

Man rationaliserar eller försvarar vilka dåliga beslut som helst t ex ta bort radar, sälja fsd i EU, ta bort regnsensor, ge bort Roadster 2 till referals och sedan “prioritera” att inte bygga bilen för att de är mer på företagets sida än på kundernas kan jag uppleva.

Det, om något, är unikt för ett märkesforum. Ibland upplever jag det som ett forum för religiösa. Till exempel efter robotpåhittet och folk verkar tappa all förmåga till kritiskt tänkande.

Med det sagt tycker jag att det är ett bra gäng här. Trots att en del av oss har olika erfarenheter och åsikter så är det färre personangrepp än för några år sedan tycker jag. Jag har både praktisk nytta och även en hel del debattnöje av att vara här.

Edit: Tycker Remuz har en poäng ovan. Jag triggas nog av en del inlägg som jag upplever som närmast propaganda. Då blir man kanske fast i facket ”skeptiker” mer än nödvändigt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Dafro »

Walker skrev: 24 jul 2023 08:46
Många bra inlägg. Det jag vänder mig emot är inte kritik mot Tesla. Jag tycker det är bra att det kommer fram en nyanserad bild av Teslaägandet. Remuz och Mati’s erfarenheter är viktiga inlägg. Även jag har kommenterat det jag tycker är mindre bra (läs dåligt) som automatiken ljus/torkare, kundbemötande mm. På ett märkesforum förväntar jag mig både ris och ros, tips och varningar. Information som gör mitt ägande av just det märket lättare. Så var det på Škodaforumet jag hängde på förut. Där hängde det inte en massa Volvo och BMW ägare som hela tiden skulle häckla våra bilar. Men tyvärr drabbas detta forum av det. Har under hela min tid här varit så men jag tycker mig märka en väldig ökning av det. Fler och fler som uppenbarligen inte gillar just Tesla och som med ganska hög svansföring slår ner på märket (eller på elbilar över lag) Trådar och inlägg som faktiskt hjälper en med tips och nyheter, råd och dåd blir allt mer sällsynta. Det gäller även sånt som är negativt med just Tesla specifikt. Som ex. Förra året hade jag det rätt jobbigt med hur Tesla hanterade monteringen av min dragkrok, men jag fick mycket bra info här som jag kunde dänga i huvudet på dem. Tesla är långt ifrån ofelbara men i min värld den enda bilen jag kan tänka mig. Det finns många som inte gillar Tesla och det har jag inga problem med - det jag ogillar är att dessa prompt måste trycka ner dessa åsikter i halsen på oss på den här platsen som faktiskt är till för ”tesla-entusiaster och ägare”.
Trodde faktiskt detta forum var för folk intresserade av elbilar generellt och även tesla i synnerhet, samt även andra saker såklart. Men nu när du nog skrivit den sista meningen 2 gånger i denna tråd så var jag tv-karriär kolla efter och absolut du har helt rätt så jag borde inte vara här, dock rimmar den skrivningen illa med de medlemskap man kan ha. Kanske dags för Tibor att fundera om det ska så som du skriver och är det så, så får jag väl be om ursäkt och logga ut.
27,8 kWp solceller
Phats0
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Phats0 »

Att det finns mer negativa saker om Tesla är en normal utveckling. Det är mer överkomligt nu och därför finns det mer brukare som är missnöjda men i procent är det nog oförändrad. Runt 30 år sen var en Volvo modell, tror det var 850, känd för att brinna och fick namnet brandbilen. Men eftersom den var mest såld i Sverige så var det mycket skriverier om det, samma sak som att det brinner mindre i procent för elbilar än fossilbilar så skrivs det mer om elbilsbränder.
Jag kör en V70 till en model 3, det första intrycket jag fick var att model 3 är en leksak, mycket som är sämre än V70. Ljudnivån, stötdämpning, stolarna, sikten, automatiska vindrutortorkare och känns inte som premium etc. Men mina barn åker hellre Tesla för det är mycket roligare och för att vara hundägare så är ”dogmode” en riktig bra funktion. Det är jobbigt att man måste ladda oftare än man tanka, men det vänjer man sig. Som att man använder tandtråd, jobbigt men man vänjer sig när man fått rutin.
Det finns andra elbilar som är bättre än Tesla på olika sätt, det är upp till var och en att prioritera. Samma sak finns det många smartphone som är bättre än iPhone, många fotbollspelare som är bättre än Messi. Men man behöver inte tycka det är skit bara man inte håller med.

Men en sak är säker, Tesla är numera en i mängden och har inte längre samma status som för fem-tio år sen, både på gott och ont.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Mickep »

Känns som om tesla blir liksom iphone. alla har en, tom de som befinner sig längst ned på den sociala skalan.
Jag tror att polestar har mer status än tesla. Volkswagen id serie har lägre status en tesla. också volvo. mercedes tror jag har högst status. mg lägst.(tillsammans med nissan och renault)
Tesla likt iphone gör cirklar runt de andra men jag pratar status, inte hur bra de är.
skulle vara intressant om någon gjorde en rangordning.(kanske med modell/märke)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Lerumsexpressen »

Mickep skrev: 24 jul 2023 12:19
Känns som om tesla blir liksom iphone. alla har en, tom de som befinner sig längst ned på den sociala skalan.
Jag tror att polestar har mer status än tesla. Volkswagen id serie har lägre status en tesla. också volvo. mercedes tror jag har högst status. mg lägst.(tillsammans med nissan och renault)
Tesla likt iphone gör cirklar runt de andra men jag pratar status, inte hur bra de är.
skulle vara intressant om någon gjorde en rangordning.(kanske med modell/märke)
Att jaga status är för folk med mindervärdeskomplex.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Fredrik j
Inlägg: 10903
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Fredrik j »

Lerumsexpressen skrev: 24 jul 2023 13:20
Mickep skrev: 24 jul 2023 12:19
Känns som om tesla blir liksom iphone. alla har en, tom de som befinner sig längst ned på den sociala skalan.
Jag tror att polestar har mer status än tesla. Volkswagen id serie har lägre status en tesla. också volvo. mercedes tror jag har högst status. mg lägst.(tillsammans med nissan och renault)
Tesla likt iphone gör cirklar runt de andra men jag pratar status, inte hur bra de är.
skulle vara intressant om någon gjorde en rangordning.(kanske med modell/märke)
Att jaga status är för folk med mindervärdeskomplex.
Ja, och ta för givet att andra jagar status är också ett tecken.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Collin87 »

Fredrik j skrev: 24 jul 2023 14:29
Lerumsexpressen skrev: 24 jul 2023 13:20
Mickep skrev: 24 jul 2023 12:19
Känns som om tesla blir liksom iphone. alla har en, tom de som befinner sig längst ned på den sociala skalan.
Jag tror att polestar har mer status än tesla. Volkswagen id serie har lägre status en tesla. också volvo. mercedes tror jag har högst status. mg lägst.(tillsammans med nissan och renault)
Tesla likt iphone gör cirklar runt de andra men jag pratar status, inte hur bra de är.
skulle vara intressant om någon gjorde en rangordning.(kanske med modell/märke)
Att jaga status är för folk med mindervärdeskomplex.
Ja, och ta för givet att andra jagar status är också ett tecken.
Fast vänta lite nu. Skriver man om respektive status på olika bilar och märken så tycker jag det verkar rätt uppenbart att det kanske lite är det man utgår från i sitt bilval.
Tycker nog inte det var att ta för givet.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5545
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Snart i minoritet.

Inlägg av Gustafsson »

När jag köpte första Teslan, en 70D, var det som att köpa ”bil 2.0”. Det fanns ingen annan elbil och definitivt ingen ICE, som gav den känslan. När jag köpte 100D var det som att byta till v 2.5. Mer av samma och bättre. Nu med LR palladium är det mesta nytt och ännu mycket bättre, men inte allt jag gillar. Väntar på ”bil 3.0”, och där har jag inte sett något ännu som ger den känslan. Ser inte någon annan bil som jag hellre vill ha i nuläget. Nu när elen kostar till bilen har jag provat andra laddare än Teslas (inte hunnit med ionity än) och det är ju inte nån jättekul upplevelse.
Så jag hänger nog i med Tesla ett tag till.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar