Lösa den ekonomiska ekvationen.

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 23 jul 2023 18:19
Det som kändes bäst med byte till Elbil var prestandan och tekniken , men ekonomiskt är det svårt att säga att det blir billigare , då får man nog köra typ 3000 mil per år och kunna ladda hemma de 3000 milen till stor del.

Men framförallt så är det mer praktiskt lastutrymme i en model Y med utrymme under lastutrymmet samt frunken i alla fall jämfört mot stora kombi bilar som de flesta familjer har behov av.

Vi jämförde därför faktiskt vår MYP mot xc90 för att komma upp i samma lastutrymme praktiskt i alla fall.
Det tycker väl en annan är lite väl överdrivet, helt annan bil enligt mig men ok om ni gör den jämförelsen och då är det ju lätt att få ihop den ekonomiska kalkylen också… jag med hundbur skulle säga att xc90 är markant större i bagaget och 7 sittning om man vill.

Men jag skulle ju ärligt hellre ha en xc90 än en Y alla dagar i veckan.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Honkan »

Dafro du är positiv till mina inlägg som vanligt :lol:


Gällande våra behov så är d direkt jämförbara , dvs utrymme och håller verklig med om att man kanske inte kan jömföra dem för att MYP är mer än sportbil och XC90 en länsbuss :D

Men vi ville ha mer utrymme än i typ en V90 eller Audi A6 och då är det typ XC90 som är nästa steg men provade en model Y och var imponerad av utrymmet.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Tellus »

Walker skrev: 23 jul 2023 18:40
…jag måste lära mig sluta mata trollet.
Jag har också försökt med det, men dom är ju så gulliga och dyker upp i citaten. Gillade verkligen Piggelin när jag var liten.
IMG_6125.jpeg
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Tellus »

Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
Tellus skrev: 23 jul 2023 16:04
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.

Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.

Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Collin87 »

Walker skrev: 23 jul 2023 18:40
…jag måste lära mig sluta mata trollet.
Kunde inte sagt det bättre själv...
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 23 jul 2023 18:53
Dafro du är positiv till mina inlägg som vanligt :lol:


Gällande våra behov så är d direkt jämförbara , dvs utrymme och håller verklig med om att man kanske inte kan jömföra dem för att MYP är mer än sportbil och XC90 en länsbuss :D

Men vi ville ha mer utrymme än i typ en V90 eller Audi A6 och då är det typ XC90 som är nästa steg men provade en model Y och var imponerad av utrymmet.
Möjligt men försöker iallafall vara trevlig så jag hoppas mina svar accepteras. Tar hellre en länsbuss med säten utan galon än en med dessa, som vi hade i vår amazon när jag var liten och med fjädring och sportighet som en EPA, förutom rakt fram och ljudnivå något bättre än i amazons. Men är du nöjd så är ju det bra. Skulle nog säga att y är att jämföra mer med en v90 än xc90. Men som sagt jag kan inte använda utrymmet under pga hundbur och höjden i baksätet om man har det mest framåt som oh krävs så blir det nog lite trångt för huvudet om man är lite längre än små barn. Inget personligt som jag hoppas du förstår, men galon har jag personligen svårt för. Kul att glappa käft med dig ändå. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Honkan »

Skulle helt klart sluppit galon sätena om jag kunde men mycket annat vägde till MyP fördel ;)

Men nästa bil blir nog en Rivian eller Polestar model 3

Vad kör du själv för något ??
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Dafro »

Honkan skrev: 23 jul 2023 19:30
Skulle helt klart sluppit galon sätena om jag kunde men mycket annat vägde till MyP fördel ;)

Men nästa bil blir nog en Rivian eller Polestar model 3

Vad kör du själv för något ??
Hmm, vågar jag knappt säga här men kört A6, v90 T8, x5 45e, e-tron och ix50 mm.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10895
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Fredrik j »

Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Jag tror du behöver lära dig skillnaden på medel och median. Dessutom är den genomsnittliga körsträckan per FORDON och inte per ”Svensson”.
Dessutom inkluderar den samtliga fordon som varit i trafik under året. Alltså även sommarbilar och entusiastbilar.
Mediankörsträckan för en familjebil i Sverige tror jag ligger närmare 2000.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19597
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev: 23 jul 2023 19:53
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Jag tror du behöver lära dig skillnaden på medel och median. Dessutom är den genomsnittliga körsträckan per FORDON och inte per ”Svensson”.
Dessutom inkluderar den samtliga fordon som varit i trafik under året. Alltså även sommarbilar och entusiastbilar.
Mediankörsträckan för en familjebil i Sverige tror jag ligger närmare 2000.
Mellan 1700 och 1800 var det senaste jag hörde, men minns inte vart (det varierar ju också
såklart eftersom det är svårt att definiera och mäta separat)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Piggelin
Inlägg: 613
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Piggelin »

Fredrik j skrev: 23 jul 2023 19:53
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Jag tror du behöver lära dig skillnaden på medel och median. Dessutom är den genomsnittliga körsträckan per FORDON och inte per ”Svensson”.
Dessutom inkluderar den samtliga fordon som varit i trafik under året. Alltså även sommarbilar och entusiastbilar.
Mediankörsträckan för en familjebil i Sverige tror jag ligger närmare 2000.
Alltså innefattar den även taxis och lastbilar som kör non stop. Snittet Är lååååångt under 2000 mil. Straxt över 1000 mil låter rimligt.
Piggelin
Inlägg: 613
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Piggelin »

Bjelke skrev: 24 jul 2023 10:51
Fredrik j skrev: 23 jul 2023 19:53
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Jag tror du behöver lära dig skillnaden på medel och median. Dessutom är den genomsnittliga körsträckan per FORDON och inte per ”Svensson”.
Dessutom inkluderar den samtliga fordon som varit i trafik under året. Alltså även sommarbilar och entusiastbilar.
Mediankörsträckan för en familjebil i Sverige tror jag ligger närmare 2000.
Mellan 1700 och 1800 var det senaste jag hörde, men minns inte vart (det varierar ju också
såklart eftersom det är svårt att definiera och mäta separat)…
Du behöver inte höra något snittet är 1126 mil för 2022.
Piggelin
Inlägg: 613
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Piggelin »

Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
Tellus skrev: 23 jul 2023 16:04
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.

Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.

Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Walker »

Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:42
Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
Tellus skrev: 23 jul 2023 16:04
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.

Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.

Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Kan du inte bara lägga ner?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Phats0
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Phats0 »

Trodde Trump hade ensamrätt på ”Fake news” eller är det han som använder googletranslate i forumet
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3326
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Maw »

Walker skrev: 24 jul 2023 18:08
Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:42
Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
Tellus skrev: 23 jul 2023 16:04
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.

Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.

Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Kan du inte bara lägga ner?
Piggelin är bara bitter för att det inte blev någon Tesla för honom som han hade tänkt sig förra året :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Honkan »

Kan tycka att det finns båda sidor av detta i forumet, de som inte klarar konstruktiv kritik mot Tesla samt de som konstant har ett agg mot Tesla , men alla har ju rätt till sin åsikt i korridoren ;)

Själv tycker jag Tesla är bra på många vis men mycket är att det inte funnits alternativ ännu men känns som det kommer flera snart… dock har Tesla ett långt försprång gällande massproduktion av elbilar, utbyggt laddnätverk samt bra mjukvara.

Men gällande ekonomiskt så är det ingen vidare bra ekonomi att köpa en ny bil oavsett märke eller drivmedel
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

Hade egentligen bestämt mig för en MY men så åkte jag till en bilhandlare där dom hade en modell S, den var faktiskt inte så jag pjåkig, iallafall om man kollar på bagageutrymmet. Lite störande att den stora displayen är vriden men antar att det är en vanesak.

Någon här som har erfarenhet av S modellen?
Fredrik j
Inlägg: 10895
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Fredrik j »

Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:39
Fredrik j skrev: 23 jul 2023 19:53
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Jag tror du behöver lära dig skillnaden på medel och median. Dessutom är den genomsnittliga körsträckan per FORDON och inte per ”Svensson”.
Dessutom inkluderar den samtliga fordon som varit i trafik under året. Alltså även sommarbilar och entusiastbilar.
Mediankörsträckan för en familjebil i Sverige tror jag ligger närmare 2000.
Alltså innefattar den även taxis och lastbilar som kör non stop. Snittet Är lååååångt under 2000 mil. Straxt över 1000 mil låter rimligt.
Nej, du har fel.
Statistiken gäller bara personbilar. En taxi rullar i genomsnitt 5500mil/år och det finns ca 20000st i Sverige. Totalt rullar det ca 5,8miljoner personbilar i Sverige. Det finns ca 400 000 veteranbilar.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Collin87 »

Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:42
Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
Tellus skrev: 23 jul 2023 16:04
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.

Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.

Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Att generalisera Tesla som dyrare är helt fel.
Givetvis är en Y/3 P dyrare än annan elbil med ca 200-300hk, men det är precis likadant med alla fossila och Hybrider.

Fick betala mer i försäkring på vår ID.3 än nuvarande MY, du har fel helt enkelt.
En mindre bil, mindre kraft osv. Väldigt knepigt om nu Tesla "alltid" är dyrare.

Om det nu är dyrt för dig betyder inte att det är samma för alla.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av nek0 »

Kenneth82 skrev: 24 jul 2023 18:41
Hade egentligen bestämt mig för en MY men så åkte jag till en bilhandlare där dom hade en modell S, den var faktiskt inte så jag pjåkig, iallafall om man kollar på bagageutrymmet. Lite störande att den stora displayen är vriden men antar att det är en vanesak.

Någon här som har erfarenhet av S modellen?
Bagageutrymmet är stort, men kolla så den bil du tänker köpa får lasta så det räcker för er.
Lastkapacitet
417 – 629 kg
Kenneth82
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 jul 2023 17:01

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Kenneth82 »

nek0 skrev: 24 jul 2023 19:25
Kenneth82 skrev: 24 jul 2023 18:41
Hade egentligen bestämt mig för en MY men så åkte jag till en bilhandlare där dom hade en modell S, den var faktiskt inte så jag pjåkig, iallafall om man kollar på bagageutrymmet. Lite störande att den stora displayen är vriden men antar att det är en vanesak.

Någon här som har erfarenhet av S modellen?
Bagageutrymmet är stort, men kolla så den bil du tänker köpa får lasta så det räcker för er.
Lastkapacitet
417 – 629 kg
Får köra hem en av varje så får frun stå redo med resväskorna😁
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kenneth82 skrev: 24 jul 2023 18:41
Hade egentligen bestämt mig för en MY men så åkte jag till en bilhandlare där dom hade en modell S, den var faktiskt inte så jag pjåkig, iallafall om man kollar på bagageutrymmet. Lite störande att den stora displayen är vriden men antar att det är en vanesak.

Någon här som har erfarenhet av S modellen?
Vad är det för årsmodell?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Piggelin
Inlägg: 613
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Piggelin »

Walker skrev: 24 jul 2023 18:08
Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:42
Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
Tellus skrev: 23 jul 2023 16:04
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.

Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.

Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Kan du inte bara lägga ner?
Lägga ner vad? Det finns tom trådar gör på forumet som tar upp hur hutlöst dyrt det är att försäkra en Tesla. Såhär summerar försäkringspriser det hela.

"Att försäkra en Tesla kostar i genomsnitt ca 8000 kronor per år, eller 667 kronor i månaden, vilket är dyrt jämfört med många andra bilmärken. En helförsäkring för Tesla kostar vanligtvis 1000-2000 kronor i månaden".


Du kan lägga ner. Boomer.
Piggelin
Inlägg: 613
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Lösa den ekonomiska ekvationen.

Inlägg av Piggelin »

Collin87 skrev: 24 jul 2023 19:03
Piggelin skrev: 24 jul 2023 17:42
Tellus skrev: 23 jul 2023 19:00
Piggelin skrev: 23 jul 2023 17:20
Tellus skrev: 23 jul 2023 16:04
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.

Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.

Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.

När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.

Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Kostnader för försäkring och däck är samma som på fossilbil så det räknar jag inte med.

10st Nissan Leaf under 12år, ca 20000 mil dvs ca 40000kWh. service 6000 kronor. snabbladdning 2% gratis, vanlig laddning jobbet 5000kWh gratis, laddning hemma 34000kWh= 51000kr
Värdeminskning ca 100 000kr totalt. Totalkostnad 157000kr/20000mil. 7,85 kr per mil plus försäkring och däck som varit mycket billigt.

Värdeminskning/ värdeökning andra elbilar
Kia Soul köpt ny, plus 10000kr, 1500mil
Tre stycken begagnade i3 plus minus 0, 3000 mil
Begagnad egolf -10000kr 1500mil
Ny Model 3 P -200000kr 6500 mil
Ny Model Y Performance plus 25000kr 1100mil
Köpte Plaid för TSLA pengar, står sig bra hittills, men framöver kommer den sjunka mycket i kronor, men det har man råd med efter 12 år med elbil.

All snabbladdning gratis(tack tesla) och billig laddning hemma(timpris). Försäkring varit lika eller billigare vs motsvarande fossilbil
Så det är stora pengar man sparat, som nu gör att det räcker till kontantinsats för husbygge.
Sluta sprid fake news. Teslor är mycket dyrare att försäkra än en fossilbil i motsvarande storlek. Även dyrare än andra elbilar.
Att generalisera Tesla som dyrare är helt fel.
Givetvis är en Y/3 P dyrare än annan elbil med ca 200-300hk, men det är precis likadant med alla fossila och Hybrider.

Fick betala mer i försäkring på vår ID.3 än nuvarande MY, du har fel helt enkelt.
En mindre bil, mindre kraft osv. Väldigt knepigt om nu Tesla "alltid" är dyrare.

Om det nu är dyrt för dig betyder inte att det är samma för alla.

Såhär summerar försäkringspriser det hela. Dvs de som jobbar med att jämföra försämringar.

"Att försäkra en Tesla kostar i genomsnitt ca 8000 kronor per år, eller 667 kronor i månaden, vilket är dyrt jämfört med många andra bilmärken. En helförsäkring för Tesla kostar vanligtvis 1000-2000 kronor i månaden".

Så jag hade rätt. Jag har alltid rätt.
Skriv svar