BMW i4 eDrive40 vs M50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
Ort: Västerås
Referralkod: ts.la/robin14790

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Robin_j »

Tur att du varje år ställer upp med olika bilar så vi andra kan fundera på vad man ska köpa :lol:
Bmwn är riktigt snygg bakifrån :)
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

Provkörde e40 flera gånger innan jag köpte M50 men tyckte den var rätt tråkig. Båda är tunga bilar så de känns inte som några sportbilar men e40 hade så pass mycket mindre kraft så motorvägspåfarten osv inte alls var lika roliga. Lägg till AWD för framkomlighet till fjällstugan också så var det enkelt val iaf för mig när prisskillnaden var låg.

Enda stora nackdelarna för mig är väl gammalt tänk med mjukvara där man inte får nya funktioner till redan sålda bilar och att den kostar jäkla mycket i jämförelse med en Model 3 idag. Känns lite som att sitta i något gammaldags jämfört med en Tesla eller andra mer moderna elbilar, bekvämt men gammaldags.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3356
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Niklas Z »

iAkita, om du ska köpa ny bil tycker jag du bör välja något som ingen hittills använt i SECC. Vi kan väl se det som en av dina livsuppgifter att varje år komma med något nytt till startlinjen. BMW i4 M50 är ju redan "förbrukad" i det avseendet, i och med att JanneWilliam ställde upp med en sådan i år. :D

Lite seriöst, så tycker jag du bör prova i4 med olika däckdimensioner. För mig som kört BMW i många år var bilens köregenskaper lite av en besvikelse. Då menar jag den typ av köregenskaper som jag söker vid inspirerad körning på krokiga vägar. Sannolikt är bilens höga vikt problemet. Jag tycker snarare att det är komforten som talar för bilen. Jag har bara provat den i M50 utförande. Tyvärr minns jag inte vilken däckdimension den provade bilen hade, men det var inte någon dimension för maximering av komforten. Gissningsvis skulle man kunna vässa komforten lite till med snällare dimensioner på hjul och däck. Med tanke på att du skriver att du matar en hel del motorväg kanske det kan vara värt att åtminstone jämföra i4 med olika däckdimensioner, innan du bestämmer dig.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev: 22 jul 2023 23:45
HelectriC skrev: 22 jul 2023 23:39
Jag har ju haft en hel del olika elbilar och jag kan helt ärligt säga att M50 är den absolut bästa av samtliga. Tyst, snabb, väl ihopskruvad, låg förbrukning om man vill. Jag är lite orolig för att byta bil faktiskt för jag har svårt att tro det kan bli bättre :) Taycan hade självklart varit kul, men med behov för dragkrok till cykelhållare, så går den bort.
Vet inte om det gäller alla versionerna, men minst en version går att beställa med en särskild cykelhållare... ;)

Fast det kanske bara är den där höjda(?) skogsmulleversionen – Cross Turismo eller vad den heter...
Det är väl egentligen två problem med Porsches cykelhållare. Dels, så verkar den omöjlig att få tag på, folk har väntat flera år och har fortfarande inte fått det, sen är det bara plats till två cyklar, vi behöver fyra. Men utöver det, så är det en smart lösning :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev: 23 jul 2023 09:15
Provkörde e40 flera gånger innan jag köpte M50 men tyckte den var rätt tråkig. Båda är tunga bilar så de känns inte som några sportbilar men e40 hade så pass mycket mindre kraft så motorvägspåfarten osv inte alls var lika roliga. Lägg till AWD för framkomlighet till fjällstugan också så var det enkelt val iaf för mig när prisskillnaden var låg.

Enda stora nackdelarna för mig är väl gammalt tänk med mjukvara där man inte får nya funktioner till redan sålda bilar och att den kostar jäkla mycket i jämförelse med en Model 3 idag. Känns lite som att sitta i något gammaldags jämfört med en Tesla eller andra mer moderna elbilar, bekvämt men gammaldags.

Vi har både Model 3 och i4, jag håller inte med alls.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev: 23 jul 2023 10:39
Vi har både Model 3 och i4, jag håller inte med alls.
Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.

Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 23 jul 2023 10:48
HelectriC skrev: 23 jul 2023 10:39
Vi har både Model 3 och i4, jag håller inte med alls.
Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.

Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
Fast det man läser är väl mer att tesla tar bort eller försämrar funktioner. Koppla bort en radar hårdvara har jag svårt att se att BMW skulle göra. Du får gärna ge några exempel på nya funktioner som kommit på sistone, fullt möjligt att det finns många bra som jag inte hört talas om för att det kanske mest är det negativa som det skrivs om. Jag har iallafall hellre stabil men ev gammal mjukvara, men så är jag snart 50 också och jobbar inte med mjukvara och inom bransch där pålitligt är viktigare än nytt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

i4 var prisvärd och intressant när den var ny, men idag känns den daterad och dyr IMO.
Känns väldigt tung och trång.
Skulle nog vänta på Model 3 Highland och ID7.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 23 jul 2023 11:42
i4 var prisvärd och intressant när den var ny, men idag känns den daterad och dyr IMO.
Känns väldigt tung och trång.
Skulle nog vänta på Model 3 Highland och ID7.
Jag håller med även om id7 nog snarare kommer konkurrera med bmw i5
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev: 23 jul 2023 10:48
HelectriC skrev: 23 jul 2023 10:39
Vi har både Model 3 och i4, jag håller inte med alls.
Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.

Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
Jag tycker Tesla tar mjukvaruvurmen för långt och släpper bilar som inte har full funktionalitet. I vissa fall tar det åratal innan t ex automatiskt helljus fungerar som det ska. Annat blir aldrig bra som automatiska vindrutetorkare.

Hade Model Y haft parkeringssensorer, regnsensor och alla andra grundfunktioner i ordning hade jag antagligen köpt en sådan till hösten. Nu har jag dock läst om ägare som inte kan aktivera autopiloten utan att vindrutetorkarna går igång och liknande saker. Känns inte lockande.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 23 jul 2023 11:43
taliz skrev: 23 jul 2023 11:42
i4 var prisvärd och intressant när den var ny, men idag känns den daterad och dyr IMO.
Känns väldigt tung och trång.
Skulle nog vänta på Model 3 Highland och ID7.
Jag håller med även om id7 nog snarare kommer konkurrera med bmw i5
Storleksmässigt kanske, men den bör vara betydligt billigare än i5.
(Å andrasidan är det kanske därför VW pausade introduceringen.. med tanke på den galna prissättningen på Buzzen hade de kanske tänkt ett ännu galnare pris för ID7 och nu insett att det inte kommer funka..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 23 jul 2023 11:33
Fast det man läser är väl mer att tesla tar bort eller försämrar funktioner. Koppla bort en radar hårdvara har jag svårt att se att BMW skulle göra. Du får gärna ge några exempel på nya funktioner som kommit på sistone, fullt möjligt att det finns många bra som jag inte hört talas om för att det kanske mest är det negativa som det skrivs om. Jag har iallafall hellre stabil men ev gammal mjukvara, men så är jag snart 50 också och jobbar inte med mjukvara och inom bransch där pålitligt är viktigare än nytt.
Nu vet jag inte allt som kommit på sistone då jag inte haft Tesla på 10 månader, men under de nära 6 åren jag hade Tesla kom det nya saker hela tiden. Men det som verkar komma nu till Tesla verkar t.ex. vara nytt gränssnitt för Spotify som verkar mycket bättre och tidigare kom ju den nya energigrafen.
Banane skrev: 23 jul 2023 11:52
Jag tycker Tesla tar mjukvaruvurmen för långt och släpper bilar som inte har full funktionalitet. I vissa fall tar det åratal innan t ex automatiskt helljus fungerar som det ska. Annat blir aldrig bra som automatiska vindrutetorkare.

Hade Model Y haft parkeringssensorer, regnsensor och alla andra grundfunktioner i ordning hade jag antagligen köpt en sådan till hösten. Nu har jag dock läst om ägare som inte kan aktivera autopiloten utan att vindrutetorkarna går igång och liknande saker. Känns inte lockande.
Ja visst går de lite långt åt det hållet, BMW går dock lite långt åt andra hållet och släpper inte deras mjukvaruförbättringar som uppdateringar till gamla bilar utan kräver att man köper ny bil för att få ny den nya mjukvaran.

Navigationen kan inte estimera kvarvarande batteri vid ankomst ordentligt och min ADAS försöker då och då svänga snävt åt vänster för att köra in i mittenräcket på rak väg i perfekta förhållanden och funkar inte alls om det ligger minsta snö på vägen. Hade det varit en Tesla hade jag kunnat förvänta mig att det skulle förbättras iaf lite över tid, men inget har hänt på 10 månader i BMWn.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 23 jul 2023 11:42
i4 var prisvärd och intressant när den var ny, men idag känns den daterad och dyr IMO.
Känns väldigt tung och trång.
Skulle nog vänta på Model 3 Highland och ID7.
Model 3 Highland är inte aktuell. Hade jag velat ha en Model 3 hade jag beställt en LR rwd. Sjukt prisvärda.

Däremot har jag varit helt inställd på ID7. Tyckte den var fin när jag kollade på den, men interiören i i4 är verkligen ett steg upp enligt min smak. I synnerhet nu när de tagit bort den fula växelspaken. Sen tror jag även eDrive40 modellen kommer kännas betydligt rappare än ID7. Prismässigt tror jag inte det kommer vara jättestor skillnad. Räknar med att ID7 blir 100 000 kr dyrare än ID5 iallafall.

Egentligen hade jag tänkt vänta med att beställa ny bil till priserna på ID7 är offentliga, men nu har jag fått feeling och tålamod är dessvärre inte en av mina styrkor :cry: Det jobbiga är att det verkligen måste bli en bil jag gillar och kan behålla ett tag den här gången. Det är inte ekonomiskt rimligt för mig att byta bil en gång om året (eller oftare) längre tyvärr, som marknaden ser ut numera. EV6 GT:n fick jag för så bra pris så den kan jag sälja redan nu, med fullt acceptabel värdeminskning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 23 jul 2023 12:42
taliz skrev: 23 jul 2023 11:42
i4 var prisvärd och intressant när den var ny, men idag känns den daterad och dyr IMO.
Känns väldigt tung och trång.
Skulle nog vänta på Model 3 Highland och ID7.
Model 3 Highland är inte aktuell. Hade jag velat ha en Model 3 hade jag beställt en LR rwd. Sjukt prisvärda.

Däremot har jag varit helt inställd på ID7. Tyckte den var fin när jag kollade på den, men interiören i i4 är verkligen ett steg upp enligt min smak. I synnerhet nu när de tagit bort den fula växelspaken. Sen tror jag även eDrive40 modellen kommer kännas betydligt rappare än ID7. Prismässigt tror jag inte det kommer vara jättestor skillnad. Räknar med att ID7 blir 100 000 kr dyrare än ID5 iallafall.

Egentligen hade jag tänkt vänta med att beställa ny bil till priserna på ID7 är offentliga, men nu har jag fått feeling och tålamod är dessvärre inte en av mina styrkor :cry: Det jobbiga är att det verkligen måste bli en bil jag gillar och kan behålla ett tag den här gången. Det är inte ekonomiskt rimligt för mig att byta bil en gång om året (eller oftare) längre tyvärr, som marknaden ser ut numera. EV6 GT:n fick jag för så bra pris så den kan jag sälja redan nu, med fullt acceptabel värdeminskning.
E väl bara att ta en rejäl runda då med en en 40 och en M50 och se hur de känns. :)
Själv tappade jag lite sugen efter det, men du kanske gillar dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev: 23 jul 2023 12:42
Model 3 Highland är inte aktuell. Hade jag velat ha en Model 3 hade jag beställt en LR rwd. Sjukt prisvärda.

Däremot har jag varit helt inställd på ID7. Tyckte den var fin när jag kollade på den, men interiören i i4 är verkligen ett steg upp enligt min smak. I synnerhet nu när de tagit bort den fula växelspaken. Sen tror jag även eDrive40 modellen kommer kännas betydligt rappare än ID7. Prismässigt tror jag inte det kommer vara jättestor skillnad. Räknar med att ID7 blir 100 000 kr dyrare än ID5 iallafall.

Egentligen hade jag tänkt vänta med att beställa ny bil till priserna på ID7 är offentliga, men nu har jag fått feeling och tålamod är dessvärre inte en av mina styrkor :cry: Det jobbiga är att det verkligen måste bli en bil jag gillar och kan behålla ett tag den här gången. Det är inte ekonomiskt rimligt för mig att byta bil en gång om året (eller oftare) längre tyvärr, som marknaden ser ut numera. EV6 GT:n fick jag för så bra pris så den kan jag sälja redan nu, med fullt acceptabel värdeminskning.
Tror att i4 lär vara roligare än en ID7, så om inte ID7 blir mycket billigare hade nog iaf jag sett i4 som ett bättre val som helhet. Men man måste väl provköra för att veta säkert osv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev: 23 jul 2023 10:48
HelectriC skrev: 23 jul 2023 10:39
Vi har både Model 3 och i4, jag håller inte med alls.
Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.

Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
Det jag inte håller med om:
"Känns lite som att sitta i något gammaldags jämfört med en Tesla eller andra mer moderna elbilar, bekvämt men gammaldags."

Sen undrar jag vilka funktioner du inte har fått, som kommit efteråt? Är väl bara manuell start av batteriförvärmning som kom under senaste året? Den funktionen klarar jag mig fint utan. Däremot en bil som inte haft ett enda fel eller software glitch under hela ägandetiden, DET tycker jag är viktigt. Att ha ordentligt fungerade matrixljus, ventilation i stolarna, HUD, elektrisk dragkrok, fungerande regnsensor, fungerade "autopilot" mm, DET är saker jag sätter pris på, som man inte får till Model 3.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Dafro »

HelectriC skrev: 23 jul 2023 16:08
OfarligTesla skrev: 23 jul 2023 10:48
HelectriC skrev: 23 jul 2023 10:39
Vi har både Model 3 och i4, jag håller inte med alls.
Vad håller du inte med om? Att de inte direkt släpper nya funktioner till redan sålda bilar är bara fakta då det i princip inte kommit något nytt sedan jag fick bilen för 10 månader sedan, jag måste köpa ny bil för att få de få nya mjukvarufunktionerna som kommit sedan dess. Så den känns övergiven redan nu vilket i min värld signalerar att BMW gör som de alltid gjort och struntar i mjukvaran.

Sedan är det såklart subjektivt om man upplever det som gammaldags eller ej.
Det jag inte håller med om:
"Känns lite som att sitta i något gammaldags jämfört med en Tesla eller andra mer moderna elbilar, bekvämt men gammaldags."

Sen undrar jag vilka funktioner du inte har fått, som kommit efteråt? Är väl bara manuell start av batteriförvärmning som kom under senaste året? Den funktionen klarar jag mig fint utan. Däremot en bil som inte haft ett enda fel eller software glitch under hela ägandetiden, DET tycker jag är viktigt. Att ha ordentligt fungerade matrixljus, ventilation i stolarna, HUD, elektrisk dragkrok, fungerande regnsensor, fungerade "autopilot" mm, DET är saker jag sätter pris på, som man inte får till Model 3.
Amen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev: 23 jul 2023 16:08
Det jag inte håller med om:
"Känns lite som att sitta i något gammaldags jämfört med en Tesla eller andra mer moderna elbilar, bekvämt men gammaldags."

Sen undrar jag vilka funktioner du inte har fått, som kommit efteråt? Är väl bara manuell start av batteriförvärmning som kom under senaste året? Den funktionen klarar jag mig fint utan. Däremot en bil som inte haft ett enda fel eller software glitch under hela ägandetiden, DET tycker jag är viktigt. Att ha ordentligt fungerade matrixljus, ventilation i stolarna, HUD, elektrisk dragkrok, fungerande regnsensor, fungerade "autopilot" mm, DET är saker jag sätter pris på, som man inte får till Model 3.
Ja manuell start är en sak, det kommer också massvis med olika bra inställningsmöjligheter och annat nu med 8.5, och 8.5 kommer inte till äldre bilar. Problem ett är väl att BMW inte gör speciellt mycket utveckling alls, problem två är att det de gör kräver att man köper ny bil.

Att säga att ”autopiloten” fungerar bättre i i4an håller jag inte med om, försöker krascha in i mittenräcket med ett ryck då och då på rak väg sommartid och är det snö på marken fungerar den inte alls. Markant sämre än Teslas variant var med radar så där hade jag gärna fått uppdateringar så den blev bättre. Vilket är synd för själva HMI integrationen med BMWs variant tycker jag är bättre, och rattsensorn är riktigt trevlig.

Rent generellt så tycker jag inte det varit speciellt buggfritt att äga bilen, garanterat inte buggfritt nog för att säga att jag hellre tar noll utveckling. Har funnits gott om buggar under året, allt ifrån sådana som gjorde så att appen började varna för att bilen var paj och behövde verkstadsbesök till att GPS-signalen som bilen skickade till CarPlay var felaktig. Navigationen verkar inte vara kapabel att estimera kvarvarande batteri vid ankomst heller, en gång sa den att jag skulle använda 2% på att köra 35 km motorväg. Finns gott om andra buggar som dykt upp också.
Zee
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 sep 2021 21:20

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Zee »

Tesla-folk. Jag har en i4 M50 och har haft den i över ett år, och har en Tesla M3 LFP 2022 och kan jämföra väldigt bra efter en tids ägande. Jag tänkte vid till tillfälle göra en egen tråd runt detta, liknande som jag gjorde för i4 M50, om det finns intresse.

Här är min vy på i4 M50:
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 840&sida=1

Vore intressant att höra era reaktioner på ovan länk.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

Zee skrev: 23 jul 2023 20:51
Tesla-folk. Jag har en i4 M50 och har haft den i över ett år, och har en Tesla M3 LFP 2022 och kan jämföra väldigt bra efter en tids ägande. Jag tänkte vid till tillfälle göra en egen tråd runt detta, liknande som jag gjorde för i4 M50, om det finns intresse.

Här är min vy på i4 M50:
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 840&sida=1

Vore intressant att höra era reaktioner på ovan länk.
Är väl ungefär så jag tycker också även om jag hade lagt en hel del mer fokus på infotainment och sådant då jag tycker det är lite av ett fokus. Är överlag en trevlig bil att åka runt i och det som skulle kunna få mig att välja Model 3 igen är väl priset och modernt infotainmentsystem.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 23 jul 2023 21:03
Zee skrev: 23 jul 2023 20:51
Tesla-folk. Jag har en i4 M50 och har haft den i över ett år, och har en Tesla M3 LFP 2022 och kan jämföra väldigt bra efter en tids ägande. Jag tänkte vid till tillfälle göra en egen tråd runt detta, liknande som jag gjorde för i4 M50, om det finns intresse.

Här är min vy på i4 M50:
https://www.autopower.se/forum/topic.as ... 840&sida=1

Vore intressant att höra era reaktioner på ovan länk.
Är väl ungefär så jag tycker också även om jag hade lagt en hel del mer fokus på infotainment och sådant då jag tycker det är lite av ett fokus. Är överlag en trevlig bil att åka runt i och det som skulle kunna få mig att välja Model 3 igen är väl priset och modernt infotainmentsystem.
Och en annan fattar inte tugget om fokus på infotainmentsystem. Man kör väl bilen tänker jag, men det är väl jag. Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av taliz »

Dafro skrev: 23 jul 2023 21:08
Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
Du menar alltså att de inte fungerar på Tesla? En bil som du inte har någon erfarenhet av?

Antar att du har en smartphone? Är det också bara "en jäkla skärm"? Spelar ingen roll om det är en trög tio år gammal modell med Windows mobile?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

Dafro skrev: 23 jul 2023 21:08
Och en annan fattar inte tugget om fokus på infotainmentsystem. Man kör väl bilen tänker jag, men det är väl jag. Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
Ja och då vill jag såklart ha saker som fungerar och hjälper till, t.ex. en snabb och vettig navigation som kan säga vad jag har kvar i batteriet när jag kommer fram, navigera till en laddare medan jag kör och integrera vettigt med min telefon för kalender och kontakter. Saker som att få upp en kamerafeed av döda vinkeln på skärmen istället för att vrida på huvudet eller kunna kolla på energigrafen för att se var i min tur som energin förväntas användas och hur jag ligger till hjälper mig också som förare. Sentry mode är toppen när man parkerar någonstans och vill ha bevis om någon orsakar en skada på bilen. Jag vill inte heller behöva leta mig igenom 73 undermenyer för att ändra en inställning medan jag kör.

Jag vill ha vettig Spotifyintegration så jag kan byta låt enkelt och söka efter ny musik enkelt. Som du säger vill man ha bra körautomatik och där vinner Teslan stort för mig då jag kan använda den även på vintern och behöver inte vara så orolig för att den plötsligt skall rycka till i ratten och köra in i saker oavsett tid på året.

Så ja, det är på grund av att jag kör bilen som jag vill ha ett vettigt infotainmentsystem som stödjer mig som förare och jag tycker att BMWns system saknar en hel del som Teslans har.

Sedan finns det såklart fördelar med BMWn och som helhet tycker jag den är bättre, nu börjar dock prisskillnaden bli ganska stor och BMWn verkar kosta mig ca 5-6k mer per månad än en Model 3 LR AWD hade gjort vilket är lite väl tycker jag.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Dafro »

OfarligTesla skrev: 23 jul 2023 22:24
Dafro skrev: 23 jul 2023 21:08
Och en annan fattar inte tugget om fokus på infotainmentsystem. Man kör väl bilen tänker jag, men det är väl jag. Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
Ja och då vill jag såklart ha saker som fungerar och hjälper till, t.ex. en snabb och vettig navigation som kan säga vad jag har kvar i batteriet när jag kommer fram, navigera till en laddare medan jag kör och integrera vettigt med min telefon för kalender och kontakter. Saker som att få upp en kamerafeed av döda vinkeln på skärmen istället för att vrida på huvudet eller kunna kolla på energigrafen för att se var i min tur som energin förväntas användas och hur jag ligger till hjälper mig också som förare. Sentry mode är toppen när man parkerar någonstans och vill ha bevis om någon orsakar en skada på bilen. Jag vill inte heller behöva leta mig igenom 73 undermenyer för att ändra en inställning medan jag kör.

Jag vill ha vettig Spotifyintegration så jag kan byta låt enkelt och söka efter ny musik enkelt. Som du säger vill man ha bra körautomatik och där vinner Teslan stort för mig då jag kan använda den även på vintern och behöver inte vara så orolig för att den plötsligt skall rycka till i ratten och köra in i saker oavsett tid på året.

Så ja, det är på grund av att jag kör bilen som jag vill ha ett vettigt infotainmentsystem som stödjer mig som förare och jag tycker att BMWns system saknar en hel del som Teslans har.

Sedan finns det såklart fördelar med BMWn och som helhet tycker jag den är bättre, nu börjar dock prisskillnaden bli ganska stor och BMWn verkar kosta mig ca 5-6k mer per månad än en Model 3 LR AWD hade gjort vilket är lite väl tycker jag.
Då är jag med, vi har helt olika kravbild på bil, kul att det fungerar som du önskar i tesla, inga problem med spökbromsningar? Bara nyfiken. Men håller helt med dig om teslan fungerar bra för dig så är ju bmw inte värd 5-6 k mer per månad, det är mycket pengar.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 23 jul 2023 22:08
Dafro skrev: 23 jul 2023 21:08
Hellre fungerade torkarautomatik och körautomatik eller ap eller vad det kallas mm ön ett infotainmentsystem som är av guds nåde. Är ju bara en jävla skärm, typ.
Du menar alltså att de inte fungerar på Tesla? En bil som du inte har någon erfarenhet av?

Antar att du har en smartphone? Är det också bara "en jäkla skärm"? Spelar ingen roll om det är en trög tio år gammal modell med Windows mobile?
Självklart ska jag svara dig när du skriver så fint till mig, man kan skaffa sig information på forum och behöver inte få erfarenhet av att köra bilen, rätt många spökbromsningar mm som man läst om men visst det kan ju helt klart vara en minoritet, men jag skulle inte vilja drabbas av en enda, och det verkar vara vanligare än bara enstaka som drabbas. Och torkare som går så fort man sätter på autopilot eller vad det kallas låter inte heller toppen, för mig räcker det att veta att funktioner kan plockas bort, eller förlåt bytas ut till en annan lösning som kan/kommer bli bra på sikt.

En telefon använder jag för att surfa med och kolla mejl mm såklart ska den fungera bättre än en skärm i bilen, där ska jag ju inte surfa eller skicka mejl utan sätta på radio och justera temperatur, visst är det trevligt om Spotify fungerar vettigt och det funkar faktiskt skapligt i BMW men att söka låtar är inte klockrent då man bara kan skriva en bokstav i taget på den skrivplattan, det var mycket bättre i Audin men där fanns inte Spotify så jo detta är nog bättre i tesla kan jag tänka mig men vet inte hur det fungerar, det får du gärna informera mig om, fast du har kanske inte erfarenhet av att köra tesla på sistone men det gör inget för mig då jag tänker att du nog kan ha koll ändå. Röststyrning har jag inte prövat utan jag löser det genom att dottern får styra via sin telefon. Själv kör jag mest Storytell och det gör jag från min bil, inte optimalt men tillräckligt bra för mig.

Om alla tyckte lika så blir det ju inga diskussioner här, vilket jag tycker vore tråkigt.
27,8 kWp solceller
Skriv svar