Rostfläckar - 16 månader Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Eitch »

Hej forumet.

Dessa finns över hela bilen, och även under ppf framför bakre hjulhusen som suttit på sedan jag fick bilen ny i mars 2022. Jag kommer såklart göra ett ärende av det men det känns som att lacken på hela bilen är körd.
Någon som kan någon om lack och vad jag kan förvänta mig att Tesla gör med det här?
Går det att fixa och sen är det bra? Kommer det någonsin se bra ut och hur kommer det se ut om fem år?
Någon som upplevt något liknande och hur har då Tesla bemött er?

Sorry för alla andra små prickar på bilden men notera de bruna fläckarna/prickarna. Grejen är att dom verkligen inte har några håligheter heller utan det är som att det klara på lacken är intakt men att det rostar under... oklart om jag har belägg för att det ens kan hända men det känns väldigt slätt och fint uppepå trots att det är rost under. Eller är det inte rost...?
IMG_5967.jpeg
IMG_5966.jpeg
IMG_5965.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Tellus »

Det heter flygrost, inget specifikt för Tesla. Bor man nära järnväg så blir man mer drabbad.
https://www.mekonomen.se/avfettning-iro ... l-12709569
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Nogo »

Du får det när du bromsar. Inget ovanligt. Köp flygrostborttagare eller iron remover på engelska. När du sprayar på, låt det sitta några minuter och det färgar av sig till lila och du vet att det verkar.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
SwedishAdvocate
Inlägg: 5582
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det kanske inte är så tokigt med bruna bilar ändå... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Eitch
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 14 jan 2022 08:00

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Eitch »

Tellus skrev: 27 jul 2023 18:34
Det heter flygrost, inget specifikt för Tesla. Bor man nära järnväg så blir man mer drabbad.
https://www.mekonomen.se/avfettning-iro ... l-12709569
A men shit. Jag blev sjukt orolig där ett tag. Jag åker och handlar det första jag gör imorgon.

Det ser ut som att jag har samma fläckar på plasten också, men som jag då ser som att det är under. Men det är alltså metall som lägger sig ovanpå lacken/plasten och oxiderar? Det ser nästan ut som att det smälter ihop med lacken för inte fan sticker det ut på något sätt eller går att skrapa bort med nageln eller så.
Fredrik j
Inlägg: 10896
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Eitch skrev: 27 jul 2023 18:59
Tellus skrev: 27 jul 2023 18:34
Det heter flygrost, inget specifikt för Tesla. Bor man nära järnväg så blir man mer drabbad.
https://www.mekonomen.se/avfettning-iro ... l-12709569
A men shit. Jag blev sjukt orolig där ett tag. Jag åker och handlar det första jag gör imorgon.

Det ser ut som att jag har samma fläckar på plasten också, men som jag då ser som att det är under. Men det är alltså metall som lägger sig ovanpå lacken/plasten och oxiderar? Det ser nästan ut som att det smälter ihop med lacken för inte fan sticker det ut på något sätt eller går att skrapa bort med nageln eller så.
Det är därför man behöver ett speciellt lösningsmedel.
Det bäddar in sig i lacken.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Dinsdale »

Kallavfettning funkade för mig mot flygrost.
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
Inlägg: 10896
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 27 jul 2023 20:10
Kallavfettning funkade för mig mot flygrost.
Tar man det tidigt räcker det. Nackdelen med en vit bil är att flygrosten syns. Fördelen med en vit bil är att flygrosten syns. På en mörk bil får man känna sig fram.
Olycksfri bilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 01 aug 2023 11:53

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Olycksfri bilist »

Eitch skrev: 27 jul 2023 18:31
Hej forumet.

Dessa finns över hela bilen, och även under ppf framför bakre hjulhusen som suttit på sedan jag fick bilen ny i mars 2022. Jag kommer såklart göra ett ärende av det men det känns som att lacken på hela bilen är körd.
Någon som kan någon om lack och vad jag kan förvänta mig att Tesla gör med det här?
Går det att fixa och sen är det bra? Kommer det någonsin se bra ut och hur kommer det se ut om fem år?
Någon som upplevt något liknande och hur har då Tesla bemött er?

Sorry för alla andra små prickar på bilden men notera de bruna fläckarna/prickarna. Grejen är att dom verkligen inte har några håligheter heller utan det är som att det klara på lacken är intakt men att det rostar under... oklart om jag har belägg för att det ens kan hända men det känns väldigt slätt och fint uppepå trots att det är rost under. Eller är det inte rost...?

IMG_5967.jpeg

IMG_5966.jpeg

IMG_5965.jpeg
Som någon annan skev är det flygrost. Finns i större städer ofta

Köp rubbing på biltillbehörsaffären så går det bort.
Glöm inte att polervaxa efteråt
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av pejvic »

finns ingen möjlighet att få detta om man ser till att bilen är 100% ren en gång i månaden minst.
Flygrostbortagare först, kanske lera efteråt. sen vaxa, torka av med torkduk gärna med torkstöd.

Känn över lacken med baksidan av fingret. Det skall kännas som en spegel, dvs inte strävt. Känns det strävt så är bilen inte korrekt tvättad.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av ChristerSjo »

(flyg)rost och mångna andra ej organiska ämnen (t.ex. kalk) löses med medel med lågt PH värde. Citronsyra, Ättika, Oxalsyra etc. I lagom utspädd form.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av ChristerSjo »

Dinsdale skrev: 27 jul 2023 20:10
Kallavfettning funkade för mig mot flygrost.
Kallavfettning är alkaliskt/basiskt (högt PH) vilket biter på oljor och organisk smuts (insekter etc). De brukar inte bita så bra på kalk och rost.

Kallavfettning kan vara petroleumbaserad (t.ex. lacknafta som är basiskt) eller olika former av "salter" (t.ex. Natriumkarbonat eller varianter av den).
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Rostfläckar - 16 månader Model Y

Inlägg av Model3LR »

Numera finns det riktigt bra medel som är enkla att använda för att få riiktigt bra resultat själv. Ta Tershine t.ex https://tershine.com/

På torr bil, kallavfettning (upp till fönsterlisterna men hela bagageluckan), sen flygrostlösare och sen antingen alkalisk avfettning eller deras Elevate snow foam. Låt verka, spola av supernoga med högtryck, schamponera (Purify S) med tvätthandske eller mikrofiberduk. Som skydd använd antingen amplify eller Refract V3. Jag testade Refract V3 för några veckor sedan på torr och helt ren bil efter alla tvättsteg. Sjukt bra resultat! Bilen blir verkligen superlätt att tvätta och grym glans.
Skriv svar