Röd husvagn-symbol

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 sep 2022 21:15

Röd husvagn-symbol

Inlägg av Elellerhur »

M3 från -19, kopplade släp för ett halvår sedan, röd husvagn- symbol tändes, dvs något ljus på vagnen var trasigt. Fixade ljuset och då blev husvagnen blå och visar att allt är ok. Kan också ha gul färg som indikerar att ”trailer mode” inte har aktiverats.

Nu till problemet. Röd husvagn-symbolen finns nu alltid tänd, sedan ett halvår, om jag inte har släp, när släp är påkopplat blir den blå. Bugg?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av tor-ake »

Gå in i menyn Pedaler och Styrning, och stäng av Trailer mode så försvinner den
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av snowtroll »

hade det på 3:an jag med men lyckades slå av den med att manuellt slå på och sedan av trailer mode.

sedan försvann detta efter ett par gånger, men jag skulle föreslå att göra omstart på systemet "dubbelrulle".... för att se om det är kvar.. ?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 sep 2022 21:15

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Elellerhur »

Har provat detta flera gånger, trailer mode av och på, omstart av systemet, men ingen skillnad tyvärr.
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Marten_med_e »

Haft något liknande på vår fossilbil, på den var problemet att det i den 13-poliga kontakten sitter en "switch" som känner av om det sitter en kontakt i, kärvade och inte kände av när man tog ut kontakten.
Löstes genom en eller två välriktade sparkar på kontakten.

/M
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7627
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av mikebike »

Elellerhur skrev: 01 aug 2023 21:57
Har provat detta flera gånger, trailer mode av och på, omstart av systemet, men ingen skillnad tyvärr.
Fukt i kontakten?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av LarsaR »

Elellerhur skrev: 01 aug 2023 21:57
Har provat detta flera gånger, trailer mode av och på, omstart av systemet, men ingen skillnad tyvärr.
Adapter? /LED istf glödlampor)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Marten_med_e »

Glömde så klart lite text,
När släpvagnskontakten tyckte att det satt en kontakt i, så stängdes parkeringssensorer och el-bakluckan av. Tänkte att det skulle kunna visas som en röd släpvagn på Teslan.

https://pateurope.com/sv/slapvagnsdelar ... mmitatning

Om du bläddrar lite bland bilderna finns en bild där man ser brytaren som känner av om det sitter en kontakt i eller inte.

/M
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Daven »

Marten_med_e skrev: 03 aug 2023 21:21
Glömde så klart lite text,
När släpvagnskontakten tyckte att det satt en kontakt i, så stängdes parkeringssensorer och el-bakluckan av. Tänkte att det skulle kunna visas som en röd släpvagn på Teslan.

https://pateurope.com/sv/slapvagnsdelar ... mmitatning

Om du bläddrar lite bland bilderna finns en bild där man ser brytaren som känner av om det sitter en kontakt i eller inte.

/M
Så ser det inte ut på min Model 3 -20 iaf, jag har ingen switch i knntakten.
Jag hade samma problem och det var pga fukt letat in sig på baksidan av kontakten. Jag skruvade isär så vattnet rann ut så försvann problemet. När jag hade ragner ute ett tag senare så kände han till problemet och sa om jag anmält det så hade han bytt kablage och monterat extra tejp eftersom det tydligen finns någon öppning där fukt kan komma in.
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 sep 2022 21:15

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Elellerhur »

Nu har röd husvagnsymbolen släckts. Körde igår hem från jobbet, symbolen lyste som alltid, stannade vid affären och handlade, och vid färden hem var symbolen borta. Monterade av dragkroken i oktober och satte igen luckan till kroken då. Släpvagnskontakten har kanske blivit ”avfuktad” nu, om det är det som orsakat felet?
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 sep 2022 21:15

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Elellerhur »

Bilen skojar lite, röd husvagn symbolen tändes igen igår vid körning men släcktes efter 20 minuters körning.
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Skaman »

Har också problem med röd husvagns symbol.
Trailer mode av.
Börjar köra allt ok, sedan helt plötsligt tänds den. Då blinkar även blinkisarna snabbt.
Ansluter jag ett släp så lyser ingen lampa. Startade om bulen med släpet i, då lös släp-lysena, men när bilen väl var uppstartad så blev det dött igen...
niklas12
Inlägg: 2555
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av niklas12 »

Har samma problem och det verkar vara relaterat till kablaget för släpvagnskopplingen.
Det sitter även en styrenhet som ev. Behöver bytas

Mer info i denna tråden
viewtopic.php?p=787682#p787682
Xanthopteryx
Inlägg: 186
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Xanthopteryx »

Det absolut vanligaste felet, oavsett märke på bil, när man har konstigheter likt dessa är att kontakten är fuktskadad, mer eller mindre. Och kommer det in fukt så börjar saker ärga och det blir etter värre. Kombinera gärna med salt för ännu mer effekt.
Ta isär kontakten och kolla läget. OFörsök sedan se till att det inte händer igen (lättare sagt än gjort...). Har det gått för långt så måste du byta kontaktstycke helt enkelt.

Sedan kan det såklart vara fel även på kablaget och styrenhet men i vårat klimat är salt och fukt och skit något extremt frekvent förekommande och Tesla i synnerhet är inte välkända för att bygga bilar som klarar av fuktigt klimat.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Jojje167 »

Tänkte förklara här hur man åtgärdar problemet men gjorde en ny tråd istället som man kan hänvisa till framöver:
viewtopic.php?t=35395
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Xanthopteryx
Inlägg: 186
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Xanthopteryx »

Men shit vilken idiotkonstruktion.
Man blir ju matt för mindre.
Och vad mycket rost?!
Ett halvår gammal?
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Jojje167 »

Xanthopteryx skrev: 06 apr 2024 21:07
Men shit vilken idiotkonstruktion.
Man blir ju matt för mindre.
Och vad mycket rost?!
Ett halvår gammal?
Jo det är lite korkat. Hade höljet varit helt solid så skulle det inte vara några problem, men med springan där så blir det problem.
Rosten däremot ser jag inte som något problem då den aldrig syns och bilen kommer nog hinna skrotas innan genomrostning sker.
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Xanthopteryx
Inlägg: 186
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: Röd husvagn-symbol

Inlägg av Xanthopteryx »

Rosten på kontaktens fästplatta kommer definitivt att bli ett bekymmer långt innan den skrotas, om den nu råkar hålla som bilar generellt håller.
Förvisso pratar vi ju Tesla så man kanske inte kan räkna med mer än 8-10 år...? Men redan där lär den vara mestadels uppäten.
Och detta är bara en del som uppenbarligen inte är rätt behandlad. Har sett hur det korroderar som fankenpå olika håll i olika Tesla-modeller. Men det är en annan tråd det.
Skriv svar