LFP övertar NCM/NCA
Moderator: Redaktion
LFP övertar NCM/NCA
Sedan de första "riktiga" elbilarna introducerades för något decennium sedan så har NCM och NCA dominerat. Det har varit de enda teknikerna som gett tillräcklig energitäthet.
Senaste 3-4 åren har det dock blivit allt tydligare att LFP(och olika derivat) verkar vara framtiden.
Det är billigare att tillverka, och tål dessutom fler laddcykler.
Nackdelen har främst varit lägre energitäthet(och lite mer känslighet för kyla). Men det görs snabba framsteg.
Tesla introducerade LFP under 2020, och kinesiska märken har använt det längre än så.
Särskilt BYD med sitt "blade battery" har visat att man kan få in tillräckligt med kapacitet för att få god räckvidd. I BYD Seal(som är av Model 3-storlek) sitter tex 82kwh LFP, vilket motsvarar Teslas LR-modeller av 3 och Y(som idag har NCM eller NCA). I senaste BYD Tang har man lyckats få in 108,8kwh, vilket är mer än Model S och X som också har NCA-celler idag. Det motsvarar även tex BMW iX 50, Audi Q8 55 etron, Mercedes EQS etc som alla idag har NCM-celler.
Ford har nu också introducerat LFP i sin Mach-e. Rivian i sina R1S och R1T.
Det blir bara fler och fler.
CATL lanserade sitt "M3P" battery förra året, vilket nu ryktas komma till nya Model 3 Highland. Det skall ge mer än 10% mer kapacitet än föregående generation.
Nu har man också lanserat något man kallar "Shenxing" vilket skall tåla upp till 4C laddning.
Ett bolag "Our Next Energy (ONE)" påstår nu att de har ett LFP-batteri som bara är 6% under de bästa NCM-cellerna: https://insideevs.com/news/682161/one-t ... arity-ncm/
Är NCA/NCM dött på sikt tro? Känns nästan så.
Senaste 3-4 åren har det dock blivit allt tydligare att LFP(och olika derivat) verkar vara framtiden.
Det är billigare att tillverka, och tål dessutom fler laddcykler.
Nackdelen har främst varit lägre energitäthet(och lite mer känslighet för kyla). Men det görs snabba framsteg.
Tesla introducerade LFP under 2020, och kinesiska märken har använt det längre än så.
Särskilt BYD med sitt "blade battery" har visat att man kan få in tillräckligt med kapacitet för att få god räckvidd. I BYD Seal(som är av Model 3-storlek) sitter tex 82kwh LFP, vilket motsvarar Teslas LR-modeller av 3 och Y(som idag har NCM eller NCA). I senaste BYD Tang har man lyckats få in 108,8kwh, vilket är mer än Model S och X som också har NCA-celler idag. Det motsvarar även tex BMW iX 50, Audi Q8 55 etron, Mercedes EQS etc som alla idag har NCM-celler.
Ford har nu också introducerat LFP i sin Mach-e. Rivian i sina R1S och R1T.
Det blir bara fler och fler.
CATL lanserade sitt "M3P" battery förra året, vilket nu ryktas komma till nya Model 3 Highland. Det skall ge mer än 10% mer kapacitet än föregående generation.
Nu har man också lanserat något man kallar "Shenxing" vilket skall tåla upp till 4C laddning.
Ett bolag "Our Next Energy (ONE)" påstår nu att de har ett LFP-batteri som bara är 6% under de bästa NCM-cellerna: https://insideevs.com/news/682161/one-t ... arity-ncm/
Är NCA/NCM dött på sikt tro? Känns nästan så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 219
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: LFP övertar NCM/NCA
Yep. Blir spännande att se om Model 3 Highland endast säljs med LFP som det spekuleras vilt om.
Jag tror inte det, men det är ju inte heeelt omöjligt.
Skulle ju potentiellt kunna vara en möjlig "upsell" till Y.
Vill du ha mer utrymme, längre räckvidd, mer prestanda... köp Y.
Vill du ha billigast möjliga Tesla och "tillräcklig" räckvidd? Köp 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2285
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: LFP övertar NCM/NCA
Det har ju pratats länge om helt torra batterier, så kallade solid state.
Men de verkar inte komma ut på marknaden ännu, utan det är LFP som är på gång nu.
Många batterilager bygger ju också på LFP, det jag har från Pylontech klarar inte minusgrader, utan stängs av under 0 grader.
Men de verkar inte komma ut på marknaden ännu, utan det är LFP som är på gång nu.
Många batterilager bygger ju också på LFP, det jag har från Pylontech klarar inte minusgrader, utan stängs av under 0 grader.
Re: LFP övertar NCM/NCA
https://www.digitimes.com/news/a2023082 ... korea.htmlSouth Korean battery maker Samsung SDI will likely build the country's first LFP battery plant in its Ulsan production base, according to local media reports. However, as CATL and other leading China-based battery companies launch their next-generation products, South Korean manufacturers have faced more challenges entering the LFP battery market.
South Korean industry sources said demand for the cost-competitive LFP batteries is spiking thanks to the ongoing EV price war and the increasing renewable energy market. Chinese battery makers like CATL have seen their market share increase. South Korea-based LG Energy Solutions, Samsung SDI and SK On also have accelerated LFP battery development because they realize they will need products other than high-nickel ternary batteries to rival Chinese competitors in the long term.
LGES plans to start mass-producing LFP batteries for ESSs within 2023, while SK On unveiled an LFP prototype for EVs in March. Samsung SDI, which depends on its high-added-value products, also said it will expand its LFP portfolio.
Simultaneously, China-based companies are introducing new technologies to the market to maintain their leading position in LFP battery expertise.
For example, CATL just announced Shenxing, an LFP battery enabling superfast charging. The company claimed the battery can support a driving range of 400km with a 10-minute charge. If the next-generation battery is commercialized in the first quarter of 2024 as expected, it will set a much higher technical bar for South Korean battery makers who are late to the LFP segment.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
600+kwh LFP i Mercedes nya "long range" lastbil.
När Tesla presenterade sin Semi pratade dom om att det krävs mycket nickel för lastbilar. Så verkar inte längre vara fallet.
https://electrek.co/2023/08/29/mercedes ... ctros-600/
När Tesla presenterade sin Semi pratade dom om att det krävs mycket nickel för lastbilar. Så verkar inte längre vara fallet.
https://electrek.co/2023/08/29/mercedes ... ctros-600/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
Anledningen till att kinesiska bilar har högre kapacitet borde vara på grund av sämre kylning. T.ex att de kyls endast från topp eller botten, eller båda, ej mellan cellerna så som Tesla. Detta medför ju då fler celler.
Ren spekulation baserat på att de har sämre kylning och värmning enligt Björns tester.
Ren spekulation baserat på att de har sämre kylning och värmning enligt Björns tester.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: LFP övertar NCM/NCA
https://insideevs.com/news/684137/2024- ... h-battery/The Mercedes-Benz eSprinter is available for order at authorized US dealerships starting now with a starting MSRP of $74,181, including a $2,295 destination and delivery charge.
Power comes from a lithium iron phosphate (LFP) battery with a usable capacity of 113 kilowatt-hours that's said to offer a WLTP range of around 249 miles. This means the actual EPA-estimated range will be lower, probably in the ballpark of 200 miles. Mercedes says the LFP chemistry is ideal for light commercial vehicles due to durability, with the added bonus of eliminating the use of any cobalt or nickel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
Buick has introduced a new variant of its best-selling electric vehicle in China, the Velite 6 compact wagon, giving it a new powertrain, a simplified range structure, and lower pricing.
While the current PHEV and BEV variants of the Velite 6 remain available, the new one gets a lithium iron phosphate (LFP) battery pack with a capacity of 50.3 kilowatt-hours, which enables a range of up to 267 miles (430 kilometers) on China's CLTC test cycle.
The new Buick Velite 6 starts at $15,500 (112,800 yuan), which makes it really good value for a vehicle that measures 184 inches (4,673 millimeters) in length and offers a roomy five-passenger cabin and 16.1 cubic feet of trunk capacity. There's also a more expensive variant that starts at $15,900 (115,800 yuan) and adds a glass sunroof and backup camera.
https://insideevs.com/news/684123/buick ... 15500-usd/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
According to a new report, Mercedes-Benz plans to launch new EVs powered by BYD’s LFP Blade battery. The move comes after the German luxury automaker revealed its new CLA electric sedan concept, the first of its entry-level class designed to take on EV leaders like Tesla.
Chinese newspaper CBEA reported that Mercedes-Benz will begin production of the new EVs fitted with BYD’s blade battery in 2025 (via Car News China).
Mercedes-Benz officials claim the newly revealed CLA electric sedan concept will have cruising range of 466 miles (750 km) featuring LFP batteries from BYD.
Like many luxury automakers, Mercedes uses ternary (Nickel Manganese Cobalt) batteries for its current EV lineup.
Kia’s newly released EV5 electric SUV (expected to start at around $22,000 in China) is another model expected to use BYD LFP batteries.
Meanwhile, in China, LFP batteries accounted for over 68% (103.9 GWh) of total battery capacity installed in the first half of the year.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
https://www.kedglobal.com/batteries/new ... 2309240001South Korea’s LG Chem Ltd. said on Sunday it will build a lithium phosphate iron (LFP) cathode materials plant in Morocco in partnership with China’s Huayou Group unit Youshan. The materials will be subsidized by the US Inflation Reduction Act (IRA) as the North African country is a free trade partner of the US, LG Chem added.
The plant is aimed at mass production from 2026 with an annual capacity of 50,000 metric tons. That is enough to be installed in 500,000 entry-class EVs, which come with a 50-kilowatt-per-hour capacity and a 350-kilometer range, LG Chem stated.
The materials from Morocco, which sits on the world’s largest reserve of phosphate rocks, will be supplied to North America. The cathodes will be used for LFP batteries of LG Energy Solution Ltd.'s Arizona-based plant that will begin operations in 2026, industry sources said.
The two affiliates of LG Group are aiming to rapidly increase their share in the global LFP battery market, currently dominated by China. LFP batteries are gaining popularity as they are cheaper than nickel-cobalt-manganese (NCM) batteries and have a low fire hazard, thus often used for affordable EVs.
LG Chem will become the first Korean cathode maker to build an LFP battery materials plant.
Major EV battery makers in Korea, such as Samsung SDI Co., POSCO Future M Co., EcoPro Co. and L&F Co. are striving to produce LFT cathodes and battery cells to maintain price competitiveness over Chinese products.
The local battery producers hadn’t invested in LFP cathodes as they thought concentrating on NCM batteries would be more profitable, while Chinese firms like Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) and BYD Co. are advanced in LFP battery technologies.
But the Korean firms decided to enter the LFP battery business as global auto giants, including Tesla Inc., Mercedes-Benz and Hyundai Motor Co. are increasingly adopting the cheaper battery cells for their low-end, entry-level EVs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: LFP övertar NCM/NCA
increasingly adopting the cheaper battery cells for their low-end, entry-level EVs.
Tror inte många är intresserade av bilar med 20 mil räckvidd just nu
Tror inte många är intresserade av bilar med 20 mil räckvidd just nu
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: LFP övertar NCM/NCA
Om du ser inläggen ovan så införs det även i bilar med betydligt längre räckvidd.
Kort sagt "alla" kommer med det nu. Är ju även i tex Volvos EX30.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: LFP övertar NCM/NCA
34 mil wltp tycker jag ändå är för kort. Ncm får runt 44? Tänker att vi i Norden vill nog inte ha det för 20k billigare bil
Edit och brukar man 20-80% nivån då har du 19 mil räckvidd tänker mest på dc laddningen. Hemma skulle jag nog alltid ha ett LFP batteri full laddat
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: LFP övertar NCM/NCA
Well, det är inget som säger att LFP inte funkar för lång räckvidd.Trevlig skrev: ↑26 sep 2023 02:3334 mil wltp tycker jag ändå är för kort. Ncm får runt 44? Tänker att vi i Norden vill nog inte ha det för 20k billigare bil
Edit och brukar man 20-80% nivån då har du 19 mil räckvidd tänker mest på dc laddningen. Hemma skulle jag nog alltid ha ett LFP batteri full laddat
Finns exempel på det ovan. Som sagt BYD Seal har lika stort batteri som Model 3 LR. Samma med BYD Tang som har lika stort batteri som BMW iX50, Audi Q8 etron 55 etc.
T.o.m. i lastbilar och bussar som kräver riktigt mkt kapacitet stoppar dom in LFP i nu.
Jag tror vi kommer få se LFP även i Teslas LR-modeller på sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
LFP kommer säkerligen bli (eller är) tillräcklig bra för att få till en räckvidd som räcker för de allra flesta. Det ser vi redan nu exempel på. Problemet är snarare att de laddar så förbaskat långsamt, framförallt när det är kallt. Förutom i Tesla då, när temperaturen är bra.
Tesla pressar upp laddeffekten betydligt högre än andra tillverkare, inklusive BYD själva. Av den anledningen skulle jag aldrig köpa en bil med LFP batterier i dagsläget, tyvärr. Det skulle nästan vara som att gå tillbaka till att köra eNiro igen, vad det gäller laddtider. BYD HAN/TANG tar till exempel en halvtimme från 30-80%, under ideala förhållanden. Det är inte godkänt idag skulle jag säga.
Tesla pressar upp laddeffekten betydligt högre än andra tillverkare, inklusive BYD själva. Av den anledningen skulle jag aldrig köpa en bil med LFP batterier i dagsläget, tyvärr. Det skulle nästan vara som att gå tillbaka till att köra eNiro igen, vad det gäller laddtider. BYD HAN/TANG tar till exempel en halvtimme från 30-80%, under ideala förhållanden. Det är inte godkänt idag skulle jag säga.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: LFP övertar NCM/NCA
Jag tror Tesla isf byter på större bredd till NCM/NCMA på LR-bilar.
Grymt hållbara, nästan samma kapacitet som NCA numera.
Kan dock inte leverera pwr nog för de värsta bilarna, än iaff.
Första steget är redan taget i USA, m3 LR har nyligen droppat rangen från 358 till 333 och det sitter LG M50-celler, dvs samma 78.8-pack som vi haft här ett tag.
LFP är tungt för full lång räckvidd, och och vikten kostar lite range med.
Grymt hållbara, nästan samma kapacitet som NCA numera.
Kan dock inte leverera pwr nog för de värsta bilarna, än iaff.
Första steget är redan taget i USA, m3 LR har nyligen droppat rangen från 358 till 333 och det sitter LG M50-celler, dvs samma 78.8-pack som vi haft här ett tag.
LFP är tungt för full lång räckvidd, och och vikten kostar lite range med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: LFP övertar NCM/NCA
Är det inte framförallt kobolten man vill bort från i batterierna av olika anledningar, och det är därför allt fler satsar på LFP?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: LFP övertar NCM/NCA
Tesla hade ju redan låg kobolthalt iom NCA, och dessutom köper Tesla inget barnarbeteskobolt. Den sidan behöver ju inte Tesla bry sig om.
Kobolt är väl inte speciellt dåligt för miljön, det är giftigt att andas in men det torde gå att undvika.
Både NCA och NMC har ju minskat andelen kobolt över tid och det är nog troligt att det kan minska ytterligare framgent och kanske utebli i kommande lösningar med hög energidensitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: LFP övertar NCM/NCA
Jag pekar absolut inte finger åt Tesla, och det finns fler än de som iallafall försöker ha koll på sina leveranskedjor vad det gäller kobolt. Men det kostar pengar. Även om man är nere på 10-15% nu så är det väl för att man vill slippa det helt som man satsar på LFP? Att ersätta aluminium med manganes måste ge marginella vinster i jämförelse, om några.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 20:31Tesla hade ju redan låg kobolthalt iom NCA, och dessutom köper Tesla inget barnarbeteskobolt. Den sidan behöver ju inte Tesla bry sig om.
Kobolt är väl inte speciellt dåligt för miljön, det är giftigt att andas in men det torde gå att undvika.
Både NCA och NMC har ju minskat andelen kobolt över tid och det är nog troligt att det kan minska ytterligare framgent och kanske utebli i kommande lösningar med hög energidensitet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: LFP övertar NCM/NCA
Man hävdar ju 10-15% bättre än existerande LFP och pekar på 66kWh i model 3 RWD med CATL M3P-batteriet.
Det blir ju inte mycket LR av det med fyrhjulsdrift.
Det blir ju inte mycket LR av det med fyrhjulsdrift.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: LFP övertar NCM/NCA
Det sitter ju NCMA(LG) i alla LR och P som levereras i Europa, Kina etc sedan 2021.AAKEE skrev: ↑26 sep 2023 20:03Jag tror Tesla isf byter på större bredd till NCM/NCMA på LR-bilar.
Grymt hållbara, nästan samma kapacitet som NCA numera.
Kan dock inte leverera pwr nog för de värsta bilarna, än iaff.
Första steget är redan taget i USA, m3 LR har nyligen droppat rangen från 358 till 333 och det sitter LG M50-celler, dvs samma 78.8-pack som vi haft här ett tag.
LFP är tungt för full lång räckvidd, och och vikten kostar lite range med.
Endast i USA de fortsatt använda NCA(Panasonic).
Som du skriver har de dock nyligen infört NCMA även för LR i USA, gissningsvis för att de behöver Panasonics kapacitet till annat(Cybertruck.. de droppade ju händelsevis nyss Texas Y-produktionen..).
Visst är LFP tyngre, men det är så nära nu att det inte spelar någon roll i det stora hela.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
Som jag skrivit ovan så kommer LFP hos tillverkare som är bättre på mjukvara och kylsystem än kineserna.iAkita skrev: ↑26 sep 2023 20:01LFP kommer säkerligen bli (eller är) tillräcklig bra för att få till en räckvidd som räcker för de allra flesta. Det ser vi redan nu exempel på. Problemet är snarare att de laddar så förbaskat långsamt, framförallt när det är kallt. Förutom i Tesla då, när temperaturen är bra.
Tesla pressar upp laddeffekten betydligt högre än andra tillverkare, inklusive BYD själva. Av den anledningen skulle jag aldrig köpa en bil med LFP batterier i dagsläget, tyvärr. Det skulle nästan vara som att gå tillbaka till att köra eNiro igen, vad det gäller laddtider. BYD HAN/TANG tar till exempel en halvtimme från 30-80%, under ideala förhållanden. Det är inte godkänt idag skulle jag säga.
Tesla lyckas som sagt ladda snabbt med LFP. Även EX30 laddar förhållandevis snabbt med tanke på batteristorleken. Antar att Mercedes, Rivian mfl som också inför LFP inom kort kommer ha rimliga laddhastigheter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
Jag är rätt säker på att de skulle kunna få in 75+kwh LFP om de så ville.
De testade Y med 100+kwh NCA för 5 år sedan...
Tesla vill faktiskt leverera så små batterier som möjligt(de anger överhuvudtaget inte storleken av en anledning..). Det är ju deras stora konkurrensfördel. De är så effektiva att trots att de har mindre batterier än konkurrenterna så kommer man längre. Det är en stor anledning till att de kan hålla så bra marginal på sina bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: LFP övertar NCM/NCA
Har man inte byggt Highland för det ryms det ju inte. Var ingen aning hur man byggt men jag har en gissning att det ryms ungefär lika mycket som innan.taliz skrev: ↑26 sep 2023 21:39Jag är rätt säker på att de skulle kunna få in 75+kwh LFP om de så ville.
De testade Y med 100+kwh NCA för 5 år sedan...
Tesla vill faktiskt leverera så små batterier som möjligt(de anger överhuvudtaget inte storleken av en anledning..). Det är ju deras stora konkurrensfördel. De är så effektiva att trots att de har mindre batterier än konkurrenterna så kommer man längre. Det är en stor anledning till att de kan hålla så bra marginal på sina bilar.
Anledningen att nuvarande LFP är 60.5kWh är att det inte ryms mer just nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5