Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Regeringens klimatutredare John Hassler öppnar för att slopa klimatmålet för inrikes transporter. Det framgår i en intervju med DN.

https://www.dn.se/sverige/klimatmal-kan ... -utredare/

.
20230826_122159.jpg
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av Teslabilen2023 »

– För klimatet är det de samlade utsläppen som är viktiga. Den svenska klimatlagen och EU:s krav innebär hårda krav på minskningar av de samlade svenska utsläppen. Transportsektormålet påverkar inte de samlade utsläppen men kräver att alla utsläppsminskningar ska ske inom transportsektorn.
Rimligt. Lägg ambitionerna och fokus där man har bäst förmåga.

(Ett personligt klimatmål skulle tex kunna vara att säga upp pappersprenumerationen och istället läsa digitalt för att spara på skog och transporter.)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av iAkita »

Men va f-n? Vad säger karln? Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter svarar för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Hur i i all världen kommer han fram att det inte påverkar de samlade svenska utsläppen? Vilken annan sektor kan de istället kapa utsläppen inom så det motsvarar en tredjedel av de svenska utsläppen?

Men det förvånar mig inte. Det finns väl inte ett enda område som den nuvarande regeringen valt att inte öka utsläppen från, eller iallafall inte minska enligt våra mål och åtaganden. Jag blir bedrövad av att se hur de monterar ner allt mer av miljö- och klimatpolitiken, och att det tillåts ske utan några större protester.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 26 aug 2023 17:38
Men va f-n? Vad säger karln? Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter svarar för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Hur i i all världen kommer han fram att det inte påverkar de samlade svenska utsläppen?

Men det förvånar mig inte. Det finns väl inte ett enda område som den nuvarande regeringen valt att inte öka utsläppen från, eller iallafall inte minska enligt våra mål och åtaganden. Jag blir bedrövad av att se hur de monterar ner allt mer av miljö- och klimatpolitiken, och att det tillåts ske utan några större protester.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Håller helt med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av AAKEE »

Jag tror han tänker lite bredare. Helheten.

Klotet bryr sig inte om det är transporter eller tex tillverkningsindustrin som släpper ut.

Just nu är tillverkningsindustrin fristående från den reducering som transporterna räknas till.

Om man ställer orimliga krav på transporterna medan man av industripolitiska skäl låter industrin fortsätta släppa ut lika lycket blir det en ganska medioker vinst för det stackars jordklotet.

SSAB i Luleå släpper väl ut 13 % av all CO2 som sverige släpper ut?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av Bengt-re »

iAkita skrev: 26 aug 2023 17:38
Men va f-n? Vad säger karln? Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter svarar för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Hur i i all världen kommer han fram att det inte påverkar de samlade svenska utsläppen? Vilken annan sektor kan de istället kapa utsläppen inom så det motsvarar en tredjedel av de svenska utsläppen?

Men det förvånar mig inte. Det finns väl inte ett enda område som den nuvarande regeringen valt att inte öka utsläppen från, eller iallafall inte minska enligt våra mål och åtaganden. Jag blir bedrövad av att se hur de monterar ner allt mer av miljö- och klimatpolitiken, och att det tillåts ske utan några större protester.
De har ju aktier i företag som tillverkar utrustning för att släcka skogsbränder. Självklart vill vår nuvarande regim ha maximal växthuseffekt. Bra för affärerna!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 26 aug 2023 18:20
Jag tror han tänker lite bredare. Helheten.

Klotet bryr sig inte om det är transporter eller tex tillverkningsindustrin som släpper ut.

Just nu är tillverkningsindustrin fristående från den reducering som transporterna räknas till.

Om man ställer orimliga krav på transporterna medan man av industripolitiska skäl låter industrin fortsätta släppa ut lika lycket blir det en ganska medioker vinst för det stackars jordklotet.

SSAB i Luleå släpper väl ut 13 % av all CO2 som sverige släpper ut?
Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?

Edit: Samtidigt vill man plöja ner hundratals miljarder för att bygga ny kärnkraft, och därmed minska utsläppen från en sektor som står för max 1% av de totala utsläppen (elproduktion). Snacka om att verkligen INTE se till helheten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av B99 »

iAkita skrev: 26 aug 2023 19:34
AAKEE skrev: 26 aug 2023 18:20
Jag tror han tänker lite bredare. Helheten.

Klotet bryr sig inte om det är transporter eller tex tillverkningsindustrin som släpper ut.

Just nu är tillverkningsindustrin fristående från den reducering som transporterna räknas till.

Om man ställer orimliga krav på transporterna medan man av industripolitiska skäl låter industrin fortsätta släppa ut lika lycket blir det en ganska medioker vinst för det stackars jordklotet.

SSAB i Luleå släpper väl ut 13 % av all CO2 som sverige släpper ut?
Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?

Edit: Samtidigt vill man plöja ner hundratals miljarder för att bygga ny kärnkraft, och därmed minska utsläppen från en sektor som står för max 1% av de totala utsläppen (elproduktion). Snacka om att verkligen INTE se till helheten.
Men har det helt gått dig förbi att utbyggnaden av elproduktion i första hand är för att industrin ska kunna bli fossilfri. Betydligt mer pricksäkert at satsa på Hybrit och H2Gs än en långdragen omställning av fordonsflottan. Den kommer att ske så småningom ändå.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av iAkita »

B99 skrev: 26 aug 2023 19:44
iAkita skrev: 26 aug 2023 19:34
AAKEE skrev: 26 aug 2023 18:20
Jag tror han tänker lite bredare. Helheten.

Klotet bryr sig inte om det är transporter eller tex tillverkningsindustrin som släpper ut.

Just nu är tillverkningsindustrin fristående från den reducering som transporterna räknas till.

Om man ställer orimliga krav på transporterna medan man av industripolitiska skäl låter industrin fortsätta släppa ut lika lycket blir det en ganska medioker vinst för det stackars jordklotet.

SSAB i Luleå släpper väl ut 13 % av all CO2 som sverige släpper ut?
Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?

Edit: Samtidigt vill man plöja ner hundratals miljarder för att bygga ny kärnkraft, och därmed minska utsläppen från en sektor som står för max 1% av de totala utsläppen (elproduktion). Snacka om att verkligen INTE se till helheten.
Men har det helt gått dig förbi att utbyggnaden av elproduktion i första hand är för att industrin ska kunna bli fossilfri. Betydligt mer pricksäkert at satsa på Hybrit och H2Gs än en långdragen omställning av fordonsflottan. Den kommer att ske så småningom ändå.
Återigen, är det att se till helheten att negligera en tredjedel av ustläppen för att industrin spås få ett ökat energibehov i framtiden? Eller innebär det ökade energibehovet att det rentutav är ännu viktigare att leva upp till målet att reducera den tredjedel av utsläppen som inrikes transporter står för?

Var ärlig istället och medge att regeringen skiter fullständigt i miljön och klimatet. Eller visa mig åtminstone ett enda beslut som tagits sen de tillträdde som förbättrat förutsättningarna för miljön och klimatet? De har för tusan till och med slaktat bidragen för att bekämpa invasiva arter för att spara några miljoner, som till exempel björnloka, vilket tillintetgör två årtiondens arbete för att bekämpa och hålla dessa under kontroll.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av frippe »

iAkita skrev: 26 aug 2023 17:38
Men va f-n? Vad säger karln? Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter svarar för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Hur i i all världen kommer han fram att det inte påverkar de samlade svenska utsläppen? Vilken annan sektor kan de istället kapa utsläppen inom så det motsvarar en tredjedel av de svenska utsläppen?

Men det förvånar mig inte. Det finns väl inte ett enda område som den nuvarande regeringen valt att inte öka utsläppen från, eller iallafall inte minska enligt våra mål och åtaganden. Jag blir bedrövad av att se hur de monterar ner allt mer av miljö- och klimatpolitiken, och att det tillåts ske utan några större protester.
Samtidigt så säger han t.ex. att reduktionsplikten troligen måste öka. Vilket knappast är poppis inom regeringen inklusive dess styrande samarbetsparti.

Så, lite dubbelt i vad han menar faktiskt.
Model Y LR.
Model S70D
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av B99 »

iAkita skrev: 26 aug 2023 19:52
B99 skrev: 26 aug 2023 19:44
iAkita skrev: 26 aug 2023 19:34
AAKEE skrev: 26 aug 2023 18:20
Jag tror han tänker lite bredare. Helheten.

Klotet bryr sig inte om det är transporter eller tex tillverkningsindustrin som släpper ut.

Just nu är tillverkningsindustrin fristående från den reducering som transporterna räknas till.

Om man ställer orimliga krav på transporterna medan man av industripolitiska skäl låter industrin fortsätta släppa ut lika lycket blir det en ganska medioker vinst för det stackars jordklotet.

SSAB i Luleå släpper väl ut 13 % av all CO2 som sverige släpper ut?
Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?

Edit: Samtidigt vill man plöja ner hundratals miljarder för att bygga ny kärnkraft, och därmed minska utsläppen från en sektor som står för max 1% av de totala utsläppen (elproduktion). Snacka om att verkligen INTE se till helheten.
Men har det helt gått dig förbi att utbyggnaden av elproduktion i första hand är för att industrin ska kunna bli fossilfri. Betydligt mer pricksäkert at satsa på Hybrit och H2Gs än en långdragen omställning av fordonsflottan. Den kommer att ske så småningom ändå.
Återigen, är det att se till helheten att negligera en tredjedel av ustläppen för att industrin spås få ett ökat energibehov i framtiden? Eller innebär det ökade energibehovet att det rentutav är ännu viktigare att leva upp till målet att reducera den tredjedel av utsläppen som inrikes transporter står för?

Var ärlig istället och medge att regeringen skiter fullständigt i miljön och klimatet. Eller visa mig åtminstone ett enda beslut som tagits sen de tillträdde som förbättrat förutsättningarna för miljön och klimatet? De har för tusan till och med slaktat bidragen för att bekämpa invasiva arter för att spara några miljoner, som till exempel björnloka, vilket tillintetgör två årtiondens arbete för att bekämpa och hålla dessa under kontroll.
Det handlar ju om att satsa på de lägst hängande frukterna och inte bara fokusera på privatbilismen. Basindustrin är en stor utsläppare och utbyggnad av elproduktionen skapar förutsättningar för den omställningen.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av +46 »

iAkita skrev: 26 aug 2023 17:38
Men va f-n? Vad säger karln? Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter svarar för ungefär en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. Hur i i all världen kommer han fram att det inte påverkar de samlade svenska utsläppen? Vilken annan sektor kan de istället kapa utsläppen inom så det motsvarar en tredjedel av de svenska utsläppen?

Men det förvånar mig inte. Det finns väl inte ett enda område som den nuvarande regeringen valt att inte öka utsläppen från, eller iallafall inte minska enligt våra mål och åtaganden. Jag blir bedrövad av att se hur de monterar ner allt mer av miljö- och klimatpolitiken, och att det tillåts ske utan några större protester.
Jag skäms över att jag röstade fram dessa destruktiva miljösabotörer. Omvärlden måste tro att vi har drabbats av en kollektiv härdsmälta. En regering som marscherar helt i otakt med svensk industri och näringsliv…
Installerat 13,2 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av SwedishAdvocate »

+46 skrev: 26 aug 2023 20:18
Jag skäms över att jag röstade fram dessa destruktiva miljösabotörer. Omvärlden måste tro att vi har drabbats av en kollektiv härdsmälta. En regering som marscherar helt i otakt med svensk industri och näringsliv…
Klimat- och miljöpolitiken var ett tungt vägande argument till att jag röstade på sossarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 26 aug 2023 19:34

Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?
Negligera är din tolkning. Jag läste artikeln i morse och min tolkning är definitivt inte negligering.

Det han säger är ju precis tvärtom.

Tittar man bara på transportsektorn kanske man negligerar resten, och det vinner inte miljön på.

Det är de samlade utsläppen det handlar om, vilket såklart innebär att transportsektorn ska dra sitt strå till stacken.

Läste du hela orginalartikeln Aikita?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av iAkita »

B99 skrev: 26 aug 2023 20:13
Det handlar ju om att satsa på de lägst hängande frukterna och inte bara fokusera på privatbilismen. Basindustrin är en stor utsläppare och utbyggnad av elproduktionen skapar förutsättningar för den omställningen.
Japp, det är exakt det hela deras klimatpolitik går ut på: Reducera eventuella framtida utsläpp som inte uppstått än med hjälp av kärnkraft som inte kommer finnas på plats på årtionden. Lägre än så kan frukten knappast hänga, även om de till och med verkar backa från kärnkraftsutfästelserna nu.

Det enda problemet med den politiken är att det sker utsläpp här och nu som behöver reduceras, som vi åtagit oss att reducera. Vilket regeringen verkar göra allt för att slippa leva upp till.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 26 aug 2023 20:32
iAkita skrev: 26 aug 2023 19:34

Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?
Negligera är din tolkning. Jag läste artikeln i morse och min tolkning är definitivt inte negligering.

Det han säger är ju precis tvärtom.

Tittar man bara på transportsektorn kanske man negligerar resten, och det vinner inte miljön på.

Det är de samlade utsläppen det handlar om, vilket såklart innebär att transportsektorn ska dra sitt strå till stacken.

Läste du hela orginalartikeln Aikita?
Fast det där är ju bara gaslightning från utredarens sida. Det måste gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att slopa klimatmålen för inrikes transporter är att negligera hur stor påverkan sektorn har på våra utsläpp. Det finns ingen som helst motsägelse att leva upp till klimatmålen inom BÅDE den sektorn och andra sektorer. Det finns redan uppsatta mål för olika sektorer, såväl som internationella åtaganden. Men om man nu ska slopa målen för en av dessa sektorerna är det knappast effektivt att slopa det för sektorn som står för den största andelen av utsläppen. Sila mygg och svälja kameler har aldrig varit en framgångsrik strategi för att uppnå något vettigt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av roffe_s »

AAKEE skrev: 26 aug 2023 20:32
iAkita skrev: 26 aug 2023 19:34

Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?
Negligera är din tolkning. Jag läste artikeln i morse och min tolkning är definitivt inte negligering.

Det han säger är ju precis tvärtom.

Tittar man bara på transportsektorn kanske man negligerar resten, och det vinner inte miljön på.

Det är de samlade utsläppen det handlar om, vilket såklart innebär att transportsektorn ska dra sitt strå till stacken.

Läste du hela orginalartikeln Aikita?
Aakee, jag brukar tycka Du har rätt i mycket Du skriver men här ser jag ett klassiskt argumentationsfel då de målen inte påverkar varandra. Så att släppa klimatomställningen i transportsektorn kommer inte att påverka industriomställningen ett dugg, de lever under helt skilda förutsättningar.

Du tar själv upp SSAB, ett annat exempel är Cementa. SSAB har beslutat investera ett hiskeligt antal miljarder i Minimills och därmed ersätta den nuvarande masugnen. De ska vara i drift 2030, och det är svårt att förstå hur alla investeringarna ska hinnas med. På vilket sätt skulle den processen påskyndas av att transportsektorn skjuter upp sina ambitioner?

Cementa har gjort mycket under det senaste decenniet för att så långt som möjligt ersätta bränslet till ugnarna med fossilfria alternativ. Den stora kvarvarande pucken är kemisk bunden koldioxid som frigörs när kalken bränns till cementklinker, till 2030 har de beslutat att denna ska fångas in och lagras i fickorna som bildas när norrmännen pumpar upp sin olja (CCS capture). Pilotanläggningen byggs just nu i Brevik i Norge, näst på tur är Slite. Tror Du den investeringen påskyndas av att vi avvaktar elektrifieringen av transportsektorn?

Jag är skeptisk och jag gillar inte alls när av varandra (nästan) oberoende mål blandas ihop i debatten.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av Teslabilen2023 »

https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... vitet.html
Reduktionsplikten bidrar till Sveriges möjligheter att nå klimatmålen. Den nuvarande utformningen är dock inte fullt ut genomförbar och riskerar att medföra en rad oförutsedda konsekvenser. Riksrevisionen rekommenderar regeringen att ta fram bättre analyser inför nya beslut.
Kraftigt ökande reduktionsnivåer inom reduktionsplikten innebär kraftigt ökande efterfrågan på biomassa som skulle kunna användas för att nå klimatmål i andra sektorer och länder. Det innebär att reduktionsplikten kan leda till större användning av fossila alternativ på andra håll.

Genomarbetad analys från riksrevisionen. Rekommenderas som läsning en regnig söndag.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Som jag skrivit förr så är populistiska borgerliga regeringar (med goda intentioner) destruktiva för företagen och miljön.

Tror att företag, städer och regioner går före denna regering avseende omställning till utsläppsfria transporter.

Stora industri investeringar och miljöprojekt blir stillastående i planeringsstadiet pga tveksamhet i miljölagar, skatter och bidrag.

Det största sveket senast var Landwärmedomen, där Regeringen inte orkade skicka in underlag, så alla biogas kunder blev dubbelt drabbade.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av Teslabilen2023 »

iAkita skrev: 26 aug 2023 20:42
AAKEE skrev: 26 aug 2023 20:32
iAkita skrev: 26 aug 2023 19:34

Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?
Negligera är din tolkning. Jag läste artikeln i morse och min tolkning är definitivt inte negligering.

Det han säger är ju precis tvärtom.

Tittar man bara på transportsektorn kanske man negligerar resten, och det vinner inte miljön på.

Det är de samlade utsläppen det handlar om, vilket såklart innebär att transportsektorn ska dra sitt strå till stacken.

Läste du hela orginalartikeln Aikita?
Fast det där är ju bara gaslightning från utredarens sida. Det måste gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att slopa klimatmålen för inrikes transporter är att negligera hur stor påverkan sektorn har på våra utsläpp. Det finns ingen som helst motsägelse att leva upp till klimatmålen inom BÅDE den sektorn och andra sektorer. Det finns redan uppsatta mål för olika sektorer, såväl som internationella åtaganden. Men om man nu ska slopa målen för en av dessa sektorerna är det knappast effektivt att slopa det för sektorn som står för den största andelen av utsläppen. Sila mygg och svälja kameler har aldrig varit en framgångsrik strategi för att uppnå något vettigt.
Läs riksrevisionens analys, i stort sett allt utredaren i artikeln säger kommer från deras analys. Riksrevisionen är som du säkert vet oberoende från regeringen och satt att granska om bla regeringens åtgärder är effektiva. I fallet med reduktionsplikten är dom ju så tydliga dom kan bli. Dom mål som sattes upp är knappast genomförbara och riskerar närmast att bli kontraproduktiva.

Att miljöpartiet sen håller fast vid sina åsikter säger väl en hel del om deras förmåga att vara pragmatiska och agila på nya förutsättningar och kunskaper.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av roffe_s »

Teslabilen2023 skrev: 27 aug 2023 08:16
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... vitet.html
Reduktionsplikten bidrar till Sveriges möjligheter att nå klimatmålen. Den nuvarande utformningen är dock inte fullt ut genomförbar och riskerar att medföra en rad oförutsedda konsekvenser. Riksrevisionen rekommenderar regeringen att ta fram bättre analyser inför nya beslut.
Kraftigt ökande reduktionsnivåer inom reduktionsplikten innebär kraftigt ökande efterfrågan på biomassa som skulle kunna användas för att nå klimatmål i andra sektorer och länder. Det innebär att reduktionsplikten kan leda till större användning av fossila alternativ på andra håll.

Genomarbetad analys från riksrevisionen. Rekommenderas som läsning en regnig söndag.
Njae, reduktionsplikten är en liten detalj i helheten, att släppa ett övergripande klimatmål för hela transportsektorn ett annat. Jag ser inte heller de exakta nivåer där biomassan (som energikälla för b la massaindustrin) inte räcker till.

Som Du vet är riksrevisionens uppgift inte att forska utan att lämna råd och rekommendationer till regeringen. Läser Du råden till regeringen handlar det om att genomföra bättre konsekvensanalyser där bl a biomassans mest kostnadseffektiva användande utreds. Ingenstans hittar jag en uppmaning att släppa utsläppsmålet, men jag kanske läst dåligt?

Att släppa det övergripande målet för transportsektorn är i min värld något helt annat, mål revideras vanligen när det finns nytt kunnande baserat på ordentliga underlag och prognoser. Till dess ligger mål fasta.

Jag kan just nu inte släppa tanken på att detta i minst lika hög grad handlar om att stryka ett visst stödparti medhårs. Mina 2p
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 185
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av Teslabilen2023 »

roffe_s skrev: 27 aug 2023 10:18
Teslabilen2023 skrev: 27 aug 2023 08:16
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... vitet.html
Reduktionsplikten bidrar till Sveriges möjligheter att nå klimatmålen. Den nuvarande utformningen är dock inte fullt ut genomförbar och riskerar att medföra en rad oförutsedda konsekvenser. Riksrevisionen rekommenderar regeringen att ta fram bättre analyser inför nya beslut.
Kraftigt ökande reduktionsnivåer inom reduktionsplikten innebär kraftigt ökande efterfrågan på biomassa som skulle kunna användas för att nå klimatmål i andra sektorer och länder. Det innebär att reduktionsplikten kan leda till större användning av fossila alternativ på andra håll.

Genomarbetad analys från riksrevisionen. Rekommenderas som läsning en regnig söndag.
Njae, reduktionsplikten är en liten detalj i helheten, att släppa ett övergripande klimatmål för hela transportsektorn ett annat. Jag ser inte heller de exakta nivåer där biomassan (som energikälla för b la massaindustrin) inte räcker till.

Som Du vet är riksrevisionens uppgift inte att forska utan att lämna råd och rekommendationer till regeringen. Läser Du råden till regeringen handlar det om att genomföra bättre konsekvensanalyser där bl a biomassans mest kostnadseffektiva användande utreds. Ingenstans hittar jag en uppmaning att släppa utsläppsmålet, men jag kanske läst dåligt?

Att släppa det övergripande målet för transportsektorn är i min värld något helt annat, mål revideras vanligen när det finns nytt kunnande baserat på ordentliga underlag och prognoser. Till dess ligger mål fasta.

Jag kan just nu inte släppa tanken på att detta i minst lika hög grad handlar om att stryka ett visst stödparti medhårs. Mina 2p
Precis som utredaren som intervjuas anger ju också riksrevisionen att ETT alternativ är att transportsektorns mål överges till förmån för andra effektivare insatser.

Att riksrevisionen på lösa grunder så tydligt kritiserar politiska beslut är otänkbart. Deras faktaunderlag är gedigt, bara att kolla referenslistan i analysen.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av roffe_s »

Teslabilen2023 skrev: 27 aug 2023 10:24
roffe_s skrev: 27 aug 2023 10:18
Teslabilen2023 skrev: 27 aug 2023 08:16
https://www.riksrevisionen.se/om-riksre ... vitet.html
Reduktionsplikten bidrar till Sveriges möjligheter att nå klimatmålen. Den nuvarande utformningen är dock inte fullt ut genomförbar och riskerar att medföra en rad oförutsedda konsekvenser. Riksrevisionen rekommenderar regeringen att ta fram bättre analyser inför nya beslut.
Kraftigt ökande reduktionsnivåer inom reduktionsplikten innebär kraftigt ökande efterfrågan på biomassa som skulle kunna användas för att nå klimatmål i andra sektorer och länder. Det innebär att reduktionsplikten kan leda till större användning av fossila alternativ på andra håll.

Genomarbetad analys från riksrevisionen. Rekommenderas som läsning en regnig söndag.
Njae, reduktionsplikten är en liten detalj i helheten, att släppa ett övergripande klimatmål för hela transportsektorn ett annat. Jag ser inte heller de exakta nivåer där biomassan (som energikälla för b la massaindustrin) inte räcker till.

Som Du vet är riksrevisionens uppgift inte att forska utan att lämna råd och rekommendationer till regeringen. Läser Du råden till regeringen handlar det om att genomföra bättre konsekvensanalyser där bl a biomassans mest kostnadseffektiva användande utreds. Ingenstans hittar jag en uppmaning att släppa utsläppsmålet, men jag kanske läst dåligt?

Att släppa det övergripande målet för transportsektorn är i min värld något helt annat, mål revideras vanligen när det finns nytt kunnande baserat på ordentliga underlag och prognoser. Till dess ligger mål fasta.

Jag kan just nu inte släppa tanken på att detta i minst lika hög grad handlar om att stryka ett visst stödparti medhårs. Mina 2p
Precis som utredaren som intervjuas anger ju också riksrevisionen att ETT alternativ är att transportsektorns mål överges till förmån för andra effektivare insatser.

Att riksrevisionen på lösa grunder så tydligt kritiserar politiska beslut är otänkbart. Deras faktaunderlag är gedigt, bara att kolla referenslistan i analysen.
Nu tror jag Du sparkar in öppna dörrar, det är ungefär vad jag skriver. När det gäller reduktionsplikten. Vad jag läser i RVs rapport är rekommendationer att:

1 - Energimyndigheten tar fram och uppdaterar konsekvensanalyser när det gäller nivåer på reduktionsplikten.
2 - Att RESULTATET av dessa konsekvensanalyser kan leda till en omfördelning mellan de berörda sektorerna för att nå det övergripande målet så kostnadseffektivt som möjligt.

Men att slopa klimatmålet för transportsektorn enbart med RRVs rapport som grund vore oerhört vårdslöst. Det skulle lukta mer av unken populism än biodrivmedel ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ska vi slopa klimatmålet för inrikes transporter.?

Inlägg av iAkita »

Teslabilen2023 skrev: 27 aug 2023 10:01
iAkita skrev: 26 aug 2023 20:42
AAKEE skrev: 26 aug 2023 20:32
iAkita skrev: 26 aug 2023 19:34

Återigen, inrikes transporter står för en tredjedel av våra utsläpp av växthusgaser. Tycker du att det är att se till helheten att negligera det?
Negligera är din tolkning. Jag läste artikeln i morse och min tolkning är definitivt inte negligering.

Det han säger är ju precis tvärtom.

Tittar man bara på transportsektorn kanske man negligerar resten, och det vinner inte miljön på.

Det är de samlade utsläppen det handlar om, vilket såklart innebär att transportsektorn ska dra sitt strå till stacken.

Läste du hela orginalartikeln Aikita?
Fast det där är ju bara gaslightning från utredarens sida. Det måste gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att slopa klimatmålen för inrikes transporter är att negligera hur stor påverkan sektorn har på våra utsläpp. Det finns ingen som helst motsägelse att leva upp till klimatmålen inom BÅDE den sektorn och andra sektorer. Det finns redan uppsatta mål för olika sektorer, såväl som internationella åtaganden. Men om man nu ska slopa målen för en av dessa sektorerna är det knappast effektivt att slopa det för sektorn som står för den största andelen av utsläppen. Sila mygg och svälja kameler har aldrig varit en framgångsrik strategi för att uppnå något vettigt.
Läs riksrevisionens analys, i stort sett allt utredaren i artikeln säger kommer från deras analys. Riksrevisionen är som du säkert vet oberoende från regeringen och satt att granska om bla regeringens åtgärder är effektiva. I fallet med reduktionsplikten är dom ju så tydliga dom kan bli. Dom mål som sattes upp är knappast genomförbara och riskerar närmast att bli kontraproduktiva.

Att miljöpartiet sen håller fast vid sina åsikter säger väl en hel del om deras förmåga att vara pragmatiska och agila på nya förutsättningar och kunskaper.
Fast han säger ju i intervjun att reduktionsplikten kan behöva ökas. Så det är ju inte alls i linje med riksrevisionens analys. Men du blandar ihop korten. Att kritisera eller förändra enskilda åtgärder är något helt annat än att slopa klimatmålet för den sektor som släpper ut mest.

Sen har det här absolut inget med miljöpartiet att göra. Det här är breda politiska överenskommelser som tagits fram för att vi ska kunna nå upp till både nationella och internationella åtagande. Även moderater var med på båten, fram till det blev viktigare att stryka SD medhårs.

Riksrevisionen ser främst till kostnader och saknar expertis inom klimatområdet. Läs klimatpolitiska rådets rapport istället: https://www.klimatpolitiskaradet.se/202 ... s-rapport/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar