Lackverkstad vägrar reparera skada

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johanmgm
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 21:06
Ort: Visby

Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av johanmgm »

Vilken erfarenhet har ni av lackreparationer?

Tesla Model Y omfattas ju av vagnskadegaranti. Problemet för mig är två: Självrisken är väldigt hög, och närmaste godkända lackverkstad ligger så till att jag behöver vara borta flera dygn för att kunna lämna bilen.

Jag har nu fått en liten skada, och vid kontakt med lokala lackverkstäder så vill de inte ta på sig jobbet eftersom Tesla inte har "godkänt" dem. Jag förklarar tydligt att jag inte avser utnyttja vagnskadegarantin, men de hävdar fortfarande att Tesla inte tillåter att de lagar skadan. Jag trodde att det var jag, och inte Tesla som är ägare till bilen. Hur är det möjligt att Tesla har något att säga till om i detta fall?

Finns det något argument jag kan använda för att övertyga min lokala verkstad att dra över några kvadratcentimeter med färgsprutan, eller är det kört?
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av Lurkern »

Bör finnas en duktig skuttfirma som bryr sig noll om Tesla?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av agehall »

Om lackfirman inte vill blir det nog svårt. Det är ju liksom inget krav på att de ska lacka om din bil ifall de inte vill, oavsett vad du har för bilmärke. Hitta en annan firma istället.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av tor-ake »

De har troligen tillräckligt med jobb och har inget att vinna på att hjälpa dig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
johanmgm
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jun 2023 21:06
Ort: Visby

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av johanmgm »

agehall skrev: 29 aug 2023 19:26
Om lackfirman inte vill blir det nog svårt. Det är ju liksom inget krav på att de ska lacka om din bil ifall de inte vill, oavsett vad du har för bilmärke. Hitta en annan firma istället.
Det som jag upplevde som väldigt skumt var att de sa att Tesla hindrade dem. Kanske bara var ett svepskäl för att de inte var vana med Tesla? JAg får vända mig till någon annan, och hoppas att de inte har fått samma förbud från Tesla.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av Fredrik j »

Det måste ju finnas någon historia bakom där.
Om det inte är vagnskadegaranti så har ju tesla inte med det att göra. Frågan är ju om det ens är lagligt att förbjuda.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av themax »

Inte ens alla Werksta får ta hand om lackskador för Tesla, men lycka till med att få det fixat. Kollegan fick dörruppslag och närmaste Werksta i Gustavsberg får inte röra hans bil. Han måste åka till Sätra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av Fredrik j »

themax skrev: 29 aug 2023 20:07
Inte ens alla Werksta får ta hand om lackskador för Tesla, men lycka till med att få det fixat. Kollegan fick dörruppslag och närmaste Werksta i Gustavsberg får inte röra hans bil. Han måste åka till Sätra.
Men då är det väl tesla som betalar. Det är ju skillnad. Då får dom ju naturligtvis kontrollera vem som gör jobbet.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av themax »

Fredrik j skrev:
themax skrev: 29 aug 2023 20:07
Inte ens alla Werksta får ta hand om lackskador för Tesla, men lycka till med att få det fixat. Kollegan fick dörruppslag och närmaste Werksta i Gustavsberg får inte röra hans bil. Han måste åka till Sätra.
Men då är det väl tesla som betalar. Det är ju skillnad. Då får dom ju naturligtvis kontrollera vem som gör jobbet.
Nej. Han tänkte inte ta det som vagnskada utan betala själv. Gick inte. Han hade tidigare testat med fristående lackverkstad men de tvärvägrade. Då kontaktade han närmaste Werksta men de fick inte för Tesla.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av Fredrik j »

themax skrev: 29 aug 2023 21:15
Fredrik j skrev:
themax skrev: 29 aug 2023 20:07
Inte ens alla Werksta får ta hand om lackskador för Tesla, men lycka till med att få det fixat. Kollegan fick dörruppslag och närmaste Werksta i Gustavsberg får inte röra hans bil. Han måste åka till Sätra.
Men då är det väl tesla som betalar. Det är ju skillnad. Då får dom ju naturligtvis kontrollera vem som gör jobbet.
Nej. Han tänkte inte ta det som vagnskada utan betala själv. Gick inte. Han hade tidigare testat med fristående lackverkstad men de tvärvägrade. Då kontaktade han närmaste Werksta men de fick inte för Tesla.
Werksta har ju en relation till tesla. Klart det kan finns villkor i det avtalet. Men att tesla skulle ringa runt till fristående lackverkstäder och hota dom låter ju helt orimligt. Hota med vad?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av A76 »

Fredrik j skrev: 29 aug 2023 20:00
Det måste ju finnas någon historia bakom där.
Om det inte är vagnskadegaranti så har ju tesla inte med det att göra. Frågan är ju om det ens är lagligt att förbjuda.
Hur tänker du nu? Lagligt att förbjuda för vem? Tesla kan inte förbjuda någon annan att laga/lacka deras bilar från något lagperspektiv över huvudtaget. Ett privat företag har all rätt att välja vem de vill ha som kund. Vi är än så länge inte ett kommunistland även om vi verkar vara på god väg ditåt..
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lackverkstad vägrar reparera skada

Inlägg av Fredrik j »

A76 skrev: 01 sep 2023 07:49
Fredrik j skrev: 29 aug 2023 20:00
Det måste ju finnas någon historia bakom där.
Om det inte är vagnskadegaranti så har ju tesla inte med det att göra. Frågan är ju om det ens är lagligt att förbjuda.
Hur tänker du nu? Lagligt att förbjuda för vem? Tesla kan inte förbjuda någon annan att laga/lacka deras bilar från något lagperspektiv över huvudtaget. Ett privat företag har all rätt att välja vem de vill ha som kund. Vi är än så länge inte ett kommunistland även om vi verkar vara på god väg ditåt..
Det är ju precis det jag skriver.
Skriv svar